Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Ei myöhässä oleva juna?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« : Lokakuu 10, 2018, 18:49:59 »

Matkustin tänään junalla Joensuusta Tikkurilaan, eikä juna ollut myöhässä. Lehtikelillekkin olis ollut hyvät mahdollisuudet Jonkin verran tuota väliä matkustaneena on puolet junista ollut vähintään 20 minuuttia myöhässä, joka alkaa jo haittaamaan jatkoyhteyksiä. Mikään tilastollisesti vahva otos ei kuitenkaa ole kyseessä.

Ei tuolla välillä välttämättä ole mahdolisuuksia kiriä menetettyä aikatauluakaan kiinni, kun väliasemilla on tiukat lähtöajat ja niiden välillä on pidettävä maksiminopeutta. Jos väliasemilla olisi vaikka käytössä vähän aikaisempi lähtöaika niin juna olisi niiden kohdalla vähän myöhässä, mutta mahdollinen ajamalla saatu aikasäästö olisi useimmiten täysimääräisesti ja kumulatiivisesti käytettävissä. Suurin osa matkustajista olisi kuitenkin vähemmän myöhässä perillä, näytti se sitten tilastollisesti miltä tahansa. Ei kai se haittaa jos juna on lähtiessä myöhässä ja tullessa etuajassa tai suurinpiirtein aikataulussaan?

Samaa periaatetta pitäisi tietysti myös noudattaa junille joille nämä Joensuu-Helsinki-Joensuu junat ovat jatkoyhtetenä. Parikkala ja Kouvola tuntuvat olevan ne paikat joissa jäädää jälkeen oikein kunnolla jos jäädään. Linunlahdessa jäädään lähes aina jälkeen se kuusi minuuttia, mutta se saadaan lähes aina kiinni ennen seuraavaa mittauspistettä. Eli osuus Joensuu-Parikkala, joka on rantaradan kaltainen, mutta lisäksi menee tavarajuniakin ihan merkittävissä määrin.

Eipä siinä sinänsä mitään ongelmaa, näin harrastajan kannalta viivallaan kulkeva juna on tylsä Iskee silmää
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #1 : Lokakuu 10, 2018, 20:52:00 »

Eipä siinä sinänsä mitään ongelmaa, näin harrastajan kannalta viivallaan kulkeva juna on tylsä Iskee silmää

Minusta taas viivallaan kulkeminen herättää arvostusta aikataulusuunnittelijan, liikenteenohjaajan ja junahenkilökunnan ammattitaitoa kohtaan ja se on tavoitetila.
tallennettu
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2018, 22:21:51 »

Eipä siinä sinänsä mitään ongelmaa, näin harrastajan kannalta viivallaan kulkeva juna on tylsä Iskee silmää

Minusta taas viivallaan kulkeminen herättää arvostusta aikataulusuunnittelijan, liikenteenohjaajan ja junahenkilökunnan ammattitaitoa kohtaan ja se on tavoitetila.

Totta kai se on tavoitetila, mutta onko se kovin mielenkiintoinen tila. Itseasiassa se ei taitaisi kiinnostaa yhtään ketään, eikä varsinkaan tavallista matkustajaa. Näin kyydissä olevaa harrastajaa saattaa kiinnostaa myöhästymistilanteessa mitä asialle tehdään ja mikä osa yhteysliikenteestä jää vaille jatkoyhteyttä ja mikä uhrataan taksilippujen varaan. Missä vaiheessa todetaan olevan siinä määrin myöhässä, että alkaa näkemään odottavat junat juliasta. Ja toisaalta ne jotka eivät odota. Jotenkin se homma vaan konkretisoituu jos on itse osallisena.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 482


« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2018, 00:16:41 »

Ei tämäkään aloitus tunnu herättävän kiinnostusta, kun ei tässä nyt ollut mitään poliittista ideologiaa mihin tarttua. Ei oikein anna alustaa oman ainoan ja oikean poliittisen mielipiteen ilmaisulle.

Jokaikinen sosiaalinen media on tiettyjen tahojen toimesta tungettu täyteen em. tahojen poliittista provoa, ettei voi välttyä ajatukselta, että kyseinen toiminta on jotenkin hierarkisesti organisoitua ja johdettua.

Voihan olla, että asia oli vaan niin tylsä, ettei oikein kiinnosta... Ei siis kiinnosta rautatieliikenne ja sen pohtiminen, kiinnostaa lähinnä hiilivoimalaitoksen tekninen kestoikä.

JPL teki mukavan poikkeuksen ja vastasi järkevästi.
tallennettu

Katujuna, ei saattana koskaan enää
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Ei myöhässä oleva juna?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina