Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 46 47 [48] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #1175 : Eilen kello 15:43:33 »


Euroopan unionin jäsenmaat hyväksyivät energianeuvoston kokouksessa 15.12.2025 osittaisen yleisnäkemyksen Verkkojen Eurooppa -asetusehdotuksesta vuosille 2028–2034. Suomi kannattaa asetuksen painotusta sotilaalliseen liikkuvuuteen.

"Komission esittämän Uumaja-Luulaja-Oulu-välin ja TEN-T-verkon satamien lisäksi osittaisen yleisnäkemyksen suuntaa antavassa liitteessä mainitaan Tukholma-Turku-Helsinki- ja Tallinna-Helsinki-Tampere-yhteydet. EU-rahoitusta on mahdollista hakea myös sellaisille yhteyksille, joita ei mainita liitteessä. Suomi pitää tärkeänä, että asetuksessa huomioidaan Suomen erityisolosuhteet ja sijainti EU:n itälaidalla, missä rajat ylittäviä maayhteyksiä muiden jäsenvaltioiden kanssa on hyvin vähän.

- Rail Nordica ja lukuisat muut Suomen turvallisuuden kannalta kriittiset kaksikäyttöhankkeet ovat meillä jo suunnittelussa. Yleisnäkemys on Suomelle hyvä. Nyt on tärkeää, että vaikuttamistyössä painotetaan edelleen Suomen turvallisuutta, huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta vahvistavia hankkeita. Erityisesti sotilaallisen liikkuvuuden rajat ylittävän ykköshankkeen Rail Nordican merkittävä rahoitus on varmistettava vuonna 2028, kun uusi rahahaku aukeaa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne."

https://lvm.fi/-/eu-n-energianeuvostossa-hyvaksyttiin-osittainen-yleisnakemys-verkkojen-eurooppa-asetuksesta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #1176 : Tänään kello 08:49:02 »


Länsiradan osakaskunnat käsitelleet osakassopimuksen valtuustoissaan

16.12.2025

"Länsiradan osakaskunnat ovat marras-joulukuun aikana käsitelleet Länsiradan ensimmäisen rakentamisvaiheen osakassopimusta omissa valtuustoissaan.

Turun kaupunki, Espoon kaupunki, Vihdin kunta, Lohjan kaupunki ja Salon kaupunki hyväksyivät neuvotellun osakassopimuksen sekä ensimmäiseen rakentamisvaiheeseen siirtymisen. Kirkkonummen kunta puolestaan ei hyväksynyt osakassopimusta.

Kirkkonummen jättäytyminen pois osakassopimuksesta tarkoittaa sitä, että Länsirata Oy ei voi vielä siirtyä rakentamisvaiheeseen. Rakentamisvaiheeseen siirtymisen mahdollistavat osakassopimuksen mahdolliset muutokset sekä niihin liittyvä päätöksenteko on Länsirata Oy:n omistajien, eli Suomen valtion ja osakaskuntien, käsissä. "

Myös CEF 30 % tuki infrasta puuttuu vielä ja ei tule saamaan

https://lansirata.fi/lansiradan-osakaskunnat-kasitelleet-osakassopimuksen-valtuustoissaan/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #1177 : Tänään kello 08:59:41 »

 
Sidosryhmätutkimus vahvistaa edistymisen: Itäradan suunnittelu konkretisoituu ja tuloksellisuus paranee

16.12.2025

"Tuoreen sidosryhmätutkimuksen mukaan käsitykset Itärata-hankkeesta ovat vahvistuneet, ja hankkeen eteneminen ratalinjauksen valintaan heijastuu myönteisempinä arvioina työn tuloksellisuudesta. Enemmistö sidosryhmistä kannattaa myös vaiheittaista siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen.

Sidosryhmät pitävät hanketta tärkeänä Itä-Suomen kehitykselle. Strategisista tavoitteista korostuvat turvalliset ja sujuvat liikenneyhteydet sekä Suomen logistinen varautuminen ja huoltovarmuus. Myös ilmastotavoitteet ja vastuullisuus ovat nousseet vahvasti esiin: olemme laatineet vastuullisuussuunnitelman ja perustelemme valinnat ympäristön näkökulmasta huolellisesti. "

https://www.itarata.fi/sidosryhmatutkimus-vahvistaa-edistymisen-itaradan-suunnittelu-konkretisoituu-ja-tuloksellisuus-paranee/
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 09:18:07 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2517


« Vastaus #1178 : Tänään kello 16:38:25 »


Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa

"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla.

Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.

– Käytännössä liikenteen suunnitteluun ja käynnistämiseen sekä Ruotsin viranomaisten hyväksynnän saamiseen menee useita kuukausia, kertoo ministeriön johtava asiantuntija Alma Wahrmann SVT Uutisille."

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/junat-voivat-kulkea-haaparannan-ja-suomen-valilla-touko-tai-kesakuussa
tallennettu
Sivuja: 1 ... 46 47 [48] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina