[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #275 : Huhtikuu 16, 2020, 12:17:21 » |
|
Aaa... Habbins, seja on enemmän.
Mistä tieto on peräisin? Nokuule.. Olen sattumoisin kuullut, että Habbins, sit on uudempia ja Habit on vanhoja. Luulisin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #276 : Huhtikuu 16, 2020, 12:24:48 » |
|
Aaa... Habbins, seja on enemmän.
Mistä tieto on peräisin? Nokuule.. Olen sattumoisin kuullut, että Habbins, sit on uudempia ja Habit on vanhoja. Luulisin Lähetit myös viestin, jossa kerrot että Habbin-vaunuja on 45 kappaletta. En kysynyt Habbin-vaunujen lukumäärää, vaan tietoa H a b i n s -vaunusta. Tästä: http://vaunut.org/kuva/111784Habins ei ole sama kuin Habbin.// fonttikoot normalisoitu. Rauhassa, pojat! Ne on vain vaunuja...
|
|
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2020, 16:46:59 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #277 : Huhtikuu 17, 2020, 18:19:05 » |
|
Minkä väriset ovat aikoinaan olleet höyryvetureissa viheltimien vivustot ja telineet, mustat vai seinien ja katon tapaan oranssit?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 452
|
« Vastaus #278 : Huhtikuu 17, 2020, 21:01:03 » |
|
Runsaasti?Habins-vaunuja on peräti yksi, ks. kuva. Simns-vaunuja on useita, mutta ne ovat Simn-sarjan vaunuista muutettuja. Noita linkkaamiani on muutama vuosi sitten ollut kaksi kappaletta. Niiden tilasta haluaisin tietää, onko sellaisia tehty enemän. Mahtaisiko alkuperäinen havainnoija Panu Breilin tietää? Noita tavallisesta poikkeavalla kattorakenteella varustettuja Simns-vaunuja tuskin lienee tehty enempää kuin ne kaksi. Ei niitä ole missään viime vuosina näkynyt, paitsi seisomassa sekalaisia vaunuja käsittävissä roikissa Pieksämäki lajittelussa. Siellä seisoo tälläkin hetkellä ainakin toinen niistä. Ainokainen Habins-vaunu on viime ajat seissyt Pm knp:n pihassa samassa roikassa kuin muutama varaosalähteenä käytettävä Dv12.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #279 : Huhtikuu 18, 2020, 09:12:52 » |
|
Noita tavallisesta poikkeavalla kattorakenteella varustettuja Simns-vaunuja tuskin lienee tehty enempää kuin ne kaksi. Ei niitä ole missään viime vuosina näkynyt, paitsi seisomassa sekalaisia vaunuja käsittävissä roikissa Pieksämäki lajittelussa. Siellä seisoo tälläkin hetkellä ainakin toinen niistä.
Ainokainen Habins-vaunu on viime ajat seissyt Pm knp:n pihassa samassa roikassa kuin muutama varaosalähteenä käytettävä Dv12.
Huh. Kiitos vastauksesta.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #280 : Huhtikuu 19, 2020, 12:14:47 » |
|
Mikä ihmeen Vh?
Voit hakea litteroita ja katsoa kuvista minkälaisia vaunuja minkäkin takaa paljastuu. Ei siellä ole kun vain heilahtanut kuva. Toivottavasti tämä avaa hieman, millainen vaunu Vh on. Eli kuvissa on kolme saman mittaiselle aluskehykselle tehtyä vaunua, joista kaikista käytettiim Suomessa Vh tai VH tunnuksia.
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #281 : Huhtikuu 19, 2020, 12:16:34 » |
|
Mikä ihmeen Vh?
Voit hakea litteroita ja katsoa kuvista minkälaisia vaunuja minkäkin takaa paljastuu. Ei siellä ole kun vain heilahtanut kuva. Toivottavasti tämä avaa hieman, millainen vaunu Vh on. Eli kuvissa on kolme saman mittaiselle aluskehykselle tehtyä vaunua, joista kaikista käytettiim Suomessa Vh tai VH tunnuksia. Kyllä, nyt ymmärrän, ilmainen vaunu on kyseessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 108
|
« Vastaus #282 : Huhtikuu 19, 2020, 12:36:36 » |
|
Onko veturisiirtojen numeroinnista pääteltävissä veturin tyyppiä? Esim. eilen 18.4 kulussa ollut VET 11131 oli Sr1.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #283 : Huhtikuu 19, 2020, 15:27:42 » |
|
Onko veturisiirtojen numeroinnista pääteltävissä veturin tyyppiä? Esim. eilen 18.4 kulussa ollut VET 11131 oli Sr1.
Olen käsityksessä, että ei ole. Ainakaan tietty junanumero ei suoraan velvoita mitään tiettyä veturityyppiä kalustokseen. Ja kiirreellisiin tarpeisiin on ratakapasiteetin hakijoilla omat numerovälit, joita jakavat yleensä numerojärjestyksessä (kulkusuunta huomioiden), riippumatta kalustosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #284 : Huhtikuu 20, 2020, 11:43:45 » |
|
Voiko Pendosta ottaa ravintolavaunua, eli TTC:ta pois?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 331
|
« Vastaus #285 : Huhtikuu 20, 2020, 12:03:39 » |
|
Voiko Pendosta ottaa ravintolavaunua, eli TTC:ta pois?
Tästä kuvasarjasta näet miten vaikeaa irroittaminen Pendon vaunustossa on: http://vaunut.org/sarja/4541Mutta voisiko tosiaan vaan pätkästä välistä pois? En osaa sanoa. Ehkä vaatisi johdotuksia ym. Ja onhan siellä konduktöörihytti laitteineen ja ehkä muuta kriittistä rungolle? Eli: uskon vahvasti että ei voisi irrottaa kuin korjauksia varten.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #286 : Huhtikuu 20, 2020, 13:03:14 » |
|
_Vahvaa_ mutuilua, mutta hankalaksi ainakin menisi, TTC kun sisältää ykköspään vetoyksikön päämuuntajan, joten vähintäänkin IM1 ja CMH lakkaisivat vetämästä. Pendolinon ensimmäiset ja viimeiset kolme vaunua kun ovat oma vetoyksikkönsä, joka ei toimi ilman kaikkia kolmea vaunua.
Kuitenkin, jarrujärjestelmät toimisivat ainakin rajoitetusti varakäyttömoodissa myös mukana hengaavissa IM1- ja CMH-vaunuissa, ne kun ovat teknisesti aika samankaltaisia tavallisten matkustajavaunujen kanssa. Myös 1500 V syöttö onnistuisi. Osa akustovaraajista menisi pimeiksi, joten akustojen jännitteen riittävyydestä voisi tulla ongelma. En kaikkea ehkä osaa tässä nyt ottaa huomioon, joten saattaa olla vielä muita syitä, jotka estävät moisen. Ohjausjärjestelmä ja diagnostiikka saattaisi olla niin hämillään tilanteesta, että eivät suostuisi toimimaan esimerkiksi vetovoimakomentojen välittämiseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #287 : Huhtikuu 26, 2020, 09:30:41 » |
|
Tervehdys! Tietäisikö joku, milloin Saarijärven liikennepaikka on jäänyt ilman miehitystä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #288 : Huhtikuu 26, 2020, 22:40:00 » |
|
Tarkkaa tietoa ei ole tähän hätään, mutta epäilisin sen tapahtuneen 90-luvulla. Pihtipudaskin oli miehitetty pitkään ja myi jopa lippuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #289 : Huhtikuu 28, 2020, 07:48:35 » |
|
Tuon Pihtiputaan lipunmyynnin olen kuullut monelta. Tämä liitteenä oleva paperi on kylläkin ristiriidassa sen kanssa. Koska minulta ei löydy tällaisten lomakkeiden sarjaa, vaan ainoastaan tämä yksi kappale, kyseessä voi toki olla vain väliaikainen juttu.
Viimeinen asemamies sieltä poistui vuodenvaihteessa 93-94.
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 452
|
« Vastaus #290 : Huhtikuu 28, 2020, 08:57:51 » |
|
Olisiko jollakin tietoa siitä, minä vuonna junista poistuivat tupakoivien osastot ja tilalle tulivat tupakkakopit? Jossain vaiheessa 90-lukua ilmeisesti?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 32
|
« Vastaus #291 : Huhtikuu 28, 2020, 10:19:43 » |
|
Uusi tupakkalaki tuli voimaan 1.3.1995.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 452
|
« Vastaus #292 : Huhtikuu 28, 2020, 12:24:05 » |
|
Uusi tupakkalaki tuli voimaan 1.3.1995.
Kiitos. Lakitekstistähän se selvisikin, että mikä on ollut takaraja asialle. Eit-vaunujen muutokset Ein- ja Eip-vaunuiksi näyttäisivät myös matkustajavaunutaulukon mukaan tehdyn viimeistään vuonna 1995.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #293 : Toukokuu 06, 2020, 16:47:58 » |
|
Mikä on IC2?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #294 : Toukokuu 06, 2020, 16:57:10 » |
|
Mikä on IC2?
IC2 on vuonna 2014 käytöstä poistunut tunnus kokonaan kaksikerrosvaunuista koostuville InterCity-junille. Siihen aikaan, kun tunnus oli vielä käytössä, ei kaksikerroksista ravintolavaunusarjaa (ERd) vielä ollut, joten IC2-junissa oli tavallisesti MiniBistro -myyntikärry.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #295 : Toukokuu 06, 2020, 16:59:28 » |
|
Mikä on IC2?
IC2 on vuonna 2014 käytöstä poistunut tunnus kokonaan kaksikerrosvaunuista koostuville InterCity-junille. Siihen aikaan, kun tunnus oli vielä käytössä, ei kaksikerroksista ravintolavaunusarjaa (ERd) vielä ollut, joten IC2-junissa oli tavallisesti MiniBistro -myyntikärry. Ai tällänen runko esim. Sr2+Edb+Edfs+Ed?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #296 : Toukokuu 06, 2020, 17:23:35 » |
|
Ai tällänen runko esim. Sr2+Edb+Edfs+Ed?
Siihen suuntaan, mutta yleensä vähintään nelivaunuinen. Ed-vaunuja kaksi tai enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #297 : Toukokuu 06, 2020, 17:27:16 » |
|
Ai tällänen runko esim. Sr2+Edb+Edfs+Ed?
Siihen suuntaan, mutta yleensä vähintään nelivaunuinen. Ed-vaunuja kaksi tai enemmän. Ahaa, Sr2+Edb+Eds+Ed+Ed? Tuon junanrungon olen nähnyt
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #298 : Toukokuu 06, 2020, 21:14:15 » |
|
Mitä tarkoittaa "pýöräsorvaus"??
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #299 : Toukokuu 06, 2020, 22:23:40 » |
|
Mitä tarkoittaa "pýöräsorvaus"??
Metallisorvilla työstetään pyörän kulkukehälle - kiskoa vasten osuvalle pinnalle - uusi pinta poistamalla materiaalia. Sen jälkeen pyörällä on taas sille kuuluva pyöreä muotonsa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|