Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 40 41 [42] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« Vastaus #1025 : Eilen kello 14:32:14 »


Uusi junarata Kolarista Kiirunaan maksaisi 1,75 miljardia, mutta olisi selvityksen mukaan tarpeellinen monesta syystä

"Tornionlaakson neuvosto haluaa pohjoiseen uuden rautatieyhteyden Suomesta Ruotsiin.

Neuvosto on teettänyt esiselvityksen Kiirunan Svappavaarasta Pajalan kautta Kolariin ulottuvan junaradan tarpeesta ja edellytyksistä toteutua.

Selvityksen mukaan uusi ratayhteys vastaisi teollisuuden lisääntyneisiin kuljetusmääriin ja auttaisi varautumisessa maanpuolustukseen ja turvallisuuteen.

– Tällä välillä on noin 30 vahvistettua mineraaliesiintymää. Myös kasvavan metsäteollisuuden tarpeet ovat perusteena radan tarpeellisuudelle. Lisäksi kalakuljetukset lisääntyvät koko ajan, perustelee Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala.

Myös lisääntynyt matkailu sekä Suomessa että Ruotsissa toisi ratayhteydelle lisää käyttöä, mutta henkilöjunaliikenteen toteutuminen edellyttäisi Tornion ja Kolarin välisen rataosuuden sähköistämistä. Rataosuuden sähköistäminen on kirjattu hallitusohjelmaan.

Eurooppalaisella raideleveydellä rakennettavan, 140 kilometrin pituisen ratayhteyden kustannusarvio on 1,75 miljardia euroa."

https://yle.fi/a/74-20182425
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2216


« Vastaus #1026 : Eilen kello 14:35:50 »


Uusi junarata Kolarista Kiirunaan maksaisi 1,75 miljardia, mutta olisi selvityksen mukaan tarpeellinen monesta syystä

"Tornionlaakson neuvosto haluaa pohjoiseen uuden rautatieyhteyden Suomesta Ruotsiin.

Neuvosto on teettänyt esiselvityksen Kiirunan Svappavaarasta Pajalan kautta Kolariin ulottuvan junaradan tarpeesta ja edellytyksistä toteutua.

Selvityksen mukaan uusi ratayhteys vastaisi teollisuuden lisääntyneisiin kuljetusmääriin ja auttaisi varautumisessa maanpuolustukseen ja turvallisuuteen.

– Tällä välillä on noin 30 vahvistettua mineraaliesiintymää. Myös kasvavan metsäteollisuuden tarpeet ovat perusteena radan tarpeellisuudelle. Lisäksi kalakuljetukset lisääntyvät koko ajan, perustelee Tornionlaakson neuvoston hallituksen puheenjohtaja, Tornion kaupunginjohtaja Jukka Kujala.

Myös lisääntynyt matkailu sekä Suomessa että Ruotsissa toisi ratayhteydelle lisää käyttöä, mutta henkilöjunaliikenteen toteutuminen edellyttäisi Tornion ja Kolarin välisen rataosuuden sähköistämistä. Rataosuuden sähköistäminen on kirjattu hallitusohjelmaan.

Eurooppalaisella raideleveydellä rakennettavan, 140 kilometrin pituisen ratayhteyden kustannusarvio on 1,75 miljardia euroa."

https://yle.fi/a/74-20182425

Ei sitä pidä rakentaa Kiirunaan vaan Tromseen. 
tallennettu
Sivuja: 1 ... 40 41 [42] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina