Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #175 : Heinäkuu 13, 2021, 19:00:44 » |
|
Onko tuo oikea mistä kuva on? Todella hieno. Jännä että originellikuori on jätetty, ja näinollen kuva voisi olla jenkkilästä kun niin sikäläistä muistuttava maalaus. Taitaa olla Viron puolelta nyt kuitenkin. Olisivat samalla tehneet toisenkin ohjaamon kun muutostyö tehtiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #177 : Heinäkuu 14, 2021, 00:11:06 » |
|
Taitaa olla Viron puolelta nyt kuitenkin. Olisivat samalla tehneet toisenkin ohjaamon kun muutostyö tehtiin.
Vaihtotyössä olisi todella hankalaa, jos ohjaamoja olisi kaksi. Paitsi jos jätettäisiin yhteen ohjaamoon molempien suuntien hallintalaitteet silti. Silloin vaan jäisi se toinen ohjaamo käytännössä kokonaan ilman käyttöä. Mihin sitä mielestäsi tarvittaisiin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #178 : Heinäkuu 14, 2021, 00:48:43 » |
|
Taitaa olla Viron puolelta nyt kuitenkin. Olisivat samalla tehneet toisenkin ohjaamon kun muutostyö tehtiin.
Vaihtotyössä olisi todella hankalaa, jos ohjaamoja olisi kaksi. Paitsi jos jätettäisiin yhteen ohjaamoon molempien suuntien hallintalaitteet silti. Silloin vaan jäisi se toinen ohjaamo käytännössä kokonaan ilman käyttöä. Mihin sitä mielestäsi tarvittaisiin? Eikö tuo C36 ole pikemminkin linjaveturi eikä vaihtotyöveturi kuten nyt Suomeen tuleva enemmän uusittu C30?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #179 : Heinäkuu 14, 2021, 06:34:26 » |
|
Eikö tuo C36 ole pikemminkin linjaveturi eikä vaihtotyöveturi kuten nyt Suomeen tuleva enemmän uusittu C30?
Uutisen mukaan C36 on linjaveturi. Sillä muuten ei ole tyyppihyväksyntää edes Virossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #180 : Heinäkuu 14, 2021, 20:55:19 » |
|
Operail on majoittunut yhteen Kotkan tallin pilttuuseen (3 raiteinen VR:n käytössä oleva tila). Huoltavat vetureita jotka sitten ottavat rungon Mussalosta. Kotkan tallilla VR, Fenniarail, Operail.
Pitää huomata, kaikki eivät ole paikalla joka päivä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #182 : Heinäkuu 18, 2021, 22:40:27 » |
|
Ihmetyttää että tuossa Dr21 on vain SA3 kytkimet ilman puskimia..
Joitain mahdollisia selityksiä tuolle: 1) Ehkä niinkin banaali kuin että Virossa sivupuskimia ei tarvita käytännössä koskaan, ja tuo C30-M on alunperin suunniteltu käyttöön Virossa. Siispä niitä nyt ihan vaan ei ole. 2) Operail keskittyy toistaiseksi hyvin vahvasti Venäjältä tulevaan kauttakulkuliikenteeseen. Se tapahtuu kokonaisuudessaan vaunuille, joiden kanssa sivupuskimia ei koskaan tarvita. 3) USA:ssa ei ole sivupuskimia käytössä ainakaan tavarajunissa. Onko mahdollista, että C30:n runko on sen mallinen, ettei siihen edes saa sivupuskimia kiinni riittävän tukevasti? Etenkin kuin Dr21 on jo nykymuodossaankin ongelmallisen painava n. 23 tonnin akselipainollaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #183 : Heinäkuu 19, 2021, 08:00:58 » |
|
Ihmetyttää että tuossa Dr21 on vain SA3 kytkimet ilman puskimia..
Joitain mahdollisia selityksiä tuolle: 1) Ehkä niinkin banaali kuin että Virossa sivupuskimia ei tarvita käytännössä koskaan, ja tuo C30-M on alunperin suunniteltu käyttöön Virossa. Siispä niitä nyt ihan vaan ei ole. 2) Operail keskittyy toistaiseksi hyvin vahvasti Venäjältä tulevaan kauttakulkuliikenteeseen. Se tapahtuu kokonaisuudessaan vaunuille, joiden kanssa sivupuskimia ei koskaan tarvita. 3) USA:ssa ei ole sivupuskimia käytössä ainakaan tavarajunissa. Onko mahdollista, että C30:n runko on sen mallinen, ettei siihen edes saa sivupuskimia kiinni riittävän tukevasti? Etenkin kuin Dr21 on jo nykymuodossaankin ongelmallisen painava n. 23 tonnin akselipainollaan. Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #184 : Heinäkuu 19, 2021, 12:22:47 » |
|
Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
En tiedä, miten hyvä bisnesidea on rajata valtaosa Suomessa liikkuvasta vaunukalustosta mahdollisuuksien ulkopuolelle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #185 : Heinäkuu 19, 2021, 14:26:22 » |
|
Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
En tiedä, miten hyvä bisnesidea on rajata valtaosa Suomessa liikkuvasta vaunukalustosta mahdollisuuksien ulkopuolelle. Niin, eipä sitä taida olla saatavissa moneltakaan kalustonvuokrausfirmalta. Ja tuskinpa VR-yhtymä ainakaan vielä olisi valmis vuokraamaan omistamaansa kalustoa kilpaileville operaattoreille. Tällä hetkellä tuo mrajaus lienee kuitenkin hyvin realistinen vaihtoehto.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 720
|
« Vastaus #186 : Heinäkuu 20, 2021, 16:41:36 » |
|
Missäs ne VR:lle tulevat venäläiset vaunut piilevät?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarno Piltti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 69
|
« Vastaus #187 : Heinäkuu 20, 2021, 19:00:36 » |
|
Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
En tiedä, miten hyvä bisnesidea on rajata valtaosa Suomessa liikkuvasta vaunukalustosta mahdollisuuksien ulkopuolelle. Eikö välivaunu ole ajateltavissa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #188 : Heinäkuu 20, 2021, 19:31:40 » |
|
Missäs ne VR:lle tulevat venäläiset vaunut piilevät?
Nehän ovat olleet käytössä jo kauan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #189 : Heinäkuu 21, 2021, 00:05:58 » |
|
Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
En tiedä, miten hyvä bisnesidea on rajata valtaosa Suomessa liikkuvasta vaunukalustosta mahdollisuuksien ulkopuolelle. Toki kyseessä on ainakin toistaiseksi vain yksi veturi firman muistaakseni kymmenestä veturista. Tietysti on ikävämpi tehdä vaihtotöitä kaksiohjaamoisella veturilla, mutta jos niin ei kovin usein tarvitse tehdä, kaipa silläkin pärjää? Linja-ajoon tuota 23 tonnin akselipainoista körilästä tuskin ollaan ottamassa? Mikä osuus Suomen rataverkosta edes sallii tuollaisen akselipainon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #190 : Heinäkuu 21, 2021, 08:54:59 » |
|
Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
En tiedä, miten hyvä bisnesidea on rajata valtaosa Suomessa liikkuvasta vaunukalustosta mahdollisuuksien ulkopuolelle. Toki kyseessä on ainakin toistaiseksi vain yksi veturi firman muistaakseni kymmenestä veturista. Tietysti on ikävämpi tehdä vaihtotöitä kaksiohjaamoisella veturilla, mutta jos niin ei kovin usein tarvitse tehdä, kaipa silläkin pärjää? Linja-ajoon tuota 23 tonnin akselipainoista körilästä tuskin ollaan ottamassa? Mikä osuus Suomen rataverkosta edes sallii tuollaisen akselipainon? Näyttäisi onnistuvan, mutta tuosta ylöspäin tuleekin sitten reitinvalintahaasteita. Akselipainot Rataverkon suurimmalla osalla sallitaan akselipaino 225 kN. Rataosien suurimmat sallitut akselipainot ja junan akselipainosta johtuvat sallitut nopeudet esitetään verkkoselostuksen karttapalvelussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #191 : Heinäkuu 21, 2021, 12:54:39 » |
|
Operail hoitaa vain neukkuvaunujen vaihtotöitä, joten sivupuskimia ei tarvita.
En tiedä, miten hyvä bisnesidea on rajata valtaosa Suomessa liikkuvasta vaunukalustosta mahdollisuuksien ulkopuolelle. Toki kyseessä on ainakin toistaiseksi vain yksi veturi firman muistaakseni kymmenestä veturista. Tietysti on ikävämpi tehdä vaihtotöitä kaksiohjaamoisella veturilla, mutta jos niin ei kovin usein tarvitse tehdä, kaipa silläkin pärjää? Linja-ajoon tuota 23 tonnin akselipainoista körilästä tuskin ollaan ottamassa? Mikä osuus Suomen rataverkosta edes sallii tuollaisen akselipainon? Ilmeisesti Mussalon stamassa Operailin öljykuljetuksille tehdään mittavat vaihtotyöt jotta saadaan vaunut oikeille raiteille purkuun joten varmasti veturille on tarkoituksensa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #192 : Heinäkuu 22, 2021, 06:12:28 » |
|
C30-M veturin muutokisista Tapassa video, alussa ei ole paljon mitään alkuperäisestä veturista https://youtu.be/Iv1OgcWorOY
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 352
|
« Vastaus #193 : Heinäkuu 23, 2021, 08:31:48 » |
|
Tallin ulkopuolella keskustellessa kertoivat veturin olleen alunperi C30/7. Varmaan joku mallari löytää amerikkalaisen veturin valmismallin alustaa varten ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #195 : Elokuu 03, 2021, 13:56:31 » |
|
Operaililla ongelmia Kirkniemessä? T7306 lähtö Kirkniemestä 76min myöhässä - "kalusto rikki".
Myös VR:n T58689:llä (Kr-Rit), juna peruttu Krn-Rit - "veturivika".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #196 : Elokuu 03, 2021, 21:00:56 » |
|
Operaililla ongelmia Kirkniemessä? T7306 lähtö Kirkniemestä 76min myöhässä - "kalusto rikki".
L501 Liikenteenhoito: Edessä oleva kalusto tukkii radan, kalusto rikkiJokin toinen hajonnut juna (58689) on siis viivästyttänyt Operailin kulkua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #197 : Elokuu 03, 2021, 22:15:07 » |
|
Kiitokset Teemu faktojen esiintuomisella. Samaa hieman epäilin minäkin, mutta eihän hyvin huolletulla VR:n kalustolla VOI olla ongelmia!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #198 : Elokuu 03, 2021, 22:34:37 » |
|
Kiitokset Teemu faktojen esiintuomisella. Samaa hieman epäilin minäkin, mutta eihän hyvin huolletulla VR:n kalustolla VOI olla ongelmia!
Kirkniemessä oli VR:n veturi päivystystyössä, se kävi vetämässä junan pois linjalta Mustion kupeesta. Muuten varmaan Operailia olisi pyydetty hakemaan romut pois.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #199 : Syyskuu 26, 2021, 12:19:21 » |
|
Mitähän "keikkaa" Operail hoitaa alkuviikosta Lempäälässä? Kulussa T7551 Vka-Lpä yöllä ma, ti, ja ke, seuraavana aamuna T7552 Lpä-Vka. Tänään kulussa myös vet.17315 Koo-Tpe.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|