Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« : Joulukuu 29, 2018, 22:17:02 » |
|
AutojaAutoja Helsingin Messuhallin autonäyttely 1952 https://www.youtube.com/watch?v=7JzWTpstQIg Laillista ja laitonta 1954 https://www.youtube.com/watch?v=dmRPVz6--QQHäkäpönttöautot https://www.youtube.com/watch?v=DSpJwsByUbA Moskvitshilla Suomen ympari https://www.youtube.com/watch?v=sLY_wOsCDMs Mercedes-Benz 300SEL 6.3 Waxenberger 0-100 4.4 sec, 2200 kg ja huippu 280 km Ainoa jäljellä oleva yksilö 4 valmistetusta. Tämän yksilön osti Urpo Lahtinen vuonna 1970 ja se maksoi 100 000 mk, silloin 10 000 markalla sai jo hyvän auton. Koska auto oli tehty kilpakäyttöön, niin siitä puuttui sisustus, se sisustettiin vasta myöhemmin, tehdas on yrittänyt ostaa autoa useasti, ei ole kuulemma myynnissä. https://www.youtube.com/watch?v=DcLoMe8noXY
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 30, 2018, 10:28:38 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 30, 2018, 09:04:37 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2613
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 30, 2018, 10:16:20 » |
|
"Parempi ilman kuin Hillman"
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 813
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 30, 2018, 17:45:52 » |
|
Ratsastushallin entinen ratikkahalli (käytössä 1947-52) näkyy kohdassa 7:50. Näkyypä linjaraidettakin, joka purettiin 1957. Hallissa toimi siis 1954 autokauppa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 02, 2019, 22:15:52 » |
|
Se siis rakennettiin ratikkahalliksi (1947) ja sen jälkeen siellä järjestettiin Olympialaisten ratsastuslajeja (1952), jonka jälkeen se oli siis autoliikkeen käytössä, ja jossain vaiheessa (19xx) se tuli urheilukäyttöön (Ruskeasuon liikuntakeskus), ei kai enää ratsastuskäyttöön?. Menikö se Jorma näin?. Tässä vielä se videon kohta jossa asiakkaan vaihtoauto pomppii kuoppaista tietä ja ratikkakiskot ja ajolanka ovat vielä paikoillaan. https://youtu.be/dmRPVz6--QQ?t=469 Tältä paikka näyttää nykyjään. https://goo.gl/maps/tjZxq8Cx4AC2O Oliskohan halli tehty jo 1940 kisoja varten, arkitehtuuri vihjaa vähän siihen, ja otettu sitten 1939-1945 ”hulabaloiden” jälkeen R-halli käyttöön (1947), eihän silloin -52 kisat olleet vielä edes märkä uni Erik Von Frenckelin mielissä, mutta eihän toki vielä Tabe Slioorkaan. https://fi.wikipedia.org/wiki/Tabe_Slioor Ja katsos kummaa hallit ovat jo olemassa vuoden 1943 ilmakuvassa. https://kartta.hel.fi/link/6eozst
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2019, 05:02:39 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 03, 2019, 04:54:19 » |
|
Tämän aihealueen otsikko liippaa Tabea yhden -64 Corveten verran, nykyjään puhuttaisiin salarakkaasta, mutta hän ilmaisi itse asian vuonna 2004 seuraavasti: Iltalehden pyytäessä haastattelua "kaikkien aikojen tunnetuimmalta salarakkaalta" vuonna 2004 Slioor vastasi: "Voi, voi toimittaja, kun minun kaikki rakkaani ovat olleet julkisia. Pystypäin olen kulkenut heidän rinnallaan ja he minun. Suurien kristallikruunujen alla tanssittiin, ei salassa." Haastattelua ei koskaan tehty. 60-luvun puolessa välissä oli Suomi käyty läpi ja ystäväpiiriin kuuluivat kaikki silmäätekevät Kekkosesta alkaen. Tabe muutti Jenkkeihin ja toimi siellä mm. arvostettuna valokuvaajana, joissa piireissä liikkuessaan tapasi suuren osan paikallisia silmäätekeviä. Mm. kun hän osti vuonna 1964 ko. Veten, niin siihen sai erikoiskilvet vain (Californian) kuvernöörin erikoisluvalla. Ja tottakai R Reagan ne hänelle auliisti myönsi. Kuvassa Tabe on noutamassa kilpeä ”Rakas” RR:tä. https://www.iltalehti.fi/autot/a/2012040915351967 Myös Robert Kennedy kuului laajaan ystäväpiiriin https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTSr-p9frEGMbjsbE2XfWPEFye3m4xrBPwbs56OEmwvk91i6dOYzw Corvette on vuoden 1964 mallia, eikö se ole yksi hinnakkaampia vuosimalleja?, siinä on yksiosainen takalasi, onko 2 lasinen vieläkin (harvinaisempi) hintavampi (1963?). Hevosvoimat vaihtelevat lähteestä riippuen 300-435 välillä, sekoittavatko vielä ns. SAE hepat asiaa?. Auto tuli lopullisesti Suomeen 1978 Taben palatessa takaisin Suomeen. Olen nähnyt kuvan missä auto roikkuu nosturin nokassa Etelä-satamassa 60-luvun lopulla, joten se lienee viettänyt täällä jo aikaisemmin kesälomia. Auto on nykyjään Vantaalaisen harrastajan omistuksessa, ja on entisöity alkuperäiskuntoon, vain Taben koiran hampaanjäljet ovat ratissa jäljellä. Taben tarina Wikissä https://fi.wikipedia.org/wiki/Tabe_Slioor
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Hannu Peltola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 154
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 04, 2019, 20:28:08 » |
|
Kuvan http://vaunut.org/kuva/130555 yhteydessä keskustelu harhautui junista amerikkalaisiin kulkuneuvoihin. Tässä kuva ajalta, jolloin miehet olivat nuoria ja autot terästä...
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2546
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 04, 2019, 22:07:10 » |
|
Tässä Lear Motors höyryturbiinibussi vuodelta 1972 ja toinen kuva linkkinä (testi jos toimii tälleen). https://www.facebook.com/photo.php?fbid=2207751566148773&set=pcb.2207752446148685&type=3&theaterMinulla on FB sivullani suuri määrä (pari sataa ainakin) vetureiden ja autojen yms tehdaskuvia, esitteitä, mittapiirroksia ja keräilymerkkikuvia asetuksella julkinen, joten niitä käsittääkseni kuka vaan voi katsella, jos löytää ne. Kuvateksti: Lear Motors höyryturbiinibussi 1972. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää, vaan tässä GM:n New Look-bussissa on Lear Motors "Vapor-turbine". Keksijä Bill Lear kehitti kevyen höyryturbiinin, joka asennettiin San Franciscon kunnallisen yhtiön (Muni) käyttämään bussimalliin. Koetta sponsoroi U.S. Department of Transportation ja koeajot kestivat alkutalvesta alkusyksyyn 1972. Bussi oli hiljaisempi kuin dieselbussit, sen päästöjen havaittiin olevan oleellisesti pienemmät kuin dieselbussilla ja turbiinin käyttämän höyryn kehittämiseen kelpasi lähes mikä tahansa nestemäinen polttoaine. Polttoaineen kulutus oli kuitenkin lähes kaksinkertainen verrattuna dieselbusseihin. Bussin tehoksi arvioitiin n. 220 hv ja suurin nopeus oli 85 km/h. Kiihtyvyys 0-50 km/h oli 16 s (verrokkidieselillä 28 s). Projektin turmioksi koitui liian monimutkainen mekaaninen rakenne ja sen seurauksena suuret tuotantokustannukset (sekä suuri polttoaineen kulutus). Sääli, ettei kehitystyötä jatkettu pitempään.
|
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 05, 2019, 20:49:20 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 09, 2019, 14:17:50 kirjoittanut Jouni Halinen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 844
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 06, 2019, 00:11:03 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 06, 2019, 12:28:22 » |
|
Edelläolleiden esitysten jatkeeksi on esillä kaksi historiallisesti ja kansatieteellisestikin hyvin kiinnostavaa ruotsalaisfilmiä: - 1926 matka ensin Tukholmasta Haaparantaan ja sieltä Inarin kautta Helsinkiin. https://www.youtube.com/watch?v=bG5pYXr046QLosseilla mennään jokien poikki niin Ruotsin kuin Suomenkin puolella. Pääpaino on Lapin ja saamelaisten kuvailussa. Ruotsalaisauto taisi olla Hispano-Suiza. Näkyi myös suomalainen virkaMercedes (?), valtiolippu syylärinsä päällä. - 1931 matka Haaparannasta Liinahamariin, jonka satama oli tekeillä : https://www.youtube.com/watch?v=AsR6Uj8u_tc Kohdassa 18.56-20.14 ja 21.20-21.30 on virkamoottoriveneen kuljetus koskipaikan ohi Salmijärven kohdilla rillirataa pitkin köysivedolla ihmisvoimin. Sanoisin että nämä ansiokkaat filmit kompensoivat päivän Aamulehden tarinaa rasistisen ruotsalaisprofessori Retziuksen (1842-1919) kallojenryöstömatkasta Pälkäneelle ja yhä rasistisesti suomalaisuuteen suhtautuvasta Karolinska Institutista. Tämä ei vieläkään suostu palauttamaan ryöstettyjä kalloja Suomeen hautaan siunattaviksi. Suomalaiskallot ovat instituutille antiikkiesineitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 08, 2019, 09:24:28 » |
|
Lieneekö Jounilta jääny huomaamatta että ekasta 3 linkin nipusta keskimmäinen ei toimi sellaisenaan, tässä toimiva toivottavasti oikeasta tallenteesta: https://www.youtube.com/watch?v=sItz5ZO2b9Y
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #15 : Syyskuu 09, 2019, 08:45:18 » |
|
Esa on paikan suhteen täysin oikeassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jussi Laukkanen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 96
|
« Vastaus #16 : Syyskuu 09, 2019, 09:41:23 » |
|
Yritänpä autontunnistusta ja koetan tunnistaa yhden autoista. Koska olen tässä ensimmäinen yrittäjä, voin kai valita helpoimmalta tuntuvan vaihtoehdon.
Ensimmäinen vasemmalta on luullakseni vuosimallin 1960 Dodge. Mallisarja voisi olla halvin vaihtoehto eli Dart. Näin päättelen ohkasten kylkilistojen perusteella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #17 : Syyskuu 09, 2019, 10:25:18 » |
|
Jenkki näyttäisi Moparin mallisarjalaiselta. Olisiko Chrysler Saratoga... Volkswagenin vieressä Opel Rekord Olympia. Taaempana Mercedes-Benz (S? En erota kyllin selvästi) sekä Moskvitš 403 tai 407. Mossen kylkilistat eivät erotu riittävän tarkasti, jotta näkisi onko kyseessä jo Skandinavia -malli. Ajankohta 1950-60 lukujen vaihde.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2019, 11:19:59 kirjoittanut Kari Suominen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #18 : Syyskuu 09, 2019, 11:03:13 » |
|
Kyseinen kuva on edesmenneen porilaistaustaisen tätini jäämistöstä. Kuva kuuluu nippuun, jossa oli reilu parikymmentä mv-kuvaa tuolta ajalta Porin keskustasta (ja sen läheltä). Kuvausajankohta on osaksi tuntematon, mutta tuon Opelin kilpi taitaa olla FJ-alkuinen. Jos näin on, se asettaa vanhimmaksi mahdolliseksi ajankohdaksi vuoden 1961. 1960-luvun ensimmäinen puolisko tuossa näyttäisi olevan kyseessä.
Autot ovat varmaan niitä, mitä ylempänä on selostettu. Itse en ole kovin hyvä asiantuntija tuon aikakauden autojen suhteen, jotkut mallit kyllä muistuvat ulkonäöllisesti mieleeni varhaislapsuuden vuosilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 455
|
« Vastaus #19 : Syyskuu 09, 2019, 16:11:39 » |
|
Yritänpä autontunnistusta ja koetan tunnistaa yhden autoista. Koska olen tässä ensimmäinen yrittäjä, voin kai valita helpoimmalta tuntuvan vaihtoehdon.
Ensimmäinen vasemmalta on luullakseni vuosimallin 1960 Dodge. Mallisarja voisi olla halvin vaihtoehto eli Dart. Näin päättelen ohkasten kylkilistojen perusteella.
Tuo jenkki on minunkin mielestäni 1960 Dodge. Dart? Hieman vaikea sanoa. Mersussa on pystyt lamput, se ei siis ole 190. Kupla on mallia "Ovalwindow". Eikös Mosse Skandinavia tullutkin vasta 1967?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 455
|
« Vastaus #21 : Syyskuu 09, 2019, 18:49:59 » |
|
Otetaan toinenkin saman aikakauden kuva samasta kaupungista. Tunnistaa sopii samoja juttuja, mitä autoja, millä kadulla jne.
Vasemman puoleinen autontapainen on Austin A35. Se on tyypillinen aikansa edustaja: pieni eurooppalaiskoppimopo, joka piti pukea päälle, heko heko. Oikeanpuoleisesta tulikin sitten hankala... 1950-luvun alkupuoliskon Pontiac vai Chevy , vaikea sanoa...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #23 : Syyskuu 10, 2019, 08:20:19 » |
|
Esan paikkatieto on myös tämän toisen kuvan osalta täysin oikea. Kuvassa näkyvien maamerkkienkin tarkentaminen meni kohdilleen. Asema-apteekki viittaa tässä tilanteessa linja-autoasemaan. Vuonna 1985 ottamassani kuvassa http://dy.fi/dji näkyy bussin takana sama apteekki. Nykyään tuo paikka on aika eri näköinen. Vuoden 1985 kuvassa Yyteristä saapunut bussi purkaa (tai oli juuri purkanut, ovet olivat vielä auki) matkustajia Porin linja-autoaseman silloiselle purkulaiturille. Meri-Porin bussien päätepiste on nykyään rautatieaseman yhteydessä olevassa Matkakeskuksessa. Noista vanhoista kuvista (joita saatan laittaa tähän ketjuun vielä lisää): Perhealbumissamme on enemmänkin samanhenkisiä kuvia Porin kaupunkialueelta, osa kuvista on hyvinkin samanlaisia kuin mitä tätini kokoelmasta löytyi. Perhealbumin kaupunkikuvat on dokumentoitu kesälle 1967. On mahdollista, että ainakin osa tädin kokoelmankin kuvista on siltä vuodelta. Toisaalta aika monessa kuvassa autot näyttävät sen ikäisiltä, että vuosi 1967 ei sovi niiden osalta kovin luontevaksi ajankohdaksi. Muistaakseni kuvien autoissa ei juuri yhdessäkään näy kolmikirjaimista rekisteritunnusta. Vuonna 1967 sellaisia olisi ollut jo ainakin viideltä vuodelta liikenteessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 10, 2019, 13:53:47 » |
|
Jenkkiauto voisi olla Dodge, tai Plymouth.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|