Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1175 : Joulukuu 16, 2025, 15:43:33 » |
|
Euroopan unionin jäsenmaat hyväksyivät energianeuvoston kokouksessa 15.12.2025 osittaisen yleisnäkemyksen Verkkojen Eurooppa -asetusehdotuksesta vuosille 2028–2034. Suomi kannattaa asetuksen painotusta sotilaalliseen liikkuvuuteen."Komission esittämän Uumaja-Luulaja-Oulu-välin ja TEN-T-verkon satamien lisäksi osittaisen yleisnäkemyksen suuntaa antavassa liitteessä mainitaan Tukholma-Turku-Helsinki- ja Tallinna-Helsinki-Tampere-yhteydet. EU-rahoitusta on mahdollista hakea myös sellaisille yhteyksille, joita ei mainita liitteessä. Suomi pitää tärkeänä, että asetuksessa huomioidaan Suomen erityisolosuhteet ja sijainti EU:n itälaidalla, missä rajat ylittäviä maayhteyksiä muiden jäsenvaltioiden kanssa on hyvin vähän. - Rail Nordica ja lukuisat muut Suomen turvallisuuden kannalta kriittiset kaksikäyttöhankkeet ovat meillä jo suunnittelussa. Yleisnäkemys on Suomelle hyvä. Nyt on tärkeää, että vaikuttamistyössä painotetaan edelleen Suomen turvallisuutta, huoltovarmuutta ja sotilaallista liikkuvuutta vahvistavia hankkeita. Erityisesti sotilaallisen liikkuvuuden rajat ylittävän ykköshankkeen Rail Nordican merkittävä rahoitus on varmistettava vuonna 2028, kun uusi rahahaku aukeaa, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne." https://lvm.fi/-/eu-n-energianeuvostossa-hyvaksyttiin-osittainen-yleisnakemys-verkkojen-eurooppa-asetuksesta
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1176 : Joulukuu 17, 2025, 08:49:02 » |
|
Länsiradan osakaskunnat käsitelleet osakassopimuksen valtuustoissaan16.12.2025 "Länsiradan osakaskunnat ovat marras-joulukuun aikana käsitelleet Länsiradan ensimmäisen rakentamisvaiheen osakassopimusta omissa valtuustoissaan. Turun kaupunki, Espoon kaupunki, Vihdin kunta, Lohjan kaupunki ja Salon kaupunki hyväksyivät neuvotellun osakassopimuksen sekä ensimmäiseen rakentamisvaiheeseen siirtymisen. Kirkkonummen kunta puolestaan ei hyväksynyt osakassopimusta. Kirkkonummen jättäytyminen pois osakassopimuksesta tarkoittaa sitä, että Länsirata Oy ei voi vielä siirtyä rakentamisvaiheeseen. Rakentamisvaiheeseen siirtymisen mahdollistavat osakassopimuksen mahdolliset muutokset sekä niihin liittyvä päätöksenteko on Länsirata Oy:n omistajien, eli Suomen valtion ja osakaskuntien, käsissä. " Myös CEF 30 % tuki infrasta puuttuu vielä ja ei tule saamaan https://lansirata.fi/lansiradan-osakaskunnat-kasitelleet-osakassopimuksen-valtuustoissaan/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1177 : Joulukuu 17, 2025, 08:59:41 » |
|
Sidosryhmätutkimus vahvistaa edistymisen: Itäradan suunnittelu konkretisoituu ja tuloksellisuus paranee16.12.2025 "Tuoreen sidosryhmätutkimuksen mukaan käsitykset Itärata-hankkeesta ovat vahvistuneet, ja hankkeen eteneminen ratalinjauksen valintaan heijastuu myönteisempinä arvioina työn tuloksellisuudesta. Enemmistö sidosryhmistä kannattaa myös vaiheittaista siirtymistä eurooppalaiseen raideleveyteen. Sidosryhmät pitävät hanketta tärkeänä Itä-Suomen kehitykselle. Strategisista tavoitteista korostuvat turvalliset ja sujuvat liikenneyhteydet sekä Suomen logistinen varautuminen ja huoltovarmuus. Myös ilmastotavoitteet ja vastuullisuus ovat nousseet vahvasti esiin: olemme laatineet vastuullisuussuunnitelman ja perustelemme valinnat ympäristön näkökulmasta huolellisesti. " https://www.itarata.fi/sidosryhmatutkimus-vahvistaa-edistymisen-itaradan-suunnittelu-konkretisoituu-ja-tuloksellisuus-paranee/
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 17, 2025, 09:18:07 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1178 : Joulukuu 17, 2025, 16:38:25 » |
|
Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla. Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti. – Käytännössä liikenteen suunnitteluun ja käynnistämiseen sekä Ruotsin viranomaisten hyväksynnän saamiseen menee useita kuukausia, kertoo ministeriön johtava asiantuntija Alma Wahrmann SVT Uutisille." https://www.svt.se/nyheter/uutiset/junat-voivat-kulkea-haaparannan-ja-suomen-valilla-touko-tai-kesakuussa
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1868
|
|
« Vastaus #1179 : Joulukuu 17, 2025, 21:00:43 » |
|
Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa
"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla.
Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.
Millä kalustolla tuolla olisi tarkoitus liikennöidä? Tokko näemme Oulu - Haaparanta tai Kuopio - Haaparanta IC:tä? Toisaalta Rovaniemen ja Kemijärven junista tuskin kannattaa mitään kääntää tuonne.
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1180 : Joulukuu 18, 2025, 08:09:14 » |
|
Junat voivat kulkea Haaparannan ja Suomen välillä touko- tai kesäkuussa
"Junat voivat kulkea Ruotsin Haaparannasta Suomen kaupunkeihin toukokuusta tai kesäkuusta 2026 lähtien, jos sopimus liikenteestä syntyy ja järjestelyt toteutuvat. Reitillä voisi olla päivittäinen junayhteys, joka tarjoaisi ainakin kaksi lähtöä kumpaankin suuntaan, esimerkiksi aamulla ja illalla.
Suomen liikenne- ja viestintäministeriön mukaan junaliikenne Suomen ja Ruotsin välillä on tarkoitus saada käyntiin mahdollisimman nopeasti.
Millä kalustolla tuolla olisi tarkoitus liikennöidä? Tokko näemme Oulu - Haaparanta tai Kuopio - Haaparanta IC:tä? Toisaalta Rovaniemen ja Kemijärven junista tuskin kannattaa mitään kääntää tuonne. Onko ostoliikenneyhtiössä muita kuin sm7 ?
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1181 : Joulukuu 18, 2025, 10:22:59 » |
|
Tampere–Pori/Rauma-rataosalla oli testaustäyteinen syksy – ensi vuonna testaukset siirtyvät maastoon16.12.2025 "Tampere–Pori/Rauma-rataosan kuluneen vuoden painopiste on ollut maastotöissä, kuten kaapelointi- ja asennusurakoissa. Loppuvuotta kohti projekti otti harppauksen eteenpäin, kun erilaiset testaukset päästiin aloittamaan laboratorioympäristöissä. Ensi vuonna painopiste siirtyykin entistä vahvemmin testauksiin, joiden tavoitteena on valmistella operatiivisen liikenteen aloittaminen ETCS-järjestelmällä ja verifioida Digirata-hankkeessa tehtyä kehitystyötä. Tampere–Pori/Rauma-rataosan tarkoituksena on testata uutta eurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää (European Train Control System, ETCS) kaupallisessa käytössä ja tarjota arvokasta tietoa Digiradan pitkäaikaisen, kustannustehokkuuden ja järkevän, koko Suomen kattavan toteutuksen suunnitteluun." https://digirata.fi/tampere-pori-rauma-rataosalla-oli-testaustayteinen-syksy-ensi-vuonna-testaukset-siirtyvat-maastoon/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1182 : Joulukuu 18, 2025, 14:57:01 » |
|
Liikenne 12 -suunnitelma päivitetty: Tavoitteena turvallinen, toimiva ja kestävä liikennejärjestelmä"Valtioneuvosto on hyväksynyt valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman vuosille 2026–2037 ja antanut sen selontekona eduskunnalle 18.12.2025. Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma eli Liikenne 12 -suunnitelma kertoo, miten Suomen liikennejärjestelmää kehitetään seuraavan 12 vuoden aikana. Suunnitelman visio ulottuu vuoteen 2050 asti. Suunnitelma kattaa koko Suomen matkustaja- ja tavaraliikenteen sekä kaikki väylämuodot infran ja liikenteen palveluiden osalta. Vuosille 2026–2037 päivitetyn suunnitelman tavoitteet ovat turvallisuus, toimivuus ja kestävyys. Kaikkia tavoitteita ohjaa taloudellinen tehokkuus. - Liikenne 12 -suunnitelma on nyt todellinen koko Suomen liikennesuunnitelma, ei mikään siltarumpu. Suunnitelmassa on huomioitu muuttunut turvallisuusympäristö ja sotilaallista liikkuvuutta painotetaan erityisesti. Se on myös tarkan euron suunnitelma, jolla varmistetaan, että niukat veroeurot kohdistetaan fiksusti ja tehokkaasti Suomen tärkeimpiin liikennekohteisiin. Suunnitelmalla vahvistetaan turvallisuutta, taloutta ja työllisyyttä, sillä se vastaa kansalaisten, elinkeinoelämän ja kokonaisturvallisuuden tarpeisiin, toteaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne." itse suunnitelmasta poimittu osa s.72 https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/211956"Valtio laatii TEN-T-asetuksen mukaiset selvitykset ja raideleveyden muutossuunnitelman. Tehtyjen selvityksien ja raidelevyttä koskevan pitkän aikavälin kehityskuvan pohjalta muodostetaan raideleveyttä koskeva valtakunnallinen näkemys heinäkuuhun 2027 mennessä TEN-T-asetuksen mukaisesti. Selvityksessä otetaan huomioon olemassa oleva rataverkko ja mahdollisesti uudet yhteystarpeet Suomesta Ruotsiin sekä tärkeisiin satamiin sekä junalauttayhteyksien kehittämistarpeet. Raideleveyden ulottamisen rakentamiskustannukset Haaparanta-Tornion rajanylityspaikalta Kemiin, Ouluun ja Rovaniemelle sekä Misiin ovat alustavan arvion mukaan noin 1,5 miljardia euroa"https://lvm.fi/-/liikenne-12-suunnitelma-paivitetty-tavoitteena-turvallinen-toimiva-ja-kestava-liikennejarjestelma
|
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 18, 2025, 15:27:09 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1183 : Joulukuu 20, 2025, 08:08:36 » |
|
”Liikennejärjestelmän kehittäminen vahvistaa huoltovarmuutta”"”Raiteet ovat keskeinen osa järjestelmää erityisesti suurten tavaramassojen kuljetuksissa. Myös henkilöstön ja kriittisen kaluston nopeissa siirroissa raideliikenteellä on oma paikkansa. On kuitenkin hyvä muistaa kokonaisuus: huoltovarmuus nojaa verkostoon, jossa meri-, raide-, maantie- ja ilmakuljetukset täydentävät toisiaan. Tapasimme Ukrainassa marraskuussa 2025 logistiikkatoimijoita, mukaan lukien Ukrainan rautateiden edustajia. Ukrainassa rautatiet ovat keskeinen osa yhteiskunnan toimivuutta, ja noin 60 prosenttia tavaraliikenteestä kulkee raiteilla. Keskusteluissa korostui myös vaihtoehtoisten kuljetusreittien merkitys. Suomi on monin tavoin erilainen kuin Ukraina, muun muassa maarajojen ja liikennejärjestelmän rakenteen osalta, mutta myös meillä raideliikenteellä on tärkeä rooli, erityisesti poikkeuslaissa.” " https://www.itarata.fi/liikennejarjestelman-kehittaminen-vahvistaa-huoltovarmuutta/
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2535
|
|
« Vastaus #1184 : Tänään kello 17:32:29 » |
|
Vuodenvaihteen muutoksia LVM:n hallinnonalalla"Kunnille ja alueille mahdollisuus järjestää henkilöjunaliikennettä, raideliikenteen ostoliikenteen toimivalta Traficomille Kunnille, kuntayhtymille ja muille alueellisille viranomaisille annetaan mahdollisuus halutessaan järjestää henkilöjunaliikennettä alueillaan 1.1.2026 alkaen. Jatkossa kunnat tai muut alueelliset viranomaiset voivat halutessaan tehdä liikenne- ja viestintäministeriölle aloitteen rautatieliikenteen alueellisen toimivallan muuttamisesta. Toimivalta järjestää ostoliikennettä säilyy jatkossakin valtiolla, jollei viranomainen hae alueellisen toimivallan muuttamista. Lisäksi valtion rautatieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtävä siirtyy Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille 1.1.2026. Nykyisellään toimivalta on liikenne- ja viestintäministeriöllä. Poikkeuksena tästä on HSL-alue, jonka toimivalta pysyy jatkossakin HSL-kuntayhtymällä. " https://lvm.fi/-/vuodenvaihteen-muutoksia-lvm-n-hallinnonalalla-2
|
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|