Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 15 | Siirry alas Tulostusversio
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 58


« Vastaus #225 : Tammikuu 09, 2023, 13:33:28 »

Muistaakseni karkeasti vuosi sitten lähetin MOT:n yhteydenottoon juttuvinkin Dm12-tilanteesta ja sopimusliikenteen hoitamisesta suurelta osin linja-autoilla. Laitoin viestiin linkkinä tämän keskustelun, jotta saisivat tähän tallennetut 'muutoksia junaliikenteessä' -ilmoitukset kootusti käsiteltävikseen. Ei johtanut mihinkään, arvelen. Kannattanee silti kokeilla uudestaan. Jos joku muu osaisi argumentoida asian paremmin.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #226 : Tammikuu 20, 2023, 22:10:16 »

VR:n vastaus matkustajan tämänpäiväiseen ihmettelyyn täydestä junasta:

Moikka Jenni! Kiskobussien tämän talven käytettävyyshaasteet ovat johtuneet suurelta osin kiskobussien moottoreiden saatavuuden ongelmista jonka vuoksi kiskobusseja on ollut käytössä 2 kpl vähemmän. Tämä puute saadaan ratkaistuksi tammikuun aikana. /Marketta
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #227 : Tammikuu 29, 2023, 20:13:40 »

29.1.2023 klo 14:17
Rataosalla Joensuu-Nurmes junaa korvaavia kuljetuksia 30.1.-31.1.

Seuraavat muutokset kaluston huoltotoimenpiteiden vuoksi:
- Taajamajuna H 761 klo 11:54 Joensuu-Nurmes maanantaina 30.1. korvataan linja-autokuljetuksella. Linja-auto pysähtyy kaikilla väliasemilla.
- Taajamajuna H 762 klo 15:40 Nurmes-Joensuu maanantaina 30.1. korvataan linja-auto- ja tilataksikuljetuksella. Linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa. Tilataksi käy muilla väliasemilla.
- Taajamajuna H 763 klo 18:00 Joensuu-Nurmes maanantaina 30.1. korvataan linja-autokuljetuksella. Linja-auto pysähtyy kaikilla väliasemilla.
- Taajamajuna H 760 klo 06:35 Nurmes-Joensuu tiistaina 31.1. korvataan linja-auto- ja tilataksikuljetuksella. Linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa. Tilataksi käy muilla väliasemilla.

Pyydämme matkustajia huomioimaan, että erityisesti tilataksin matka-aika on selvästi junaa pidempi.


29.1.2023 klo 19:47
Muutoksia junaliikenteessä Pieksämäki-Joensuu -välillä su 29.1.-ma 30.1.

Seuraavat taajamajunat on korvattu linja-autoilla kalustopulan vuoksi:

su 29.1.:
- H 729 Pieksämäki - Joensuu klo 20:39.  2 linja-autoa, 1 linja-auto ajaa Pieksämäeltä Viinijärven ja Varkauden kautta Joensuuhun ja toinen muiden väliasemien kautta.

Pieksämäellä bussit lähtevät rautatieaseman bussiterminaalin paikallisliikennepysäkilta junan lähtöaikaan ja muilla asemilla rautatieaseman edestä.

ma 30.1.
- H 720 Joensuu - Pieksämäki klo 06:08. 1 linja-auto ajaa Joensuusta Viinijärven ja Varkauden kautta Pieksämäelle ja 1 tilataksi, joka pysähtyy Vihtarissa ja Heinävedellä.

Linja-auto ja tilataksi lähtevät rautatieasemien edestä.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #228 : Tammikuu 29, 2023, 23:35:43 »

Ei näköjään Pm pysty suoriutumaan Dm12:ien kalustopulan täydentämisitä - henk.kunnan riittämättömyys/varaosien puutteellisuus/liian vaikea työkohde Pm:lle? Ehkä päivitysosien puutteellisuus, kuten eräässä Sr-sarjassa.
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 719


« Vastaus #229 : Tammikuu 30, 2023, 16:50:29 »

Tähän nyt ei ehkä kalusto ole syynä:
30.1.2023 klo 13:41
Rataosalla Pieksämäki -Joensuu junaa korvaavia kuljetuksia

30.01.2023 korvaamme junat H 723 ja H 724 välillä Heinävesi-Joensuu linja-autoilla. Linja-autot lähtevät rautatieasemalta ja kiertävät väliasemien kautta. Bussi saapuu Heinävedelle n. klo 14. Pyydämme asiakkaitamme huomioimaan, että linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.
Poikkeusjärjestelyjen syynä on sääolosuhteet.


Eikö "ole resursseja" auraamiseen kun muuta liikennettä ei ole?
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #230 : Helmikuu 03, 2023, 11:59:53 »

3.2.2023 klo 8:44
Taajamajunille lisäkapasiteettia linja-autoista pe 3.2.

Suuren matkustajamäärän vuoksi perjantaina 3.2. taajamajunille on lisäkapasiteettia linja-autoista seuraavasti

- H 481 Jyväskylä-Seinäjoki klo 12:23, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä
- H 486 Seinäjoki-Jyväskylä klo 16:52, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä
Auto lähtee Jyväskylässä matkakeskuksen bussikentältä ja Seinäjoella junalaiturin 1 pohjoispäästä. Matka-aika on n. 10-15 minuuttia junan matka-aikaa pidempi.

- H 724 Joensuu-Pieksämäki klo 15:40: 1 linja-auto, joka pysähtyy matkalla ainoastaan Varkaudessa
Auto lähtee Joensuussa rautatieaseman edestä kaupungin puolelta. Matka-aika on lähes sama kuin junan.

- H 427 Tampere-Keuruu klo 16:16: 1 linja-auto välille Tampere-Vilppula
Auto lähtee rautatieaseman edestä ja ajaa tarvittavien väliasemien kautta. Matka-aika on n. 20-25 minuuttia junan matka-aikaa pidempi.

- H 747 Parikkala-Savonlinna klo 16:37: 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä
Auto lähtee Parikkalassa rautatieaseman edestä. Matka-aika on lähes sama kuin junan.

- H 495 Iisalmi-Ylivieska klo 16:45: 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä
Auto lähtee rautatieaseman edestä. Matka-aika on lähes sama kuin junan.



Ajokuntoisia Dm12:ia näyttäisi tänään olevan seitsemän (7).
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #231 : Helmikuu 04, 2023, 20:44:15 »

Taajamajuna 727 Pieksämäeltä Joensuuhun klo 18:07 korvataan linja-autolla välillä Heinävesi-Joensuu teknisen vian vuoksi. Linja-auto pääsee lähtemään Heinävedeltä arviolta n. klo 21:35 ja ajaa Vihtarin ja Viinijärven kautta Joensuuhun.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #232 : Helmikuu 05, 2023, 12:05:58 »

5.2.2023 klo 11:09
Kiskobusseille lisäkapasiteettia linja-autoista sunnuntaina 5.2.

Suuresta matkustajamäärästä johtuen tänään sunnuntaina 5.2. on seuraaville kiskobusseille tilattu lisäkapasiteetiksi linja-auto:

- H 426 Keuruu-Tampere klo 13:57: 1 linja-auto välille Vilppula-Tampere väliasemien kautta.
- H 428 Keuruu-Tampere klo 18:09: 1 linja-auto välille Vilppula-Tampere väliasemien kautta.


-H 494 Ylivieska-Iisalmi klo 13:37, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä.
-H 495 Iisalmi-Ylivieska klo 16:45, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä.

Linja-auto lähtee Ylivieskassa vanhan linja-autoaseman/ravintola 10-kerhon eteläpuolelta ja Iisalmesta aseman edestä.

-H 749 Parikkala-Savonlinna, klo 19:44. 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä.

Linja-auto lähtee asemarakennuksen eteläpään pysäköintialueelta.

-H 763 Joensuu-Nurmes klo 18:00: 1 linja-auto välille Joensuu-Lieksa ilman välipysähdyksiä.

Linja-auto lähtee aseman edestä, kaupungin puolelta.

- H 723 klo 11:42 Pieksämäki-Joensuu, 1 linja-auto Varkauden kautta.
- H 724 klo 15:40 Joensuu-Pieksämäki, 1 linja-auto Varkauden kautta.

Linja-auto lähtee Pieksämäellä rautatieaseman bussiterminaalin paikallisliikenteen pysäkiltä ja Joensuussa aseman edestä.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #233 : Helmikuu 11, 2023, 22:15:30 »

11.2.2023 klo 18:57
Muutoksia junaliikenteessä Pieksämäen ja Joensuun välillä

Korvaamme taajamajunan H 727 linja-autolla välillä Varkaus-Joensuu junan teknisen vian vuoksi.
Juna vikaantui Pieksämeltä lähtiessään ja liikennöidään Varkauteen asti. Varkaudessa matkustajat vaihtavat linja-autoon. Linja-auto saapuu Varkauteen n. klo 19:30 ja matkustajat jatkavat linja-autolla matkaansa Joensuuhun. Linja-auto ajaa väliasemien kautta.



