Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2019, 22:06:36 » |
|
Kalkkikaivoksilla kiskokuljetus oli ennen 50-lukua arkipäivää, lusin itse pitkää elinkautista 1991-2006 Paraisilla, jossa on tänäkin päivänä nähtävissä merkkejä aikaisemmasta loistosta. Kaivosalue on nykyään tarkkaan vartioitua aluetta, mutta aikoinaan maanpäällinen junaliikenne kulki kalkkitehtaalta kaivokselle ja edelleen sementtitehtaalle sekä satamaan. Jäljellä on kaivoksen sorter-laitoksen kohdalla veturitallin pohja kaksine betoniin valettuine raiteineen sekä kaivoksen Våmmen-kivivaraston kohdalla oleva sota-aikainen veturinkuljettajan pommisuoja.
Avolouhoksesta kivi kulki nykyisen lajittelulaitoksen alle, josta nostokone nosti vaunut maan pinnalle. Rautatietunnelien ja nostokiskojen jäänteet löytyvät 50-luvun pommisuojasta. Maan alla on ollut 3-raiteinen ratapihakin, mutta se on jäänyt pommisuojan makeavesialtaan alle. Tunnelien leveydestä saa kuitenkin käsityksen toiminnan laajuudesta, itse asiassa tuolla on 2 raidejärjestelmää päällekkäin. Kiskot ovat poissa, mutta puupöllejä on vielä jäljellä -40 -tason tunnelissa. Ylempi on -16 jostain reilun sadan vuoden takaa ja aikoinaan tunnelin katossa oli ajolangan tapainen viritys, joka kieli siitä, että vaunut olisi painettu purkupaikalle sähkötyöntyrillä.
Avolouhoksesta johti vielä 2 loivaa koirarataa lajitteluun, noissakin vaunut vietiin poikittain. Toisen paikalla on betonisen hihnakuljettimen tunneli, jonka alla on merkkejä ratapölkyistä. 1990-luvulla louhimme systeemin alapään esiin, mutta paukku oli sen verran järeä, että löytyneestä tunnelinkuprikasta jäi vain toinen seinä pystyyn ja kivikasassa oli hitosti pahanhajuista jäteöljyä sekä ratakiskon kappaleita.
|