Itseäni on ihmetyttänyt koko yöjuna, konseptina? Miksi kaikki yöjunat kulkevat Helsinki-Riihimäki-Tampere kautta, mutta yhtäkään yöjunaa ei kulje itäistä rataa pitkin. Tarkoitan tällä sitä kun on kaksi (2) junavuoroa. niistä toinen kulkisi Helsinki-Lahti-Kouvola-Joensuu kautta. Tiedän kyllä että yhdeksi ongelmaksi muodostuu autovaunujen lastaukset ja purut, koska tietojeni mukaan itäisellä rataverkolla ei ole autovaunujen käyttöön soveltuvaa asemaa (tosin Kouvolan tavarassa olisi kyllä paikka, jossa autovaunuja voitaisiin lastata ja purkaa). Toinen mahtaa olla Savon radan kunto ja yksirateisuus, joka tuo ongelmia matkanopeuksiin. Radan takia ei voida käyttää kaluston sallimaa nopeutta. Tämä hidastaa matka-aikaa huomattamavasti. Ratkaisu olisi Savon radan kunnostaminen ja se syö rahaa satoja miljoonia euroja. Ja olisko kunnostaminen vain "pintapuolinen" vai täysremontti?
Ei, ei, yöjunaliikenteen käynnistäminen Savon kautta ei sentään tarvitse radan kunnostamista (siellä menee hyvässä peruskunnossa oleva rata). Kainuun korven yksiraiteisuus ei myöskään aiheuta tarvetta toimenpiteille (kohtauspaikkoja ollaan juuri lisäämässä ja kunnostamassa). Nämä mainitut ovat lähinnä hyviä syitä
olla käynnistämättä liikennettä (jos joku uskoo niihin). Klo 22 lähtö Helsingistä olisi hissukseen ajamalla noin klo 6 Kajaanissa, klo 8 Oulussa ja klo 11 Rovaniemellä. Vieläkö muuten Kontiomäellä majailee autovaunujen lastausvaunu?