Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 46 47 [48] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1175 : Joulukuu 16, 2025, 15:43:33 »


Euroopan unionin jäsenmaat hyväksyivät energianeuvoston kokouksessa 15.12.2025 osittaisen yleisnäkemyksen Verkkojen Eurooppa -asetusehdotuksesta vuosille 2028–2034. Suomi kannattaa asetuksen painotusta sotilaalliseen liikkuvuuteen.

"Komission esittämän Uumaja-Luulaja-Oulu-välin ja TEN-T-verkon satamien lisäksi osittaisen yleisnäkemyksen suuntaa antavassa liitteessä mainitaan Tukholma-Turku-Helsinki- ja Tallinna-Helsinki-Tampere-yhteydet. EU-rahoitusta on mahdollista hakea myös sellaisille yhteyksille, joita ei mainita liitteessä. Suomi pitää tärkeänä, että asetuksessa huomioidaan Suomen erityisolosuhteet ja sijainti EU:n itälaidalla, missä rajat ylittäviä maayhteyksiä muiden jäsenvaltioiden kanssa on hyvin vähän.

- Rail Nordica ja lukuisat muut Suomen turvallisuuden kannalta kriittiset kaksikäyttöhankkeet ovat meillä jo suunnittelussa. Yleisnäkemys on Suomelle hyvä. Nyt on tärkeää, että vaikuttamistyössä painotetaan edelleen Suomen turvallisuutta, huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta vahvistavia hankkeita. Erityisesti sotilaallisen liikkuvuuden rajat ylittävän ykköshankkeen Rail Nordican merkittävä rahoitus on varmistettava vuonna 2028, kun uusi rahahaku aukeaa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne."

https://lvm.fi/-/eu-n-energianeuvostossa-hyvaksyttiin-osittainen-yleisnakemys-verkkojen-eurooppa-asetuksesta
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1176 : Eilen kello 08:49:02 »


Länsiradan osakaskunnat käsitelleet osakassopimuksen valtuustoissaan

16.12.2025

"Länsiradan osakaskunnat ovat marras-joulukuun aikana käsitelleet Länsiradan ensimmäisen rakentamisvaiheen osakassopimusta omissa valtuustoissaan.

Turun kaupunki, Espoon kaupunki, Vihdin kunta, Lohjan kaupunki ja Salon kaupunki hyväksyivät neuvotellun osakassopimuksen sekä ensimmäiseen rakentamisvaiheeseen siirtymisen. Kirkkonummen kunta puolestaan ei hyväksynyt osakassopimusta.

Kirkkonummen jättäytyminen pois osakassopimuksesta tarkoittaa sitä, että Länsirata Oy ei voi vielä siirtyä rakentamisvaiheeseen. Rakentamisvaiheeseen siirtymisen mahdollistavat osakassopimuksen mahdolliset muutokset sekä niihin liittyvä päätöksenteko on Länsirata Oy:n omistajien, eli Suomen valtion ja osakaskuntien, käsissä. "

Myös CEF 30 % tuki infrasta puuttuu vielä ja ei tule saamaan

https://lansirata.fi/lansiradan-osakaskunnat-kasitelleet-osakassopimuksen-valtuustoissaan/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1177 : Eilen kello 08:59:41 »

 
Sidosryhmätutkimus vahvistaa edistymisen: Itäradan suunnittelu konkretisoituu ja tuloksellisuus paranee

16.12.2025

"Tuoreen sidosryhmätutkimuksen mukaan käsitykset Itärata-hankkeesta ovat vahvistuneet, ja hankkeen eteneminen ratalinjauksen valintaan heijastuu myönteisempinä arvioina työn tuloksellisuudesta. Enemmistö sidosryhmistä kannattaa myös vaiheittaista siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen.

Sidosryhmät pitävät hanketta tärkeänä Itä-Suomen kehitykselle. Strategisista tavoitteista korostuvat turvalliset ja sujuvat liikenneyhteydet sekä Suomen logistinen varautuminen ja huoltovarmuus. Myös ilmastotavoitteet ja vastuullisuus ovat nousseet vahvasti esiin: olemme laatineet vastuullisuussuunnitelman ja perustelemme valinnat ympäristön näkökulmasta huolellisesti. "

https://www.itarata.fi/sidosryhmatutkimus-vahvistaa-edistymisen-itaradan-suunnittelu-konkretisoituu-ja-tuloksellisuus-paranee/
« Viimeksi muokattu: Eilen kello 09:18:07 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1178 : Eilen kello 16:38:25 »


Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa

"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla.

Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.

– Käytännössä liikenteen suunnitteluun ja käynnistämiseen sekä Ruotsin viranomaisten hyväksynnän saamiseen menee useita kuukausia, kertoo ministeriön johtava asiantuntija Alma Wahrmann SVT Uutisille."

https://www.svt.se/nyheter/uutiset/junat-voivat-kulkea-haaparannan-ja-suomen-valilla-touko-tai-kesakuussa
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1868


« Vastaus #1179 : Eilen kello 21:00:43 »


Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa

"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla.

Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.


Millä kalustolla tuolla olisi tarkoitus liikennöidä?

Tokko näemme Oulu - Haaparanta tai Kuopio - Haaparanta IC:tä? Toisaalta Rovaniemen ja Kemijärven junista tuskin kannattaa mitään kääntää tuonne.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1180 : Tänään kello 08:09:14 »


Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa

"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla.

Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.


Millä kalustolla tuolla olisi tarkoitus liikennöidä?

Tokko näemme Oulu - Haaparanta tai Kuopio - Haaparanta IC:tä? Toisaalta Rovaniemen ja Kemijärven junista tuskin kannattaa mitään kääntää tuonne.

Onko ostoliikenneyhtiössä muita kuin sm7 ?
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1181 : Tänään kello 10:22:59 »


Tampere–Pori/Rauma-rataosalla oli testaustäyteinen syksy – ensi vuonna testaukset siirtyvät maastoon

16.12.2025

"Tampere–Pori/Rauma-rataosan kuluneen vuoden painopiste on ollut maastotöissä, kuten kaapelointi- ja asennusurakoissa. Loppuvuotta kohti projekti otti harppauksen eteenpäin, kun erilaiset testaukset päästiin aloittamaan laboratorioympäristöissä. Ensi vuonna painopiste siirtyykin entistä vahvemmin testauksiin, joiden tavoitteena on valmistella operatiivisen liikenteen aloittaminen ETCS-järjestelmällä ja verifioida Digirata-hankkeessa tehtyä kehitystyötä.

Tampere–Pori/Rauma-rataosan tarkoituksena on testata uutta eurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää (European Train Control System, ETCS) kaupallisessa käytössä ja tarjota arvokasta tietoa Digiradan pitkäaikaisen, kustannustehokkuuden ja järkevän, koko Suomen kattavan toteutuksen suunnitteluun."

https://digirata.fi/tampere-pori-rauma-rataosalla-oli-testaustayteinen-syksy-ensi-vuonna-testaukset-siirtyvat-maastoon/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2524


« Vastaus #1182 : Tänään kello 14:57:01 »

Liikenne 12 -suunnitelma päivitetty: Tavoitteena turvallinen, toimiva ja kestävä liikennejärjestelmä

"Valtioneuvosto on hyväksynyt valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vuosille 2026–2037 ja antanut sen selontekona eduskunnalle 18.12.2025.

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma eli Liikenne 12 -suunnitelma kertoo, miten Suomen liikennejärjestelmää kehitetään seuraavan 12 vuoden aikana. Suunnitelman visio ulottuu vuoteen 2050 asti. Suunnitelma kattaa koko Suomen matkustaja- ja tavaraliikenteen sekä kaikki väylämuodot infran ja liikenteen palveluiden osalta.

Vuosille 2026–2037 päivitetyn suunnitelman tavoitteet ovat turvallisuus, toimivuus ja kestävyys. Kaikkia tavoitteita ohjaa taloudellinen tehokkuus.

- Liikenne 12 -suunnitelma on nyt todellinen koko Suomen liikennesuunnitelma, ei mikään siltarumpu. Suunnitelmassa on huomioitu muuttunut turvallisuusympäristö ja sotilaallista liikkuvuutta painotetaan erityisesti. Se on myös tarkan euron suunnitelma, jolla varmistetaan, että niukat veroeurot kohdistetaan fiksusti ja tehokkaasti Suomen tärkeimpiin liikennekohteisiin. Suunnitelmalla vahvistetaan turvallisuutta, taloutta ja työllisyyttä, sillä se vastaa kansalaisten, elinkeinoelämän ja kokonaisturvallisuuden tarpeisiin, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne."

itse suunnitelmasta poimittu osa s.72 https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/211956

"Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja raideleveyden
muutossuunnitelman. Tehtyjen selvityksien ja raidelevyttä koskevan pitkän
aikavälin kehityskuvan pohjalta muodostetaan raideleveyttä koskeva
valtakunnallinen näkemys heinäkuuhun 2027 mennessä TEN-T-asetuksen
mukaisesti. Selvityksessä otetaan huomioon olemassa oleva rataverkko ja
mahdollisesti uudet yhteystarpeet Suomesta Ruotsiin sekä tärkeisiin satamiin
sekä junalauttayhteyksien kehittämistarpeet. Raideleveyden ulottamisen
rakentamiskustannukset Haaparanta-Tornion rajanylityspaikalta Kemiin,
Ouluun ja Rovaniemelle sekä Misiin ovat alustavan arvion mukaan noin 1,5
miljardia euroa"


https://lvm.fi/-/liikenne-12-suunnitelma-paivitetty-tavoitteena-turvallinen-toimiva-ja-kestava-liikennejarjestelma
« Viimeksi muokattu: Tänään kello 15:27:09 kirjoittanut Jari Välimaa » tallennettu
Sivuja: 1 ... 46 47 [48] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Valtion rataverkko  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina