Tämä kysymys liittyy siihen, että VR myi IC 921 -junaa toistuvasti pendona, vaikka todellisuudessa ei ollut aikomustakaan ajaa sitä muuta kuin Edo-tötterönä.
Ennen korvausvaatimuslomakkeella oli kohta kalustomuutos, mutta enää en löydä mistään koko lomaketta.
Asiahan ei ole lainkaan yksioikoinen, vaikka nykyään pendo ja IC ovat samanarvoisia. Kyse on siitä, että koko ostopäätös voi tapahtua junatyypin perusteella, oli tyyppi sitten mikä tahansa. Millään muullakaan yrityksellä ei käsittääkseni ole oikeutta myydä huonoa tuotetta parempana tuotteena ja todeta, että tällaista tapahtuu.
Aion selvittää asian juuriaan myöten, mutta kysyn täältäkin onko jollakulla kokemuksia asiasta.
Pari pikahavaintoa VR-Yhtymä Oy:n Matkustajaliikenteen kuljetusehdoista, jotka määrittelevät rautatieyritysten ja niiden asiakkaiden oikeudet ja velvoitteet (löytyvät yhtiön verkkosivuilta):
"Junalipussa mainitaan rautatieyritys (VR), lipun myöntäjä, reitti, kuljetusmaksu, lipun voimassaoloaika, ja tarvittaessa matkustajan nimi, matkustuspäivä ja junan numero." Ei siis kalustoa
"Junien aikataulut ja käytettävä kalusto saattavat muuttua lipun ostamisen ja matkustajan matkan välisenä aikana."
Lisäksi yleisölle tarkoitetun pdf-aikataulun mukaan viittaamasi juna on juurikin IC eikä Pendolinoa osoittava S.