Kulkutietojen perusteella tänä viikonloppuna on sentään parhaimmillaan ollut kahdeksan (8) ajokuntoista Dm12:ta eli peräti puolet koko kalustosta, ylivoimainen ennätysmäärä tälle vuodelle!
tallennettu
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 209


« Vastaus #234 : Helmikuu 12, 2023, 18:50:20 »

VR:n varmaan kannattaisi sopia bussiyhtiön kanssa saattoautosta. Ainakin joillain isommilla bussiyhtiöillä oli takavuosina tapana lähettää illan viimeisen vuoron perään toinen auto mahdollisten vikatilanteiden varalta. Jotkut vanhimmat palstan seuraajat muistanevat tuon käytännön.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #235 : Maaliskuu 05, 2023, 11:11:42 »

5.3.2023 klo 8:29
Muutoksia junaliikenteessä Jyväskylän ja Seinäjoen välillä

Sunnuntaina 5.3. korvaamme seuraavat taajamajunat linja-autoilla Seinäjoen ja Jyväskylän välillä junan teknisen vian vuoksi:

- H 482 Seinäjoki - Jyväskylä klo 09:30
- H 481  Jyväskylä - Seinäjoki klo 12:23
- H 486 Seinäjoki - Jyväskylä klo 16:52

Linja-autot lähtevät Seinäjoella junalaiturin 1 pohjoispäästä ja Jyväskylässä Matkakeskuksen bussikentältä ja  pysähtyvät kaikilla väliasemilla.


5.3.2023 klo 10:03
Kiskobusseille lisäkapasiteettia linja-autoista su 5.3.

Suuren matkustajamäärän vuoksi sunnuntaina 5.3. taajamajunilla on lisäkapasiteettia linja-autoista seuraavasti:

- H 426 Keuruu-Tampere klo 13:57, 1 linja-auto välille Vilppula-Tampere suorana ajona ilman välipysähdyksiä. Lähtee Vilppulasta junan lähtöaikana klo 14:40.

Linja-autot lähtevät rautatieaseman edestä.

-H 494 Ylivieska-Iisalmi klo 13:37, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä.
-H 495 Iisalmi-Ylivieska klo 16:45, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä.

Linja-autot lähtevät Ylivieskassa vanhan linja-autoaseman/ ravintola 10-kerhon eteläpuolelta ja Iisalmessa aseman edestä kaupungin puolelta.


5.3.2023 klo 10:25
Muutoksia junaliikenteessä Pieksämäki-Joensuu -välillä

Sunnuntaina 5.3. korvaamme seuraavat taajamajunat linja-autoilla Pieksämäen ja Joensuun välillä junan teknisen:

- H 723 Pieksämäki - Joensuu klo 11:42
- H 724 Joensuu - Pieksämäki klo 15:40, korvataan siten että 50 paikkaiset linja-autot ajavat reitin Joensuu-Viinijärvi-Varkaus-Pieksämäki ja pikkubussi reitin Vihtari-Heinävesi-Pieksämäki.

Linja-autot lähtevät rautatieasemilta ja matka-aika on pidempi kuin junan.



Ja vielä bonuksena tämä:

5.3.2023 klo 11:04
Muutoksia junaliikenteessä Savonlinnan ja Parikkalan välillä sunnuntaina 5.3.

Sunnuntaina 5.3. korvaamme taajamajunia linja-autoilla Savonlinnan ja Parikkalan välillä kuljettajan puuttumisen vuoksi:

- H742 Savonlinna-Parikkala klo 9:19, 1 linja-auto, joka kiertää kaikkien väliasemien kautta.
- H743 Parikkala-Savonlinna klo 10:26, 1 linja-auto, joka kiertää kaikkien väliasemien kautta.
- H744 Savonlinna-Parikkala klo 12:30, 2 linja-autoa. Toinen linja-auto ajaa suoraan Savonlinnasta Parikkalaan ja toinen linja-autoista kiertää väliasemien kautta.
 -H745 Parikkala-Savonlinna klo 13:37, 2 linja-autoa. Toinen linja-auto ajaa suoraan Parikkalasta Savonlinnaan ja toinen linja-autoista kiertää väliasemien kautta.

Savonlinnassa linja-autot lähtevät Kauppatorin pysäkiltä, noin sata metriä eteläänpäin asemalta. Parikkalassa asemarakennuksen eteläpään pysäköintialueelta. Väliasemilla linja-autot pysähtyvät rautatieasemilla.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #236 : Maaliskuu 13, 2023, 11:30:55 »

13.3.2023 klo 10:05
Muutoksia junaliikenteessä Joensuu-Nurmes välillä ma 13.3.

Seuraavat taajamajunat on korvattu linja-autolla junan teknisen vian vuoksi maanantaina 13.3.:

-H 761 Joensuu-Nurmes klo 11:54
-H 762 Nurmes-Joensuu klo 15:40

Linja-auto lähtee rautatieasemilta. Joensuu-Nurmes-suunnassa linja-auto kiertää kaikkien väliasemien kautta. Nurmes-Joensuu-suunnassa linja-auto pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa, muilla väliasemilla käy taksi.

Linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.


13.3.2023 klo 10:50
Muutoksia junaliikenteessä välillä Pieksämäki - Joensuu ma 13.3.

Seuraavat taajamajunat on korvattu linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi:

- H 723 Pieksämäki-Joensuu klo 11:42
- H 724 Joensuu-Pieksämäki klo 15:40

Pieksämäellä bussit lähtevät rautatieaseman bussiterminaalin paikallisliikennepysäkiltä ja muualla rautatieaseman edestä.
tallennettu
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 987


« Vastaus #237 : Maaliskuu 13, 2023, 14:45:40 »

Sunnuntaina 12.3.2023 VR korvasi taajamajunat H 761 Joensuu-Nurmes, H 762 Nurmes-Joensuu sekä H 763 Joensuu-Nurmes linja-autoilla rataosan lumitilanteen vuoksi.
tallennettu

Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #238 : Maaliskuu 13, 2023, 17:34:30 »

13.3.2023 klo 17:12
Muutoksia junaliikenteessä Joensuu-Nurmes -välillä tiistaina 13.-14.3.

Korvaamme tänään tiistaina 13.3. taajamajunan H 763 Joensuusta klo 18:00 Nurmekseen linja-autolla junan teknisen vian vuoksi. Linja-auto lähtee rautatieasemalta ja pysähtyy kaikilla väliasemilla.  

Lisäksi tiistaina 14.3. korvaamme seuraavat vuorot linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi:

- H 760 klo 06:35 Nurmes-Joensuu
- H 761 klo 11:54 Joensuu-Nurmes
- H 762 klo 15:40 Nurmes-Joensuu
 
Joensuu-Nurmes -suunnassa linja-auto lähtee Joensuu rautatieaseman edustalta ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Nurmes-Joensuu -suunnassa linja-auto lähtee rautatieasemalta ja pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa. Muilla väliasemilla käy taksi.  

Pyydämme huomioimaan, että matka-aika on pidempi kuin junalla.


(Hyvää tiistaita! Hymyilee leveästi)


Uusin päivitys:
Muutoksia junaliikenteessä Joensuu-Nurmes -välillä 14.-15.3.

Seuraavat junavuorot Joensuu-Nurmes-välillä linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi:

Tiistaina 14.3.
- H 761 klo 11:54 Joensuu-Nurmes
- H 762 klo 15:40 Nurmes-Joensuu
- H 763 klo 18:00 Joensuu-Nurmes

Keskiviikkona 15.3.
- H 760 klo 06:35 Nurmes-Joensuu
 
Joensuu-Nurmes -suunnassa linja-auto lähtee Joensuun rautatieaseman edustalta ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Nurmes-Joensuu -suunnassa linja-auto lähtee rautatieasemalta ja pysähtyy Lieksassa, Uimaharjussa ja Enossa. Muilla väliasemilla käy taksi. 

Pyydämme huomioimaan, että matka-aika on pidempi kuin junalla.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2023, 13:54:25 kirjoittanut Heikki Piirainen » tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #239 : Maaliskuu 17, 2023, 14:57:50 »

16.3.2023 klo 18:49
Muutoksia junaliikenteessä loppuviikon ajan välillä Iisalmi-Ylivieska

Korvaamme kaikki loppuviikon taajamajunat Iisalmen ja Ylivieskan välillä linja-autoilla.

Linja-autot lähtevät Iisalmesta aseman edestä, Ylivieskasta vanhan linja-autoaseman/ravintola 10-kerhon eteläpuolelta ja kiertävät väliasemien kautta. Runnin seisakkeella käy aina junan lähtöaikaan taksi.


19.3.2023 klo 8:45
Kiskobusseille lisäkapasiteettia linja-autoista su 19.3.

Kiskobusseille lisäkapasiteettia linja-autoista su 19.3.:

- H 423 Tampere-Keuruu klo 12:06: 1 linja-auto välille Tampere-Orivesi- Vilppula
- H 426 Keuruu-Tampere klo 13:57: 1 linja-auto välille Vilppula-Orivesi-Tampere, lähtöaika Vilppulasta klo 14:40
- H 428 Keuruu-Tampere klo 18:09: 1 linja-auto välille Vilppula-Orivesi-Tampere, lähtöaika Vilppulasta klo 18:52

Linja-autot lähtevät rautatieaseman edestä.


19.3.2023 klo 9:20
Muutoksia junaliikenteessä Savonlinnan ja Parikkalan välillä

Korvaamme toistaiseksi kaikki taajamajunat Savonlinnan ja Parikkalan välillä linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi. Linja-autot lähtevät  Savonlinnassa Kauppatorin laidalta Olavinakadun linja-autopysäkiltä, muilla asemilla aseman edestä ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta.

Linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 19, 2023, 10:00:38 kirjoittanut Heikki Piirainen » tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #240 : Maaliskuu 23, 2023, 19:23:34 »

Lakko on päättynyt, niin myös Dm12-vuorojen perumatta jättäminen:


23.3.2023 klo 19:00
Muutoksia junaliikenteessä Iisalmi-Ylivieska -välillä pe 24.3.

Perjantaina 24.3. korvaamme taajamajunan  H 491 Iisalmesta Ylivieskaan klo 08:30 sekä H 494 Ylivieskasta Iisalmeen klo 13:37 linja-autoilla kaluston puuttumisen vuoksi.

Linja-auto lähtee Iisalmessa rautatieaseman edustalta ja Ylivieskassa ravintola 10-kerhon edestä. Linja-auto kiertää kaikkien väliasemien kautta. Runnin seisakkeella käy taksi. Pyydämme huomioimaan, että matka-aika on pidempi kuin junalla.


24.3.2023 klo 20:59
Muutoksia junaliikenteessä Tampere - Keuruu välillä 25.3.2023

Korvaamme seuraavat junat bussikuljetuksilla välillä Tampere - Keuruu junan teknisen vian vuoksi:

- H 420 Jyväskylästä Tampereelle klo 05:05
- H 421 Tampereelta Keuruulle klo 08:06
- H 424 Keuruulta Tampereelle klo 09:57

Linja-autot lähtevät rautatieaseman edestä ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan.


28.3.2023 klo 15:43
Bussikorvauksia välillä Tampere - Jyväskylä 28.-29.3

Korvaamme seuraavat taajamajunat välillä Tampere - Jyväskylä linja-autoilla kalustopulan vuoksi:

Tiistaina 28.3:
- H 429 Tampereella Jyväskylään klo 22:07

Keskiviikkona 29.3:
- H 420 Jyväskylästä Tampereelle klo 05:05

Linja-autot lähtevät Tampereella asema-aukiolta asemarakennuksen edestä ja Jyväskylästä Matkakeskuksen bussikentältä. Autot ajavat väliasemien kautta.


29.3.2023 klo 18:52
Muutoksia junaliikenteessä Jyväskylän ja Seinäjoen välillä 29.-30.3.

Korvaamme seuraavat junat bussikuljetuksilla välillä Jyväskylä -Seinäjoki junan teknisen vian vuoksi:

Keskiviikkona 29.3.:
- H 485 Jyväskylästä Seinäjoelle klo 19:47

Torstaina 30.3.:
- H 482 Seinäjoelta Jyväskylään klo 09:30

Linja-autot lähtevät rautatieaseman edestä ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta.
Jyväskylässä linja-autojen lähtöpaikka on Matkakeskuksen bussikentällä ja Seinäjoella 1. laituri aseman pohjoispäässä.

Linja-autojen matka-aika on pidempi kuin junan.


29.3.2023 klo 19:48
Muutoksia junaliikenteessä Seinäjoen ja Ähtärin välillä torstaina 30.3.

Torstaina 30.3. korvaamme seuraavat taajamajunat Seinäjoen ja Ähtärin välillä linja-autolla juna teknisen vian vuoksi:

- H 480 Seinäjoelta klo 05:25 Ähtäriin
- H 489 Ähtäristä klo 06:35 Seinäjoelle

Linja-autot lähtevät rautatieaseman edestä ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta.


30.3.2023 klo 20:30
Muutoksia junaliikenteessä Iisalmen ja Ylivieskan välillä perjantaina 31.3.

Perjantaina 31.3. korvaamme seuraavat junat linja-autolla Iisalmen ja Ylivieskan välillä junan teknisen vian vuoksi:

- H 491 Iisalmi-Ylivieska klo 08:30

- H 494 Ylivieska-Iisalmi klo 13:37

Linja-auto ajaa kaikien väliasemien kautta poislukien Runni jossa käy taksi junan aikataulunmukaisena lähtöaikana. Lähtöpaikka junaa korvaavalle linja-autolle Ylivieskassa on vanhan linja-autoaseman/ ravintola 10-kerhon eteläpuolelta ja Iisalmessa aseman edestä kaupungin puolelta.


2.4.2023 klo 12:44
H494 Ylivieskasta Iisalmeen korvataan linja-autolla

Korvaamme junan H494 Ylivieskasta klo 13:37 Iisalmeen linja-autolla kalustopulan vuoksi. Linja-auto lähtee Ylivieskasta vanhan linja-autoaseman/Ravintola 10-kerhon eteläpuolelta ja kiertää kaikkien väliasemien kautta. Runnin seisakkeella käy taksi junan lähtöaikaan klo 15:04. IC 70 Helsinkiin odottaa Iisalmessa vaihtomatkustajat bussista.


3.4.2023 klo 7:03
Muutoksia junaliikenteessä Tampereen ja Keuruun välillä

Korvaamme seuraavat taajamajunat linja-autoilla Tampereen ja Keuruun välillä junan teknisen vian vuoksi:

- H 423 Tampereelta klo 12:06 Keuruulle
- H 426 Keuruulta klo 13:57 Tampereelle

Linja-autot lähtevät rautatieasemalta ja kiertävät väliasemien kautta. Linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.


3.4.2023 klo 10:46
Muutoksia junaliikenteessä Savonlinnan ja Parikkalan välillä

Korvaamme seuraavat taajamajunat linja-autoilla junan teknisen vian vuoksi:

H 745 Parikkala-Savonlinna klo 13:37
H 746 Savonlinna-Parikkala klo 15:30
H 747 Parikkala-Savonlinna klo 16:37
H 748 Savonlinna-Parikkala klo 18:37
H 749 Parikkala-Savonlinna klo 19:44
H 750 Savonlinna-Parikkala klo 20:58

Linja-autot lähtevät Savonlinnassa Kauppatorin laidalta Olavinkadun linja-autopysäkiltä, muilla asemilla aseman edestä ja kiertävät kaikkien väliasemien kautta. Linja-auton matka-aika on pidempi kuin junan.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 03, 2023, 10:39:13 kirjoittanut Heikki Piirainen » tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #241 : Huhtikuu 06, 2023, 12:36:09 »

Pääsiäisen matkustajamäärien kunniaksi VR on kokoonpanotiedoista päätellen saanut ainakin hetkeksi ajokuntoon peräti kahdeksan (8) Dm12:ta:


5.4.2023 klo 19:31
Kiskobusseille lisäkapasiteettia linja-autoista to 6.4.

Suuren matkustajamäärän vuoksi taajamajunilla on lisäkapasiteettia linja-autoista seuraavasti:

Torstaina 6.4.

-H 723 Pieksämäki-Joensuu klo 11:42. 1 linja-auto, joka pysähtyy matkalla ainoastaan Varkaudessa.
-H 724 Joensuu-Pieksämäki klo  15:40. 2 linja-autoa, jotka pysähtyvät matkalla ainoastaan Varkaudessa.

Pieksämäellä bussit lähtevät rautatieaseman bussiterminaalin paikallisliikennepysäkiltä ja muualla rautatieaseman edestä.

-H 481 Jyväskylä-Seinäjoki klo 12:23, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä.
-H 486 Seinäjoki-Jyväskylä klo 16:52, 1 linja-auto ilman välipysähdyksiä

Linja-autot lähtevät Jyväskylässä matkakeskuksen bussikentältä, Seinäjoella laiturin 1 pohjoispäästä. Linja-auton matka-aika on n. 10-15 minuuttia junan matka-aikaa pidempi.

-H 423 Tampere-Keuruu klo 12:06. 1 linja-auto tarvittavien asemien kautta.
-H 427 Tampere-Keuruu klo 16:16. 1 linja-auto tarvittavien asemien kautta.

Linja-autot lähtevät Tampereen rautatieaseman edestä.

-H 495 Iisalmi-Ylivieska klo 16:45, 1 linja-auto väliasemilla pois jääville
-H 496 Ylivieska-Iisalmi klo 19:12, 1 linja-auto väliasemilla pois jääville

-H 749 Parikkala-Savonlinna klo 19:44, 1 linja-auto niiden asemien kautta joille on pois jääviä matkustajia
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #242 : Huhtikuu 15, 2023, 20:51:32 »

15.4.2023 klo 20:45
H 751 Parikkalasta Savonlinnaan korvataan linja-autolla

Korvaamme junan H 751 Parikkalasta Savonlinnaan linja-autolla kalustopuolan vuoksi. Linja-auto pysähtyy kaikilla väliasemilla.


15.4.2023 klo 20:52
Muutoksia junaliikenteessä lauantaina ja sunnuntaina välillä Tampere-Keuruu-Jyväskylä

Seuraavat muutokset kalustopulan vuoksi:
- Korvaamme lauantaina junan H 429 Tampereelta klo 22:07 Jyväskylään takseilla. Taksit lähtevät Tampereella asema-aukiolta. Kaikilla väliasemilla käy taksi.
- Korvaamme sunnuntaina junan H 422 Jyväskylästä klo 08:05 Tampereelle linja-autolla. Linja-auto lähtee Jyväskylässä Matkakeskuksen linja-autoasemalta ja pysähtyy kaikilla väliasemilla.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #243 : Huhtikuu 15, 2023, 22:54:11 »

Eivätkö kaikki yksilöt jaksaneet enää liikennöidä "Pääsiäis-ruuhkan" jälkeen, vaiko olivat jo vajaakuntoisia valmiiksi?
tallennettu
Miika Lemmetyinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #244 : Huhtikuu 24, 2023, 09:30:30 »

Dm12 on minun mielestäni täysi kustuhomma kun vr osti ne aikoinaan. Olen ollut aina sitä mieltä nä dm12:set eivät sovellu suomen vaativille rataverkoille.
Jos mietitään miten paljon nuihin on mennyt kokonaisuudessa rahaa niin olisi saanut paljon paremmat junat jostain muuvalta.
Veronmaksajana haluaisin että, näistä luovuttaisiin ja ruvettaisiin kehittämään vanhemmista sähkömoottorijunista esimerkiksi akkukäyttöisiä versiota ja parennettaisiin matkustusmukavuuksia vaikka yhteistyössä amk tai yliopisto teknillisesten opiskelijoiden kanssa.
Vaihtoehtoiset yliopistot olisi Lappeenrannan teknillinenyliopisto, aalto ja tampere ja ammattikorkeakouluista esimerkkiksi Karealia xamk ja lapin ammattikorkeakoulu.
tallennettu
Markus Räsänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #245 : Huhtikuu 24, 2023, 16:34:25 »

Dm12 on minun mielestäni täysi kustuhomma kun vr osti ne aikoinaan. Olen ollut aina sitä mieltä nä dm12:set eivät sovellu suomen vaativille rataverkoille.
Jos mietitään miten paljon nuihin on mennyt kokonaisuudessa rahaa niin olisi saanut paljon paremmat junat jostain muuvalta.
Veronmaksajana haluaisin että, näistä luovuttaisiin ja ruvettaisiin kehittämään vanhemmista sähkömoottorijunista esimerkiksi akkukäyttöisiä versiota ja parennettaisiin matkustusmukavuuksia vaikka yhteistyössä amk tai yliopisto teknillisesten opiskelijoiden kanssa.
Vaihtoehtoiset yliopistot olisi Lappeenrannan teknillinenyliopisto, aalto ja tampere ja ammattikorkeakouluista esimerkkiksi Karealia xamk ja lapin ammattikorkeakoulu.


En sanoisi ihan noin. Dm12:t olisivat olleet hyviäkin junia, jos sen omistajataho (VR ja sitä kautta Valtio) pitäisi huolta kalustostaan. Dm12:lla on omat huonot puolensa. Junan suunnittelussa junan runko ja korin rakenne mahdollistaa lehtien ja muun roskan pääsyn moottoritilaan ja erillaisia vuotoja on ollut (tulipalot), esimerkkinä ongelmista. VR:n on ollut tapa huoltaa ja ylläpitää kalustoaan halvasti. Varsinkin tätä perusteltiin valmistautumisella markkinoiden avautumiseen (monopoliaseman purkuun). Huoltojen ja korjausten säännöt vaativat aikoinaan ennen kahta korjaajaa, nyt korjaajia on yksi. Aikoinaan kahden korjaajaa tarvittiin myös varmistamaan toisen korjaajan turvallisuus. Tästä on luovuttu säästösyistä.

VR on ollut jo pitkään myllerryksissä. Ongelmia alkoi tulla esiin jo Vanhasen II haliituksen aikoihin, jolloin purettiin tavaraliikenteen monopoli. Sipilän hallitus pyrki purkamaan koko monopoliaseman, mutta ei kerennyt sitä tekemään.

tallennettu
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 449


« Vastaus #246 : Huhtikuu 24, 2023, 17:47:52 »

Sikäli kun asian näen, niin Dm12:n ongelmat jakautuvat kolmeen eri osaan:

1. Liian pieni matkustajakapasiteetti. Niillä rataosilla missä Dm12-kalustoa käytetään perustelisi viikoittainen tai kausittainen huippukysyntä enemmänkin noin 150- tai 250-paikkaiset dieselmoottorijunat. Pienien kiskobussien hankinta sillä ajatuksella, että saadaan korvaaja lättähatuille oli virhe, koska tällöin jouduttiin hankkimaan tarpeettoman monta junayksikköä, aiheutettiin jatkuvat ruuhkat niissä tilanteissa missä junassa on liian vähän yksiköitä ja menetettiin läpikulkumahdollisuus vaunusta toiseen.

2. Tekninen vanhentuneisuus ja huono soveltuvuus kaukoliikenteeseen. Dm12-kaluston hankinta-aikaan olisi ollut saatavilla kalustoa jossa olisi ollut esimerkiksi matala lattia, ilmastointi matkustamossa ja kaukojunatyyppinen sisustus pehmeämpine ja säädettävine istuimineen. Päädyttiin kuitenkin hankkimaan kalustoa jossa kyseisiä ominaisuuksia ei ollut, nähtävästi siitä syystä, että pienikokoisia kiskobussityyppisiä moottorivaunuja ei juuri ollut valmistajilla tarjolla ja toisaalta oli paine saada kalusto hankittua mahdollisimman pienellä kappalehinnalla.

3. Heikko luotettavuus. Jo edellä mainituista syistä päädyttiin hankkimaan kalustotyyppi jota ei ole missään muualla käytössä, eikä valmistajalla siten myöskään ollut mahdollisuuksia ennen hankintaa poistaa kalustosta siinä esiintyviä lastentauteja. Lisäksi luotettavuus on heikentynyt vielä entisestään laiminlyötyjen huoltojen eli vääränlaisen säästämisen seurauksena.
tallennettu
Miika Lemmetyinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 24


« Vastaus #247 : Huhtikuu 25, 2023, 06:19:28 »

Sikäli kun asian näen, niin Dm12:n ongelmat jakautuvat kolmeen eri osaan:

1. Liian pieni matkustajakapasiteetti. Niillä rataosilla missä Dm12-kalustoa käytetään perustelisi viikoittainen tai kausittainen huippukysyntä enemmänkin noin 150- tai 250-paikkaiset dieselmoottorijunat. Pienien kiskobussien hankinta sillä ajatuksella, että saadaan korvaaja lättähatuille oli virhe, koska tällöin jouduttiin hankkimaan tarpeettoman monta junayksikköä, aiheutettiin jatkuvat ruuhkat niissä tilanteissa missä junassa on liian vähän yksiköitä ja menetettiin läpikulkumahdollisuus vaunusta toiseen.

2. Tekninen vanhentuneisuus ja huono soveltuvuus kaukoliikenteeseen. Dm12-kaluston hankinta-aikaan olisi ollut saatavilla kalustoa jossa olisi ollut esimerkiksi matala lattia, ilmastointi matkustamossa ja kaukojunatyyppinen sisustus pehmeämpine ja säädettävine istuimineen. Päädyttiin kuitenkin hankkimaan kalustoa jossa kyseisiä ominaisuuksia ei ollut, nähtävästi siitä syystä, että pienikokoisia kiskobussityyppisiä moottorivaunuja ei juuri ollut valmistajilla tarjolla ja toisaalta oli paine saada kalusto hankittua mahdollisimman pienellä kappalehinnalla.

3. Heikko luotettavuus. Jo edellä mainituista syistä päädyttiin hankkimaan kalustotyyppi jota ei ole missään muualla käytössä, eikä valmistajalla siten myöskään ollut mahdollisuuksia ennen hankintaa poistaa kalustosta siinä esiintyviä lastentauteja. Lisäksi luotettavuus on heikentynyt vielä entisestään laiminlyötyjen huoltojen eli vääränlaisen säästämisen seurauksena.


Pystyn yhtymään samaan sinun kanssasi ruuhka-aikana Joensuun-Pieksämäki välillä on tiivis tunnelma Junassa niin ollaan jouduttu ottamaan käyttöön busseja no se tuotaa taas miinusta Vr:n kassaan.
tallennettu
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #248 : Huhtikuu 25, 2023, 07:52:14 »

Pystyn yhtymään samaan sinun kanssasi ruuhka-aikana Joensuun-Pieksämäki välillä on tiivis tunnelma Junassa niin ollaan jouduttu ottamaan käyttöön busseja no se tuotaa taas miinusta Vr:n kassaan.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, korvikebussien käyttö ei juuri tuota VR:lle miinusta kassaan. Tästä pitää huolen VR:n ja LVM:n välisen ostoliikennesopimuksen ei-vaineskaan-sanktiopykälä, joka antaa VR:lle liikkumavaraa varsin paljon korvaavan kaluston käytössä: rahaa tulee kassaan riittävästi siitä huolimatta, ajetaanko suunniteltuja vuoroja junilla vai korvataanko ne osittain tai jopa kokonaan linja-autoilla.

Juuri tämä VR:n ehdoilla tehty sopimus näkyy asiakkaille milloin mitenkin hoidettuina junavuoroina LVM:n ostoliikenteessä. HSL:n liikenteessä tilanne on toki täysin toinen.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #249 : Huhtikuu 25, 2023, 10:58:12 »

Pystyn yhtymään samaan sinun kanssasi ruuhka-aikana Joensuun-Pieksämäki välillä on tiivis tunnelma Junassa niin ollaan jouduttu ottamaan käyttöön busseja no se tuotaa taas miinusta Vr:n kassaan.

Niin hullulta kuin se kuulostaakin, korvikebussien käyttö ei juuri tuota VR:lle miinusta kassaan. Tästä pitää huolen VR:n ja LVM:n välisen ostoliikennesopimuksen ei-vaineskaan-sanktiopykälä, joka antaa VR:lle liikkumavaraa varsin paljon korvaavan kaluston käytössä: rahaa tulee kassaan riittävästi siitä huolimatta, ajetaanko suunniteltuja vuoroja junilla vai korvataanko ne osittain tai jopa kokonaan linja-autoilla.

Juuri tämä VR:n ehdoilla tehty sopimus näkyy asiakkaille milloin mitenkin hoidettuina junavuoroina LVM:n ostoliikenteessä. HSL:n liikenteessä tilanne on toki täysin toinen.

Tämä on kai se syy miksi Hankoon ei ole ajettu matkustajajunia sitten pandemian.
Toivottavasti ne palaavat ensi vuonna kun sähköt on valmiina.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11 12 ... 15 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Dm12  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina