Osku Reinikka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #50 : Marraskuu 26, 2019, 17:57:50 » |
|
Valokuva on olemassa. Otettu laiturilta päätepuskimen vierestä. Kuvassa näkyy vaunun puskimet painautunerna kiinni päätepuskimeen.
Kyse ei ainakaan minun suunnaltani ole mistään muusta kuin rautatieturvallisuuden ja turvallisuuskulttuurin vaalimisesta. Tämänkaltaisten asioiden esiinnostaminen on suorastaan jokaisen rautatietoimijan velvollisuus.
Todistaako se valokuva sen että siihen todella on törmätty? Voihan vaunujenkin puskimet olla yhdessä ilman törmäystä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #51 : Marraskuu 26, 2019, 18:31:24 » |
|
Vai onko kusetusta koko juttu? Sitä paitsi alkaa jo vaikuttaa VR OY:n ja virastojen taholta vittuilulta 1009:ä kohtaan. Edit: jotenkin tuntuu turhalta riidan aiheen hakemiselta taas joku topparin tuuppaaminen jos sillasta edes on tapahtunut..
Se, että yhdelle (museoliikenne) operaattorille tuntuu sattuvan ja tapahtuvan lähes joka ajon yhteydessä jotain ja näistä viranomaiset vaativat selvityksiä, ei se ole vittuilua vaan osa rautateiden turvallisuuskulttuuria. Jos muille vastaaville operaattoreille sattuu jotain, kohdellaan heitä käsittääkseni samalla tavalla. Omasta mielestäni tämän yhden em. operaattorin suhtautuminen turvallisuusasioihin vaikuttaa välillisesti kaikkiin museoliikennöitsijöihin ja museoliikenteen maineeseen, joten kyllä tähän tulee puuttua ja mielummin ajoissa kuin liian myöhään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #52 : Marraskuu 26, 2019, 21:46:53 » |
|
Mikseivät Höyryveturimatkat 1009:n edustajat astu reilusti esiin ja kerro, miksi juuri heille sattuu niin usein kaikenlaista outoa?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #53 : Marraskuu 26, 2019, 22:42:03 » |
|
Mikseivät Höyryveturimatkat 1009:n edustajat astu reilusti esiin ja kerro, miksi juuri heille sattuu niin usein kaikenlaista outoa?
Mielestäni 1009:n toiminnassa ei kuitenkaan mitenkään merkittävästi tapahdu enempää "outoa" kuin muidenkaan liikennöitsijöiden toiminnassa. Jos joskus puskimet hipaisee päätepuskuria niin se on vielä ihan tavallista rautatieliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #54 : Marraskuu 26, 2019, 23:20:44 » |
|
Siis näin vaunut.org/kuva/84000? Onko nyt varmasti kaikki ilmoitukset, tarkastukset ja raportit tästäkään tehty, vaikka on VR:n juna? Käsitykseni mukaan on. Kuuluu rautateiden turvallisuuskulttuuriin ilmoitella moiset. Virheistä oppii.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #55 : Marraskuu 27, 2019, 23:47:18 » |
|
Koen velvollisuudekseni tiedustella, millaisia työvaiheita on tässä kallisarvoiseksi mainitussa operaatiossa "hydraulisen päätepuskimen tarkastus". Riittää, kun vastaus kuvailee tarkastuksen suunnilleen samalla tarkkuudella kirjailija Päätalo kuvatessaan esimerkiksi tulien laittamista uuniin. Tämän jälkeen voidaan sitten arvioida kyseisen työn hinnoitteluperusteita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #56 : Marraskuu 28, 2019, 00:14:33 » |
|
Koen velvollisuudekseni tiedustella, millaisia työvaiheita on tässä kallisarvoiseksi mainitussa operaatiossa "hydraulisen päätepuskimen tarkastus". Riittää, kun vastaus kuvailee tarkastuksen suunnilleen samalla tarkkuudella kirjailija Päätalo kuvatessaan esimerkiksi tulien laittamista uuniin. Tämän jälkeen voidaan sitten arvioida kyseisen työn hinnoitteluperusteita.
Päätellen siitä, ettei ilmoitusta ole tehty, ainakin tuo firma on kokenut hinnan itselleen liian suureksi. Eli ilmeisesti ei ihan halpaa. Tai ainakin tuo ikuisten kolahteluiden rautatieoperaattori näyttää uskoneen hinnan kalliiksi. Tarkempaa tietoa odotellessa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #57 : Marraskuu 28, 2019, 20:14:04 » |
|
Sitä minäkin vähän ihmettelen, että luulisi uusien päätepuskimien olevan parempia kuin vanhojen. Jos ne tämän kaltaisesta http://vaunut.org/kuva/84000 hipaisustakin olisivat vaarassa joutua epäkuntoon niin kannattiko näihin edes vaihtaa ja lyhentää raiteiden hyötypituuttakin samalla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Hannu Lehikoinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 97
|
« Vastaus #58 : Marraskuu 28, 2019, 21:01:54 » |
|
Raidepuskinkeskustelu vaikuttaa epätodelliselta. Siis raidepuskin, joka vaurioituu kaluston kosketuksesta? Jos näin todella on, niin luulisi, että raidepuskimien edessä olisi Seislevyt tai asia olisi mainittu rataverkonhaltijan operaattoreille antamissa ohjeissa. Olen minäkin muutaman junan ja vaihtotyön noita puskimia kohti ajanut, mutta eipä olisi tullut mieleenkään ilmoitella mihinkään jos olisi tullut pieni, vaurioita aiheuttamaton kosketus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #59 : Marraskuu 28, 2019, 21:21:21 » |
|
Tosi on. Naurettavaa pelleilyä. Jos puskimiin ei voi koskea rauhallisesti (ilman törmäystä), niin johan on helvetti. Tässä ei ole mitään järkeä. Ja nyt jotkut tulee jeesustelemaan rautatieturvallisuudesta. Järki päähän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #60 : Marraskuu 28, 2019, 22:24:06 » |
|
Mä mistään mitään tiedä. Ihan oikeesti. Roikun tällä saitilla ihan vaan sen takia, että tykkään junista ja rautatieliikenteestä ja rautatiehistoriasta. Kattelen lähinnä kuvia ja seuraan keskustelua täällä. Joskus kyselen tyhmiä kysymyksiä, mutta suurimman osan ajasta olen ihan hiljaa. Ihan niinkuin tätä keskustelua seuratessanikin. Nyt kuitenkin päätin avata suuni...
Tässä haisee ihan siltä, että on olemassa jonkunlainen klikki ihmisiä jotka ovat jollain tavoin katkeria 1009:ä liikuttavalle taholle. Pienistäkin mokista kämmeistä kuten myös selkeistä virheistä (eikös taannoin ajettu ilman lupia) jaksetaan nillittää kommenttitolkulla.
Tietääköhän nämä tähän klikkiin kuuluvat kuinka paljon erilaisia läheltäpiti tilanteita sattuu päivittäin ihan meidän pääoperaattorin toimesta? Niinpä. Suhteessa tottakai paljon vähemmän, mutta kun lähtee miettimään sitä suhdetta, eli kuinka paljon kilometrejä 1009 muun kaluston kanssa ajaa vuodessa ja kuinka paljon pääoperaattori kalustonsa kanssa ajaa vuodessa ollaankin jo eri lukemissa.
Henkilökohtaisesti väittäisin että hyvää hyvyttään harrastuksen vuoksi 1009 ajava kuljettaja pikku virheen tehdessään on kuitenkin kokonaisuudessaan pienempi paha kun päivittäin sm5:llä suhaava kuski jonka jarrutus menee keturalleen ja sen takia asemalla ajaa osittain ohi.
Kummassakaan tilanteessa ei tapahtunut sen enempää materiaali- kuin henkilövahinkojakaan mutta ainakin omasta mielestäni kokonaisuutta ajatellen femman kuski mokasi pahemmin koska hänellä on sama työkalu alla joka päivä ja asematkin pitäisi olla suhteellisen tutut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #61 : Marraskuu 29, 2019, 17:07:09 » |
|
Sivustolla lienee käsitelty 1009:ää liian negatiiviseen sävyyn. Valvontakuvista ilmenee selvästi, ettei mitään törmäystä ole tapahtunut päätepuskimeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #62 : Marraskuu 29, 2019, 18:05:45 » |
|
Valvontakuvista ilmenee selvästi, ettei mitään törmäystä ole tapahtunut päätepuskimeen.
Osuma päätepuskimeen on siis ilmeisesti ollut sen verran rauhallinen, että sitä ei ole mainitsemissasi valvontakuvissa havaittu. Hyvä niin. Tässä on ehkä myös eroa siinä, mitä eri keskustelijat tarkoittavat "törmäämisellä".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #63 : Marraskuu 29, 2019, 18:18:58 » |
|
Ja mitä tulee tuontyyppisen päätepuskimen tarkastustarpeeseen, tietoni perustuu siihen, kun nuo aikoinaan tuonne asennettiin. En muista, missä muodossa tieto jaettiin.
En luonnollisestikaan ole perillä täysin puskimen toimintaperiaatteesta, mutta voisin kuvitella, että sylintereissä oleva neste siirtyy jonkinlaisen kuristimen, ehkä jopa yksisuuntaventtiilin kautta toiseen säiliöön, pehmentäen näin itse puskimen runkoon kohdistuvia voimia. Tarkastustarve syntyisi tällöin siitä, että puskimen tehokkuus ei olisi enää ennallaan, mikäli kaikki tarvittava neste ei olisi oikeissa alkuperäisissä paikoissaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #64 : Marraskuu 29, 2019, 19:15:02 » |
|
Kiitän toimintaperiaatteen selvittämisestä.
Hieman hämmentävää, että tätä keskustelua on käyty kaksi sivua tapahtumasta, jota ei siis ilmeisesti ole tapahtunutkaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #65 : Marraskuu 29, 2019, 20:42:00 » |
|
Kiitän toimintaperiaatteen selvittämisestä.
Hieman hämmentävää, että tätä keskustelua on käyty kaksi sivua tapahtumasta, jota ei siis ilmeisesti ole tapahtunutkaan.
Itseä hämmentää se, että tämän kahden sivun keskustelun aloitti Topi itse toteamalla, että "1009-porukka näköjään tänään törmäillyt Helsingissä raiteen 12 päätepuskimeen. Onkohan liikennöitsijä tehnyt asianmukaiset ilmoitukset väylävirastolle, jotta pääsevät tarkastamaan puskimen? Muistaakseni aika hinnakas tuollaisen hydraulisen päätepuskimen tarkastus..." Itse käsitän tuon niin, että törmäys on ollut rajumpi kuin pieni hipaisu. Miten muut tuon käsitti? Nyt sitten Topi taas toteaa, että vissiin ollut rauhallinen hipaisu kun ei kameran kuvissa näy. Eli kävikö nyt niin, että kärpäsestä tehtiin härkänen kun pieni hipaisu ilmaistiin törmäilynä päätypukkiin? Ota tästä nyt sitten enää selvää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #66 : Marraskuu 29, 2019, 20:48:24 » |
|
Eikai tässä ole syynä mikään muu kuin mustamaalaaminen ja ajojahti. Ihan oikeasti törkeää ja ala-arvoista toimintaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #67 : Marraskuu 29, 2019, 21:42:42 » |
|
Eikai tässä ole syynä mikään muu kuin mustamaalaaminen ja ajojahti. Ihan oikeasti törkeää ja ala-arvoista toimintaa.
Pöh. Onhan sille syynsä, ettei ilmoitusta ole uskallettu tehdä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #68 : Marraskuu 29, 2019, 22:32:55 » |
|
Ota tästä nyt sitten enää selvää...
Kuka puhuu totta, kuka muunneltua totuutta, onko vaunut.orgiin annettu virheellistä tietoa? Tämä päätepuskin-case alkaa jo muistuttamaan Rinteen, Paateron ja Postin sekoilua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #69 : Marraskuu 29, 2019, 23:21:00 » |
|
Eikai tässä ole syynä mikään muu kuin mustamaalaaminen ja ajojahti. Ihan oikeasti törkeää ja ala-arvoista toimintaa.
Pöh. Onhan sille syynsä, ettei ilmoitusta ole uskallettu tehdä. Ilmoitusta mistä? Tapahtumasta jota ei ole tapahtunut?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #70 : Marraskuu 30, 2019, 02:51:15 » |
|
Eikai tässä ole syynä mikään muu kuin mustamaalaaminen ja ajojahti. Ihan oikeasti törkeää ja ala-arvoista toimintaa.
Pöh. Onhan sille syynsä, ettei ilmoitusta ole uskallettu tehdä. Ilmoitusta mistä? Tapahtumasta jota ei ole tapahtunut? Ei kai? Vaan siitä, että on osuttu päätepuskimeen tietysti. Siitähän tässä keskustellaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #71 : Marraskuu 30, 2019, 10:43:05 » |
|
Noniin. Sain vihdoin luvan jakaa mainitsemani kuvan, pitäisi olla tämän viestin liitteenä. Keskustelu on näköjään mennyt kaikenlaisiin suuntiin, jopa niin, että on epäilty osumaa täysin keksityksi. On perin ikävää, että keskustelu kulkee tällä tasolla, eikä edes luoteta kanssakeskustelijoiden sanaan.
Kuvassa näkyy siis Helsingin päärautatieaseman raiteen 12 päätepuskin, sekä 1009:n vaunuston viimeinen vaunu painautuneena kiinni puskimeen. Lisäksi näkyy, miten hydraulivarsien suojakumit ovat kurtussa, mutta tästä en osaa sanoa, onko se merkki puskinten kokoonpainumisesta, vai ovatko suojakumit normaalistikin "ylipitkät".
Faktoja:
- 1009 on vaunustoineen osunut raiteen 12 päätepuskimeen.
- Osuman voimakkuudesta en osaa sanoa, mutta kuten kaikki ymmärtävät, massat ovat suuria, joten päätepuskimeen kohdistuvat voimat ovat myös. Riippumatta vauhdista, voidaan aivan hyvin puhua törmäämisestä, kun osuma on ollut tahaton.
- Päätepuskimet ovat sellaista mallia, jotka käsitykseni mukaan vaativat osuman (=törmäyksen) jälkeen tarkastuksen. Halukkaat voinevat tarvittaessa tarkistaa asian valmistajalta tai Väylävirastolta. Kuitenkin riippumatta osuman voimakkuudesta, kyseessä on turvallisuuspoikkeama.
- Terveen rautatieturvallisuuskulttuurin mukaisesti tällaisista asioista kuuluu aina ilmoittaa eteenpäin, käytännössä liikenteenohjaajalle. Tässä tapauksessa aiempien viestien mukaan näin ei ole tehty, mikä on perin harmillista.
- Aiempien viestien perusteella joistain "valvontakuvista" on näkynyt, ettei ainakaan voimakasta törmäystä ole tapahtunut, mikä on tietenkin hyvä asia. En tiedä, mistä "valvontakuvista" on kyse, mutta julkisia paikkoja kuvaavien kameroiden kuvamateriaalin käytöstä on hyvin tarkat lait ja asetukset. Oletan kuitenkin, että kuvamateriaalia on käytetty luvallisesti.
- Minulle lähetettiin liitteenä oleva kuva (pyytämättä), jolloin kuulin samalla ensimmäistä kertaa tapahtuneesta. Täällä ei ollut mainintaa asiasta, joten katsoin, että asia voisi kiinnostaa foorumin käyttäjiä. Siispä kirjoitin aiheesta viestin.
- Minulla ei ole mitään agendaa erityisesti 1009-porukkaa kohtaan. Muiden foorumin käyttäjien agendoista en tiedä. Minulla on agenda rautatieturvallisuuskulttuurin puolesta, kuten pitäisi olla aivan jokaisella.
- Myönnettäköön kuitenkin, että osumasta raportoinnin kynnystä ei ainakaan korottanut se, että 1009-porukalla on alalla (sekä museo- että kaupallisten toimijoiden keskuudessa) kyseenalainen maine turvallisuuskulttuurin osalta. Raportoiduista ongelmista voi lukea muualta tältä foorumilta, eikä liene tarvetta listata menneisyyden asioita tässä yhteydessä sen enempää.
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #72 : Marraskuu 30, 2019, 12:20:02 » |
|
Kuva on photoshopattu, kattokaa miten toi kortsu on väännetty käsin mutkalle. Jokainen joka on vaihtanut joskus vetoakselin tai raidetangon suojakumeja tietää mistä puhun. Jo 90-luvulla opetettiin että kaikki mitä on Internetissä EI VÄLTTÄMÄTTÄ ole totta eikä pidä uskoa ihan joka asiaa. Sen olen pitänyt mielessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #73 : Marraskuu 30, 2019, 14:34:39 » |
|
Kuva on photoshopattu, kattokaa miten toi kortsu on väännetty käsin mutkalle. Jokainen joka on vaihtanut joskus vetoakselin tai raidetangon suojakumeja tietää mistä puhun. Jo 90-luvulla opetettiin että kaikki mitä on Internetissä EI VÄLTTÄMÄTTÄ ole totta eikä pidä uskoa ihan joka asiaa. Sen olen pitänyt mielessä.
Pidämme me muutkin tekstejäsi lukiessamme, viimeistään tämän tässä lainaamani sun kirjoittamasi viestin jälkeen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #74 : Marraskuu 30, 2019, 16:40:46 » |
|
Noniin. Sain vihdoin luvan jakaa mainitsemani kuvan, pitäisi olla tämän viestin liitteenä.
Kuvasta päätellen toden totta näyttää siltä, että puskin on joutunut puuttumaan vaihtoliikkeen kulkuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|