Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« : Huhtikuu 14, 2019, 09:09:06 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Puusaari
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 123
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2019, 19:23:46 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 746
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 28, 2019, 09:38:15 » |
|
Mihinkähän listasta ovat Tampereen sorakuopat kadonneet? Onhan täällä ollut ainakin Pohjanmaan rataa varten Järvensivun sorakuoppa (Kalevankanaan eteläkylki) ja Hämeenlinnasta tuloa varten Sorinmäki (joka puhkaistiin).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 04, 2019, 19:47:20 » |
|
Justiinsa juu tuo. Karttapaikan rinnevarjostus on mahtava työkalu, sen kanssa on mennyt pitkiä iltoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 142
|
« Vastaus #4 : Elokuu 08, 2019, 09:09:44 » |
|
Pari mahdollista rautatiesorakuoppaa voisi vielä mainita Raahen alueelta. Vihannin aseman pohjoispuolella (meren puolella) on vanha pitkälle maatunut soranottoalue (Huminaharju). Jäljet näyttivät niin vanhoilta, että saattoivat olla jopa radan rakentamisen aikaisia.
Toinen mahdollinen on Raahen Antinkangas, johon 1950-luvulla rakennettiin Raahen ensimmäinen vedenottamo. Rakennukset on tehty soramontun pohjalle, eli se on 50-lukua vanhempi. Raahen kaupunki osoitti radan rakentamiseen 1897 ilmaisen maapohjan ja soranotto-oikeuden sekä 200 000 markkaa rahaa. Sen tarkempaa tietoa siitä, mistä tämä soranotto-oikeus osoitettiin, ei kuitenkaan ole. Antinkangas lähellä tulevaa Raahen asemaa olisi kuitenkin hyvä ehdokas.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #5 : Elokuu 08, 2019, 13:03:57 » |
|
Loviisan rata näyttäisi puuttuvan kokonaan. Anteruksen soraraide oli olemassa vielä 1968 ja sen km-luku oli 189+160. Anteruksen seisakkeen oli 189+332. Paikanpäällä katsoen näiden välinen suhde ei ollut näiden kilometrilukujen mukainen, mutta en enää ulkoa muista miten se oli.
|
|
|
|
Simo Lallukka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 5
|
« Vastaus #6 : Elokuu 11, 2019, 19:20:46 » |
|
Urjalan aseman hiekkakuoppa oli merkitty https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?share=customMarker&n=6774885&e=317650&title=Urjalan%20hiekkakuoppa&desc=&zoom=10&layers=%5B%7B%22id%22%3A2%2C%22opacity%22%3A100%7D%2C%7B%22id%22%3A186%2C%22opacity%22%3A50%7D%5DUrjalan asemalla rautatien hiekkakuoppa on ollut olemassa jo kai kauan sitten isona hiekkakuoppana. Mahdollisesti 1800-luvulla, jolloin tuo rata rakennettiin. En oikein tunne asiaa. Rakenteilla ollut rata (Turku-Toijala) kulkee penkalla, ja penkan rakentaminen vaatii itsessään hiekkaa/soraa. Ison hiekkakuopan paikka oli ehkä kartalla merkitystä hieman länteen merkinnän S.talo alapuolella(?). Sitten kun tuo hiekkakuoppa on "vapautunut" siihen on 1900 -luvulla rakennettu saha, joka on myöhemmin palanut. Myöskin oli jokin puulaatikkotehdas ja 1970-luvulla aloitti YIT:n kalustokeskus. Pistoraiteen loppupätkässä "hiekkakuopalle" on nykyään kiskot poistettu. YIT kalusto(keskus) toimii tuossa vielä nykyään. Nykyään paikasta ei oikein huomaa, että se on ehkä ollut rautatien hiekkakuoppa. Urjalan asemankylän vanha ilmakuva, kaarena oleva rataosa kuvan alaosassa on entisen hiekkakuopan pistoraide, joka tuli itse asemalta (asema kuvassa vasemmalla, hiekkakuoppa rakennuksineen oikealla "kaaren" päässä). http://urjala.kuvat.fi/huhti-ilmakuva/img304b.jpg
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 13, 2019, 12:45:38 kirjoittanut Simo Lallukka »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #8 : Elokuu 12, 2019, 12:29:03 » |
|
Rovaniemen nykyinen puuterminaali on myös entinen soramonttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #9 : Elokuu 13, 2019, 14:36:51 » |
|
Maskusta löytyy entinen VR:n sorakuoppa. Myös Turusta, nykyisen Ikituurin kohdilta. Raidekin kuopalle ollut, Kupittaan suunnasta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #10 : Elokuu 13, 2019, 17:41:07 » |
|
Maskusta löytyy entinen VR:n sorakuoppa. Myös Turusta, nykyisen Ikituurin kohdilta. Raidekin kuopalle ollut, Kupittaan suunnasta
Tunnetaan myös nimellä Nummen soraraide.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Risto Sollo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 104
|
« Vastaus #11 : Elokuu 14, 2019, 13:31:16 » |
|
Kouvolasta Vanhaa Savonrataa heti Marjoniemen seisakkeen jälkeen oikealla on ollut soraraide,näkyi jossain vanhassa ratapihakartassa.On nykyään niin metsittynyt että vaikea hahmottaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 193
|
« Vastaus #12 : Elokuu 21, 2019, 18:07:26 » |
|
Kouvolasta Vanhaa Savonrataa heti Marjoniemen seisakkeen jälkeen oikealla on ollut soraraide,näkyi jossain vanhassa ratapihakartassa.On nykyään niin metsittynyt että vaikea hahmottaa.
