Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« : Lokakuu 11, 2018, 08:07:42 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 11, 2018, 08:11:01 » |
|
VR Trackin oma ilmoitus instagramissa: https://www.instagram.com/p/BoyCAo_B4jA/Talouselämän mukaan myyty, mutta oman ilmoituksen mukaan yhdistynyt. Mihin maahan voitot ja verot maksetaan?
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 11, 2018, 08:25:38 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 12, 2018, 12:46:37 » |
|
Osinkoina kotiutetut voitot tietysti maksetaan omistajille omistusoikeuden suhteessa. Tiedotteen mukaan VR:n osuus NRC:stä on 18 prosenttia. Jos VR joskus myy osakkeet, myyntivoitto tietysti tulee VR:n tilille, ei "Norjaan".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1767
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2018, 10:20:04 » |
|
Osinkoina kotiutetut voitot tietysti maksetaan omistajille omistusoikeuden suhteessa. Tiedotteen mukaan VR:n osuus NRC:stä on 18 prosenttia. Jos VR joskus myy osakkeet, myyntivoitto tietysti tulee VR:n tilille, ei "Norjaan". Plus suomalaisten työntekijöiden verot maksetaan tietysti Suomeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2018, 10:57:16 » |
|
jep,
Lohkesihan tästä heti Suomeen VR Group Oyj:lle 146 miljoonaa euroa kauppahintana niiden osakkeiden lisäksi, joten taitaa kohta tulla kalustohankinta uutisia VR:ltä ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2018, 11:28:47 » |
|
jep,
Lohkesihan tästä heti Suomeen VR Group Oyj:lle 146 miljoonaa euroa kauppahintana niiden osakkeiden lisäksi, joten taitaa kohta tulla kalustohankinta uutisia VR:ltä ?
Mistä löysit maininnan kauppahinnasta? Posti on muuten julkinen osakeyhtiö (Oyj), VR-Yhtymä on osakeyhtiö (Oy). Jotta ei jää epäselväksi, jokainen listattu osakeyhtiö on Oyj, mutta jokainen Oyj ei ole listattu yhtiö.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2018, 12:17:42 » |
|
jep,
Lohkesihan tästä heti Suomeen VR Group Oyj:lle 146 miljoonaa euroa kauppahintana niiden osakkeiden lisäksi, joten taitaa kohta tulla kalustohankinta uutisia VR:ltä ?
Mistä löysit maininnan kauppahinnasta? Posti on muuten julkinen osakeyhtiö (Oyj), VR-Yhtymä on osakeyhtiö (Oy). Jotta ei jää epäselväksi, jokainen listattu osakeyhtiö on Oyj, mutta jokainen Oyj ei ole listattu yhtiö. Ylen uutisessa se oli mainittu, loput tiedot NRC Group ASA tiedotteesta. 225 Miljoonaa euroa, josta käteisellä 65 % 146 miljoonaa euroa. Jep tosiaan vr-yhtymä on oy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1165
|
« Vastaus #8 : Lokakuu 15, 2018, 12:53:26 » |
|
jep,
Lohkesihan tästä heti Suomeen VR Group Oyj:lle 146 miljoonaa euroa kauppahintana niiden osakkeiden lisäksi, joten taitaa kohta tulla kalustohankinta uutisia VR:ltä ?
Mistä löysit maininnan kauppahinnasta? Posti on muuten julkinen osakeyhtiö (Oyj), VR-Yhtymä on osakeyhtiö (Oy). Jotta ei jää epäselväksi, jokainen listattu osakeyhtiö on Oyj, mutta jokainen Oyj ei ole listattu yhtiö. Ylen uutisessa se oli mainittu, loput tiedot NRC Group ASA tiedotteesta. 225 Miljoonaa euroa, josta käteisellä 65 % 146 miljoonaa euroa. Jep tosiaan vr-yhtymä on oy. Näinpä olikin, kiitokset. Mitä 146 miljoonaan euroon tulee, VR-Yhtymä Oy tuskin on tällaisten naurettavan pienten rahojen tarpeessa edes kalustoinvestointeja varten, mikäli yhtiön tuloslaskelmaa ja tasetta on uskominen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2018, 16:29:14 » |
|
Tälläinen on NRC Sweden. https://nrcgroup.se/ja ruotsalaiset VR Track henkilöt siirtyvät tuohon yhtiöön ja VR Track suomalaiset NRC Finland (tai johonkin...) yhtiöön.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1460
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 01, 2018, 09:49:00 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1185
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 01, 2018, 15:16:45 » |
|
Yleensä kansainväliset yritykset toimivat tytäryhtiöperiaateella. Tämä tarkoittaa sitä, että Norjassa majaansa pitävä emoyhtiö perustaa tytäryhtiön Suomeen Suomessa tapahtuvia toimintoja varten. Tässä tapauksessa yhtiö maksaa yhteisöverot Suomeen. Jos tytäryhtiö tulouttaa positiivisesta tuloksestaan jotain emokonsernille, niin vain tämä osa rahoista siirtyy esim. Norjaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 01, 2018, 22:42:25 » |
|
Yleensä kansainväliset yritykset toimivat tytäryhtiöperiaateella. Tämä tarkoittaa sitä, että Norjassa majaansa pitävä emoyhtiö perustaa tytäryhtiön Suomeen Suomessa tapahtuvia toimintoja varten. Tässä tapauksessa yhtiö maksaa yhteisöverot Suomeen. Jos tytäryhtiö tulouttaa positiivisesta tuloksestaan jotain emokonsernille, niin vain tämä osa rahoista siirtyy esim. Norjaan.
Tai sitten ei. Kansainvälisillä yrityksillä on käytännössä lähes rajattomat mahdollisuudet ohjata tulos maahan, jossa on yrityksen kannalta soveliain verotus. Instrumentteina tähän ovat esimerkiksi siirtohinnoittelu ja konsernin sisäiset lainat. Peukalosääntö on, että mitä monimutkaisempi korporaation rakenne on (esimerkiksi tytäryhtiöiden omistusketjussa Luxemburgiin rekisteröityjä yhtiöitä) sen suuremmalla todennäköisyydellä yritys ei maksa veroja mihinkään. Äkkiä vuosikertomuksia vilkaisten näyttäisi siltä, että tämä NRC Group pärjää hyvinkin yksinkertaisella rakenteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pentti Köylijärvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 49
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 02, 2018, 15:12:51 » |
|
Miksi maksaa yhteisöveroa Norjassa, kun Suomessa se on 20 % ja Norjassa 23%. Toki jos Norjan lafka tekee tappiota ja Suomen voittoa voi olla houkutus siirtää tuottoja Norjaan, jos se on lain mukaan mahdollista.
Huomioitava, että kansaivälisillä yrityksillä OLI lähes rajattomat mahdollisuudet ohjata tulosta maiden välillä. Tähän on viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana tullut paljon rajoituksia. Siirtohinnoittelun ja rahoituksen pitäisi olla markkinaehtoista, ylihinnat ja -korot palautettaisiin verotuksessa tytäryhtiön tulokseen. Mutta, markkinaehtoinen hinta onkin sitten monissa tapauksissa kovin tulkinnanvarainen, vaikkapa juuri rautatierakennuspalveluissa. Kuten monissa oikeustapauksissa on nähty, verottaja ei ole aina kovinkaan hyvin menestynyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|