Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 33 | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #525 : Elokuu 25, 2024, 09:08:25 »


Tunnin juna -populismi hämärtää viisaita raidehankkeita

"Rautatieyhteyksien kehittäminen on Suomessa mitä suuremmassa määrin tulevaisuutemme viisasta pitkäjännitteistä rakentamista. Kesän poliittisesta keskustelusta ja tiedottamisesta saa aivan päinvastaisen käsityksen. Otsikoita on hallinnut niin sanottu tunnin juna -hanke pääkaupunkiseudulta Varsinais-Suomeen. Hankkeella toteutuessaan tulee olemaan merkittävä impulssivaikutus laajasti teollisuudelle, palveluihin, työmatkaliikenteeseen ja logistiikkaan monipuolisesti."

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010649525.html
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 241


« Vastaus #526 : Elokuu 25, 2024, 11:31:28 »

Ottamatta kantaa kyseiseen hankkeeseen sinänsä, totean että tuossa oli esitetty tärkeä asia, eli se, että on yleistä sotkea aita ja aidan seipäät. Tuo "tunnin juna" oli lähes typerä nimitys suunnitelmalle. Eihän siinä kuitenkaan pelkästään ajan säästöä tavoitella ja jokainen ymmärtää että matka-aika ei kuitenkaan lyhenisi tuntiin.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #527 : Elokuu 30, 2024, 14:29:43 »


Länsirata valmis siirtymään rakentamisvaiheeseen vuonna 2025­ – yhteysvälien rakentamisen aikataulu suunniteltu

"Länsirata Oy on valmis siirtymään rakentamisvaiheeseen, rakentamissuunnittelu alkaisi vuonna 2025. Ensimmäisen rakentamisvaiheen kustannusarvio on 1,3 miljardia euroa.

Länsirata Oy on valmis siirtymään hankkeen rakentamisvaiheeseen vuonna 2025. Yhtiön suunnitteluhanke on edennyt aikataulussaan, kaikki ratasuunnitelmat ovat teknisin osin valmiit ja seuraavaksi ne viedään ratalain mukaiseen hallinnolliseen kuulemisvaiheeseen ja siitä edelleen Traficomin käsittelyyn. Ratasuunnitelmien hallinnollisten hyväksyntäprosessien aikana voidaan edetä ensimmäiseen rakentamisvaiheeseen."

https://lansirata.fi/lansirata-valmis-siirtymaan-rakentamisvaiheeseen-vuonna-2025-yhteysvalien-rakentamisen-aikataulu-suunniteltu/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #528 : Elokuu 30, 2024, 14:42:05 »


Suurnopeusjunakalusto edellyttää suoraa ja tasaista rataa

"Suomen junaliikenteen raideleveys on historiallisista syistä lähes sama kuin Venäjällä. Kun Euroopassa yleinen raideleveys on 1435 millimetriä, Suomessa kiskojen yleisin väli on 1524 millimetriä. Eurooppalainen kalusto ei näin ollen nykyisellään sovi Suomen raideleveyteen.

Koska raideleveys on haaste, suurnopeusradalle asetettujen tavoitteiden selkeä määrittely on ratkaisevan tärkeää. Päätös ohjaa teknisten ratkaisujen ja kaluston valintaa sekä optimaalisen toimintamallin kehittämistä. Jos käytössä olisi EU-raideleveys, laajemmat kalustomarkkinat avautuisivat kilpailulle ja se toisi säästöä kalustohankinnoissa.

Valmistumassa on myös Itäradan raideleveysselvitys, jossa tutkitaan Itäradan toteuttamista eurooppalaisella raideleveydellä. Selvitettäviin asioihin kuuluvat raideleveyden vaikutukset infraan, sähköjärjestelmiin, kustannuksiin, liikenneverkkoon ja ympäristövaikutusten arviointiprosessiin."

https://www.itarata.fi/suurnopeusjunakalusto-edellyttaa-suoraa-ja-tasaista-rataa/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #529 : Elokuu 31, 2024, 08:21:31 »

Johdonmukaisesti ja määrätietoisesti eteenpäin

"Itärata sai heinäkuussa odotettuja uutisia, kun rata hyväksyttiin laajennettuun Euroopan laajuiseen liikenteen ydinverkkoon (TEN-T). Päätös ei ole vain symbolinen, vaan sillä on todellista painoarvoa – Itärata on nyt virallisesti tunnustettu yhdeksi Euroopan tärkeimmistä liikennehankkeista. Sillä on merkitystä myös onnistuneessa rahoitushaussa.

EU:n intresseissä on kehittää Euroopan laajuista liikenneverkkoa eli TEN-T-verkkoa siten, että ydinverkon tulee olla valmis vuoteen 2030 mennessä, laajennetun ydinverkon 2040 mennessä ja kattavan verkon vuoteen 2050 mennessä. Raideliikenteellä on vahva painotus kehitystyössä, jossa pitkäjänteisyys ja johdonmukaisuus korostuvat. TEN-T-verkkoon kuuluvilla hankkeilla on mahdollisuus hakea CEF-rahoitusta (Connecting Europe Facility), josta merkittävä osa on kohdennettu liikenneinvestoinneille ja erityisesti raideliikenteelle.

Suomen raideleveys on peräisin keisarillisen Venäjän ajalta, ja se on leveämpi kuin yleisesti Euroopassa käytetty raideleveys. Käytettävä raideleveys vaikuttaa Suomen rataverkon kytkeytymiseen muuhun Eurooppaan. Itäradan syyskuussa valmistuva raideleveysselvitys tarjoaa tietoa kansallisen tason strategiseen päätöksentekoon. Raideleveyttä koskevalla päätöksellä on kauaskantoisia vaikutuksia, sillä se ohjaa Suomen rataverkon vaiheittaista kehittämistä pitkälle tulevaisuuteen. Yhtenäinen raideleveys muun Euroopan kanssa avaa Suomelle uusia mahdollisuuksia henkilöjunaliikenteen ja tavarakuljetusten lisäksi esimerkiksi kalustomarkkinoilla."

https://www.itarata.fi/johdonmukaisesti-ja-maaratietoisesti-eteenpain/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #530 : Syyskuu 07, 2024, 08:53:22 »


Raideliikenteen säädösseuranta 23.5-21.8.2024

"Raideliikenteen säädösseurannan luettelosta ilmenevät otsikossa mainitulla ajanjaksolla julkaistut keskeiset raideliikennettä koskevat hallituksen esitykset, valtiosopimukset, kansalliset ja Euroopan unionin säädökset sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset, lausuntopyynnöt ja määräyshankepäätökset. Säädösseurannan lopussa on lisäksi luettelo muutamasta muusta muun ohella raideliikenteen toimintaympäristöön vaikuttavasta ajankohtaisesta säädöksestä ja lainsäädäntöhankkeesta."

https://traficom.fi/fi/ajankohtaista/raideliikenteen-saadosseuranta-235-2182024
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #531 : Syyskuu 08, 2024, 08:31:22 »

Liikenne- ja viestintäfoorumi 2024

viime viikolla pidetyssä Liikenne ja viestintä foorumissa kerrottiin myös käynnissä olevasta raideleveysselvityksestä. Videonlinkki alkaa kohdasta 15:22

"Me tarvitsemme niitä maayhteyksiä Ruotsiin."

https://youtu.be/WpuPl7EbeNw?t=922
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #532 : Syyskuu 09, 2024, 16:40:16 »


Ministeri Ranteen puhe Liikenne- ja viestintäfoorumissa 2024

"Loppusuoralla on valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman päivitys, jossa huomioidaan erityisesti muuttunut toimintaympäristö. Päivityksessä turvallisuuden, huoltovarmuuden ja sotilaallisen liikkuvuuden painoarvo kasvaa nyt voimassa olevaan suunnitelmaan verrattuna. On varmistettava, että valtakunnallinen liikennejärjestelmä tukee sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta parhaalla mahdollisella tavalla huomioiden myös meille niin tärkeät siviililiikenteen tarpeet. Samalla meidän pitää yhteensovittaa länsinaapureiden liikennesuunnitelmat.

Lisäksi selvitämme raideleveyden muutostarpeita EU-leveyteen sekä uusien läntisten yhteyksien kehittämistarpeita. Tavoitteena on rakentaa toimiva ja kestävä, taloutta ja Suomen kokonaisturvallisuutta tukeva liikennejärjestelmä. Suunnitelmasta tehdään valtioneuvoston päätös ja se annetaan selontekona eduskunnalle joulukuussa 2024. "

Selvityksen lisäksi on siis tehtävä suunnitelma eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisestä.

https://lvm.fi/-/ministeri-ranteen-puhe-liikenne-ja-viestintafoorumissa-2024
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #533 : Syyskuu 12, 2024, 07:18:43 »


Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymistä tulee selvittää koko Pääradan osalta

"Kuten päärataryhmä on lausunut jo huhtikuussa 2023, Suomen saavutettavuus ja yhteydet sekä länteen että etelään ovat Venäjän laittoman hyökkäyssodan johdosta entistä oleellisemmat. Päärataryhmä tukee vahvasti eurooppalaisen raideleveyden tuomien mahdollisuuksien tarkastelua pääradalla Suomen ja Ruotsin välillä, mutta myös pääradan eteläisellä yhteysvälillä ja Tallinnan tunnelin kautta Rail Baltican suuntaan. Päärataryhmä katsoo, että molemmat yhteydet ovat edellytys eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotolle Suomessa. "

https://paarata.fi/eurooppalaiseen-raideleveyteen-siirtymista-tulee-selvittaa-koko-paaradan-osalta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #534 : Syyskuu 12, 2024, 07:35:37 »


Yhdysvallat ja Britannia ryhtyvät toimiin Venäjän alumiinin, kuparin ja nikkelin torjumiseksi

On vain ajan kysymys siihen kun EU tekee saman päätöksen.

"Washington ja Lontoo kielsivät perjantaina metallipörssejä ottamasta vastaan ​​uutta Venäjän tuottamaa alumiinia, kuparia ja nikkeliä ja kielsivät metallien tuonnin Yhdysvaltoihin ja Britanniaan.

Toimenpiteen tarkoituksena on häiritä Venäjän vientituloja Moskovan jatkuvan hyökkäyksen aikana Ukrainaan, joka on tappanut tai haavoittunut kymmeniä tuhansia ja tehnyt kaupungit raunioiksi. Venäjä on merkittävä alumiinin, kuparin ja nikkelin tuottaja."

https://www.reuters.com/world/us/us-takes-action-targeting-russian-aluminum-copper-nickel-2024-04-12/

Putin väläytti vientirajoituksia uraanille, titaanille ja nikkelille

"Euroopan unioni on edelleen riippuvainen venäläisestä nikkelistä. Lähes kaikki EU:n Venäjältä tuoma nikkeli tulee Suomen kautta. Suomessa sijiaitsee myös koko EU:n alueen ainoa venäläisen nikkelin jalostustehdas."

https://yle.fi/a/74-20111017
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #535 : Syyskuu 13, 2024, 07:00:29 »


Valtioneuvosto linjasi kantojaan komission ehdotuksista maa- ja multimodaaliliikenteen suuntaviivoiksi ja liikenteen ryhmäpoikkeusasetukseksi

"Valtioneuvosto linjasi 12.9.2024 U-kirjelmässä kantojaan komission ehdotuksista uusiksi maa- ja multimodaaliliikennettä koskevien valtiontukisääntöjen suuntaviivoiksi sekä liikennealan ryhmäpoikkeusasetukseksi. Valtioneuvosto suhtautuu komission ehdotuksiin lähtökohtaisesti positiivisesti.

Komission ehdottamilla uusilla maa- ja multimodaaliliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivoilla korvataan nykyisin voimassa olevat rautatieliikenteen valtiontukisääntöjen suuntaviivat. Samalla niiden soveltamisala laajennetaan kattamaan rautatie- ja sisävesiliikenne sekä kestävä multimodaaliliikenne. Suuntaviivojen tarkoituksena on tukea liikennealan markkinoiden vapauttamista ja yhteentoimivia liikennemarkkinoita EU:n sisällä."

https://lvm.fi/-/valtioneuvosto-linjasi-kantojaan-komission-ehdotuksista-maa-ja-multimodaaliliikenteen-suuntaviivoiksi-ja-liikenteen-ryhmapoikkeusasetukseksi
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #536 : Syyskuu 16, 2024, 10:27:46 »


Junien kulunvalvonnan uudistavan järjestelmän rakentamistyöt käynnistyvät Tampereen, Porin ja Rauman välillä

"Väyläviraston tavoitteena on uudistaa junien turvallista kulkua valvova järjestelmä (JKV) vuoteen 2040 mennessä. Ensimmäiset työt aloitetaan Tampereen, Porin ja Rauman välisiltä rataosuuksilta. Tulevaa järjestelmää on tähän saakka kokeiltu suljetuilla testiradalla ja nyt järjestelmä otetaan tavallisen henkilö- ja tavarajunaliikenteen käyttöön.

Ensimmäiset työkohteet ovat Kokemäki-Rauma -välillä ja Lielahti-Suoniemi -välillä. ”Tässä infrahankkeessa ei synny juurikaan melua tai pölyä eli tämä on radan varren asukkaille siinä mielessä huomaamaton hanke.  Liikennevaikutuksia on tiedossa lokakuusta lähtien ja toistaiseksi vain tavaraliikenteelle. Työt sovitetaan yhteen liikenteen kanssa ja näin mahdolliset liikennevaikutukset saadaan pidettyä mahdollisimman pieninä. Sen sijaan tulevaisuuden junaliikenteelle hanke tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia”, sanoo projektipäällikkö Aapo Tiilikainen."

https://vayla.fi/-/junien-kulunvalvonnan-uudistavan-jarjestelman-rakentamistyot-kaynnistyvat-tampereen-porin-ja-rauman-valilla
tallennettu
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 522


« Vastaus #537 : Syyskuu 16, 2024, 15:14:55 »

Hassu tiedote, kun ETCS:ää ei lainkaan mainita, saati ETCS-tasoa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #538 : Syyskuu 16, 2024, 15:31:01 »

Hassu tiedote, kun ETCS:ää ei lainkaan mainita, saati ETCS-tasoa.


Tässä uutisessa kerrotaan

"ETCS-järjestelmämuutos tarkoittaa osaamisloikkaa koko raidealalle"

https://digirata.fi/tietoa-digiradasta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #539 : Syyskuu 22, 2024, 09:44:36 »


Länsirata Oy hoitanut menestyksekkäästi nykyiseen CEF-sopimukseen liittyvät velvoitteet

"Länsiradan suunnitteluhankkeelle myönnettiin vuonna 2020 EU-komission myöntämää CEF-tukea (Verkkojen Eurooppa -rahoitustuki CEF, Connecting Europe Facility). Tuki myönnettiin suunnitteluhankkeelle vuosina 2021-2024 syntyvistä kustannuksista. Tuen kokonaismäärä on enintään 37,5 miljoonaa euroa, korkeintaan 50 prosenttia korvauskelpoisista kustannuksista. Vuonna 2020 myönnetty tuki oli suurin yksittäiselle suomalaiselle raidehankkeelle myönnetty CEF-tuki."

https://lansirata.fi/lansirata-oy-hoitanut-menestyksekkaasti-nykyiseen-cef-sopimukseen-liittyvat-velvoitteet/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #540 : Syyskuu 23, 2024, 17:04:47 »


Arkeologiset maastotutkimukset käynnistyvät Itäradan linjauksella 1. lokakuuta

"Itäradan suunnittelun tueksi ja osana ympäristövaikutusten arviointia toteutetaan arkeologinen inventointi eri linjausvaihtoehtojen alueella. Inventointi kattaa 340 kilometriä vaihtoehtoisia ratalinjoja, jotka inventoidaan 200 metrin etäisyydeltä molemmin puolin suunniteltuja linjauksia. Maastotutkimukset alkavat 1. lokakuuta 2024."

https://www.itarata.fi/arkeologiset-maastotutkimukset-kaynnistyvat-itaradan-linjauksella-1-lokakuuta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #541 : Syyskuu 24, 2024, 13:48:37 »


Itäradan selvitys: Lähijunat Porvoon keskustaan – tehokkaimmat yhteydet Keravan ja Nikkilän kautta

"Itäradan lähijunaselvityksessä tarkasteltiin neljää asemavaihtoehtoa Porvoossa, väliasemia Keravalla ja Nikkilässä sekä lähijunaliikenteen jatkamista Loviisaan. Selvitys on tehty osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuden kannalta kustannustehokkain ratkaisu vaikuttaa olevan vaihtoehto, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Porvoon Kalevankadulle tai Kuninkaanportista toteutetaan maanalainen pistoraide Porvoon keskustaan. Itärata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen."

https://www.itarata.fi/itaradan-selvitys-lahijunat-porvoon-keskustaan-tehokkaimmat-yhteydet-keravan-ja-nikkilan-kautta/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #542 : Syyskuu 25, 2024, 07:37:52 »


Traficomin pääjohtaja: Suomen logistinen asema muuttui hetkessä täysin – nämä asiat on tapahduttava kilpailukyvyn turvaamiseksi

"Koronapandemian ja Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan vuoksi Suomen logistinen asema muuttui täysin. Tavaraliikenne Suomen ja Venäjän välillä putosi noin neljäsosaan verrattuna pandemiaa edeltäviin vuosiin, ja poikittaisliikenne raja-asemilta satamiin väheni huomattavasti.

Suomi on nyt logistisesti pussin pohjalla, kun Suomeen pitää tuoda merten kautta raaka-aineet, jotka jalostetaan täällä lopputuotteiksi ja kuljetetaan vientiin satamien kautta. Kilpailukykymme kannalta on entistäkin tärkeämpää, että kuljetukset saadaan hiilineutraaleiksi, koska sitä asiakkaat yhä enemmän vaativat."

https://www.aamulehti.fi/autojaliikenne/art-2000010691952.html
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #543 : Syyskuu 25, 2024, 11:34:26 »

Liikenteen vähentäminen nykyisellä rataverkolla taitaa kuulua myös hiilineutraaliuteen tähtääviin toimenpiteisiin.

https://www.verkkouutiset.fi/a/osa-suomesta-halutaan-palauttaa-takaisin-1800-luvulle/#19ac75e3
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #544 : Syyskuu 27, 2024, 06:53:31 »

Liikenteen vähentäminen nykyisellä rataverkolla taitaa kuulua myös hiilineutraaliuteen tähtääviin toimenpiteisiin.

https://www.verkkouutiset.fi/a/osa-suomesta-halutaan-palauttaa-takaisin-1800-luvulle/#19ac75e3


Ratoja ei kannata enää sähköistää kaikkialla vaan siirtyä käyttämään akkujunia. Valintahan vaatii vain laskentaa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #545 : Syyskuu 27, 2024, 07:51:25 »


Suomen kasvukäytävä vie Suomea maailmalle

"Suomen kasvukäytävä on kiinteä osa eurooppalaista liikenneverkkoa, ja sen roolia tässä kokonaisuudessa tulisi vahvistaa. Helsingistä on suora ja luonteva yhteys Via Baltica- ja Rail Baltic -reittejä pitkin Varsovaan ja sieltä edelleen Länsi-, Keski-, Etelä- ja Itä-Eurooppaan. Näiden infrastruktuuri-investointien valmistuessa Suomen yhteydet Eurooppaan paranevat entisestään. Tallinnan tunneli tulee olemaan keskeinen tekijä tässä kehityksessä. Se mahdollistaa raskaan liikenteen siirtämisen raiteille, mikä vähentää kuljetuskustannuksia ja vähentää haitallisia ympäristövaikutuksia.

Samalla Suomen kasvukäytävä tarjoaa yhteyden pohjoiseen, Ruotsiin ja Norjaan. Oulun ja Tornion kautta avautuu reitti Luulajaan ja edelleen mm. Narvikin satamaan. Tämä linkki vahvistaa pohjoista yhteistyötä ja helpottaa logistiikkaa"

https://www.suomenkasvukaytava.fi/ajankohtaista/node/suomen-kasvukaytava-vie-suomea-maailmalle
tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 817


« Vastaus #546 : Syyskuu 27, 2024, 09:52:06 »

Suomen kasvukäytävä ja sitä tehostava Tallinnan tunneli ja Tornion yhteys saa Suomen takaisin hyvinvoinnin kasvuun. Toivotamme Ita-Suomen mukaan yhteistyöhön samoin päätavoittein.

Me olemme sivussa Euroopan taloudellisesta, teknillisestä ja tieteellisestä muutoksesta. Taloutemme ja kulttuurimme kärsii ratkaisevasti tästä. Lisäksi maaltamme on maailmanparantamisen vuoksi yhä hukassa yhteistoiminta omien tavoitteidemme saavuttamiseksi.

Asiaa kärjistää koulutusjärjestelmän lukkiutuminen kaikille välttämättömän englannin ohella pakkoruotsiin.
Kun etenkin nuorilta kuluu nykyään päivittäin tyypillisesti 4...6 tuntia somessa, ei useamman kuin kahden vieraan kielen uusia osaajia juurikaan synny (ja se toinen vieras kieli unohtuu useimmilta käytön vähyyteen).
Tilanteesta on Eduskunta on vastuussa.
Sen täytyy olla tietoinen taloudellemme ja kulttuurillemme näin aiheuttamastaan vahingosta.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #547 : Syyskuu 28, 2024, 08:26:08 »


Suomen eurooppalainen rataverkko : Tallinnan tunneli, Itärata, Länsirata ja Suomirata . Näillä hoidetaan Itäeuroopan pääsyt jäämerelle Suomen läpi sekä Helsinki-Tukholma yöjunat.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #548 : Lokakuu 02, 2024, 15:39:15 »


Itäradan suunnittelu etenee – ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville 14.10.

"Itäradan YVA-ohjelma asetetaan nähtäville 14.10.–22.11.2024, jolloin siitä voi antaa palautetta. YVA-ohjelma on luettavissa ympäristöhallinnon hankesivulla sekä painettuna kaikissa suunnittelualueen kunnissa.

Itäradan YVA-ohjelmasta julkaistaan digitaalinen tiivistelmä (Digi-YVA), johon voi tutustua Itäradan verkkosivulla jo 8.10. alkaen: Ymparistovaikutusten arviointi
Myös Itäradan päivitetyt linjausvaihtoehdot julkaistaan 8.10. verkkosivulla: https://www.itarata.fi/suunnittelu/itarata-kartalla/
Itäradan YVA-ohjelmaa esitellään yleisötilaisuuksissa suunnittelualueen kunnissa Porvoossa, Sipoossa, Loviisassa, Lapinjärvellä, Myrskylässä, Kouvolassa ja Keravalla. Yleisötilaisuuksien lisäksi järjestetään myös samansisältöinen kaikille avoin verkkotilaisuus.

Yleisötilaisuudet klo 18–20. Kahvitarjoilu klo 17.30 alkaen.

Ke 23.10.2024 Porvoo: Taidetehtaan Tehdassali, Läntinen Aleksanterinkatu 1, 06100 Porvoo
To 24.10.2024 Sipoo: Nikkilän juhlatalon juhlasali, Vanha vesitorninmäki 1, 04130 Sipoo
Ti 29.10. 2024 Loviisa: Koskenkylän koulun ruokasali, Kullbyntie 4, 07700 Koskenkylä
Ke 30.10.2024 Kouvola: Kouvolan kaupungintalon juhlasali, Torikatu 10, 45100 Kouvola (sisäänkäynti E-ovesta)
Ke 6.11.2024 Myrskylä: Myrskylän koulu Mestarintie 3, 07600 Myrskylä
To 7.11.2024 Lapinjärvi: Nuorisoseurantalo Lindarås, Seuratalontanhua 28, 07840 Lindkoski
Ti 12.11.2024 Kerava: Keuda-talon Kerava-Sali, Keskikatu 3, 04200 Kerava. Tilaisuus pidetään Keravan kaupunginjohtajan asukasillan yhteydessä.
Ke 13.11.2024 Etäyleisötilaisuus Teamsilla"

https://www.itarata.fi/itaradan-suunnittelu-etenee-ymparistovaikutusten-arviointiohjelma-nahtaville-14-10/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1846


« Vastaus #549 : Lokakuu 08, 2024, 10:12:07 »


Itäradan Digi-YVA julkaistu – tutustu ympäristövaikutuksiin ja linjausvaihtoehtoihin

"tärata-hanke on edennyt suunnittelussa ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) ohjelmavaiheeseen. YVA-ohjelma kuulutetaan nähtäville maanantaina 14.10.2024. Tarjoamme jo ennakkoon mahdollisuuden tutustua digialustan kautta YVA-ohjelman teemoihin.

Digi-YVA on tiivistetty versio YVA-ohjelmasta ja sen tarkoitus on lisätä erilaisten sidosryhmien ymmärrystä hankkeen ympäristövaikutuksista.

Itäradan arvioitavia linjausvaihtoehtoja tarkastellaan osuuksittain:

Lentorata-Paippistentie
Paippistentie–Backas
Backas–Venjärvi
Venjärvi–Koria (Kouvola)"

https://www.itarata.fi/itaradan-digi-yva-julkaistu-tutustu-ymparistovaikutuksiin-ja-linjausvaihtoehtoihin/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 20 21 [22] 23 24 ... 33 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina