1900-luvun alussa rakennettiin Laurila-Rovaniemi rataosuus. Sen ajan lehdissä mainitaan mm. Koskenkylän (entinen taivalkoski) kohdalla V:nen luokan asema, Törmän kohdalla pysäkki. Millainen on /oli V-luokan asema? Mikä ero oli asemalla ja pysäkillä?
Löytyykö mistään ko. rataosuudelta miten 1900-luvun alussa liikennepaikat sijoittuivat VR:n hierarkiassa?
Asemaa johti asemapäällikkö ja pysäkillä vastaava oli pysäkinhoitaja. Siinä yksi ero. Aseman palvelutaso oli myös laajempi ja kattavampi kuin pysäkillä.
Asemien luokkia oli I, II, III, IV ja V. Mitä pienempi järjestysnumero, sen merkittävämpi asema oli kyseessä.
Liikennepaikkojen statuksista voi lukea esim. runsaat 10 vuotta sitten ilmestyneestä Radan varrella –kirjasta. 1900-luvun alun asemien luokkia on listattu esim. Suomen virallisen tilaston XX Rautatietilastoissa.