Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 31 32 [33] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #800 : Toukokuu 12, 2025, 12:35:00 »


Länsirata päivittää Lohja-Salon ratasuunnitelmaa

"Länsirata Oy laati osana suunnitteluhankettaan Lohjan ja Salon välisen ratasuunnitelman kokonaisuudessaan kaksiraiteisena. Ratasuunnitelman valmistumisen jälkeen Länsirata on tehnyt tarkasteluja ratasuunnitelman muuttamisesta yksiraiteiseksi ja sen myötä saavutettavista mahdollisista kustannussäästöistä."

https://lansirata.fi/lansirata-paivittaa-lohja-salon-ratasuunnitelmaa/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #801 : Eilen kello 16:56:37 »


Suomen raideleveys muuttuu: ”Aloitamme pohjoisesta, ja meillä on vahva tuki Natolta”, sanoo ministeri Lulu Ranne

"Suomi valmistautuu raideleveyden muutokseen.

Suomi suunnittelee siirtymistä eurooppalaiseen standardiraideleveyteen. Liikenneministeri Lulu Ranteen mukaan hallituksen on tehtävä kansallinen päätös raideleveyden muuttamisesta 27. heinäkuuta mennessä.

Muutokset raideleveyteen alkaisivat Oulun pohjoispuolelta"

https://yle.fi/a/74-20161549
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #802 : Eilen kello 17:24:47 »


Suomen raideleveys muuttuu: ”Aloitamme pohjoisesta, ja meillä on vahva tuki Natolta”, sanoo ministeri Lulu Ranne

"Suomi valmistautuu raideleveyden muutokseen.

Suomi suunnittelee siirtymistä eurooppalaiseen standardiraideleveyteen. Liikenneministeri Lulu Ranteen mukaan hallituksen on tehtävä kansallinen päätös raideleveyden muuttamisesta 27. heinäkuuta mennessä.

Muutokset raideleveyteen alkaisivat Oulun pohjoispuolelta"

https://yle.fi/a/74-20161549

yle txt tv 108 https://yle.fi/aihe/tekstitv?P=108
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 17:47:53 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #803 : Eilen kello 19:06:09 »


Suomen raideleveys muuttuu: ”Aloitamme pohjoisesta, ja meillä on vahva tuki Natolta”, sanoo ministeri Lulu Ranne

"Suomi valmistautuu raideleveyden muutokseen.

Suomi suunnittelee siirtymistä eurooppalaiseen standardiraideleveyteen. Liikenneministeri Lulu Ranteen mukaan hallituksen on tehtävä kansallinen päätös raideleveyden muuttamisesta 27. heinäkuuta mennessä.

Muutokset raideleveyteen alkaisivat Oulun pohjoispuolelta"

https://yle.fi/a/74-20161549

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ministeri-lulu-ranne-junaraiteet-pitaisi-vaihtaa-kapeammiksi-koko-suomessa/9154888
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 277


« Vastaus #804 : Eilen kello 19:07:12 »


Suomen raideleveys muuttuu: ”Aloitamme pohjoisesta, ja meillä on vahva tuki Natolta”, sanoo ministeri Lulu Ranne

"Suomi valmistautuu raideleveyden muutokseen.

Suomi suunnittelee siirtymistä eurooppalaiseen standardiraideleveyteen. Liikenneministeri Lulu Ranteen mukaan hallituksen on tehtävä kansallinen päätös raideleveyden muuttamisesta 27. heinäkuuta mennessä.

Muutokset raideleveyteen alkaisivat Oulun pohjoispuolelta"

https://yle.fi/a/74-20161549


Tässä hankkeessa ei kyllä ole yhtään mitään järkeä. Se mitä 160 vuoden aikana on maahan saatu rakennettua, pitäisi yht'äkkiä muuttaa joksikin muuksi. Maksaa ehkä ziljoonan ja kestää 30-40 vuotta.  Erilaisia kaluston raideleveyden muutoslaitteistoja on olemassa, niin ei ole mitään järkeä rakentaa koko infraa ja kaikkea kalustoa uusiksi. Valitettavasti meidän nykyhallitus on ihan kujalla kaikessa, kun tekemisen meiningiltä ei ehditä hetkeäkään miettimään. Onneksi Suomella on paljon rahaa ja nykyinen liikenneinfraa loistokunnossa, niin sopii nyt etsiä uusia kohteita, joihin rahaa voi haaskata.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #805 : Eilen kello 19:23:00 »


Tässä hankkeessa ei kyllä ole yhtään mitään järkeä. Se mitä 160 vuoden aikana on maahan saatu rakennettua, pitäisi yht'äkkiä muuttaa joksikin muuksi. Maksaa ehkä ziljoonan ja kestää 30-40 vuotta.  Erilaisia kaluston raideleveyden muutoslaitteistoja on olemassa, niin ei ole mitään järkeä rakentaa koko infraa ja kaikkea kalustoa uusiksi. Valitettavasti meidän nykyhallitus on ihan kujalla kaikessa, kun tekemisen meiningiltä ei ehditä hetkeäkään miettimään. Onneksi Suomella on paljon rahaa ja nykyinen liikenneinfraa loistokunnossa, niin sopii nyt etsiä uusia kohteita, joihin rahaa voi haaskata.

Väylän edellisen raideleveysselvityksen mukaan 5,5 miljardia ja kolmenvuoden projektiaika. Jos saa eu-cef tukea 50 % niin vähän päälle 900 miljoonaa euroa/vuosi.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 277


« Vastaus #806 : Eilen kello 19:38:04 »


Tässä hankkeessa ei kyllä ole yhtään mitään järkeä. Se mitä 160 vuoden aikana on maahan saatu rakennettua, pitäisi yht'äkkiä muuttaa joksikin muuksi. Maksaa ehkä ziljoonan ja kestää 30-40 vuotta.  Erilaisia kaluston raideleveyden muutoslaitteistoja on olemassa, niin ei ole mitään järkeä rakentaa koko infraa ja kaikkea kalustoa uusiksi. Valitettavasti meidän nykyhallitus on ihan kujalla kaikessa, kun tekemisen meiningiltä ei ehditä hetkeäkään miettimään. Onneksi Suomella on paljon rahaa ja nykyinen liikenneinfraa loistokunnossa, niin sopii nyt etsiä uusia kohteita, joihin rahaa voi haaskata.

Väylän edellisen raideleveysselvityksen mukaan 5,5 miljardia ja kolmenvuoden projektiaika. Jos saa eu-cef tukea 50 % niin vähän päälle 900 miljoonaa euroa/vuosi.

Tuolla summalla ja aikataululla ei muuteta koko valtakunnan rataverkkoa. Jos oikeasti pitäisi muuttaa koko nykyinen ratainfra toiselle leveydelle, niin pelkästään tarvittavien uusien pölkkyjen määrä on sellainen, ettei niitä toimiteta ihan muutamassa vuodessa. Nykyinen rataverkko tukee supistumaan rajusti, sillä taloudellisesti tämä on liian kallis hanke. Ja miten liikenne hoidetaan siirtymävaiheen ajan? Edelleen: ei mitään järkeä.

Konsultit tekevät sellaisia selvityksiä, joita asiakas haluaa. Niissä reaalimaailma valitettavan usein tuppaa unohtumaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #807 : Eilen kello 19:42:39 »


Tuolla summalla ja aikataululla ei muuteta koko valtakunnan rataverkkoa. Jos oikeasti pitäisi muuttaa koko nykyinen ratainfra toiselle leveydelle, niin pelkästään tarvittavien uusien pölkkyjen määrä on sellainen, ettei niitä toimiteta ihan muutamassa vuodessa. Nykyinen rataverkko tukee supistumaan rajusti, sillä taloudellisesti tämä on liian kallis hanke. Ja miten liikenne hoidetaan siirtymävaiheen ajan? Edelleen: ei mitään järkeä.

PS. konsultit tekevät sellaisia selvityksiä, joita asiakas haluaa. Niissä reaalimaailman valitettavan usein tuppaa unohtumaan.

Jos et luota rautatieammattilaisten laskelmiin niin ei voi mitään. Pääasassa rataverkkoa tarvitsee vaihtaa vain betonipölkyt.
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 277


« Vastaus #808 : Eilen kello 19:46:12 »


Tuolla summalla ja aikataululla ei muuteta koko valtakunnan rataverkkoa. Jos oikeasti pitäisi muuttaa koko nykyinen ratainfra toiselle leveydelle, niin pelkästään tarvittavien uusien pölkkyjen määrä on sellainen, ettei niitä toimiteta ihan muutamassa vuodessa. Nykyinen rataverkko tukee supistumaan rajusti, sillä taloudellisesti tämä on liian kallis hanke. Ja miten liikenne hoidetaan siirtymävaiheen ajan? Edelleen: ei mitään järkeä.

PS. konsultit tekevät sellaisia selvityksiä, joita asiakas haluaa. Niissä reaalimaailman valitettavan usein tuppaa unohtumaan.

Jos et luota rautatieammattilaisten laskelmiin niin ei voi mitään. Pääasassa rataverkkoa tarvitsee vaihtaa vain betonipölkyt.

Ja pölkkyjen lisäksi koko muu raideinfra. Ei nimittäin riitä, että toista kiskoa vähän siirretään. Ja myös koko nykyinen kalusto pitää uusia . Mutta hienoa, jos sinä uskot. Vuoden 2040-paikkeilla voidaan sitten katsoa, kumpi oli oikeassa.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1815


« Vastaus #809 : Eilen kello 19:51:49 »


Ja pölkkyjen lisäksi koko muu raideinfra. Ei nimittäin riitä, että toista kiskoa vähän siirretään. Ja myös koko nykyinen kalusto pitää uusia . Mutta hienoa, jos sinä uskot. Vuoden 2040-paikkeilla voidaan sitten katsoa, kumpi oli oikeassa.

sinun kannattaa kyllä lukea tuo lvm:n raideleveysselvitys .
tallennettu
Urpo Mustapää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 95


« Vastaus #810 : Eilen kello 20:08:30 »

Miksi meidän pitäisi kaventaa rataverkkoamme kun koko Eurooppa voisi ottaa käyttöön Espanjan raideleveyden ja sen myötä suuremmat kuormaulottumat? Rautateiden kuljetuskapasiteetti nousisi huomattavasti ja itänaapurilla tuskin on 1674mm kalustoa mutta eurooppalaista varmaan löytyy itäblokin jäljiltä. Nyt olisi aika ottaa rohkea askel eteenpäin eikä menneisyyteen jossa suuri osa Eurooppaa edelleenkin elää.
tallennettu
Tapani Tuominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #811 : Eilen kello 21:00:57 »

Miksi meidän pitäisi kaventaa rataverkkoamme kun koko Eurooppa voisi ottaa käyttöön Espanjan raideleveyden ja sen myötä suuremmat kuormaulottumat? Rautateiden kuljetuskapasiteetti nousisi huomattavasti ja itänaapurilla tuskin on 1674mm kalustoa mutta eurooppalaista varmaan löytyy itäblokin jäljiltä. Nyt olisi aika ottaa rohkea askel eteenpäin eikä menneisyyteen jossa suuri osa Eurooppaa edelleenkin elää.
Itse asiassa Espanjassa on raideleveys 1668mm, joka kavennettiin, jotta on sama kuin Portugalissa. Nykyisin ollaan kuitenkin siirtymässä vähitellen standardiraideleveyteen 1435mm vanhoilla radoilla ja suurnopeusratojen raideleveys on alunperinkin 1435mm.
tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 486


« Vastaus #812 : Eilen kello 22:18:24 »

Miksi meidän pitäisi kaventaa rataverkkoamme kun koko Eurooppa voisi ottaa käyttöön Espanjan raideleveyden ja sen myötä suuremmat kuormaulottumat? Rautateiden kuljetuskapasiteetti nousisi huomattavasti ja itänaapurilla tuskin on 1674mm kalustoa mutta eurooppalaista varmaan löytyy itäblokin jäljiltä. Nyt olisi aika ottaa rohkea askel eteenpäin eikä menneisyyteen jossa suuri osa Eurooppaa edelleenkin elää.

Muuttamalla raideleveyttä leveämmäksi ei sinällään saada kuormaulottumaa laajemmaksi. Kuormaulottuman laajentaminen vaatii esimerkiksi tunnelien ja siltojen muutoksia, ajolangan minimikorkeuden muuttamista ja ylipäätään erilaisten radan vierellä tai yläpuolella olevien rakenteiden muutoksia.

Espanjan leveäraideradoilla ei ole kovin suuri kuormaulottuma, esimerkiksi Suomessa, Yhdysvalloissa ja Ruotsissa on sitä suurempia kuormaulottumia.
tallennettu
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 44


« Vastaus #813 : Eilen kello 23:04:23 »


Ja pölkkyjen lisäksi koko muu raideinfra. Ei nimittäin riitä, että toista kiskoa vähän siirretään. Ja myös koko nykyinen kalusto pitää uusia . Mutta hienoa, jos sinä uskot. Vuoden 2040-paikkeilla voidaan sitten katsoa, kumpi oli oikeassa.

sinun kannattaa kyllä lukea tuo lvm:n raideleveysselvitys .

Mistä tämän selvityksen voi löytää? Löysin vain yhden, jonka otsikkokin jo toteaa "Raideleveyden muuttaminen ei olisi kannattavaa"
tallennettu
Sivuja: 1 ... 31 32 [33] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina