Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 | Siirry alas Tulostusversio
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #150 : Kesäkuu 10, 2023, 23:25:00 »

Ei ole ilmaantunut lainkaan kommentteja saatika kuvia tämän uljaan Hr1 1009:n matkoilta tältä päivältä.

Lannistiko jo eilinen myöhässä tulo Hesaan inokkaimmat harrastajat?
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1212


« Vastaus #151 : Kesäkuu 11, 2023, 09:11:11 »

Ei ole ilmaantunut lainkaan kommentteja saatika kuvia tämän uljaan Hr1 1009:n matkoilta tältä päivältä.

Lannistiko jo eilinen myöhässä tulo Hesaan inokkaimmat harrastajat?

Kuvasin ja katselin, kun rata kerran menee kotitalon vierestä. Juliasta sai datat junan myöhästelystä huolimatta — ei tarvinnut turhanpäiten mennä radanvarteen käkkimään. Minkälaista kommentointia kaivataan? Yleisvaikutelma radanvarrelta seuranneena oli sellainen, että osa vaunuista on aika räjähtäneessä kunnossa ulkoisesti. Taitaa vedet mennä jo rakenteisiin, kun puuvaunujen katteista puuttuu isoja paloja ja kattolaudoitus pilkottaa.
tallennettu
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 318


« Vastaus #152 : Kesäkuu 11, 2023, 11:24:42 »

Ei ole ilmaantunut lainkaan kommentteja saatika kuvia tämän uljaan Hr1 1009:n matkoilta tältä päivältä.

Lannistiko jo eilinen myöhässä tulo Hesaan inokkaimmat harrastajat?
Myöhässä kulku aikaansai tiettyjä haasteita ottaa onnistuneita kuvia eräällä asemalla, mutta tulipa nyt kuva kuitenkin: https://jno.1g.fi/kuvat/erikoisteema/JNo-foto/2023-06-10/IMG_25811A.jpg Toki oikeaan aikaan kuljettaessa jotain muuta olisi sitten saattanut pyrkiä eteen, kun se muukin voi toisinaan liikkua muuten kuin täsmälleen aikataulussaan.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #153 : Marraskuu 24, 2023, 17:21:33 »

Taas on "elämysjuna" kulussa. MUS 1940 lähti Kv:sta 115min myöhässä (junan muodostamisen viivästyminen). Jäi matkalla lisää myöhään, Ri 180min. (veturi vika yms.) Hy tulo 205min myöhässä, liekö päässyt jatkamaan matkaa lainkaan? Juna näköjään peruttu Hy-Hki.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 915


« Vastaus #154 : Marraskuu 24, 2023, 22:12:51 »

Tarjoavathan he elämyksiä toisten epäonnesta nauttijoille. Minkä todistaa jo tämän ketjun pitkä ikä ja tarmokas päivittäminen.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Ilari Inkiläinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 41


« Vastaus #155 : Marraskuu 25, 2023, 20:30:27 »

Tänään takaisin Helsingistä Kouvolaan. Tällä hetkellä MUS1945 tasan kaksi tuntia myöhässä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #156 : Marraskuu 25, 2023, 23:14:12 »

MUS1945 lähti Lahdesta yli kolme tuntia (201 min) myöhässä (kalustovika).
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #157 : Marraskuu 29, 2023, 18:20:42 »

MUS1945 lähti Lahdesta yli kolme tuntia (201 min) myöhässä (kalustovika).

