Matkustin tänään junalla Joensuusta Tikkurilaan, eikä juna ollut myöhässä. Lehtikelillekkin olis ollut hyvät mahdollisuudet Jonkin verran tuota väliä matkustaneena on puolet junista ollut vähintään 20 minuuttia myöhässä, joka alkaa jo haittaamaan jatkoyhteyksiä. Mikään tilastollisesti vahva otos ei kuitenkaa ole kyseessä.
Ei tuolla välillä välttämättä ole mahdolisuuksia kiriä menetettyä aikatauluakaan kiinni, kun väliasemilla on tiukat lähtöajat ja niiden välillä on pidettävä maksiminopeutta. Jos väliasemilla olisi vaikka käytössä vähän aikaisempi lähtöaika niin juna olisi niiden kohdalla vähän myöhässä, mutta mahdollinen ajamalla saatu aikasäästö olisi useimmiten täysimääräisesti ja kumulatiivisesti käytettävissä. Suurin osa matkustajista olisi kuitenkin vähemmän myöhässä perillä, näytti se sitten tilastollisesti miltä tahansa. Ei kai se haittaa jos juna on lähtiessä myöhässä ja tullessa etuajassa tai suurinpiirtein aikataulussaan?
Samaa periaatetta pitäisi tietysti myös noudattaa junille joille nämä Joensuu-Helsinki-Joensuu junat ovat jatkoyhtetenä. Parikkala ja Kouvola tuntuvat olevan ne paikat joissa jäädää jälkeen oikein kunnolla jos jäädään. Linunlahdessa jäädään lähes aina jälkeen se kuusi minuuttia, mutta se saadaan lähes aina kiinni ennen seuraavaa mittauspistettä. Eli osuus Joensuu-Parikkala, joka on rantaradan kaltainen, mutta lisäksi menee tavarajuniakin ihan merkittävissä määrin.
Eipä siinä sinänsä mitään ongelmaa, näin harrastajan kannalta viivallaan kulkeva juna on tylsä