Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 17 | Siirry alas Tulostusversio
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #50 : Joulukuu 25, 2012, 18:58:44 »

Onko pendolinon ravintolavaunussa siinä keittiön vieressä olevassa konduktöörihytissä nortin poltto sallittu, vai onko ilmanvaihdossa vain jokin moka joka imee tupakkakopista savut sinne konduktöörihyttiin ? Olen monesti huomannut että juuri siinä oven kohdalla haisee reipas nortin käry.
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #51 : Joulukuu 26, 2012, 17:17:30 »

Onko pendolinon ravintolavaunussa siinä keittiön vieressä olevassa konduktöörihytissä nortin poltto sallittu, vai onko ilmanvaihdossa vain jokin moka joka imee tupakkakopista savut sinne konduktöörihyttiin ? Olen monesti huomannut että juuri siinä oven kohdalla haisee reipas nortin käry.

Ei ole sallittua, eikä siellä varmasti sitä myöskään polteta. Ilmanvaihto on sellainen, että tupakansavu kulkeutuu harmillisesti vaunun toiseen päähän.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #52 : Joulukuu 26, 2012, 21:46:20 »

Ilmastoinnin suunnittelija on luultavasti sama kuin Sm4:ssa, jossa wc:n poistoilma päätyy samaan välikattotilaan, josta ohjaamon ilmastointi ottaa ilmansa. Hymyilee
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #53 : Joulukuu 27, 2012, 01:03:28 »

Ilmastoinnin suunnittelija on luultavasti sama kuin Sm4:ssa, jossa wc:n poistoilma päätyy samaan välikattotilaan, josta ohjaamon ilmastointi ottaa ilmansa. Hymyilee
Kuulostaa kivalle työskentelyolosuhteille kun pas... korjaan eikun raha haisee ja palalaikka soi Hymyilee
tallennettu
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #54 : Joulukuu 27, 2012, 06:11:33 »

Ilmastoinnin suunnittelija on luultavasti sama kuin Sm4:ssa, jossa wc:n poistoilma päätyy samaan välikattotilaan, josta ohjaamon ilmastointi ottaa ilmansa. Hymyilee
Kuulostaa kivalle työskentelyolosuhteille kun pas... korjaan eikun raha haisee ja palalaikka soi Hymyilee

Sitä kutsutaan savunilmaisemiseksi. Pari kertaa oli helppo suunnistaa wc:n oven taakse koputtamaan ja poistamaan tupakoinnut asiakas seuraavalle asemalle jatkamaan harrastustaan. Kovin olivat ihmeissään, että mistä tiesin. Kerroin savunilmaisimen reagoineen asiaan.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #55 : Joulukuu 27, 2012, 11:41:54 »

Pari kertaa oli helppo suunnistaa wc:n oven taakse koputtamaan ja poistamaan tupakoinnut asiakas seuraavalle asemalle jatkamaan harrastustaan.

Tulikohan sammutettua väärin..?

Laki järjestyksen pitämisestä joukkoliikennevälineessä (17.6.1977/472) ohjeistaa näin: "3 § Kuljettajalla on oikeus poistaa kulkuneuvosta häiriötä aiheuttava matkustaja, joka kuljettajan kiellosta huolimatta on jatkanut häiriön aiheuttamista. (1 § Mitä tässä laissa on säädetty kuljettajasta, on vastaavasti sovellettava konduktööriin, tarkastajaan, rahastajaan tai muuhun sellaiseen liikennehenkilökuntaan kuuluvaan henkilöön, jonka tehtäviin kuuluu huolehtiminen järjestyksen säilymisestä kulkuneuvossa ja jolla on tätä asemaa osoittava virkapuku tai virkalakki taikka muu vastaava selvästi havaittava tunnus.)"

Nimenomaisesta häiriöstä mainitaan myös Tupakkalaissa (13.8.1976/693) jokseenkin samoin sanankääntein: "13 a § (20.8.2010/698) Jos joku tupakoi yleisessä kulkuneuvossa, sisätilassa tai ulkoalueella, jossa se on 12 tai 13 §:n säännösten perusteella kielletty, eikä kehotuksesta huolimatta lopeta tupakointia, saa yleisen kulkuneuvon haltija tai liikennehenkilökuntaan kuuluva, yleisen tilaisuuden järjestäjä taikka asianomaisen sisätilan tai ulkoalueen haltija taikka näiden edustaja poistaa hänet kulkuneuvosta, sisätilasta tai ulkoalueelta, jollei poistamista voida pitää kohtuuttomana."

Jatkoivatko em. matkustajat tupakointia konduktöörin kiellosta huolimatta? Jolleivät jatkaneet, konduktöörillä ei ollut mitään oikeutta poistaa matkustajia kyydistä kesken matkan. Niin Laissa järjestyksen pitämisestä joukkoliikennevälineessä kuin Tupakkalaissakin poistamisen oikeutuksen ehtona on, että häiriön aiheuttaminen/tupakointi on jatkunut kuljettajan/konduktöörin kiellosta huolimatta. Vaan eipä tuossa ole mitään uutta. On yleisesti tiedossa, että konduktöörien huveihin kuuluu matkustajien omavaltainen bannaus poistaminen junan kyydistä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #56 : Joulukuu 27, 2012, 12:45:15 »

Koskien tupakkalakia, lasketaankohan näkyvillä oleva tupakointikieltomerkki kehoitukseksi? Tupakkalain mukaan kehoituksen ei tarvitse olla suullinen, eikä henkilökunnan antama.
tallennettu
Lasse Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #57 : Joulukuu 27, 2012, 12:49:11 »

Pitkään tätä sivustoa seurailleena, ajattelin kysäistä josko täällä joku osaisi varmentaa liitteenä olevissa kuvissa olevan rakennuksen kapearaiteisen radan veturitalliksi?

Alueen historian tuntien ja ulkonäöstä olen itse veikkaillut sitä moiseksi. Kiskoja talliin ei varmaan ole tullut lähemmäs yhdeksäänkymmeneen vuoteen, jos siis edes silloinkaan...


Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen
- Karhula


* 30052011276-pieni.jpg (103.94 kilotavua, 450x600 - tarkasteltu 434 kertaa.)

* 30052011280-pieni.jpg (104.61 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 451 kertaa.)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #58 : Joulukuu 27, 2012, 13:32:20 »

Koskien tupakkalakia, lasketaankohan näkyvillä oleva tupakointikieltomerkki kehoitukseksi? Tupakkalain mukaan kehoituksen ei tarvitse olla suullinen, eikä henkilökunnan antama.

Eikös tuo tupakkalain "eikä kehotuksesta huolimatta lopeta tupakointia" ole ihan selkeä. Tupakkalaissa kun se 'tupakointikieltomerkki' todellakin on kieltomerkki, ei kehotusmerkki. Ts. ei kehotus, vaan kielto.

Jos nyt kerran tarkkoja ollaan.  Iskee silmää
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #59 : Joulukuu 27, 2012, 14:10:41 »

Koskien tupakkalakia, lasketaankohan näkyvillä oleva tupakointikieltomerkki kehoitukseksi? Tupakkalain mukaan kehoituksen ei tarvitse olla suullinen, eikä henkilökunnan antama.

Eikös tuo tupakkalain "eikä kehotuksesta huolimatta lopeta tupakointia" ole ihan selkeä. Tupakkalaissa kun se 'tupakointikieltomerkki' todellakin on kieltomerkki, ei kehotusmerkki. Ts. ei kehotus, vaan kielto.

Jos nyt kerran tarkkoja ollaan.  Iskee silmää

No jopas nyt. Minustakin lain teksti on täysin selkeä, mutta silti siitä saatiin aikaiseksi täysin eriäviä tulkintoja.

Tupakointikieltomerkit lienevät määrittävät tilaa, jossa tupakointi on kielletty sekä toimivat opasteina yleisölle. Vrt. Tupakkalain 13 §.

Lain järjestyksen pitämisestä joukkoliikennevälineessä mukaan kiellon antajan on oltava juurikin kuljettaja, konduktööri tai vastaava. Eiköhän Tupakkalain vastaavan kohdan ole tarkoitus olla suunnilleen linjassa sen kanssa.

En ole lakimies. Harmi kun .org-väestä ei taida löytyä yhtään sellaista - täräyttäisi meille ykskantaan voiko tarra seinässä korvata konduktöörin antaman suullisen kiellon tahi kehoituksen. Hymyilee leveästi
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Joonas Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 160


« Vastaus #60 : Tammikuu 27, 2013, 18:58:43 »

Kuinka aikaisin konduktöörin taikka kuljettajan täytyy olla varikolla ennen junan varsinaista lähtöaikaa?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #61 : Tammikuu 27, 2013, 20:45:34 »

Kuinka aikaisin konduktöörin taikka kuljettajan täytyy olla varikolla ennen junan varsinaista lähtöaikaa?

Kuljettajan osalta riippuen paikallisista olosuhteista (siirtymismatkat), käytettävästä kalustosta ja siitä, onko kalusto valmiina vai kuuluuko lähtevälle kuljettajalle esim. veturin siirtoa ja kiinniajoa vaunustoon jarrujentarkastuksineen, suuruusluokaltaan noin puolesta tunnista tuntiin ennen liikkeelle lähtöä.

Ilmalan tapauksessa tulee vielä siirto Helsinkiin ja lähtöajan odotus siellä päälle, luokkaa puolisen tuntia lisää.
tallennettu
Lasse Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #62 : Helmikuu 20, 2013, 21:49:26 »

Vastaan itse itselleni, hyvin suurella todennäköisyydellä kuvan vaja tai halli on Kymi - Sunila kapearaiteisen radan veturitalli. perusteluna käytän facebookista Karhulan Vanhoja kuvia esittelevästä ryhmästä löytyvää kuvaa Karhulan asemalta, jossa näkyy veturi ja matkustajavaunuja jostakin viimevuosisadan alkuvuosilta:

ja linkki alkuperäiseen naamakirjan sivuun: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=434261673295625&set=a.433076070080852.118931.432995320088927&type=1&theater

Kuvan perusteella sanoisin että raideleveys täsmää ovien kokoon ja korkeus on riittävä. Talli on läpiajettavaa mallia ja sen verran pitkä että kuvassa näyvän veturin lisäksi sinne on mahtunut myös yksi vaunu. Kymi - Sunila muutettiin leveäraiteiseksi 1927. Jotkut lähteet puhuvat että kapearaiteista olisi käytetty tehdasalueen sisäiseen liikenteeseen tämän jälkeen.

Ko. veturitalli löytyy kansalaisen karttapaikasta: http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kartanhaku/paikannimihaku.html?map.x=302&map.y=297&e=496780&n=6708208&scale=2000&tool=siirra&styles=normal&lang=fi&mode=orto&tool=siirra&lang=fi&mode=orto

Pitkään tätä sivustoa seurailleena, ajattelin kysäistä josko täällä joku osaisi varmentaa liitteenä olevissa kuvissa olevan rakennuksen kapearaiteisen radan veturitalliksi?

Alueen historian tuntien ja ulkonäöstä olen itse veikkaillut sitä moiseksi. Kiskoja talliin ei varmaan ole tullut lähemmäs yhdeksäänkymmeneen vuoteen, jos siis edes silloinkaan...


Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen
- Karhula
tallennettu
Olli Leinonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 81


« Vastaus #63 : Helmikuu 25, 2013, 11:34:33 »

Onkohan tästä kartasta mitään apua?
http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Topografiset%20kartat/Topografinen%20kartta%201:20.000%20Kotka%201945%20%282+0%29.jpg
tai tästä?
http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/KARTAT/Kaupunkikartat/Kotka%20osoitekartta%201954.jpg

http://koti.kapsi.fi/~timomeriluoto/
tallennettu
Sauli Mäkelä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 14


« Vastaus #64 : Helmikuu 26, 2013, 06:33:26 »

Olen yrittänyt etsiä vorgista kaikilla mahdollisilla hakusanoilla kuvaa savukeaskista, jossa höyryveturin kuva ja tehty johonkin juhlatilaisuuteen (Lokomo?). Mahtaisikohan joku löytää helpommin tuon? Kai tämä oli pieni kysymys.... 
tallennettu
Lasse Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #65 : Maaliskuu 01, 2013, 14:42:34 »


Kiitos,
Tuo todentaa löytöni todeksi. Hymyilee ihan kaikki muu on muuttunut tuolla paikalla sen jälkeen.  Varmaan niitä aikoja kun Sunilan tehdas on rakennettu ja pikkupyötisestä on sitämyöten tullut osa mannerta.

Täytyykin käydä kuvaamassa tuon vanhan kartan avulla järjestelmäkameralla noita vanhan kapearaiteisen ratalinjan seutuja.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #66 : Maaliskuu 08, 2013, 21:37:40 »

Onko kuvassa http://www.flickr.com/photos/moonhouse/4169644664/ liitetty tavallisen X2000 -junan perään siirtoon vielä samanlaisen junan ensimmäinen ja viimeinen vaunu yhteenkytkettyinä?
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #67 : Maaliskuu 08, 2013, 22:18:14 »

Onko kuvassa http://www.flickr.com/photos/moonhouse/4169644664/ liitetty tavallisen X2000 -junan perään siirtoon vielä samanlaisen junan ensimmäinen ja viimeinen vaunu yhteenkytkettyinä?
Veturi ja ohjausvaunu.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #68 : Maaliskuu 09, 2013, 01:28:23 »

Pitkään tätä sivustoa seurailleena, ajattelin kysäistä josko täällä joku osaisi varmentaa liitteenä olevissa kuvissa olevan rakennuksen kapearaiteisen radan veturitalliksi?

Alueen historian tuntien ja ulkonäöstä olen itse veikkaillut sitä moiseksi. Kiskoja talliin ei varmaan ole tullut lähemmäs yhdeksäänkymmeneen vuoteen, jos siis edes silloinkaan...


Lasse 'Nappe1' Kärkkäinen
- Karhula
Kukaan ei näytä vastanneen Lassen kysymykseen ainakaan tässä ketjussa. En osaa vastata 100% varmuudella, mutta kyllä kuvat vaikuttavat veturitallilta ja todennäköisyys on varmasti enemmän kuin 50%.
tallennettu
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 159


« Vastaus #69 : Marraskuu 17, 2013, 17:30:26 »

Osaisiko joku kertoa, miten kuvassa http://vaunut.org/kuva/28364?a=1 näkyvä junanlähetyslevyn tangon pää on yleensä maalattu? Olisiko se maalattu puoliksi valkoisella (levyn etupuolen väri) ja harmaalla (takapuolen väri), vai kokonaan jommalla kummalla värillä? Onko kellään lähempää otettua kuvaa levystä, josta asian voisi todeta?
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #70 : Marraskuu 18, 2013, 00:23:38 »

Ainakin tässä yksilössä näyttäisi olevan "puinen" varsi, ainoastaan pää on maalattu mustaksi. Yleensä tangon päässä oli "lenkki", josta "lähetyslevy" roikkui junanlähettäjän/-suorittajan lähettyvillä olevassa "naulakossa".


* P1080181.JPG (72.49 kilotavua, 800x535 - tarkasteltu 418 kertaa.)
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #71 : Marraskuu 18, 2013, 23:44:09 »

Minulle välitetyn tiedon mukaan, varsi oli yleensä maalattu valkoiseksi - "kädensija" musta. Toki jotkut "taiteilijat" saattoivat maalailla varren haluamillaan väreillä esim. yön hiljaisina hetkinä,,, variaatioita löytynee... Mutta valkoinen ja puunvärinen taisivat olla yleisimmät.
tallennettu
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #72 : Marraskuu 20, 2013, 13:36:48 »

Kysymys kuulutuksesta:

Olen monta kertaa kulkenut Lahti-Riihimäki väliä, mutta 2.7.2012 (löysin tälle keskustelufoorumilla vasta nyt) kuulin erikoisen kuulutuksen saapuessani Riihimäelle (saattaa olla kovalla: http://tinypic.com/player.php?v=oumj9e&s=5#.UoydYcR7Jr4 ) (tykkään äänittää niitä Näyttää kieltä ). Suurinpiirtein kuulutuksen keskellä on sekaisin jotakin ruotsin- ja suomenkielistä, onko tuon kuuluminen jokin virhe, kun en ole sitä toista kertaa kuullut...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 20, 2013, 13:52:14 kirjoittanut Jere Vainionpää » tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 181


« Vastaus #73 : Marraskuu 20, 2013, 14:29:39 »

Kysymys kuulutuksesta:

Olen monta kertaa kulkenut Lahti-Riihimäki väliä, mutta 2.7.2012 (löysin tälle keskustelufoorumilla vasta nyt) kuulin erikoisen kuulutuksen saapuessani Riihimäelle (saattaa olla kovalla: http://tinypic.com/player.php?v=oumj9e&s=5#.UoydYcR7Jr4 ) (tykkään äänittää niitä Näyttää kieltä ). Suurinpiirtein kuulutuksen keskellä on sekaisin jotakin ruotsin- ja suomenkielistä, onko tuon kuuluminen jokin virhe, kun en ole sitä toista kertaa kuullut...
Siellä on venäjän kieltä: "Тампере, Вааса, Юваскюыла, Оулу и Рованеми." Sen jälkeen kuuluu jotain epäselvää.
tallennettu

Sr1 Siperian Susi
Jere Vainionpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 15


« Vastaus #74 : Marraskuu 20, 2013, 14:43:30 »

Siellä on venäjän kieltä: "Тампере, Вааса, Юваскюыла, Оулу и Рованеми." Sen jälkeen kuuluu jotain epäselvää.

Ah... selvä  Hymyilee
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 17 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Pieniä kysymyksiä, pieniä vastauksia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina