Onko niissä missään maassa nykyään suurtakaan eroa? Ei ainakaan Ruotsissa tai Virossa.
Kyllä niissä voi olla suuriakin eroja eri maissa ja maiden sisällä. Tyypillisesti 1. luokassa on erilainen tai "arvokkaampi" sisustus sekä kookkaammat ja mukavammat istuimet. Kuitenkin on myös sellaisia junia, joissa ainoa ero matkustusluokkien välillä on lipun hinta. Esimerkiksi Etelä-Englannin paikallisjunien sisustus penkkeineen on täysin sama 1. ja 2. luokissa.
Useimpien, vaan ei kaikkien, liikennöitsijöiden junissa 1. luokan lipun kylkiäisenä on päivän sanomalehti, kuuma tai kylmä juoma sekä pientä purtavaa. Parhaimmillaan hintaan voi sisältyä myös lämmin ruoka-annos keittiöstä ja avoin baari, kuten Englannin ja Skotlannin välisillä InterCity-reiteillä.
Usein on niinkin, että mitään 1. luokkaa ei ole vaan sen tilalla on Premium tai Business nimeä kantava liikematkustajille suunnattu lisäpalvelu. Äärimmäisenä esimerkkinä Italian Frecciarossa-junissa palvelutasoja on neljä: Executive, Business, Premium ja Standard.
Joillain liikennöitsijöillä 1. luokan lippu voi myös olla joustava lipputuote, jonka matkustusaikaa voi muuttaa halutessaan.
Nyt Euroopassa on trendinä niin sanottu Standard Premier -luokka, joka on asettumassa 1. ja 2. luokkien välimaastoon.
Aikaisemmin on ollut myös kokonaan 1. luokkaa olevia junia, kuten Pullman- ja Trans Europ Express -junat.