Näin arkipäiväinen ajatus pälkähti päähääni: "Kuinka onnistui matkustajien evakointi junasta linjalla?". Jossain olen nähnyt/kuullut, että esim. Japanissa vaunuissa olisi alumiiniset lisäportaat mahdollstamaan turvallisen poistumisen matkustajille (jopa "sillan rakentaminen" viereselle raiteelle pysäköityneen junan vierelle).
Tuommoisia portaita taitaa olla kaikissa ICE:issä mukana muutamat, ja niitä käytettiin tässäkin tapauksessa.
Tämän jutun alussa olevassa videossa portaat vilahtavat noin kohdassa 00:28 (eli 28 sekuntia ennen loppua).
Tekstissä junan evakuoinnista kerrotaan mm. seuraavaa: Palavan vaunun lähistöllä olleita matkustajia oli pyydetty siirtymään edemmäs jo ennen kuin juna oli pysähtynyt kokonaan. Muutaman minuutin odotuksen jälkeen junan ulkoa kuului ”klak-klak-klak”, kun portaita pystytettiin ovien alle, minkä jälkeen matkustajat saivat poistua junasta. Junahenkilökunnan kerrotaan antaneen selkeitä ohjeita megafonien välityksellä – tiedotuksen ainoana puutteena mainitaan, että tupla-ICE:n etummaisessa yksikössä ei heti kerrottu syytä pysähdykselle. Yli kahden metrin korkeudesta laskeutuminen sujui enimmäkseen ongelmitta lukuunottamatta yhtä murtunutta nilkkaa sekä paria nyrjähdystä ja verenkiertohäiriötä.
Matkustajat ohjattiin läheisen moottorien varrella olevalle kokoontumispaikalle; kävelyreitin varrella olevaan rinteeseen palokunta oli asettanut tikkaita kaatumisten ehkäisemiseksi. Omin päin taksilla tms. matkaansa jatkavien oli ilmoittauduttava palokunnalle ennen poistumistaan; muut matkustajat vietiin palolaitoksen pikkubusseilla läheiselle kylälle halliin, missä heille oli jo keitetty kahvit ja teet.