ETUSIVU
KALENTERI
HAKU
OHJEET
Resiina-lehti
Museojunat
Keskustelu
Vaunut.org
Info
•
Yhteystiedot
Muista minut!
Unohtuiko salasana?
Rekisteröidy!
Resiina
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
Apuveturin ohjaus
|
<< edellinen
seuraava >>
Sivuja:
[
1
] |
Siirry alas
Tulostusversio
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
Apuveturin ohjaus
«
:
Huhtikuu 07, 2019, 07:27:07 »
Jenkit ja aussit käyttävät junarungon keskellä ja loppupäässä olevia apuvetureja, miten niiden ohjaus tomii?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
Vs: Apuveturin ohjaus
«
Vastaus #1 :
Huhtikuu 07, 2019, 15:40:49 »
Lainaus käyttäjältä: Jukka Viitala - Huhtikuu 07, 2019, 07:27:07
Jenkit ja aussit käyttävät junarungon keskellä ja loppupäässä olevia apuvetureja, miten niiden ohjaus tomii?
Voisi kuvitella, että ohjaus on toteutettu radiosignaalilla.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
Vs: Apuveturin ohjaus
«
Vastaus #2 :
Huhtikuu 08, 2019, 01:15:56 »
Pohjois-Amerikassa ainakin käytetään Locotrol-järjestelmää, joka on tosiaan radiosignaalilla toimiva.
Englanniksi Wikipediassa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Locotrol
tallennettu
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
Vs: Apuveturin ohjaus
«
Vastaus #3 :
Huhtikuu 14, 2019, 12:18:38 »
Radiosignaalin on oltava vahvasti kryptattu, ettei joku propellihattu saa vetureita käymään täysillä taaksepäin. Mietin tuossa alussa, että onko junarunkoon mahdollista lähettää signaalia, normaali radio-ohjaus voi olla melko oikukas tunneleissa ja vuoristossa.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
Vs: Apuveturin ohjaus
«
Vastaus #4 :
Huhtikuu 14, 2019, 13:57:43 »
Radiotaajuus mitä käytetään on 450Mhz kieppeillä. Joten se kuuluu kohtuullisesti, 5w taisi olla lähetysteho. Harrastajat kommentoivat jossain että jopa 30mailin päästä skannerilla kuulee Lococontrollin rallatusta. Järjestelmässä toki on varmistuksia miten toimitaan jos yhteys menetetään. Eli tarkkaillaan jarrupainetta ja signaalia. On pääradio ja vara.. jos yhteys menetetään koitetaan varaa. Jos yhteys katkeaa yli 45 sekunniksi alkaa Idle operaatio jos oikein ymmärsin. Eli tehot pois ja ei enää syötetä jarrujohtoon korjauspainetta. Jos jarrujohdon paine alenee riittävästi tulee täysivoimainen käyttöjarrutus. Toki jos yhteys palaa, jatkuu ohjausveturin komentojen seuraaminen.
https://www.railwayage.com/cs/the-long-and-the-short-of-distributed-power/
Tuossa oli asiaa, jos tulkkasin väärin korjatkaa.
tallennettu
Sivuja:
[
1
] |
Siirry ylös
Tulostusversio
Rautatiet ja harrastus
|
Kalusto
| Aihe:
Apuveturin ohjaus
|
<< edellinen
seuraava >>
Siirry:
Ole hyvä ja valitse kohde:
-----------------------------
Ajankohtaiset
-----------------------------
=> Havainnot
=> Uutiset
=> Tapahtumat
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Junakuvaus
=> Kalusto
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiinan nettisivusto
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Yleinen keskustelu
-----------------------------
Resiina
-----------------------------
=> Resiina-lehti
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Radat ja laitteet
=> Ulkomaat
=> Kääntöpöytä
-----------------------------
Muut aiheet
-----------------------------
=> Osto- ja myyntipalsta
=> Sivuraide
-----------------------------
Rautatiet ja harrastus
-----------------------------
=> Pienoisrautatiet
Powered by SMF
|
SMF © 2006-2008, Simple Machines
| ©
2024 Resiina
Ladataan...