Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 32 33 [34] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1886


« Vastaus #825 : Toukokuu 24, 2025, 08:28:39 »


Selvitys rinnakkaisraiteista etenee Pohjois-Suomessa ‒ näin paljon eurooppalainen raideleveys maksaisi

"”Pohjoisen alueen osalta kysymys on käytännössä rinnakkaisverkon rakentamisesta. Eli selvityksessä on malli, jossa kyetään liikennöimään sekä suomalaisella että eurooppalaisella raideleveydellä”, Rajala tähdentää.

Rajalan mukaan Väyläviraston esiselvitysvaihe Pohjois-Suomessa valmistuu kesän loppuun mennessä."

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/d5e71c67-556a-4e9e-8d2b-d43ad75cb89e

Kalliiksi tulee toisen rinnakkaisen rataverkon rakentaminen kun yhtäkään ei pystytä pitämään kunnossa
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 313


« Vastaus #826 : Toukokuu 26, 2025, 19:19:12 »

Kalliiksi tulee toisen rinnakkaisen rataverkon rakentaminen kun yhtäkään ei pystytä pitämään kunnossa
Oho, mistä nyt tuulee? Mutta näinhän se on. Ja kun se ei ole ainoa infra mihin rahaa tarvitaan.

Ehkä mä kyllä usko että 1,5mrd riittää tuohon ehdotettuun rataosuuteen. Ehkä se juuri ja juuri riittää yhtenäisen toisen raiteen rakentamiseen tuonne niin että sillat yms kalliimmat jutut tehdään nelikiskoisena, mutta kaipa sinne tarttis muutakin. Jokunen kohtausraide esimerkiksi.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1886


« Vastaus #827 : Toukokuu 27, 2025, 07:24:45 »

Kalliiksi tulee toisen rinnakkaisen rataverkon rakentaminen kun yhtäkään ei pystytä pitämään kunnossa
Oho, mistä nyt tuulee? Mutta näinhän se on. Ja kun se ei ole ainoa infra mihin rahaa tarvitaan.

Ehkä mä kyllä usko että 1,5mrd riittää tuohon ehdotettuun rataosuuteen. Ehkä se juuri ja juuri riittää yhtenäisen toisen raiteen rakentamiseen tuonne niin että sillat yms kalliimmat jutut tehdään nelikiskoisena, mutta kaipa sinne tarttis muutakin. Jokunen kohtausraide esimerkiksi.

Suomi ja Ukraina kilpailee kumpi saa aikaseksi enemmän standardiraidetta. Ukraina johdossa tällä hetkellä Suomen 5 km normaaliraidetta vastaan.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1886


« Vastaus #828 : Toukokuu 27, 2025, 08:08:10 »

Näin Googlen tekoäly kertoo Suomen raideleveydestä

"Suomen rautateiden raideleveys on 1 524 millimetriä. Tämä on niin kutsuttu leveä raideleveys, ja se poikkeaa Euroopan yleisestä 1 435 millimetrin leveydestä. Suomen raideleveys juontaa juurensa Venäjän tsaarinaikaan, jolloin Venäjän raideverkkoon Suomi liittyi. "

"Tekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä."
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1886


« Vastaus #829 : Toukokuu 27, 2025, 08:29:42 »

Näin Googlen tekoäly Gemini Pro 2.5 vastasi kun kysyttiin

"Suomen raideleveyden muuttaminen"

ja vastaus

"Suomen Raideleveyden Tulevaisuus: Kallis Silta Eurooppaan vai Järkevä Investointi?

Helsinki - Keskustelu Suomen rautateiden poikkeavasta raideleveydestä ja sen mahdollisesta muuttamisesta eurooppalaiseen standardiin on kiihtynyt viime aikoina. Geopoliittisen tilanteen muutos ja Suomen tiiviimpi integroituminen länteen ovat nostaneet esiin kysymyksen, onko tsaarinaikainen perintö, 1524 millimetrin raideleveys, enää tarkoituksenmukainen. Muutos eurooppalaiseen 1435 millimetrin leveyteen olisi kuitenkin miljardien eurojen hanke, jonka hyödyistä ja haitoista käydään kiivasta väittelyä.

Suomen nykyinen raideleveys on peräisin 1800-luvulta, jolloin Suomen suuriruhtinaskunta oli osa Venäjän keisarikuntaa. Leveämpi raideleveys valittiin strategisista syistä, jotta mahdollisella vihollisella lännestä olisi vaikeampi käyttää Suomen rautatieverkkoa. Samaa leveää raideleveyttä käyttävät edelleen Venäjä ja muut entisen Neuvostoliiton maat.

Geopolitiikka ja Huoltovarmuus Muutoksen Ajureina

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja Suomen Nato-jäsenyys ovat tuoneet keskusteluun uusia sävyjä. Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen nähdään parantavan sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta, kun kalustoa ja apua voitaisiin tuoda Suomeen suoraan Euroopasta ilman aikaa vieviä ja haavoittuvia uudelleenlastauksia rajalla.

Liikenne- ja viestintäministeriö onkin aktiivisesti ajanut hanketta eteenpäin. Suunnitelmissa on aloittaa muutos pohjoisesta, rakentamalla uusi eurooppalaisen leveyden rataosuus Haaparannasta Kemin ja Oulun kautta. Tavoitteena on luoda saumaton yhteys Ruotsiin ja sitä kautta muualle Eurooppaan. Euroopan unioni on myös painostanut jäsenmaitaan yhtenäistämään raideleveyksiä osana Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T) ja saattaa osallistua kustannuksiin.

Miljardien Kysymys: Kustannukset ja Tekninen Toteutus

Raideleveyden muuttaminen on teknisesti ja taloudellisesti valtava urakka. Kustannusarviot koko Suomen rataverkon muuttamisesta liikkuvat kymmenissä miljardeissa euroissa. Pelkästään Haaparanta–Oulu-välille suunnitellun uuden radan hinnaksi on arvioitu yli 1,5 miljardia euroa.

Kustannuksia nostaa paitsi itse kiskojen siirtäminen, myös vaihteiden, siltojen ja muun rautatieinfrastrukturin mukauttaminen. Lisäksi koko junakalusto, vetureista vaunuihin, tulisi joko uusia tai muokata sopivaksi kapeammalle raideleveydelle. Tämä aiheuttaisi merkittäviä häiriöitä junaliikenteelle vuosien siirtymäajaksi.

Teollisuus ja Talous Puntaroivat Hyötyjä

Muutoksen kannattajat uskovat, että paremmat yhteydet Eurooppaan vauhdittaisivat Suomen ulkomaankauppaa ja parantaisivat teollisuuden kilpailukykyä. Erityisesti pohjoisen teollisuus voisi hyötyä sujuvammista kuljetusketjuista länteen.

Toisaalta kriitikot huomauttavat, että merkittävä osa Suomen rautatieliikenteestä, kuten raakapuukuljetukset, on optimoitu nykyiselle leveälle raideleveydelle, joka mahdollistaa suuremmat ja raskaammat junat. Kapeampaan leveyteen siirtyminen voisi heikentää näiden kuljetusten tehokkuutta ja nostaa kustannuksia. Lisäksi on esitetty, että konttien siirtokuormaus eri raideleveyden junien välillä on jo nykyisellään tehokasta, eikä raideleveyden muutos toisi siihen merkittävää parannusta.

Monet asiantuntijat ja poliitikot pitävätkin hanketta epärealistisena ja taloudellisesti kestämättömänä, erityisesti Suomen nykyisessä taloustilanteessa ja kun olemassa olevassa rataverkossa on jo ennestään merkittävä korjausvelka.

Tulevaisuuden Suunta Vielä Auki

Päätöstä koko Suomen rataverkon muuttamisesta ei ole tehty, ja hanke etenisi todennäköisesti vaiheittain ja vuosikymmenten aikana. Ensimmäisten uusien eurooppalaisen leveyden rataosuuksien rakentaminen Pohjois-Suomeen näyttää kuitenkin todennäköiseltä hallituksen ja EU:n vahvan tuen myötä.

Keskustelu raideleveyden tulevaisuudesta on monisyinen ja heijastelee Suomen muuttuvaa asemaa Euroopassa. Kyse on paitsi teknisestä ja taloudellisesta kysymyksestä, myös perustavanlaatuisesta valinnasta Suomen tulevaisuuden suunnasta ja yhteyksistä itään ja länteen. Tulevat vuodet näyttävät, kumpi painaa vaakakupissa enemmän: strateginen integraatio Eurooppaan vai nykyisen, toimivaksi todetun järjestelmän ylläpitämisen taloudelliset realiteetit."

Gemini voi tehdä virheitä, myös ihmisiin liittyen, joten tarkista sen vastaukset. Yksityisyys ja Gemini
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2025, 09:41:44 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1886


« Vastaus #830 : Eilen kello 08:07:33 »


Kutsu: Tervetuloa digitalisoituvan rautatieliikenteen ennakointitilaisuuteen

"Kehittyvä rautatieliikenne tarvitsee uudenlaisia ratkaisuja radioverkkoihin, kyberturvallisuuteen, automaatioon, datan ja tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen, uuden ja vanhan teknologian synkronointiin, ja niin edelleen.

Digirata-hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaite- ja liikenteenohjausjärjestelmät. Suomi on valinnut rohkeasti strategian, joka perustuu moderniin radioverkkopohjaiseen ratkaisuun – tähän asti edistyksellisimpään saatavilla olevaan sääntelyyn ja standardikehikkoon. Olemme yksi ensimmäisistä maista Euroopassa, joka lähtee toteuttamaan tällaista ratkaisua. Tämän ansiosta Suomeen syntyy ainutlaatuista osaamista, jolle on odotettavissa kysyntää myös muissa Euroopan rautatiehankkeissa tulevina vuosina."

https://digirata.fi/kutsu-tervetuloa-digitalisoituvan-rautatieliikenteen-ennakointitilaisuuteen/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1886


« Vastaus #831 : Eilen kello 09:31:32 »


Kutsu: Tervetuloa digitalisoituvan rautatieliikenteen ennakointitilaisuuteen

"Kehittyvä rautatieliikenne tarvitsee uudenlaisia ratkaisuja radioverkkoihin, kyberturvallisuuteen, automaatioon, datan ja tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen, uuden ja vanhan teknologian synkronointiin, ja niin edelleen.

Digirata-hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaite- ja liikenteenohjausjärjestelmät. Suomi on valinnut rohkeasti strategian, joka perustuu moderniin radioverkkopohjaiseen ratkaisuun – tähän asti edistyksellisimpään saatavilla olevaan sääntelyyn ja standardikehikkoon. Olemme yksi ensimmäisistä maista Euroopassa, joka lähtee toteuttamaan tällaista ratkaisua. Tämän ansiosta Suomeen syntyy ainutlaatuista osaamista, jolle on odotettavissa kysyntää myös muissa Euroopan rautatiehankkeissa tulevina vuosina."

https://digirata.fi/kutsu-tervetuloa-digitalisoituvan-rautatieliikenteen-ennakointitilaisuuteen/

Nykyisen järjestelmän JKV kuvaus, STM modulit ja ETCS

https://vayla.fi/-/junankulunvalvontajarjestelma-uudistetaan-suomessa-nykyisen-ja-uuden-jarjestelman-rinnakkaiselo-onnistuu-sovitustiedonsiirtomoduulilla-stm-lla
tallennettu
Sivuja: 1 ... 32 33 [34] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina