Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatiehallituksen autot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« : Maaliskuu 05, 2019, 11:24:29 »

Jälleen kerran kävi  niin, että ihan muuta etsiessäni törmäsin mukavaan aiheeseen:

Studebakerin mainoslehtisessä esitellään valtion Studebakereita: "Valtio luottaaa Studebakeriin". Yksi esitellyistä autoista on rautatiehallituksen Studebaker President.

President oli Studebakerin premium-malli, joka seurasi Big-Sixiä ja jonka tavoitteena oli olla hienoin auto Amerikan teillä, kertoo Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Studebaker_President

Rautatiehallituksen auto oli Presidentin ensimmäistä sukupolvea, jota valmistettiin 1926-1933.

Studebakerin esite: https://www.doria.fi/handle/10024/79947


* StudebakerPresident.jpg (127.09 kilotavua, 724x405 - tarkasteltu 265 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 05, 2019, 18:14:44 kirjoittanut Kurt Ristniemi » tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 844


« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2019, 12:43:27 »

Usein kuvitellaan että ensimmäinen ns. tila-auto oli Renault Espace (1984), mutta tämä ei näköjään pidä paikkaansa.   https://urly.fi/1aBb      

Sen vielä ymmärtää että Maaherra Jalander, Päämisteri Tanner ja USAn Suurlähettiläs Mr. Pearson ajavat ko. autolla, jota voi kai nimittäää aikakautensa luxsusautoksi. Mutta miksi Yli-insinööri Martikainen (Tie ja vesirakennuksen ylihallitus) ja Salmin rajavatiosto myös sellaisen omaavat?. Onkohan autossa suorakasi, kun tuo konepelti on noin julmetun pitkä?. https://urly.fi/1aBn      
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 06, 2019, 00:28:47 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2019, 15:31:45 »

Studebaker President oli suora kuutonen 1926-1927, vuonna 1928 vaihtoehdoksi tuli suora kahdeksan ja vuodesta 1929 lähtien kasikone oli Predidentin ainoa vakiomoottori ja kuutonen jäi Dictator ja Commander malleihin (jälkimmäistä sai myös kasilla).
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2019, 16:38:35 »

Studebaker President oli suora kuutonen 1926-1927, vuonna 1928 vaihtoehdoksi tuli suora kahdeksan ja vuodesta 1929 lähtien kasikone oli Predidentin ainoa vakiomoottori ja kuutonen jäi Dictator ja Commander malleihin (jälkimmäistä sai myös kasilla).

Studebaker Presidentin moottori vuonna 1930 oli 336,7 cid (=5,52 ltr) suora kasi teholtaan 115 hp. Presidentejä sai 125 in ja 135 in akselivälisillä alustoilla (3 175 ja 3 429 mm).
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2019, 19:15:57 »

Rautatiehallitus - vai valtio? - näkyy suosineen Studebakeria vielä myöhemminkin.
Finnasta löytyy Rautatiemuseon kuva rautatiehallituksen liikenneosaston johtajan Väinö Tervon käytössä olleesta Studebaker Championista.
Kuva on helmikuulta 1955: https://www.finna.fi/Record/musketti_rautatie.M014:VR1:1627
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2019, 19:42:04 »

Studebaker Champion Kurtin linkkaamassa kuvassa lienee Lko H 10 Stubaker Champion vm 1954, hylätty (poistettu) 13.6.1962.

Käsiteltyjen kahden henkilöauton lisäksi VR:llä oli myös Studebaker linja-auto, malli J25-210, 32 paikkaa, tunnus VR H 24, hankittu 1937 ja ensimmäinen sijoituspaikka oli Lappeenranta. Se vuokrattiin 40/50-lukujen taitteessa Pohjolan Liikenne Oy:lle ja myytiin sille 23.4.1952 (poistettiin VR:ltä 28.4.1952).

Studebaker kuorma-autoja Liikenneosastolla oli kolme:
VR T 13 -> Lko K 13 hankittu 1931 ja hylätty 3.1.1947 (Helsinki)
VR T 16 -> Lko K 16 hankittu 1932 ja hylätty 25.5.1948 (Helsinki)
VR T 17 (ei Lko K tunnusta) hankittu 1932 ja hylätty 5.6.1942 (Kaulinranta)
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2019, 20:18:46 »

Tuossa Presidentin nokalla taitaa tuulta halkoa Atalanta-koriste?
Se kaiketi ajoittaa auton ajalle 1927-1929?
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2019, 22:16:27 »

Korpivaara oli maamme johtavia henkilö- ja kuorma-autojen ja linjurialustojen maahantuojia ja sillä oli kattava huoltoverkosto. 20-luvulla se oli suurin linjurikorien valmistaja (278 kpl v. 1923).
Sitä kertoo  L.M. Viherjuuri "Auton ja autokaupan historiaa itsenäisyytemme aikana - Korpivaara & Halla Oy:n osuus siinä 1917-1942" (Hki 1942, 178 s.)
Kirjan mukaan johtaja Juhani Korpivaara antoi presidentti Relanderin käytettäväksi 12 uutta Studebakeri Presidentiä Norjan kuningas Haakonin vierailun ajaksi vuonna 1928.
Pääministeri Väinö Tanner osti sitten näistä kaksi Valtioneuvoston käyttöön.

Ilmeisesti Relanderin kiitollisuus protokollahyödystä vaikutti niin, että valtion laitosten ja virastojen sallittiin ostaa kyseisiä Studebakereita useampiakin.
Loput myytiin muille tasavallan silmäätekeville.

Studebaker oli myös yksi kilpailukykyisimmistä 20/30-lukujen kuorma-autoista.
Sillä Elanto (=Tanner) niitä osti.

Niin, omistin minäkin kerran vuoden 1928 Studebaker Dictatorin. Vaan eihän minulla ollut silloin riittävästi paukkuja, taitoja eikä aikaa viedä kunnostusta loppuun.
Luovuin siitä minua kyvykkäämmän hyväksi.
Useimmat tekevät virheensä, moni useitakin, mutta toivottavasti siedettävin vahingoin.
Pitää oppia suunnitelmalliseksi, mutta ei saisi muuttua ylivarovaisiksi.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #8 : Maaliskuu 06, 2019, 07:14:38 »

...johtaja Juhani Korpivaara antoi presidentti Relanderin käytettäväksi 12 uutta Studebakeri Presidentiä Norjan kuningas Haakonin vierailun ajaksi vuonna 1928.

Moottori : Autoliiton äänenkannattaja no:ssa 8, 1.8.1928 on sivulla 17 kuva näistä Studebaker Presidenteistä Kaivopuistossa. Kuva kuvittaa juttua President 8:n koeajosta. Auto oli jutun mukaan kevyt ja helppo ajaa kuin pikkuauto, toisin kuin aiemmin ajettu loistoauto. Juttu kuvaa sekä auton rakennetta että mm. sisustuksen hopeisia osia.

Kuvan autot ovat mustia. Rautatiehallituksen auto taas lienee esim. beige tms?

https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1013353?page=17
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Rautatiehallituksen autot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina