Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: 1. luokka ja 2. luokka  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 741


« : Joulukuu 17, 2019, 19:35:05 »

Onko niissä missään maassa nykyään suurtakaan eroa? Ei ainakaan Ruotsissa tai Virossa.

Tuli mieleen tästä uutisesta: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006344915.html
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2019, 20:15:30 »

Onko niissä missään maassa nykyään suurtakaan eroa? Ei ainakaan Ruotsissa tai Virossa.
....
Minusta Ruotsissa on selvä ero. Istuinpaikat 2+1 (paitsi 2-kerrosjunat, joissa on häpeällisen huono 1. lk), mukavammat istuimet ainakin veturijunissa. X2000 junissa (ainakin useimmissa Tukholma-Malmö) oma konduktööri, joka tuo tilatut ruoat istumapaikoille, huolehtii hedelmä- ja kahvitarjoilusta ja hänellä on kaappi, josta voi myydä esim. viinipullon, jotta matkustaja ei joutuisi itse hakemaan ravintolavaunusta.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2019, 20:43:44 »

Onko niissä missään maassa nykyään suurtakaan eroa? Ei ainakaan Ruotsissa tai Virossa.

Kyllä niissä voi olla suuriakin eroja eri maissa ja maiden sisällä. Tyypillisesti 1. luokassa on erilainen tai "arvokkaampi" sisustus sekä kookkaammat ja mukavammat istuimet. Kuitenkin on myös sellaisia junia, joissa ainoa ero matkustusluokkien välillä on lipun hinta. Esimerkiksi Etelä-Englannin paikallisjunien sisustus penkkeineen on täysin sama 1. ja 2. luokissa.

Useimpien, vaan ei kaikkien, liikennöitsijöiden junissa 1. luokan lipun kylkiäisenä on päivän sanomalehti, kuuma tai kylmä juoma sekä pientä purtavaa. Parhaimmillaan hintaan voi sisältyä myös lämmin ruoka-annos keittiöstä ja avoin baari, kuten Englannin ja Skotlannin välisillä InterCity-reiteillä.

Usein on niinkin, että mitään 1. luokkaa ei ole vaan sen tilalla on Premium tai Business nimeä kantava liikematkustajille suunnattu lisäpalvelu. Äärimmäisenä esimerkkinä Italian Frecciarossa-junissa palvelutasoja on neljä: Executive, Business, Premium ja Standard.

Joillain liikennöitsijöillä 1. luokan lippu voi myös olla joustava lipputuote, jonka matkustusaikaa voi muuttaa halutessaan.

Nyt Euroopassa on trendinä niin sanottu Standard Premier -luokka, joka on asettumassa 1. ja 2. luokkien välimaastoon.

Aikaisemmin on ollut myös kokonaan 1. luokkaa olevia junia, kuten Pullman- ja Trans Europ Express -junat.
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2021, 02:24:10 »

Vain ensimmäinen luokka junassa, sellaisia vakinaisen liikenteen matkustajajunia löytyy kourallinen maailmasta:
- Pietari-Moskova "Nevski Ekspress" päiväjuna, kerran päivässä
- Pietari-Varsova-Berliini talgojuna, kaksi kertaa viikossa. Istumavaunuissa vain 1. luokka, mutta makuuvaunuissa on molemmat luokat. Osuuden Varsova-Moskova-Varsova kulkee päiväjunaosuutena, vaikka onkin pitkä matka kyseessä.

- "Premier Klasse" juna Johannesburg-Cape Town, kerran viikossa. (toinen juna tällä reitillä, "Trans Karoo" kulkee kolmesti viikossa, siinä on molemmat luokat ja autojenkuljetusvaunu)

- Indonesia: Jakartasta itään eli Surabajan suuntaan lähtevistä löytyy 16 junaa joissa on vain ensimmäinen luokka, se on noin kolmasosa näitten kaukojunien lähdöistä. Surabajaan on 710-831 km reitistä riippuen.

- Australia: Ylipitkien reittien junissa "Indian Pacific" Sydney-Adelaide-Perth ja "Ghan" Adelaide-Darwin on vain ensimmäistä luokkaa. Molemmat junat kulkevat kerran viikossa.

Esim. Intiassa, Kiinassa, Japanissa, USA:ssa tai Kanadassa ei löytynyt aikatauluista sellaisia junia joissa olisi vain ensimmäistä luokkaa.

Joskus aiemmin sellaisia lienee ollut paljon enemmän, asian selvittely olisi kyllä vaikeaa.
Euroopan TEE-junat olivat vain ensimmäistä luokkaa, samoin Saksassa IC-junat olivat sitä ensi alkuun seitsemänkymmenluvulla. Muistan tuon ajan aikatauluista että Jugoslaviassa kulki myös tavallisia junia pääradoilla joissa oli vain ensimmäinen luokka.  
tallennettu
Sami Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2021, 11:27:36 »

Alkuperäiseen vastaukseen voi todeta, että Itävallassa ero ensimmäisen ja toisen luokan välillä on aika huomattava. Niin Railjet- kuin vanhemmassakin kalustossa toinen luokka voi olla aika kurja säädöttömine penkkeineen kun taas eka luokka vastaa enemmän VR:n tokan luokan tasoa. Railjetissä on sitten lisäksi ökyluokka ekan luokan lisäksi.

Joissakin Keski-Euroopan maissa, kuten Sveitsissä, sitten ekan luokan lisäarvo tulee lähinnä ruuhkan puutteesta puitteiden ollessa samat. Ekan luokan lippujen hinnat lie säädetty niin, ettei seisomalasteja tule.
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2021, 15:37:30 »

Vanha (yli satavuotias) perinnehän on, että ensimmäisessä luokassa on enemmän tilaa, istumajärjestys 1 + 2. Jalkatilaa voi olla enemmän kuin toisessa luokassa, usein ei. Tietääkseni useimmissa maissa useimmissa junissa tämä ero on edelleen olemassa. Suomessa tällaisia junia ovat pendolino ja yksikerroksinen intercity (Cx).
Sitten on junia, joissa ei ole oikeastaan mitään eroa; esimerkiksi Suomen intercity-junat, Ruotsin kaksikerroksiset junat tai Kroatian moottorijunat.

Junia, joissa on vain 1 luokka on ainakin Tunisiassa. Vähän Flirtinnäköiset moottorijunat ovat pelkästään 1 luokkaa.
Chilessä vuonna 1989 päiväpikajunat ajettiin sähkömoottorijunilla, joissa oli muistaakseni vain 1 lk. 
tallennettu
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #6 : Maaliskuu 19, 2021, 15:41:44 »

Kattava kuvaus Euroopan (ja monien ulkoeurooppalaistenkin) maiden junien ensimmäisestä ja toisesta luokasta löytyy junamatkailijan perustietopaketista www.seat61.com.
tallennettu
Kari Juntunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 55


« Vastaus #7 : Maaliskuu 19, 2021, 22:10:34 »

Tunisia pitää paikkansa, merkinnät on aikataulussa niin pienellä etten huomannut kun niitä listasin.
Reiteillä Tunis Ville - El Kef (202 km) ja Tunis Ville - Gàbes (422 km) kulkee molemmilla yksi vain ensimmäisen luokan paikkoja sisältävä juna.
Sekä Tunisisassa että Marokossa on varsin korkealuokkainen liikenne tiheine vuoroväleineen ja monine reitteineen.
Tunisia näyttää pieneltä maalta kartalla, mutta pisin linja on 574 km, ja tähän  suuntaan ajaa myös yön yli meneviä junia (ei makuuvaunuja).

Chilen osalta ei enää luokkarajoituksia aikataulussa näkynyt. ERT-aikataulussa on Chilestä mukana neljä eri linjaa.
tallennettu
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1180


« Vastaus #8 : Maaliskuu 20, 2021, 08:40:47 »

Esimerkiksi C-sarjan makuuvaunuissa ei ollut mitään varustelueroa ensimmäisen ja toisen luokan välillä. Vaunun kaikki hytit olivat samanlaisia. Ensimmäisen luokan lipun ostanut sai olla hytissä yksin, mutta toisen luokan lipun lunastanut joutui jakamaan hytin jonkun tuntemattoman kanssa. Siksi vaunun luokkamerkintäkin oli muotoa I&II.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: 1. luokka ja 2. luokka  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina