Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #100 : Kesäkuu 16, 2021, 12:31:47 » |
|
Olen seurannut tätä 1009 keskustelua vain sivusta jo pidemmän aikaa. Jotenkin tuntuu siltä, että jollain taholla on jotain pahasti hampaan kolossa kyseistä veturia/omistavaa tahoa/harrastajaryhmää vastaan.
Oikeastaan yrityksen turvallisuuskulttuuria vastaan. Heillä on ollut lukuisia kertoja mahdollisuus ryhdistäytyä, mutta edelleen asiat ovat retuperällä, ja heidän suhtautumisensa kritiikkiin oikein alleviivaa turvallisuuskulttuuripuutteita. Jos olen oikein ymmärtänyt, suurin moka on ollut se, että kyseistä veturia ajettiin taannoin ilman tarvittavia pätevyyksiä. Joo, myönnetään, että tää yhteiskunta toimii nykyään niin, että et osaa, jos sinulla ei ole esittää asiasta tarvittavaa A4-dokumenttiä. Sillähän ei ole mitään merkitystä että olet tehnyt sitä hommaa jo 50 vuotta. Faktoja asian takana en tosiaan tiedä joten en osaa sen enempää sanoa. Kyseinen henkilö ei ole toiminut veturinkuljettajana 50 vuotta, vaan käsittääkseni toimi lämmittäjänä ja sen jälkeen aivan muissa tehtävissä. Viralliset pätevyydet ovat tae sille, että henkilö hallitsee junaturvallisuussäännökset, jotka päivittyvät käytännössä joka vuosi, monesti useammankin kerran vuodessa. Ne pitää osata, ja niiden osaamisesta ei ole takeita, ellei ole pätevyyksiä, joiden ylläpito vaatii niiden osaamisen. Lisäksi pätevyyksien voimassaolo vaatii riittävät terveystarkastukset. Mitä vanhempi kuljettaja, sen useammin tarkastuksissa pitää käydä. Se, että on joskus kymmeniä vuosia sitten toiminut veturinlämmittäjänä, ei tee henkilöstä pätevää nykykuljettajaa. (Toisaalta, vaikuttaa että yhdellä firman virallisella kuljettajallakaan ei ole homma oikein hallinnassa. Hänellä kuitenkin ilmeisesti on pätevyydet, vaikka hän ei olekaan toiminut päivääkään ammatissa. On siis kirjaimellisesti amatööri.) On hyvä, että epäkohtiin puututaan, mutta sen sijaan, että jatkuvasti mollataan, voisi oikeampi toimintamalli tarjota omaa osaamistaan tai ainakin vähintään esittää rakentava korjausehdotus.
Aiemmin 1009-veturia ajoi ammattiveturinkuljettajat, mutta he lopettivat touhun, koska eivät enää halunneet osallistua firman sähläykseen. Olen täysin varma, että he yrittivät kyllä esittää rakentavia korjausehdotuksia. Firman pyörittäjät vain eivät ole osoittaneet halua korjata toimintaansa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 16, 2021, 12:47:31 kirjoittanut Topi Lajunen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #101 : Kesäkuu 16, 2021, 12:44:16 » |
|
Kiitos vastauksista. Tuo 50v nyt vaan oli luku jonka rykäsin hatusta.
Jos ongelma tosiaan on yrityksen johtotasolla ja on paineltu punaista päin eikä ketään kiinnosta, niin olisiko aika vinkata asiasta vaikka medialle? Nykyään kuitenkin kirjotetaan mitä vaan, mistä vaan. Ehkä julkinen paine saisi asiat muuttumaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #102 : Kesäkuu 17, 2021, 00:41:51 » |
|
Tuukka - mikäli virhe tapahtuu junaillessa, AINA pyritään "puhalluttamaan" asianosaiset (oikeusturva). Tässätapauksessa lähin oli poliisi. Mielestäni ei mitään erikoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #103 : Kesäkuu 17, 2021, 10:31:41 » |
|
Tuukka - mikäli virhe tapahtuu junaillessa, AINA pyritään "puhalluttamaan" asianosaiset (oikeusturva). Tässätapauksessa lähin oli poliisi. Mielestäni ei mitään erikoista.
Tosin tässä tilanteessa aloite puhallutukselle tuli liikenteenohjaukselta. 1009 yritti Siuntiossa jatkaa liiiennöintiä kuin mitään ei olisi tapahtunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 915
|
« Vastaus #104 : Kesäkuu 21, 2021, 23:19:24 » |
|
Museojunissa kuljetetaan pääasiassa yleisöä, tavallisia ihmisiä. Heidän joukossaan on paljon lapsia ja heidän huoltajiaan, jotka nousevat kyytiin siinä uskossa, että ala on terve ja pystyy takaamaan heidän turvallisuutensa. Kuten kaikki muutkin sivulliset olettavat, että alalla vallitsee vastuuntuntoinen turvallisuuskulttuuri, ja museojunassa voi matkustaa huolettomin mielin.
Siihen nähden on ihmeellistä keskustelua pohtia, onko tämä(kin) Siuntio-episodi joku ajojahti. Tai että riittäisikö höyryjunan kuljettamiseen se, että on jo Kekkosen aikaan niitä ajanut. Tällaista ajatusmaailmaa levittävät ovat aikanaan kanssasyyllisiä, jos se vakava vahinko joskus vielä tapahtuu näille tietyille toimijoille, joiden sisällä ylläpidetään vihollisasetelmia ja suhtaudutaan vihamielisesti kritiikkiin.
Alalla on mm. tämä operaattori, jonka turvallisuuspoikkeamat ovat runsaita. Ja alalla on yhteisö, joka on viime vuonna konkreettisesti osoittanut, ettei se välitä nuorten turvallisuudesta tippaakaan ja on hoitanut lakisääteisiä yhdistysvelvollisuuksiaan kyseenalaisilla, ja myös laittomilla tavoilla.
Silti vain aina uudelleen nostetaan pöytään ajojahtikortti, ja sen jälkeen kaikki puhe onkin turhaa.
On jo itsessään turvallisuusriski, että joillakin toimijoilla on käytössä tällainen keskustelukortti. Turvallinen toiminta edellyttää matalaa kynnystä epäkohdista ilmoittamiseen. Turvallinen toiminta edellyttää myös sisäistä tasavertaisuutta, jossa ei ole suosikkijärjestelmiä. Kaikenlaiset kyseenalaistamattomat auktoriteetit ovat suuri turvallisuusriski. Hyökkäävä asenne kritiikkiä kohtaan on suuri turvallisuusriski.
Juuri siltä näyttää tilanne tällä alalla joidenkin toimijoiden osalta.
Jos museokone DC-3 lähtisi yleisölennolle ilman nousulupaa, tai konetta ohjattaisiin ilman voimassa olevia pätevyyksiä, käytäisiinkö Flightforumilla sellaista keskustelua, jossa paukuteltaisiin ajojahtikorttia ja vähäteltäisiin rikkeitä?
Teemu Salosen pohdinnassa on sikäli perää, että on myös tahoja, jotka nostavat ahkerasti esiin yhden operaattorin syntejä, mutta voivat samalla olla pontevasti tukemassa toisen operaattorin täysin asiattomia menettelyjä.
Museojunat saavat liikkua eräänlaisesta armosta. Niiden rakenteellinen turvallisuus ei ole nykypäivän vaatimusten mukainen, eikä niissä ole kaikkea liikkumisen turvallisuutta varmistavaa tekniikkaa. Kuten jälleen nähtiin: esimerkiksi punaista päin ajoa ei estä mikään. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että tämä armo jatkuu loputtomiin, ja armon päivät voivat päättyä, jos ala ei kykene osoittamaan, että toimijoihin kannattaa luottaa.
Näyttääkö tämä nyt siltä, että alan kaikkiin toimijoihin kannattaa luottaa?
A. Järvenpää kirjoitti ansiokkaasti Resiinassa siitä uhkakuvasta, joka voi liittyä yleiseurooppalaiseen kulunvalvontajärjestelmään, ja jolla voi olla dramaattiset vaikutukset museoliikenteeseen. Alan pitäisi osata yhdessä ja vakuuttavasti ajaa asiaansa, jotta uhkakuvat eivät toteudu. Käytös, jota alalla esiintyy, ei mahdollista mitään vakuuttavaa vaikuttamista.
Riittääkö, että todetaan vain ivallisella äänensävyllä: "kylläkyllä"?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #105 : Kesäkuu 29, 2021, 16:13:09 » |
|
Nostan tähän tämän briteissä sattuneen tapauksen, jossa höyryjunalla ajettiin punaisen opastimen ohi toisen junan varaamalle raideosuudelle. Tapaus tutkittiin ja operaattori ei välttynyt sanktioilta, koska sen turvallisuuskulttuurissa havaittiin toistuvia puutteita. https://www.gov.uk/government/news/report-082016-signal-passed-at-danger-at-wootton-bassett-junctionTuon kuljettaja sai myöhemmin oikeudenkäynnin jälkeen 4 kk tuomion ja ei enää aja junia. Operaattorille langetettiin 200 000 punnan sakko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #106 : Kesäkuu 30, 2021, 23:24:00 » |
|
Melkoisen raa'at sanktiot noilla briteillä. Meidän "erikoisolosuhteet" varmaan lieventävät sanktioita, vai painetaanko "villaisella" - ken tutkinee ? Vai tutkineeko kukaan tällaista lähes vaaratonta rikettä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 84
|
« Vastaus #107 : Heinäkuu 01, 2021, 00:09:21 » |
|
Määräyksiin liittyen tuolla toisessa HMVY-aiheisessa ketjussa kysyttiin alla olevaa. Saikohan Topi tähän vastausta? Yhdistyksessä on myös käytetty alaikäisiä kaksinajossa apuveturin hallintalaitteita käyttämässä, valtion rataverkolla. Kun kysyin yhdistykseltä, millainen koulutus ja perehdytys apuveturin käyttäjältä heillä vaaditaan, kysymys luvattiin välittää sellaisista asioista vastaavalle henkilölle, mutta vastausta en koskaan saanut. Myöhemmin lähettämääni uusintatiedusteluun ei vastattu enää ollenkaan.
Kiinnostaa kovasti, millaiset vaatimukset apuveturin käyttäjältä nykyään vaaditaan. Saa vastata joko tässä, tai vaikka vastaamalla siihen lähettämääni sähköpostiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #108 : Heinäkuu 01, 2021, 08:53:58 » |
|
Melkoisen raa'at sanktiot noilla briteillä. Meidän "erikoisolosuhteet" varmaan lieventävät sanktioita, vai painetaanko "villaisella" - ken tutkinee ? Vai tutkineeko kukaan tällaista lähes vaaratonta rikettä?
Miten tutkitaan muiden operaattoreiden tekemät opastimen ohiajot? Ja missä tilanteessa tutkitaan tarkemmin ja missä tilanteessa ei?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1212
|
« Vastaus #109 : Heinäkuu 01, 2021, 09:59:48 » |
|
Pulinat ja spekulaatiot loppuvat siinä vaiheessa, kun museovetureille asetetaan vaatimus samanlaisesta kulunvalvontatekniikasta kuin mitä on käytössä normijunissakin. Tähänhän se johtaa väistämättä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #110 : Heinäkuu 02, 2021, 11:32:07 » |
|
Määräyksiin liittyen tuolla toisessa HMVY-aiheisessa ketjussa kysyttiin alla olevaa. Saikohan Topi tähän vastausta?
En saanut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ismo Kirves
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #111 : Heinäkuu 02, 2021, 12:45:40 » |
|
Nopeustietojen rekisteröinti pitäisi laittaa pakolliseksi kaikille museojunaoperaattoreille. Se olisi tasapuolista kaikkia kohtaan. Museoliiikenteen nopeuksien noudattaminen ei ole ongelma vastuulliselle toimijalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #112 : Lokakuu 05, 2021, 23:22:09 » |
|
https://juliadata.fi/timetables?s=1940&d=15.10.2021 tainnut viranomainen, kenen vastuulle 1009:n viime "törmäilyt" kuuluvat, "unohtaa" tutkinnan. HVM saa näköjään jatkaa toimintaansa, kuin ei mitään "rötöksiä" olisi tapahtunutkaan. Onko traficom vahingossa ujuttanut tutkintapaperinsa mappi "Ö:hön". Muiden liikenneitsijöiden tulisi olla ERITTÄIN varovaisia Tampereen seudulla myös lauantaina, kun raskas Hr1-sarjan veturi sukkuloi Siu-Ov-Hpk akselilla. Ei koskaan tiedä, milloin Ukko-Pekan nokikaappi on ka:n istuimella. Sunnuntaina saavat savolaiset varautua, kun 1009 siirtyy Haapamäeltä Pieksämäen kautta Kouvolaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #113 : Lokakuu 05, 2021, 23:52:18 » |
|
Kieltämättä tässä kohtaa on sanottava, että tähystämisessä ja opastimien näyttämien opasteiden tulkinnassa on heillä hieman kehitettävää. Häiriötekijöitä ohjaamossa? Ehkä...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #114 : Lokakuu 16, 2021, 00:04:53 » |
|
HVM: juna MUS1940 lähti tänään Kv:sta puolisen tuntia myöhässä - päästi edeleen S64:n ja myöh. kulkeneen T2728:n. Ei pysähtynyt Uudessakylässä eikä Järvelässä ennakoidusta aikataulusta poiketen. Saapui Siuroon myös puolisen tuntia myöhässä ennakoidusta aikataulustaan myöhässä - päästi edelleen Nokialla S469:n. https://juliadata.fi/timetables?s=1940&d=15.10.2021
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #115 : Lokakuu 16, 2021, 22:46:28 » |
|
https://juliadata.fi/timetables?s=1945&d=16.10.2021 melko heikohkolta näytti tämä viimeinen osuus varsinkin, kuten koko päiväkin - aikataulujen osalta. Seisonut jonkin aikaa yön pimeydessä Ristimäen aseman seudulla? Onko tämä HVM:n mainostamaa elämysjunailua - vai varastojen täydennystä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2371
|
« Vastaus #116 : Lokakuu 17, 2021, 00:48:24 » |
|
Kulunut päivä todellakin vaikutti sellaiselta, että mikään ei toiminut, mutta kaikki järjestyi. Vähän kuin Venäjällä... Näin ulkopuolisen silmin päivään mahtui myös varsin yllättäviä tilanteita. Aikataulu lipsahti jo aikaisin iltapäivällä ja kumuloitui päivän mittaan seuraaviin juniin. Haapamäkeen saapuminen tapahtui lopulta kolme tuntia myöhässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #117 : Joulukuu 26, 2021, 21:28:09 » |
|
HVM 1009:n sivuilla on maininta: "Ei matkoja tiedossa". "Juliasta" löytyy aikataulut: 30.06.-19. MUS 1946/MUS 1947 Kv-Lvs-Kv, sekä 03.07.-19. MUS 1948/MUS 1947 Kv-Lvs-Kv. Mikähän on Lh-Lvs-Lh välin sn? Aikatauluissa on koko matkalle sn80, erittelemättä osuuksia tai tenderiedellä ajoja. Pitivätköhän nämä olla ns. "salaisia ajoja", mutta taisi tuo "ns ruksi" poistua.
Ehkä turhaa vähän vastailla näihin ikuisuuden vanhoihin viesteihin, mutta sanon sen verran, että juliadatassa näkee hyvin usein tätä, että nopeusrajoitus on eri kuin junan todellinen nopeus. Jollen ihan höperö ole, niin Oulusta ylös päin Rovaniemen suuntaan on muistaakseni 140 tai 160 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus, mutta silti data näyttää nopeudeksi 200 kaukojunilla. Sitten muistaakseni Hki-Porvoo junissa väitetään, että Porvooseen saavuttaisiin nopeudella 80 kilometriä tunnissa, mutta rajoitus on siinä 35 ja 50 välillä sillä radalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #118 : Joulukuu 26, 2021, 21:57:31 » |
|
Pidemmän aikaa olen katsellut 1009:n ollessa liikkeellä kun tabletin paikkatieto vetää Kouvolaan vaikka juna on esim Turussa ja nopeustieto sanoo junan olevan pysähdyksissä. Tuo virheellinen paikkatieto homma toistuu melko usein heidän junan kohdalla. Liekö tablet laitettu tuolta osin tarkoituksella ”virhetilaan” jotta ei pystyisi junan nopeuskäyrästä poimimaan noita ylinopeuksia… Tokikaan ylinopeudet ei ole ainoa ongelma tuon operaattorin toiminnassa.
Tämä, vaikka harmillista onkin, ei välttämättä kerro tahallisuudesta. Tuo kuljettajatabletin GPS-tieto on viheliäisen hankala saada toimimaan luotettavasti. Muillakaan museo-operaattoreilla se ei juurikaan toimi. Edes VR kaikilla resursseillaan ei ole saanut sitä toimimaan kunnolla, selvinpänä esimerkkinä Sr3-vetureista ajettaessa. Porvoossakaan ei esimerkiksi toimi oikein. HMVY sijaintitieto pomppi viime vuonna paljon, toinen on Höyryraide, joilla ei muistaakseni pahemmin missään junassa sijaintia näy. Eikä myöskään tietysti Porvoon Museorautatielläkään toimi. Että kaikki ei tosiaan ole pelkästään 1009.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 927
|
« Vastaus #119 : Joulukuu 26, 2021, 22:19:52 » |
|
Ehkä turhaa vähän vastailla näihin ikuisuuden vanhoihin viesteihin, mutta sanon sen verran, että juliadatassa näkee hyvin usein tätä, että nopeusrajoitus on eri kuin junan todellinen nopeus. Jollen ihan höperö ole, niin Oulusta ylös päin Rovaniemen suuntaan on muistaakseni 140 tai 160 kilometriä tunnissa nopeusrajoitus, mutta silti data näyttää nopeudeksi 200 kaukojunilla. Sitten muistaakseni Hki-Porvoo junissa väitetään, että Porvooseen saavuttaisiin nopeudella 80 kilometriä tunnissa, mutta rajoitus on siinä 35 ja 50 välillä sillä radalla.
Se esitetty nopeus on junan kokoonpanotiedoissa ilmoitettu jarrupainonopeus eli suurin kaluston sallima nopeus. Rataverkon sallima nopeus luonnollisesti rajoittaa mahdollisuutta käyttää kaluston sallimaa nopeutta koko matkalla. Lähdejärjestelmässä tuo nopeus rajoitetaan olemaan enintään niin paljon kuin junan reitin ratainfran suurin sallima nopeus on jossain kohdassa reittiä ennen kuin tieto päätyy avoimeen dataan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #120 : Heinäkuu 08, 2022, 22:27:29 » |
|
HVM:n MUS1941 (Kv-Sl) saapui Savonlinnaan 77min. aikataulustaan jäljessä. Syynä kirjattu "Onnettomuus: Muut onnettomuudet ja vauriot, tulipalot, metsäpalot" ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #121 : Heinäkuu 09, 2022, 09:25:44 » |
|
Taitaa olla liikenteenohjauksen hihasta vetämä.
Oikeasti jäi myöhään Imatra tavarassa (ylioptimistisesti ”suunniteltu” veturin kääntöaika tallilla ja täysin suunnittelematon vesitys Punkaharjulla). Miten lie ratatyöhiljennykset huomioitu? Tai ratatöiden aiheuttama muun liikenteen hidastelu?
SKS
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #122 : Heinäkuu 10, 2022, 00:02:28 » |
|
Pientä "häslinkiä" aiheutti myös päivän viimeinen vuoro Punkaharjulle, MUS1946 jäi lähdössä myöhään tunnin verran (68min) (Pääskylahdessa ongelmia?), liikenteenohjaus jätti myöhään myös välin vakiovuoron (H748) museojunan vuoksi (kumpi tärkeämpi ?). Punkaharjulta paluu (MUS1947) jäi myöhään n.140 min. (toki Par-Sl H479 vuoro kulki aikataulun mukaan), mutta ennakoitu tvj. MV10400 viivästyi vartin verran.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1251
|
« Vastaus #123 : Heinäkuu 10, 2022, 16:17:13 » |
|
Pientä "häslinkiä" aiheutti myös päivän viimeinen vuoro Punkaharjulle, MUS1946 jäi lähdössä myöhään tunnin verran (68min) (Pääskylahdessa ongelmia?), liikenteenohjaus jätti myöhään myös välin vakiovuoron (H748) museojunan vuoksi (kumpi tärkeämpi ?). Punkaharjulta paluu (MUS1947) jäi myöhään n.140 min. (toki Par-Sl H479 vuoro kulki aikataulun mukaan), mutta ennakoitu tvj. MV10400 viivästyi vartin verran.
Samalla energialla jonka kulutat puimalla 1009:n tekemisiä, voisit vastata kysymykseen jonka olen esittänyt kuvassa http://vaunut.org/kuva/156187
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
John Lindroth
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 8044
|
« Vastaus #124 : Heinäkuu 11, 2022, 02:47:35 » |
|
1009 Hr1 porukka te annoitte kaikkenne viikonloppuna meille ääniosatolle ja monille toisillekin radan varrella olleille siis kaikille siellä tänä viikonloppuna aivan loistavan höyryjunaellämyksen sekä suuren muistinnollisen nautinnon suurelle yleisölle !(paikalla ollut) Hyvät kaverit jatkakaa!Traditio museojuna höyryliikenne on suunnaton rikkaus ja virike hienolle harrastuksellemme meidän museojunaliikenteessemme ja sen kulttuuriin myös ulkomaisia aspekteja ajatellen!
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2022, 03:14:15 kirjoittanut John Lindroth »
|
tallennettu
|
|
|
|