En missään nimessä vastusta liikennettä Ruotsiin. Vastustan sitä että siihen kulutettaisiin Suomen veroeuroja. Liikenteen tarttee olla edes osittain kannattavaa.
Se on perussuomalaista nuukuutta että ei halua vähiä rahoja laitettavan älyttömiin juttuihin. Kateuden kanssa sillä ei kai ole tekemistä.
Olisihan liikenne suurimmalti osin itsekannattavaa lipputulojen ansiosta, ja jos käytettäisiin vaataimattomampaa kalustoa, esim samanlaisia junia kuin Ylivieska-Iisalmi välillä, eli Eil -lähiliikennevaunuja ja Sr1 vetureita, niin kalustohan on jo vuosia sitten maksanut itsensä. Ainoastaan henkilökunnan liikkuvat kustannukset ja kaluston peruskunnossapito ja veturin käyttämä sähkö maksaa. Ja kaikki infrahan on valmiina.
VR voisi sellaisella kokoonpanolla edes kokeilla ajaa markkinaehtoisesti noita junia Haaparantaan pari vuoroa päivässä että näksisi miten miten se kannattaa. VR sahaa omaa oksaansa kun se vaatii valtiolta rahaa liikenteelle. Koska VR:llä tiedetään miten perussuomalaiset valtionvarainministeri ja liikenneministeri suhtautuvat rautateiden tukiin niin kaikki on teatteria. Ylläpidetään jonkinlaista visiota että liikenne voisi alkaa mutta jos ei edes kokeilla mitä se kustantaisi ilman tukea, niin ei voi tietää.
Määrärahat olisivat joka tapauksessa mitättömät esim verrattuna merenkulkutukiaisiin Viking Linelle, joka on pelkkää hömppäturismin tukemista.
Tukholmaan ja Åreen nyt pääsee helpommin muita reittejä jos lähtee Oulun eteläpuolelta. En mä nyt usko että Oulusta on niin suurta liikennettä laskettelemaan Åreen kun omat tunturit on lähempänä. Jostain Uudeltamaalta taas on melkeimpä sama lähteekö Leville vai Åreen kun matka on suunnilleen sama.
Tossa kun kattelee karttaa ja ilmakuvaa niin missä tuolla on työpaikkoja Suomalaisille? Tai Luulajassa ja Kiirunassa on, mutta ne on molemmat sen verran kaukana ettei sinne nyt mitään työmatkaliikennettä kannata järjestää. Ennemmin se on toisinpäin, Suomen puolella on Kemissä ja Torniossa paljonkin raskasta teollisuutta.
Haaparannan juna mahdollistaisi junamatkat Oulusta Tukholmaan päivässä, lähtö esim aikaisin aamulla ja perillä 19:00 paikeilla. Mikään Vaasan tai Turun kautta kiertäminen edes omalla autolla ei olisi yhtä nopea.
Suomen ainoat pari isoa laskettelukeskusta ovat pieniä Åreen verrattuna ja hintatasoltaan kamalan kalliit.
Jos lähtee Ruotsiin töihin niin ei se tarkoita että joka päivä kuljettaisiin Suomesta Ruotsiin vaan viikonloppuisin. Nyt sekin on mahdollista vain autolla.