Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 34 35 [36] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1956


« Vastaus #875 : Tänään kello 15:13:05 »

Miksi tänne jaetaan pelkkiä uutislinkkejä ilman mitään sen isompaa kommenttia.

Anyway, Tuo Haaparannan liikenne on kyllä ihan typerä idea. Koko alueella asuu 30t ihmistä. Miten siellä on hoidettu paikallisliikenne busseilla? Riittääkö niihinkään matkustajia? Jos ajatellaan matkailua niin kyllä ihmiset ajelevat Ikeaan ja nuuskaostoksille omilla autoilla että saavat otettua niihin lastit tavaraa, ei kukaan lähde junalla Ikealaatikoiden tai nuuskatornien kanssa. Ruotsissakin liikennettä voi olla Luulajaan tai sinne suunnille jatkoyhteydellä Oulun korkeudelta saakka mutta etelämmäs kuljetaan Vaasa-Uumaja yhteyttä.

Kyllä tuolle 300 000 (vuosittain) on muutakin käyttöä.

Jos tarkoitit tuota Ylen uutista niin kaikkein huvittavin juttu on että Ruotsalaiset sähköjunat eivät pääse Suomen puolelle kun ei ole sähköverkkoa ja taas Suomalaiset junat eivät pääse Ruotsiin kun ei ole kalustoa jolla olisi tyyppihyväksyntä kulkea Ruotsin valtakunnassa.  Eikä monopoli halua kuin valtion rahalla kulkea.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1956


« Vastaus #876 : Tänään kello 15:25:28 »


Finland aims to shift rail gauge to EU standard

"Finland intends to shift its railway system to the European standard track gauge, Transport Minister Lulu Ranne announced in Helsinki on Tuesday.

Speaking at a joint press conference with Nordic transport ministers, Ranne confirmed that the government must decide on the change by July 2027. Finland currently uses a 1,524 mm gauge, a legacy from the Russian Empire, while the European standard is 1,435 mm.

Ranne cited national security, military mobility, and improved links to Sweden and Norway as reasons behind the planned change.

“This is not just Finland’s project. This is a joint effort with Europe and Nato,” she said."

https://www.helsinkitimes.fi/finland/finland-news/domestic/26852-finland-aims-to-shift-rail-gauge-to-eu-standard.html
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1086


« Vastaus #877 : Tänään kello 16:00:05 »

Miksi tänne jaetaan pelkkiä uutislinkkejä ilman mitään sen isompaa kommenttia.

Anyway, Tuo Haaparannan liikenne on kyllä ihan typerä idea. Koko alueella asuu 30t ihmistä. Miten siellä on hoidettu paikallisliikenne busseilla? Riittääkö niihinkään matkustajia? Jos ajatellaan matkailua niin kyllä ihmiset ajelevat Ikeaan ja nuuskaostoksille omilla autoilla että saavat otettua niihin lastit tavaraa, ei kukaan lähde junalla Ikealaatikoiden tai nuuskatornien kanssa. Ruotsissakin liikennettä voi olla Luulajaan tai sinne suunnille jatkoyhteydellä Oulun korkeudelta saakka mutta etelämmäs kuljetaan Vaasa-Uumaja yhteyttä.

Kyllä tuolle 300 000 (vuosittain) on muutakin käyttöä.



Mä en ymmärrä minkä takia pitää vastustaa rautatieliikennettä Suomesta Ruotsiin?
Ei se yhteys olisi pelkästään ostosturisteja varten vaan niitä varten jotka haluavat päästä Ruotsissa kauemmas kuin Haaparantaan. Luulajaan, Tukholmaan, Kiirunaan, Åreen esim.

Vaasa-Uumaja yhteys on pelkkä automatkustajille tarkoitettu autolautta, ei sille kerran päivässä kulkevalle laivalle ole kunnollista junayhteyttä sen enempää Suomen kuin Ruotsin puolella.

Ruotsissa on paljon alempi työttömyys kuin Suomessa ja sillä puolen rajaa olisi työpaikkoja myös suomalaisille.

Onko se joku perussuomalainen kateus että pitä vastustaa kaikkea yhteistoimintaa Ruotsin kanssa, koska niillä menee paremmin?
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 16:20:53 kirjoittanut Rainer Silfverberg » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1086


« Vastaus #878 : Tänään kello 16:19:29 »


Jos tarkoitit tuota Ylen uutista niin kaikkein huvittavin juttu on että Ruotsalaiset sähköjunat eivät pääse Suomen puolelle kun ei ole sähköverkkoa ja taas Suomalaiset junat eivät pääse Ruotsiin kun ei ole kalustoa jolla olisi tyyppihyväksyntä kulkea Ruotsin valtakunnassa.  Eikä monopoli halua kuin valtion rahalla kulkea.


Sen uutisen mukaan VR:llä olisi kyllä mahdollisuus aloittaa liikenne lyhyellä varoitusajalla, ei se tyyppihyväksynnän saaminen voi olla niin vaikeaa kun on kyseessä pelkästään raja-asemalle asti ajaminen, ja koko 1524 mm kiskotus Haaparannalle asti on suomalaisten rakentama. Jollekin kalustolle Traficom käytännössä antoi jo tyyppihyväksynnän.

Toinen hankaluus voi olla että VR:llä ei ole myyntikanavaa jossa voisi ostaa lippuja Suomen juniin Ruotsin kruunuilla. Ilmeisesti SJ ei enää myy lippuja Suomen juniin koska VR on eronut UIC:stä ja VR Sverigen myyntikanavalla voi ostaa lippuja vain Tukholma - Göteborg välille. Mutta ehkä se järjestyy?

Sen minä sanon että jos matkustajaliikenne Suomesta Ruotsiin ei ala viimeistään ensi vuodenvaihteessa niin ei se ala koskaan. Tämä yhteys on niin mitätön kustannuksiltaan verrattuna esim Länsirataan, joka voi odottaa muutaman vuoden parempia aikoja ja päätöstä mille raideleveydelle se rakennettaisiin jos rakennetaan.



tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #879 : Tänään kello 16:31:57 »

Mä en ymmärrä minkä takia pitää vastustaa rautatieliikennettä Suomesta Ruotsiin?
Ei se yhteys olisi pelkästään ostosturisteja varten vaan niitä varten jotka haluavat päästä Ruotsissa kauemmas kuin Haaparantaan. Luulajaan, Tukholmaan, Kiirunaan, Åreen esim.

Vaasa-Uumaja yhteys on pelkkä automatkustajille tarkoitettu autolautta, ei sille kerran päivässä kulkevalle laivalle ole kunnollista junayhteyttä sen enempää Suomen kuin Ruotsin puolella.

Ruotsissa on paljon alempi työttömyys kuin Suomessa ja sillä puolen rajaa olisi työpaikkoja myös suomalaisille.

Onko se joku perussuomalainen kateus että pitä vastustaa kaikkea yhteistoimintaa Ruotsin kanssa, koska niillä menee paremmin?
En missään nimessä vastusta liikennettä Ruotsiin. Vastustan sitä että siihen kulutettaisiin Suomen veroeuroja. Liikenteen tarttee olla edes osittain kannattavaa.

Tukholmaan ja Åreen nyt pääsee helpommin muita reittejä jos lähtee Oulun eteläpuolelta. En mä nyt usko että Oulusta on niin suurta liikennettä laskettelemaan Åreen kun omat tunturit on lähempänä. Jostain Uudeltamaalta taas on melkeimpä sama lähteekö Leville vai Åreen kun matka on suunnilleen sama.

Tossa kun kattelee karttaa ja ilmakuvaa niin missä tuolla on työpaikkoja Suomalaisille? Tai Luulajassa ja Kiirunassa on, mutta ne on molemmat sen verran kaukana ettei sinne nyt mitään työmatkaliikennettä kannata järjestää. Ennemmin se on toisinpäin, Suomen puolella on Kemissä ja Torniossa paljonkin raskasta teollisuutta.

Se on perussuomalaista nuukuutta että ei halua vähiä rahoja laitettavan älyttömiin juttuihin. Kateuden kanssa sillä ei kai ole tekemistä.

tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1086


« Vastaus #880 : Tänään kello 17:18:31 »


En missään nimessä vastusta liikennettä Ruotsiin. Vastustan sitä että siihen kulutettaisiin Suomen veroeuroja. Liikenteen tarttee olla edes osittain kannattavaa.

Se on perussuomalaista nuukuutta että ei halua vähiä rahoja laitettavan älyttömiin juttuihin. Kateuden kanssa sillä ei kai ole tekemistä.

Olisihan liikenne suurimmalti osin itsekannattavaa lipputulojen ansiosta, ja jos käytettäisiin vaataimattomampaa kalustoa, esim samanlaisia junia kuin Ylivieska-Iisalmi välillä, eli Eil -lähiliikennevaunuja ja Sr1 vetureita, niin kalustohan on jo vuosia sitten maksanut itsensä. Ainoastaan henkilökunnan liikkuvat kustannukset ja kaluston peruskunnossapito ja veturin käyttämä sähkö maksaa.  Ja kaikki infrahan on valmiina.

VR voisi sellaisella kokoonpanolla edes kokeilla ajaa markkinaehtoisesti noita junia Haaparantaan pari vuoroa päivässä että näksisi miten miten se kannattaa. VR sahaa omaa oksaansa kun se vaatii valtiolta rahaa liikenteelle. Koska VR:llä tiedetään miten perussuomalaiset valtionvarainministeri ja liikenneministeri suhtautuvat rautateiden tukiin niin kaikki on teatteria. Ylläpidetään jonkinlaista visiota että liikenne voisi alkaa mutta jos ei edes kokeilla mitä se kustantaisi ilman tukea, niin ei voi tietää.

Määrärahat olisivat joka tapauksessa mitättömät esim verrattuna merenkulkutukiaisiin Viking Linelle, joka on pelkkää hömppäturismin tukemista.

Tukholmaan ja Åreen nyt pääsee helpommin muita reittejä jos lähtee Oulun eteläpuolelta. En mä nyt usko että Oulusta on niin suurta liikennettä laskettelemaan Åreen kun omat tunturit on lähempänä. Jostain Uudeltamaalta taas on melkeimpä sama lähteekö Leville vai Åreen kun matka on suunnilleen sama.

Tossa kun kattelee karttaa ja ilmakuvaa niin missä tuolla on työpaikkoja Suomalaisille? Tai Luulajassa ja Kiirunassa on, mutta ne on molemmat sen verran kaukana ettei sinne nyt mitään työmatkaliikennettä kannata järjestää. Ennemmin se on toisinpäin, Suomen puolella on Kemissä ja Torniossa paljonkin raskasta teollisuutta.

Haaparannan juna mahdollistaisi junamatkat Oulusta Tukholmaan päivässä, lähtö esim aikaisin aamulla ja perillä 19:00 paikeilla. Mikään Vaasan tai Turun kautta kiertäminen edes omalla autolla ei olisi yhtä nopea.

Suomen ainoat pari isoa laskettelukeskusta ovat pieniä Åreen verrattuna ja hintatasoltaan kamalan kalliit.

Jos lähtee Ruotsiin töihin niin ei se tarkoita että joka päivä kuljettaisiin Suomesta Ruotsiin vaan viikonloppuisin. Nyt sekin on mahdollista vain autolla.

tallennettu
Sivuja: 1 ... 34 35 [36] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina