Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1886
|
« Vastaus #829 : Toukokuu 27, 2025, 08:29:42 » |
|
Näin Googlen tekoäly Gemini Pro 2.5 vastasi kun kysyttiin
"Suomen raideleveyden muuttaminen"
ja vastaus
"Suomen Raideleveyden Tulevaisuus: Kallis Silta Eurooppaan vai Järkevä Investointi?
Helsinki - Keskustelu Suomen rautateiden poikkeavasta raideleveydestä ja sen mahdollisesta muuttamisesta eurooppalaiseen standardiin on kiihtynyt viime aikoina. Geopoliittisen tilanteen muutos ja Suomen tiiviimpi integroituminen länteen ovat nostaneet esiin kysymyksen, onko tsaarinaikainen perintö, 1524 millimetrin raideleveys, enää tarkoituksenmukainen. Muutos eurooppalaiseen 1435 millimetrin leveyteen olisi kuitenkin miljardien eurojen hanke, jonka hyödyistä ja haitoista käydään kiivasta väittelyä.
Suomen nykyinen raideleveys on peräisin 1800-luvulta, jolloin Suomen suuriruhtinaskunta oli osa Venäjän keisarikuntaa. Leveämpi raideleveys valittiin strategisista syistä, jotta mahdollisella vihollisella lännestä olisi vaikeampi käyttää Suomen rautatieverkkoa. Samaa leveää raideleveyttä käyttävät edelleen Venäjä ja muut entisen Neuvostoliiton maat.
Geopolitiikka ja Huoltovarmuus Muutoksen Ajureina
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja Suomen Nato-jäsenyys ovat tuoneet keskusteluun uusia sävyjä. Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen nähdään parantavan sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta, kun kalustoa ja apua voitaisiin tuoda Suomeen suoraan Euroopasta ilman aikaa vieviä ja haavoittuvia uudelleenlastauksia rajalla.
Liikenne- ja viestintäministeriö onkin aktiivisesti ajanut hanketta eteenpäin. Suunnitelmissa on aloittaa muutos pohjoisesta, rakentamalla uusi eurooppalaisen leveyden rataosuus Haaparannasta Kemin ja Oulun kautta. Tavoitteena on luoda saumaton yhteys Ruotsiin ja sitä kautta muualle Eurooppaan. Euroopan unioni on myös painostanut jäsenmaitaan yhtenäistämään raideleveyksiä osana Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T) ja saattaa osallistua kustannuksiin.
Miljardien Kysymys: Kustannukset ja Tekninen Toteutus
Raideleveyden muuttaminen on teknisesti ja taloudellisesti valtava urakka. Kustannusarviot koko Suomen rataverkon muuttamisesta liikkuvat kymmenissä miljardeissa euroissa. Pelkästään Haaparanta–Oulu-välille suunnitellun uuden radan hinnaksi on arvioitu yli 1,5 miljardia euroa.
Kustannuksia nostaa paitsi itse kiskojen siirtäminen, myös vaihteiden, siltojen ja muun rautatieinfrastrukturin mukauttaminen. Lisäksi koko junakalusto, vetureista vaunuihin, tulisi joko uusia tai muokata sopivaksi kapeammalle raideleveydelle. Tämä aiheuttaisi merkittäviä häiriöitä junaliikenteelle vuosien siirtymäajaksi.
Teollisuus ja Talous Puntaroivat Hyötyjä
Muutoksen kannattajat uskovat, että paremmat yhteydet Eurooppaan vauhdittaisivat Suomen ulkomaankauppaa ja parantaisivat teollisuuden kilpailukykyä. Erityisesti pohjoisen teollisuus voisi hyötyä sujuvammista kuljetusketjuista länteen.
Toisaalta kriitikot huomauttavat, että merkittävä osa Suomen rautatieliikenteestä, kuten raakapuukuljetukset, on optimoitu nykyiselle leveälle raideleveydelle, joka mahdollistaa suuremmat ja raskaammat junat. Kapeampaan leveyteen siirtyminen voisi heikentää näiden kuljetusten tehokkuutta ja nostaa kustannuksia. Lisäksi on esitetty, että konttien siirtokuormaus eri raideleveyden junien välillä on jo nykyisellään tehokasta, eikä raideleveyden muutos toisi siihen merkittävää parannusta.
Monet asiantuntijat ja poliitikot pitävätkin hanketta epärealistisena ja taloudellisesti kestämättömänä, erityisesti Suomen nykyisessä taloustilanteessa ja kun olemassa olevassa rataverkossa on jo ennestään merkittävä korjausvelka.
Tulevaisuuden Suunta Vielä Auki
Päätöstä koko Suomen rataverkon muuttamisesta ei ole tehty, ja hanke etenisi todennäköisesti vaiheittain ja vuosikymmenten aikana. Ensimmäisten uusien eurooppalaisen leveyden rataosuuksien rakentaminen Pohjois-Suomeen näyttää kuitenkin todennäköiseltä hallituksen ja EU:n vahvan tuen myötä.
Keskustelu raideleveyden tulevaisuudesta on monisyinen ja heijastelee Suomen muuttuvaa asemaa Euroopassa. Kyse on paitsi teknisestä ja taloudellisesta kysymyksestä, myös perustavanlaatuisesta valinnasta Suomen tulevaisuuden suunnasta ja yhteyksistä itään ja länteen. Tulevat vuodet näyttävät, kumpi painaa vaakakupissa enemmän: strateginen integraatio Eurooppaan vai nykyisen, toimivaksi todetun järjestelmän ylläpitämisen taloudelliset realiteetit."
Gemini voi tehdä virheitä, myös ihmisiin liittyen, joten tarkista sen vastaukset. Yksityisyys ja Gemini
|