Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2553
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 08, 2018, 13:33:54 » |
|
Englannissa on höyryaikaan ollut käytössä sekä kuljettaja oikealla että kuljettaja vasemmalla olevia yhtiöitä ja veturityyppejä. Pääosassa oli kuljettaja vasemmalla, koska opasteet olivat sillä puolen. Teollisuusvetureissa kuljettaja oli useimmiten oikealla. LNER A1 Pacific-tyyppiset olivat aluksi kuljettaja oikealla, mutta muutettiin sitten 50-luvun alussa kuljettaja vasemmalle. Museorautateista ainakin Welshpool & Llanfairin kaikki ajetaan oikealta (yksi vasemmalta, mutta se ajetaan aina linjalla takaperin).
Englantilaisissa junalehdissä esiintyy joskus kysymys onko helpompi lämmittää oikealta vai vasemmalta. Ammattilaiset sanovat, että se on yksi ja sama. Satunnaisemmat museorautateiden lämmittäjät sanovat, että välillä on vaikea tottua eri puolelta lämmitettävään, kuin missä on saanut oppinsa.
|