Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #825 : Toukokuu 24, 2025, 08:28:39 » |
|
Selvitys rinnakkaisraiteista etenee Pohjois-Suomessa ‒ näin paljon eurooppalainen raideleveys maksaisi"”Pohjoisen alueen osalta kysymys on käytännössä rinnakkaisverkon rakentamisesta. Eli selvityksessä on malli, jossa kyetään liikennöimään sekä suomalaisella että eurooppalaisella raideleveydellä”, Rajala tähdentää. Rajalan mukaan Väyläviraston esiselvitysvaihe Pohjois-Suomessa valmistuu kesän loppuun mennessä." https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/uutiset/d5e71c67-556a-4e9e-8d2b-d43ad75cb89e Kalliiksi tulee toisen rinnakkaisen rataverkon rakentaminen kun yhtäkään ei pystytä pitämään kunnossa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 313
|
« Vastaus #826 : Toukokuu 26, 2025, 19:19:12 » |
|
Kalliiksi tulee toisen rinnakkaisen rataverkon rakentaminen kun yhtäkään ei pystytä pitämään kunnossa
Oho, mistä nyt tuulee? Mutta näinhän se on. Ja kun se ei ole ainoa infra mihin rahaa tarvitaan. Ehkä mä kyllä usko että 1,5mrd riittää tuohon ehdotettuun rataosuuteen. Ehkä se juuri ja juuri riittää yhtenäisen toisen raiteen rakentamiseen tuonne niin että sillat yms kalliimmat jutut tehdään nelikiskoisena, mutta kaipa sinne tarttis muutakin. Jokunen kohtausraide esimerkiksi.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #827 : Toukokuu 27, 2025, 07:24:45 » |
|
Kalliiksi tulee toisen rinnakkaisen rataverkon rakentaminen kun yhtäkään ei pystytä pitämään kunnossa
Oho, mistä nyt tuulee? Mutta näinhän se on. Ja kun se ei ole ainoa infra mihin rahaa tarvitaan. Ehkä mä kyllä usko että 1,5mrd riittää tuohon ehdotettuun rataosuuteen. Ehkä se juuri ja juuri riittää yhtenäisen toisen raiteen rakentamiseen tuonne niin että sillat yms kalliimmat jutut tehdään nelikiskoisena, mutta kaipa sinne tarttis muutakin. Jokunen kohtausraide esimerkiksi. Suomi ja Ukraina kilpailee kumpi saa aikaseksi enemmän standardiraidetta. Ukraina johdossa tällä hetkellä Suomen 5 km normaaliraidetta vastaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #828 : Toukokuu 27, 2025, 08:08:10 » |
|
Näin Googlen tekoäly kertoo Suomen raideleveydestä
"Suomen rautateiden raideleveys on 1 524 millimetriä. Tämä on niin kutsuttu leveä raideleveys, ja se poikkeaa Euroopan yleisestä 1 435 millimetrin leveydestä. Suomen raideleveys juontaa juurensa Venäjän tsaarinaikaan, jolloin Venäjän raideverkkoon Suomi liittyi. "
"Tekoälyn antamat vastaukset voivat sisältää virheitä."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #829 : Toukokuu 27, 2025, 08:29:42 » |
|
Näin Googlen tekoäly Gemini Pro 2.5 vastasi kun kysyttiin
"Suomen raideleveyden muuttaminen"
ja vastaus
"Suomen Raideleveyden Tulevaisuus: Kallis Silta Eurooppaan vai Järkevä Investointi?
Helsinki - Keskustelu Suomen rautateiden poikkeavasta raideleveydestä ja sen mahdollisesta muuttamisesta eurooppalaiseen standardiin on kiihtynyt viime aikoina. Geopoliittisen tilanteen muutos ja Suomen tiiviimpi integroituminen länteen ovat nostaneet esiin kysymyksen, onko tsaarinaikainen perintö, 1524 millimetrin raideleveys, enää tarkoituksenmukainen. Muutos eurooppalaiseen 1435 millimetrin leveyteen olisi kuitenkin miljardien eurojen hanke, jonka hyödyistä ja haitoista käydään kiivasta väittelyä.
Suomen nykyinen raideleveys on peräisin 1800-luvulta, jolloin Suomen suuriruhtinaskunta oli osa Venäjän keisarikuntaa. Leveämpi raideleveys valittiin strategisista syistä, jotta mahdollisella vihollisella lännestä olisi vaikeampi käyttää Suomen rautatieverkkoa. Samaa leveää raideleveyttä käyttävät edelleen Venäjä ja muut entisen Neuvostoliiton maat.
Geopolitiikka ja Huoltovarmuus Muutoksen Ajureina
Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan ja Suomen Nato-jäsenyys ovat tuoneet keskusteluun uusia sävyjä. Eurooppalaiseen raideleveyteen siirtymisen nähdään parantavan sotilaallista liikkuvuutta ja huoltovarmuutta, kun kalustoa ja apua voitaisiin tuoda Suomeen suoraan Euroopasta ilman aikaa vieviä ja haavoittuvia uudelleenlastauksia rajalla.
Liikenne- ja viestintäministeriö onkin aktiivisesti ajanut hanketta eteenpäin. Suunnitelmissa on aloittaa muutos pohjoisesta, rakentamalla uusi eurooppalaisen leveyden rataosuus Haaparannasta Kemin ja Oulun kautta. Tavoitteena on luoda saumaton yhteys Ruotsiin ja sitä kautta muualle Eurooppaan. Euroopan unioni on myös painostanut jäsenmaitaan yhtenäistämään raideleveyksiä osana Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T) ja saattaa osallistua kustannuksiin.
Miljardien Kysymys: Kustannukset ja Tekninen Toteutus
Raideleveyden muuttaminen on teknisesti ja taloudellisesti valtava urakka. Kustannusarviot koko Suomen rataverkon muuttamisesta liikkuvat kymmenissä miljardeissa euroissa. Pelkästään Haaparanta–Oulu-välille suunnitellun uuden radan hinnaksi on arvioitu yli 1,5 miljardia euroa.
Kustannuksia nostaa paitsi itse kiskojen siirtäminen, myös vaihteiden, siltojen ja muun rautatieinfrastrukturin mukauttaminen. Lisäksi koko junakalusto, vetureista vaunuihin, tulisi joko uusia tai muokata sopivaksi kapeammalle raideleveydelle. Tämä aiheuttaisi merkittäviä häiriöitä junaliikenteelle vuosien siirtymäajaksi.
Teollisuus ja Talous Puntaroivat Hyötyjä
Muutoksen kannattajat uskovat, että paremmat yhteydet Eurooppaan vauhdittaisivat Suomen ulkomaankauppaa ja parantaisivat teollisuuden kilpailukykyä. Erityisesti pohjoisen teollisuus voisi hyötyä sujuvammista kuljetusketjuista länteen.
Toisaalta kriitikot huomauttavat, että merkittävä osa Suomen rautatieliikenteestä, kuten raakapuukuljetukset, on optimoitu nykyiselle leveälle raideleveydelle, joka mahdollistaa suuremmat ja raskaammat junat. Kapeampaan leveyteen siirtyminen voisi heikentää näiden kuljetusten tehokkuutta ja nostaa kustannuksia. Lisäksi on esitetty, että konttien siirtokuormaus eri raideleveyden junien välillä on jo nykyisellään tehokasta, eikä raideleveyden muutos toisi siihen merkittävää parannusta.
Monet asiantuntijat ja poliitikot pitävätkin hanketta epärealistisena ja taloudellisesti kestämättömänä, erityisesti Suomen nykyisessä taloustilanteessa ja kun olemassa olevassa rataverkossa on jo ennestään merkittävä korjausvelka.
Tulevaisuuden Suunta Vielä Auki
Päätöstä koko Suomen rataverkon muuttamisesta ei ole tehty, ja hanke etenisi todennäköisesti vaiheittain ja vuosikymmenten aikana. Ensimmäisten uusien eurooppalaisen leveyden rataosuuksien rakentaminen Pohjois-Suomeen näyttää kuitenkin todennäköiseltä hallituksen ja EU:n vahvan tuen myötä.
Keskustelu raideleveyden tulevaisuudesta on monisyinen ja heijastelee Suomen muuttuvaa asemaa Euroopassa. Kyse on paitsi teknisestä ja taloudellisesta kysymyksestä, myös perustavanlaatuisesta valinnasta Suomen tulevaisuuden suunnasta ja yhteyksistä itään ja länteen. Tulevat vuodet näyttävät, kumpi painaa vaakakupissa enemmän: strateginen integraatio Eurooppaan vai nykyisen, toimivaksi todetun järjestelmän ylläpitämisen taloudelliset realiteetit."
Gemini voi tehdä virheitä, myös ihmisiin liittyen, joten tarkista sen vastaukset. Yksityisyys ja Gemini
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2025, 09:41:44 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #830 : Toukokuu 28, 2025, 08:07:33 » |
|
Kutsu: Tervetuloa digitalisoituvan rautatieliikenteen ennakointitilaisuuteen"Kehittyvä rautatieliikenne tarvitsee uudenlaisia ratkaisuja radioverkkoihin, kyberturvallisuuteen, automaatioon, datan ja tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen, uuden ja vanhan teknologian synkronointiin, ja niin edelleen. Digirata-hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaite- ja liikenteenohjausjärjestelmät. Suomi on valinnut rohkeasti strategian, joka perustuu moderniin radioverkkopohjaiseen ratkaisuun – tähän asti edistyksellisimpään saatavilla olevaan sääntelyyn ja standardikehikkoon. Olemme yksi ensimmäisistä maista Euroopassa, joka lähtee toteuttamaan tällaista ratkaisua. Tämän ansiosta Suomeen syntyy ainutlaatuista osaamista, jolle on odotettavissa kysyntää myös muissa Euroopan rautatiehankkeissa tulevina vuosina." https://digirata.fi/kutsu-tervetuloa-digitalisoituvan-rautatieliikenteen-ennakointitilaisuuteen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #831 : Toukokuu 28, 2025, 09:31:32 » |
|
Kutsu: Tervetuloa digitalisoituvan rautatieliikenteen ennakointitilaisuuteen"Kehittyvä rautatieliikenne tarvitsee uudenlaisia ratkaisuja radioverkkoihin, kyberturvallisuuteen, automaatioon, datan ja tiedon hallintaan ja hyödyntämiseen, uuden ja vanhan teknologian synkronointiin, ja niin edelleen. Digirata-hankkeessa uudistetaan koko Suomen rataverkon turvalaite- ja liikenteenohjausjärjestelmät. Suomi on valinnut rohkeasti strategian, joka perustuu moderniin radioverkkopohjaiseen ratkaisuun – tähän asti edistyksellisimpään saatavilla olevaan sääntelyyn ja standardikehikkoon. Olemme yksi ensimmäisistä maista Euroopassa, joka lähtee toteuttamaan tällaista ratkaisua. Tämän ansiosta Suomeen syntyy ainutlaatuista osaamista, jolle on odotettavissa kysyntää myös muissa Euroopan rautatiehankkeissa tulevina vuosina." https://digirata.fi/kutsu-tervetuloa-digitalisoituvan-rautatieliikenteen-ennakointitilaisuuteen/ Nykyisen järjestelmän JKV kuvaus, STM modulit ja ETCS https://vayla.fi/-/junankulunvalvontajarjestelma-uudistetaan-suomessa-nykyisen-ja-uuden-jarjestelman-rinnakkaiselo-onnistuu-sovitustiedonsiirtomoduulilla-stm-lla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #832 : Toukokuu 29, 2025, 07:48:30 » |
|
Suomen täytyy varmistaa paikkansa eurooppalaisessa rataverkossa"Elinkeinoelämän keskusliitto EK:n, Palvelualojen työnantajat Paltan ja Rakennusteollisuus ry:n helmikuussa 2025 julkaisema raportti tarkasteli Suomen uusia liikenneyhteyksiä maailmalle. Miksi yhteyksiä on tärkeää kehittää juuri nyt, EK:n johtava asiantuntija Tiina Haapasalo? ”Yrityskentän vahva viesti on, että kansainväliset yhteydet ovat meille elinehto. Ne vaikuttavat investointeihin, liiketoiminnan edellytyksiin ja Suomen houkuttelevuuteen. Tilanne tärkeimmällä kauppareitillämme Itämerellä on kuitenkin jännittynyt. Suomen meriyhteyksien haavoittuvuudet nousivat esiin jo parin vuoden takaisessa riskiselvityksessämme. Muuttunut maailmantilanne on nyt konkretisoinut tarpeen vaihtoehtoisille reiteille. Tarkastelimme raportissamme kansainvälisten liikenneyhteyksien kokonaisuutta laajasti – sekä nykyisiä tarpeita että pitkän aikavälin ratkaisuja. Paremmat yhteydet Ruotsiin ja Baltiaan helpottaisivat etenkin Keski-Euroopan markkinoilla toimimista. Hyvä saavutettavuus vahvistaisi kilpailukykyämme ja hyödyttäisi erityisesti vientiteollisuutta ja matkailua. Myös kuljetusten toimintavarmuus ja häiriöttömyys ovat tärkeitä kaikille toimialoille.” Tarvitsemme kuitenkin myös vaihtoehtoisia reittejä. Suomalaiset yritykset toivovat kiinteitä yhteyksiä koko läntiseen Eurooppaan, erityisesti Itämeren kautta. Näemme kolme vaihtoehtoa: silta tai tunneli Helsingin ja Tukholman välillä, silta tai tunneli Vaasan ja Uumajan välillä tai tunneli Helsingin ja Tallinnan välillä" https://www.itarata.fi/suomen-taytyy-varmistaa-paikkansa-eurooppalaisessa-rataverkossa/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #833 : Toukokuu 29, 2025, 15:07:00 » |
|
Hallituksen esitys VM/2025/77 eli toinen lisätalousarvio annettiin eduskuntaan keskiviikkona 28.5.2025"Hallituksen investointiohjelmasta ehdotetaan rahoitettavaksi seuraavat hankkeet (mm): — Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnitteluun välille Tornio—Haaparanta— Kemi ehdotetaan myönnettäväksi 20 milj. euron valtuus ja 1 milj. euron määräraha." sivu 9 : https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/156173
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #834 : Toukokuu 30, 2025, 06:40:49 » |
|
Hallituksen esitys VM/2025/77 eli toinen lisätalousarvio annettiin eduskuntaan keskiviikkona 28.5.2025"Hallituksen investointiohjelmasta ehdotetaan rahoitettavaksi seuraavat hankkeet (mm): — Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnitteluun välille Tornio—Haaparanta— Kemi ehdotetaan myönnettäväksi 20 milj. euron valtuus ja 1 milj. euron määräraha." sivu 9 : https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/156173 Eduskunnan sivu lisätalousarviosta. Ti 3.6.2025 voi seurata toisen lisätalousarvion lähetekeskustelua eduskunnan sivuilta. https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/KasittelytiedotValtiopaivaasia/Sivut/HE_58+2025.aspx
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 30, 2025, 15:09:42 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #835 : Toukokuu 31, 2025, 07:37:56 » |
|
Kyselyn tulos: huolta kyläyhteisöistä, toiveita paremmista yhteyksistä"Itäradan suunnittelualueella toteutettu kysely keräsi laajasti näkemyksiä ja tunteikasta palautetta tulevasta ratayhteydestä. Yli 700 vastaajaa toi esiin sekä hankkeeseen liittyviä toiveita että huolenaiheita, jotka liittyvät erityisesti asumiseen, ympäristöön ja elinkeinoihin." https://www.itarata.fi/kyselyn-tulos-huolta-kylayhteisoista-toiveita-paremmista-yhteyksista/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #836 : Kesäkuu 01, 2025, 09:03:29 » |
|
Kainuun liitto etsii rautatieasioden konsulttia"Kainuun liitto on partnerina Interreg Aurora -ohjelmasta rahoitetussa NewNorth -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueiden välistä rajat ylittävää yhteistyötä ja luoda pohjaa jatkuvalle yhteistyölle ja järjestelmälliselle kehitystyölle sujuvan, turvallisen, toimivan ja kestävän kehityksen varmistamiseksi rajat ylittävien kuljetusketjujen toiminnan ja saavutettavuuden osalta. Nykyinen geopoliittinen tilanne ja pohjoisten alueiden nopeasti kehittyvä teollisuus vaikuttavat logistiikan ja kuljetuskäytävien kehittämistarpeeseen. Samaan aikaan vihreä siirtymä sekä valtioiden ja EU:n sitoutuminen haastaviin hiilineutraaliustavoitteisiin edellyttävät kestäviä ja energiatehokkaita multimodaalisia kuljetusratkaisuja. Kainuun liitto on osatoteuttaja hankkeen työpaketissa 4 Green Transport Corridors (railway). Työn tavoitteena on tehdä kuvaus uusista tai kehittyvistä nykyisistä rautatieliikenteen kuljetuskäytävistä, joilla olisi vaikutusta hankealueen tavaraliikenteelle, alueiden elinvoimalle ja kehittymiselle sekä yritysten sijoittumiselle. Hankealueella tarkoitetaan Interreg Aurora ohjelman ja NewNorth projektin maantieteellistä aluetta. Työn tavoitteena on tehdä vertailu ja arvio mitä lisäarvoa nämä uudet rautatieliikenteen kuljetuskäytävät toisivat hankealueen itä- ja pohjoisosiin, mikäli nykyistä rataverkkoa kehitettäisiin lähtöaineistoissa kuvatuilla toimenpiteillä. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla rautatiekuljetuksia tulevaisuuden päästöttömiin tavaraliikenteen kuljetuksiin ja laatia arvio mikä liikennemuoto olisi elinkeinoelä-män toiminalle ja kuljetuksille taloudellisempi hankealueen itä- ja pohjoisosassa." https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procedure/16902/enotice/25117/
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1078
|
« Vastaus #837 : Kesäkuu 01, 2025, 11:43:04 » |
|
Kainuun liitto etsii rautatieasioden konsulttia"Kainuun liitto on partnerina Interreg Aurora -ohjelmasta rahoitetussa NewNorth -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueiden välistä rajat ylittävää yhteistyötä ja luoda pohjaa jatkuvalle yhteistyölle ja järjestelmälliselle kehitystyölle sujuvan, turvallisen, toimivan ja kestävän kehityksen varmistamiseksi rajat ylittävien kuljetusketjujen toiminnan ja saavutettavuuden osalta. Nykyinen geopoliittinen tilanne ja pohjoisten alueiden nopeasti kehittyvä teollisuus vaikuttavat logistiikan ja kuljetuskäytävien kehittämistarpeeseen. Samaan aikaan vihreä siirtymä sekä valtioiden ja EU:n sitoutuminen haastaviin hiilineutraaliustavoitteisiin edellyttävät kestäviä ja energiatehokkaita multimodaalisia kuljetusratkaisuja. Kainuun liitto on osatoteuttaja hankkeen työpaketissa 4 Green Transport Corridors (railway). Työn tavoitteena on tehdä kuvaus uusista tai kehittyvistä nykyisistä rautatieliikenteen kuljetuskäytävistä, joilla olisi vaikutusta hankealueen tavaraliikenteelle, alueiden elinvoimalle ja kehittymiselle sekä yritysten sijoittumiselle. Hankealueella tarkoitetaan Interreg Aurora ohjelman ja NewNorth projektin maantieteellistä aluetta. Työn tavoitteena on tehdä vertailu ja arvio mitä lisäarvoa nämä uudet rautatieliikenteen kuljetuskäytävät toisivat hankealueen itä- ja pohjoisosiin, mikäli nykyistä rataverkkoa kehitettäisiin lähtöaineistoissa kuvatuilla toimenpiteillä. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla rautatiekuljetuksia tulevaisuuden päästöttömiin tavaraliikenteen kuljetuksiin ja laatia arvio mikä liikennemuoto olisi elinkeinoelä-män toiminalle ja kuljetuksille taloudellisempi hankealueen itä- ja pohjoisosassa." https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procedure/16902/enotice/25117/ Siinäpä hyvä tilaisuus jollekin asiantuntijalle näyttää taitojaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #838 : Kesäkuu 01, 2025, 16:11:12 » |
|
Kainuun liitto etsii rautatieasioden konsulttia"Kainuun liitto on partnerina Interreg Aurora -ohjelmasta rahoitetussa NewNorth -hankkeessa. Hankkeen tavoitteena on vahvistaa alueiden välistä rajat ylittävää yhteistyötä ja luoda pohjaa jatkuvalle yhteistyölle ja järjestelmälliselle kehitystyölle sujuvan, turvallisen, toimivan ja kestävän kehityksen varmistamiseksi rajat ylittävien kuljetusketjujen toiminnan ja saavutettavuuden osalta. Nykyinen geopoliittinen tilanne ja pohjoisten alueiden nopeasti kehittyvä teollisuus vaikuttavat logistiikan ja kuljetuskäytävien kehittämistarpeeseen. Samaan aikaan vihreä siirtymä sekä valtioiden ja EU:n sitoutuminen haastaviin hiilineutraaliustavoitteisiin edellyttävät kestäviä ja energiatehokkaita multimodaalisia kuljetusratkaisuja. Kainuun liitto on osatoteuttaja hankkeen työpaketissa 4 Green Transport Corridors (railway). Työn tavoitteena on tehdä kuvaus uusista tai kehittyvistä nykyisistä rautatieliikenteen kuljetuskäytävistä, joilla olisi vaikutusta hankealueen tavaraliikenteelle, alueiden elinvoimalle ja kehittymiselle sekä yritysten sijoittumiselle. Hankealueella tarkoitetaan Interreg Aurora ohjelman ja NewNorth projektin maantieteellistä aluetta. Työn tavoitteena on tehdä vertailu ja arvio mitä lisäarvoa nämä uudet rautatieliikenteen kuljetuskäytävät toisivat hankealueen itä- ja pohjoisosiin, mikäli nykyistä rataverkkoa kehitettäisiin lähtöaineistoissa kuvatuilla toimenpiteillä. Lisäksi työn tavoitteena on vertailla rautatiekuljetuksia tulevaisuuden päästöttömiin tavaraliikenteen kuljetuksiin ja laatia arvio mikä liikennemuoto olisi elinkeinoelä-män toiminalle ja kuljetuksille taloudellisempi hankealueen itä- ja pohjoisosassa." https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procedure/16902/enotice/25117/ Siinäpä hyvä tilaisuus jollekin asiantuntijalle näyttää taitojaan. Ainakin seuraavat radat olivat mielenkiitoisia Kolari-Tromssa Rovaniemi-Kirkkoniemi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 246
|
« Vastaus #839 : Kesäkuu 01, 2025, 17:26:49 » |
|
Kyllä pohjoisen meriyhteydet olisivat Suomelle hyväksi, etenkin jos pohjoiseen syntyy esim. uutta kaivosteollisuutta. Muutenhan lähes kaikki toiminta on painottunut etelään, mutta jos olisi se ollut yhteys jäämerelle, olisi jopa asutuksen painopistekin jonkin verran muuttunut. Nimittäin Suomea ei siinä mielessä voi verrata Norjaan jolla on meren rantaa koko mitalta ja mahdollisuus ihan eri tavalla valita sijainteja edullisten olosuhteiden perusteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #840 : Eilen kello 07:05:41 » |
|
Kyllä pohjoisen meriyhteydet olisivat Suomelle hyväksi, etenkin jos pohjoiseen syntyy esim. uutta kaivosteollisuutta. Muutenhan lähes kaikki toiminta on painottunut etelään, mutta jos olisi se ollut yhteys jäämerelle, olisi jopa asutuksen painopistekin jonkin verran muuttunut. Nimittäin Suomea ei siinä mielessä voi verrata Norjaan jolla on meren rantaa koko mitalta ja mahdollisuus ihan eri tavalla valita sijainteja edullisten olosuhteiden perusteella.
Kuljetustarpeita nyt ja tulevaisuudessa rautateillä Pohjolassa on tutkittu 2024 NewNorth hankkeen toimesta ja kuljetettavaa kyllä olisi mutta Suomen suljettu rataverkko on esteenä kuten oheiskuvasta selviää. https://www.lapinliitto.fi/wp-content/uploads/2024/10/New_North_WP4_Rail_Freight_Report_1.pdf
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #841 : Eilen kello 08:13:42 » |
|
Suomi on ollut Naton jäsen jo toista vuotta.Tämän vuoden ajan Suomi on NORDEFCO:n puheenjohtaja "Sotilaallisen liikkuvuuden kehittäminen on keskeinen osa yhteisen pelotteen ja puolustuksen mahdollistamista. Pohjoismaiden puolustusministerit allekirjoittivat syksyllä 2024 aiesopimuksen yhdenmukaistettujen sotilaallisten liikennekäytävien muodostamisesta. Puolustusministeriön tavoitteena on, että aiesopimuksen toimeenpano aloitetaan puheenjohtajakauden aikana. Aiesopimuksella syvennetään sotilaallisen liikkuvuuden yhteistyötä Pohjoismaiden kesken. " https://www.defmin.fi/ajankohtaista/suomen_nordefco-puheenjohtajuus_2025ja kun Suomi pääsi Norfolkin johtoesikunnan alaisuuteen muiden pohjoismaiden kanssa, niin tietysti piti matkustaa Amerikkaan tapaamaan johtajia. "Tanskan, Suomen, Islannin, Norjan ja Ruotsin puolustusvoimien komentajat (CHODS) tapasivat osana pohjoismaista puolustusyhteistyötä (NORDEFCO) Norfolkissa, Virginiassa 9. ja 10. huhtikuuta 2025. Se, että NORDEFCO piti kokouksensa Norfolkissa, Virginiassa, osoittaa JFC Norfolkin operatiivisen merkityksen näille NATO-maille", sanoi vara-amiraali Doug Perry. "NORDEFCO:n tuoma asiantuntemus ja tietämys on suuri etu, ei vain JFC Norfolkille, vaan koko Natolle. Odotan innolla JFC Norfolkin, Naton ja NORDEFCO:n välisten suhteiden ja yhteistyön vahvistamista ja laajentamista." https://jfcnorfolk.nato.int/activity/nordic-defence-cooperation-nordefco-chiefs-of-defence-visit-jfc-norfolk Norfolkissa on jo kohta 10 Suomalaista upseeria. "Meillä on avainpaikoissa suomalainen henkilöstö eri osastoilla esikunnassa ja toimimme suunnittelijoina. Meidän esikuntahan on ainoa arktisen alueen esikunta ja vastaa Pohjois-Atlantin turvallisuudesta, meriyhteyksien turvaamisesta ja sitten Pohjolanlinnakkeen turvaamisesta tulevaisuudessa, Salo kertoo MTV Uutisille. " https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mikael-salo-on-naton-norfolkin-ensimmainen-suomalaiskenraali-salaisina-aseina-kongi-ja-yllatysmaut/9167412
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1901
|
« Vastaus #842 : Eilen kello 17:29:35 » |
|
Hallituksen esitys VM/2025/77 eli toinen lisätalousarvio annettiin eduskuntaan keskiviikkona 28.5.2025"Hallituksen investointiohjelmasta ehdotetaan rahoitettavaksi seuraavat hankkeet (mm): — Eurooppalaisen raideleveyden ratayhteyksien suunnitteluun välille Tornio—Haaparanta— Kemi ehdotetaan myönnettäväksi 20 milj. euron valtuus ja 1 milj. euron määräraha." sivu 9 : https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/156173 Eduskunnan liikenne- ja Viestintävaliokunta käsitteli asian ja antoi lausunnon mm. "Rail Nordica. (16) Hallitus esittää vuosien 2026—2029 julkisen talouden suunnitelmassa 20 miljoonaa euroa hankkeelle, jossa aloitetaan suunnittelu eurooppalaisen raideleveyden ulottamisesta Ruotsista Suomeen. Euroopan laajuista TEN-T-liikenneverkkoa koskevassa asetuksessa on vaatimuksia siitä, että jäsenmaat selvittävät, suunnittelevat ja edistävät eurooppalaista raideleveyttä. Tämä koskee erityisesti niitä EU-maita, joissa nykyinen raideleveys poikkeaa eurooppalaisesta. (17) Suomen raideleveys on 90 millimetriä muuta Eurooppaa leveämpi. Eurooppalaisen raideleveyden ulottaminen Ruotsista Suomeen varmistaa tehokkaat raidekuljetukset Pohjoismaiden välillä ja kytkee Suomen yhä tiiviimmin länteen. (18) Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa suunnitellaan yhteys Haaparanta-Tornio-rajanylityspaikalta Kemiin. Suunnitteluhanke alkaa vuonna 2025. Rail Nordican rakentamiskustannukset Pohjois-Suomen perukoilta Ouluun saakka ovat alustavan arvion mukaan kokonaisuudessaan yli 1,5 miljardia euroa. " https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_6+2025.aspx
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 246
|
« Vastaus #843 : Eilen kello 18:42:19 » |
|
Olisihan se sentään ihan hyvä jos olisi muutamia vaihtoehtoisia raideleveyksiä rajan yli tavaran siirtoa varten, mutta jossain kuitenkin se siirtokuormaus tapahtuu, tapahtuuko raiteilla vai kumipyörillä, johtuu käytännön tarpeesta. Vai onko joku käynyt banaanejaan junan vaunusta ostamassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|