Tässä: http://vaunut.org/kuva/88362
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Viitala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 283
|
« Vastaus #13 : Syyskuu 07, 2019, 21:47:54 » |
|
Wanhoilla rautatierakennuksilla ihmetyttää joskus materiaalin siirtomatkat, kuten Pietarin radalla Luumäeltä itään Savon radan Kuopio-Siilinjärvi puuhasteluista puhumattakaan. Tai Leppäveden penkereistä, silloin tehtiin suuretkin täytöt sorasta ja jos vahingossa osuttiin kallioon, niin lohkareet työnnettiin lähimpään jontkaan. Nykyään on vähän toisinpäin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Rautiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #14 : Syyskuu 19, 2019, 13:40:33 » |
|
Sellaista se enne oli murskauslaitteita ei ollu kun isoilla soramontuilla,piti siis tuoda sora muulta kun paikalal ei pystytty murskaamaan. Nyt kun täällä tekevät ohitietä niin murskaavat kaiken kallion jo paikalla ja kuljettavat tiepohjaksi vähenee kummasti sorarekkojen ajo ja on järkevää. Pitää sanoa että aika vähän on ollu ohitietyömaasta mitään liikenne esteitä tai muutakaan haittaa,aina vaan paremmin on organisoitu työt ja nykyajan laitteet helpottaa hommia kovasti,sama näkyy junaradoillakin kun työtä siellä tekevät.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2551
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 01, 2019, 20:18:49 » |
|
Anteruksen soraraiteen karttaa on tarkasteltu niin paljon, että kaivoin esiin oman liikennepaikkaluetteloni sivun, josta käy ilmi ongelmat annetuissa kilometreissä.
Anterus - Andersby km 189+331 sijaitsi kaavioon merkityn ylikäytävän (km 189+401) pohjoispuolella, mutta puron eteläpuolella. Muistini mukaan seisake olisi ollut ihan tien vieressä, mutta km:t eivät tätä tue. (Lahti on vasemmalle, Loviisa oikealle)
Puron silta on ollut paikassa km 189+201
Soraraiteen vaihde oli rataosaselostuksessa paikassa 189+160 eli sillan Lahden puolella. Todellisuudessa vaihde oli sekä seisakkeesta että ylikäytävästä Loviisaan päin, arviomitalla paikassa km 189+460.
Soraraiteella oli puusilta puron ylitse.
Tiet on merkitty punaisella, ÄV=äänivaroituslaitos (asennettu 1961). Merkintä ÄVPP olisi ääni+puolipuomit.
T tilustie sijainnit ovat vain lisätietoja. Kaavio on piirretty 7.8.93 ja on korvannut aiemman kaavioni. Tässä kaaviossa soraraide on jo purettu.
|
|
|
|
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 37
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 04, 2019, 22:54:21 » |
|
Pirttikankaan sorakuopan raiteet tuli käytyä valokuvaamassa 1980-luvun alkupuolella juuri ennenkuin ne purettiin.
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 05, 2019, 06:05:58 » |
|
Pirttikankaan sorakuopan raiteet tuli käytyä valokuvaamassa 1980-luvun alkupuolella juuri ennenkuin ne purettiin.
Kartalla näkyvät myös Pirttikankaan aikaisempien soraraiteiden linjaukset. Kuva tai kuvia tuosta uudemmasta soraraiteesta olisi kiva nähdä, jos niitä kerran on olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|