T 7013 kulkee myös myöhässä. Syy junan muodostamisen viivästyminen.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #158 : Joulukuu 10, 2023, 20:19:39 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.
tallennettu

Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #159 : Joulukuu 11, 2023, 21:41:41 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Myös edellisenä päivänä MUS 1922 oli kulkenut 13 minuuttia myöhässä. Mitä jos kerätään tänne ketjuun jokaisen junan jokainen myöhästyminen, kuten joku on tehnyt 1009 jokaisesta myöhässä kulkeneesta junasta. Ne kyllä pystyy jokainen itse katsomaan juliadatasta. Ottakaa myös huomioon, että 1009 taittaa pikkusen pidempiä matkoja kuin HMVY ja on todennäköistä että joskus on ongelmia. Esimerkiksi viimeksi haapamäkiset ovat ajaneet Vaasan reissulla koko påivän tuollaista noin neljän kilometrin väliä. Seuraavana päivänä on ollut vähän pidempiä välejä jopa. Haapamäen porukalla on myös melkein aina kaksi veturia mukana. Puhun itseni puolesta, en ole kenenkään puolella asiassa mutta voisiko joskus rauhoittua näiden fantasioiden kanssa. Ja VR:llä kulkee muuten tälläkin hetkellä 23 junaa myöhässä siten, että niissä on tuo punainen leima juliassa. Jorma voisi tehdä jokaiselle niistä oman ketjunsa myös. Nekin varmaan salaisia.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #160 : Joulukuu 11, 2023, 22:56:54 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Myös edellisenä päivänä MUS 1922 oli kulkenut 13 minuuttia myöhässä. Mitä jos kerätään tänne ketjuun jokaisen junan jokainen myöhästyminen, kuten joku on tehnyt 1009 jokaisesta myöhässä kulkeneesta junasta. Ne kyllä pystyy jokainen itse katsomaan juliadatasta. Ottakaa myös huomioon, että 1009 taittaa pikkusen pidempiä matkoja kuin HMVY ja on todennäköistä että joskus on ongelmia. Esimerkiksi viimeksi haapamäkiset ovat ajaneet Vaasan reissulla koko påivän tuollaista noin neljän kilometrin väliä. Seuraavana päivänä on ollut vähän pidempiä välejä jopa. Haapamäen porukalla on myös melkein aina kaksi veturia mukana. Puhun itseni puolesta, en ole kenenkään puolella asiassa mutta voisiko joskus rauhoittua näiden fantasioiden kanssa. Ja VR:llä kulkee muuten tälläkin hetkellä 23 junaa myöhässä siten, että niissä on tuo punainen leima juliassa. Jorma voisi tehdä jokaiselle niistä oman ketjunsa myös. Nekin varmaan salaisia.

Huhu kertoo yleisellä tasolla, että menomatkalla Vaasaan dieselin apukoneessa oli jotain häikkää, ja korjaamiseen saatiin apua Päijät-Hämeestä. Jäädään odottamaan Jorman kommenttia siitä, mistä siellä on ollut kyse.
tallennettu

Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1441


« Vastaus #161 : Joulukuu 12, 2023, 00:00:44 »

Roope odottelee innolla paljasatuksia HMVY:n myöhästymisiin, esim. kalustosiirron (Sk-Hpk) myöhään jäännin syynä oli jarrujen jäätyminen (jarrutönkät jäätyivät pyörien kehiin kiinni - varsin yleinen syy talvisin). En ollut reissulla mukana, mutta huhun mukaan ongelmana olisi ollut Dv16:n vesipumppu...
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #162 : Joulukuu 13, 2023, 05:33:05 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Meinaatko, Roope, että 1009-porukan toilailut eivät ansaitse ruotimista?
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #163 : Joulukuu 14, 2023, 03:05:40 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Meinaatko, Roope, että 1009-porukan toilailut eivät ansaitse ruotimista?


Mahdollisesti operaattoria varsinaisesti nimeämättä toilailun julkinen ruotiminen johtaa siihen, että kohtaa syrjintää. Vaikka ei edes olisi kyse yhdestä tietystä operaattorista.
tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #164 : Joulukuu 14, 2023, 06:07:50 »

HMVY:n kalustosiirto Seinäjoki - Haapamäki taittaa matkaa 37min myöhässä, syynä junan muodostamisen viivästyminen. Mitä lienee siellä käynyt? Tähän saataneen hyvä "meriselitys" henkilöltä, joka aina jaksaa ruotia 1009:n tekemisiä.

Meinaatko, Roope, että 1009-porukan toilailut eivät ansaitse ruotimista?


En, mutta lähinnä näyttää siltä ettei ruotiminen auta menoon yhtään mitään.
tallennettu

Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 541


« Vastaus #165 : Joulukuu 21, 2023, 17:11:18 »

Täällä on kovin mollattu 1009:n myöhässä kulkemisia. Siuntion reissulla viime kesäkuussa kysäisin juna- ja veturimiehistöltä mahdollisista ongelmista.

Heidän kertomansa mukaan kivihiilen laatu EI VASTAA veturihiiltä koskeviin vaatimuksiin, vaan se palaessaan sulaa arinalle "laavaksi". Arinan tukkeutuessa höyrytyskyky kärsii huomattavasti. Paluumatkalla 1009 joutui pysähtymään höyryn keittämiseksi. Alimmillaan kattilan paine oli ollut kuulemma kuudessa kilossa.

Pekka kyllä kulkee rapsakasti oikeanlaatuisella kivihiilellä. Onko joku, joka muka ei tiedä tätä? Sain kuulla myös, että viimeinen englantilainen sopiva kivihiilikaivos oli ollut suljettuna jo parisen kuukautta.

Tiedä sitten, minkälaisella kivihiilellä saksalaiset höykkärit ajavat, varmaa on se, ettei sekään mitään ilmaista suinkaan ole.

Se puskasta huuteleminen on niin helppoa (on se sitä ollut itsellenikin), mutta olosuhteet nyt ovat sellaisia, että 1009-porukkakaan ei kovin paljoa mahda. Toinen juttu on sekin, että 1009-porukalle ei tule kassavirtaa sisään siitä, että jokaikisen teuvon pitää päästä videokuvaamaan ratavarressa harvinaista näkymää. Ja niitä teuvoja riitti!

Ja 1009:llä kolikot kassanpohjalla toveria etsivät ja turhaan.

Onko silti vielä joku, joka ei tätä tosiasiaa tiedä?

Aikoinaan työskentelin HKE Myllypuron voimalaitoksella (1984-1987) ja hiilivuorineuvosten eikun anteeksi polttoainetyöntekijöiden kertoman mukaan kattiloita ruokittiin puolalaisella palahiilellä (peukalonpään kokoisella). Siellähän oli seassa ihan mitä tahansa, vaikkei nyt sentään abortoituja sikiöitä! Ei paljoa tosin puuttunutkaan.

Kerran vielä, ja rautalangasta väännettynä: kivihiilellä ja kivihiilellä on eroa. Lieneekö paras veturihiili Pennsylvaniasta, voitte vain kuvitella mitä se maksaa.

Eikä minun ja naisystäväni matkustuselämystä Ein-vaunussa mitenkään häirinnyt myöhästeleminen. Tunnelma oli tärkein!

Ai niin, mitä yhteistä tekemistä 1009:llä on Haapamäen sekoilijoiden kanssa? Minä vaan kysyn.
tallennettu
Tuomo Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #166 : Joulukuu 21, 2023, 18:18:54 »


...Kerran vielä, ja rautalangasta väännettynä: kivihiilellä ja kivihiilellä on eroa. Lieneekö paras veturihiili Pennsylvaniasta, voitte vain kuvitella mitä se maksaa...


Olisiko kyseinen hiili Appalakkien antrasiittia?
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 663


« Vastaus #167 : Joulukuu 21, 2023, 18:57:10 »

Heidän kertomansa mukaan kivihiilen laatu EI VASTAA veturihiiltä koskeviin vaatimuksiin, vaan se palaessaan sulaa arinalle "laavaksi". Arinan tukkeutuessa höyrytyskyky kärsii huomattavasti.

Taisi noita ongelmia olla aktiivikäytön aikanakin. Tässä on yksi vanha keskustelu http://vaunut.org/kuva/62727. Sitten jostain hiililaadusta muodostui huomattavan paljon kuonaa ja sellaistakin on kai sattunut, että veturimiehistö joutui kuonaustöihin linjalla, jotta matkanteko pääsi jatkumaan. Jossain Katajiston kirjassa oli myös tapaus, jossa hiilen joukkoon oli sekoitettu tiilenpalasia ja muita jätteitä, joista yritettiin päästä eroon tällä tavalla mutta heikolla menestyksellä.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 365


« Vastaus #168 : Joulukuu 21, 2023, 20:43:19 »

Itäsaksan ja Puolan hiili on ilmeisesti ruskohiiltä tai sen sukuista. Veturit savuttavat kovin paljon. Hyvä veturihiili on noin nyrkin kokoista, tuollainen pineinä oleva hiili on hyvää voimalaitoskäyttöön, mutta veturi käytössä se on ollut epäonnistunutta. Antrasiitti on huonoa koska se palaa hitaasti joten saatava lämpö vaatii suuremman arinan. (Siis vrt Camelback veturit). Itäisessä USAssa poltettiin antrasiitin ja hiilen sekoitusta uudemmissa vetureissa.
1009 käytti Englannista tuotua hiiltä jossa hyvä osuus kaasumaisia aineita, kunnon vedolla tulipesä hehkui valkoisena ja paine pysyi ylhäällä hyvin.

Katso myös:   Kalusto - Veturihiilen koko.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 27, 2023, 23:36:11 kirjoittanut Ilkka Hovi » tallennettu
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1251


« Vastaus #169 : Maaliskuu 30, 2024, 19:00:05 »

Kyseisessä pätkässä maunittiin myös viime vuoden lopulla järjestetty VRn vastaava juna.

VR kyllä ajaa tilausjunan kun väli on Hki - Tpe - Hki ja kalustoksi kelpaa Edo-runko.

Mikäli haluttaisiin ajaa tuo Hki - Hy - Kr - Hki, niin mahtaisiko onnistua vaikka laittaisi kuinka kättä taskuun...
tallennettu

Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 927


« Vastaus #170 : Huhtikuu 03, 2024, 23:54:41 »

Tuossa ohjelmassa mainitaan että viime kesänä vaunun katollle lentänyt kipinä tai kekäle olisi saanut vaunun katon savuamaan, jonka seurauksena Trafi olisi päättänyt, ettei tuo juna liiku mihinkään.

ERADIS-tietokannasta voi havaita, että Höyryveturimatkat1009 Oy:lla ei ole enää liikennöintiin vaadittavaa voimassa olevaa turvallisuustodistusta.

https://eradis.era.europa.eu/safety_docs/scert/default.aspx

tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #171 : Elokuu 01, 2024, 20:37:32 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
tallennettu
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 845


« Vastaus #172 : Elokuu 01, 2024, 23:45:41 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #173 : Elokuu 02, 2024, 09:06:52 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 365


« Vastaus #174 : Elokuu 02, 2024, 12:26:50 »

Kylläpä täällä on ollut hiljaista. Huomasiko kukaan että Vr1 787 ei Porvoossa palanut kertaakaan mikään lyhty Epävarma Kas kun siitä ei ole noussut keskustelua.
Porvoon rautatie on virallisesti museorautatie, eikä vanhaan aikaan lamppuja turhaan polteltu. Sitten kun tuli pimeää, voitiin lyhdyt sytyttää. Eli mielestäni nyt toimittiin oikeaoppisesti, siitä kiitos.
Aina olen luullut että samat säännöt ovat jokaisella rataosuudella. Myös eräs juna lähti ovet auki liikkeelle Porvoosta ja vielä Hornhattulan kohdalla lepattivat auki mutta kaipa sekin on sallittua sitten.

Olisiko kyseessä vaunujen tuulettaminen ja museomatkustajavaunujen ovia voivat availla myös matkustajat. (tuohtunut henkilö ei kertonut oliko juna tyhjä tai millainen juna oli kyseessä.)
tallennettu
Sivuja: 1 ... 5 6 [7] 8 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Erittäin salainen juna TAAS kulussa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina