Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #25 : Marraskuu 14, 2010, 22:06:57 » |
|
Miten kilometrit lasketaan pisaratunnelissa jota hieman suunnitellan helsingin päärautatieaseman alle?
Tästä tuskin on vielä mitään virallista päätöstä, joten ei auta kuin arvailla. Todennäköisimmältä idealta tuntuisi, että lasketaan Helsingin rautatieasemalta (nojoo, oikeastaan Makkaratalon kulmalta ) suorinta mahdollista junalla ajettavissa olevaa reittiä. Eli sama logiikka, jonka takia esim. Vuosaaren satama on yli 50 km päässä Helsingistä. Sijaintien hahmottamista helpottanee, jos radan kilometrit tekevät täyden lenkin, eivätkä vaihda suuntaa jossain keskustan alla. Eli jos liittymä päärataan on kilometrin 4 kohdalla, olisi 10 km pitkän* pisararadan liittymä rantarataan kilometrillä 14, vaikka se liittymä olisi jotakuinkin samoilla kohdilla kuin kilometrinumeron 4 omaava pääradan liittymä. Toinen vaihtoehto olisi tietysti laskea kilometrejä molempiin suuntiin asettaen nollakohdaksi lähimpänä Helsinki C:tä olevan pisara-aseman laiturin puoliväli. Tämä näyttäisi tietysti kauniilta, mutta ei olisi liikenteellisesti kovinkaan kätevä. Vek ei voisi sanoa junan jumittuneen "Ykkössuunnassa Pisararadan kilometrille 3+120", vaan pitäisi myös kertoa, kummalla laidalla Pisaraa ollaan. Suuri vaiva se ei ole, mutta silti lisäriski sekaannuksille. Samasta ongelmasta kärsitään, jos kilometrejä lasketaan esim. 4:stä ylöspäin sekä ranta- että pääratojen liittymistä. Tietysti se näyttää vähän typerältä, jos keskustan asema on kilometrillä 9, mutta sittenpähän näyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #27 : Marraskuu 21, 2010, 18:45:32 » |
|
Sellanenhan sieltä joo löyty. Kiitokset.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Otto Karikoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 80
|
« Vastaus #28 : Joulukuu 12, 2010, 22:31:44 » |
|
Milloin vuoden 2012 verkkoselostus tulee näkyville? Liikenneviraston mukaan sen pitäisi olla julkaistu jo pari päivää sitten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #30 : Tammikuu 06, 2011, 18:43:44 » |
|
Oulussa osoitteessa Valtatie 57 on pubin ulkoseinustalla musta tolppa ja sen päässä mustavalkea TUIRA-nimikyltti, joka muistuttaa Tuiran asemalla aikoinaan ollutta tolppakylttiä. Onkohan aito?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #31 : Tammikuu 06, 2011, 19:14:54 » |
|
toisaalta tartteeko laskea?? Svenssonit ratkaiseet asia..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #32 : Tammikuu 06, 2011, 20:35:26 » |
|
Oulussa osoitteessa Valtatie 57 on pubin ulkoseinustalla musta tolppa ja sen päässä mustavalkea TUIRA-nimikyltti, joka muistuttaa Tuiran asemalla aikoinaan ollutta tolppakylttiä. Onkohan aito?
Aidolta näyttää... http://vaunut.org/kuva/38832
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 81
|
« Vastaus #33 : Helmikuu 04, 2011, 16:18:10 » |
|
Onko joillakin junaratojen lähistöllä olevilla/radan alittavilla teillä jonkinlainen pelastustie status? Lähistöllä on radan alitse teollisuusalueelle johtava kävelytie, ja tuntuu siltä että kyseinen tien pätkä aurataan ja hiekoitetaan aina ensimmäisenä lähialueen teistä. Muut Lähialueen tiet käydään auraamassa vasta sitten kun viitsitään, jaksetaan, keretään tai muistetaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2011, 16:33:40 kirjoittanut Olli Leinonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #34 : Helmikuu 18, 2011, 14:06:17 » |
|
Onko Helsingin ja Pasilan välillä koskaan ollut muita tasoristeyksiä, kuin Helsingin laituripolku r. 14-19 ?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #35 : Helmikuu 20, 2011, 18:37:01 » |
|
Onko Helsingin ja Pasilan välillä koskaan ollut muita tasoristeyksiä, kuin Helsingin laituripolku r. 14-19 ?
Eläintarhassa on joskus ollut seisake joten siinä on saattanut olla, mutta oliko sillä edes nimeä tai onko se edes ollut virallinen tasoristeys
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #36 : Helmikuu 20, 2011, 22:08:15 » |
|
Onko Helsingin ja Pasilan välillä koskaan ollut muita tasoristeyksiä kuin Helsingin laituripolku r. 14-19?
Eläintarhassa on joskus ollut seisake, joten siinä on saattanut olla, mutta oliko sillä edes nimeä tai onko se edes ollut virallinen tasoristeys? Alikulkusiltahan siinä paikkeilla oli ja kuva löytyy täältä jostain. [Taisi olla Jyrkin laittama kuva postikortista.] Alikulkusilta oli nykyistä Hesarin alikulkusiltaa ennen, Diakonissalaitoksen kirkon korvilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #37 : Helmikuu 22, 2011, 23:47:19 » |
|
Löytyisikö mistään listaa jossa lueteltaisiin virkatarvevaunuiksi muutetut matkustaja- ja miksei tavaravaunutkin?
Olen miettinyt ihan samaa. Kysymys on kyllä mahdollisimman kaukana pienestä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #38 : Huhtikuu 17, 2011, 11:18:29 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2011, 11:44:45 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #39 : Huhtikuu 17, 2011, 13:26:47 » |
|
Kuvassa http://vaunut.org/kuva/60077 on Riihimäen pohjoispuoleisia raidehaaroja. Nuolen kohdilta erkani pitkähkö sivuraide oikealle koilliseen seuraten kaartuvaa tietä ja sitten pitkä suora.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #40 : Huhtikuu 17, 2011, 13:59:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #41 : Huhtikuu 17, 2011, 14:09:20 » |
|
Varuskunnan raide siinä ollut. Tunnettu myös mm. nimellä Kasarmin laiturin raide (tai Kasarminlaiturin raide lähdeteoksesta riippuen).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 81
|
« Vastaus #42 : Heinäkuu 08, 2011, 00:08:05 » |
|
Löysinkin sattumalta vastauksen kysymykseeni. " KYLLIN KUPPILAKyllin kuppila lavastettiin tyhjään junanvaunuun Pasilan ratapihalla. Baaritiski taustoineen valmistettiin vanhan vaunun fiiliksen mukaiseksi. Vaunu kalustettiin myöskin tilan henkeen sopivaksi, vanhoihin ravintolakalusteisiin tukeutuen. Kiitos Tytin!" http://www.kolumbus.fi/jukka.uusitalo/raid14.htm
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2011, 00:23:29 kirjoittanut Olli Leinonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #44 : Heinäkuu 19, 2011, 08:53:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #45 : Elokuu 06, 2011, 18:20:07 » |
|
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,921.msg22298.html#msg22298 tuolla on juttua pisimmistä laitureista. Olenkin ihmetellyt sitä, miksi laitureista tehdään niin älyttömän pitkiä? Esimerkkinä otan itselleni tutun Lappeenrannan, sielläkin laitureiden pituus on lähemmäs 450 metriä. Mikään matkustajajuna ei käytä aivan länsipäätä. Eikö lyhempikin laituri riittäisi?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #46 : Syyskuu 23, 2011, 22:34:38 » |
|
http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,921.msg22298.html#msg22298 tuolla on juttua pisimmistä laitureista. Olenkin ihmetellyt sitä, miksi laitureista tehdään niin älyttömän pitkiä? Esimerkkinä otan itselleni tutun Lappeenrannan, sielläkin laitureiden pituus on lähemmäs 450 metriä. Mikään matkustajajuna ei käytä aivan länsipäätä. Eikö lyhempikin laituri riittäisi? Viestisi sisältää virheellisen perusolettamuksen: " Mikään matkustajajuna ei käytä aivan länsipäätä." Aivan laiturin länsipäätä käyttävät ne matkustajajunat, jotka ovat koko laiturin pituisia. 26-metrisiä vaunuja tuon pituiseen laituriin mahtuu 17 kappaletta, 27-metrisiä 18-kappaletta. Jotkin tilausjunat saattavat olla tuon pituisia. Laitureista tehdään siis niin pitkiä, että pisinkin mahdollinen asemaa joskus käyttävä juna mahtuisi laituriin ainakin pääosin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #47 : Syyskuu 23, 2011, 22:53:21 » |
|
26-metrisiä vaunuja tuon pituiseen laituriin mahtuu 17 kappaletta, 27-metrisiä 18-kappaletta.
Saanko vähän irvailla ja vinoilla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2547
|
« Vastaus #48 : Syyskuu 23, 2011, 22:54:22 » |
|
"...26-metrisiä vaunuja tuon pituiseen laituriin mahtuu 17 kappaletta, 27-metrisiä 18-kappaletta....". Uudella matematiikalla voi näköjään osoittaa mitä vain, eli lyhyitä vaunuja mahtuu tietyn pituiselle osuudelle vähemmän kuin pitkiä vaunuja. Silloin kun minä kävin koulua 50-60-luvuilla se olisi ollut päinvastoin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #49 : Lokakuu 19, 2011, 19:03:00 » |
|
"...26-metrisiä vaunuja tuon pituiseen laituriin mahtuu 17 kappaletta, 27-metrisiä 18-kappaletta....". Uudella matematiikalla voi näköjään osoittaa mitä vain, eli lyhyitä vaunuja mahtuu tietyn pituiselle osuudelle vähemmän kuin pitkiä vaunuja. Silloin kun minä kävin koulua 50-60-luvuilla se olisi ollut päinvastoin Se on se kvanttimekaniikka sellaista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|