|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 31, 2019, 11:59:29 » |
|
Miten, onko kaunis.. varmaan on montaa mieltä siitä.. Mutta kaksiohjaamoinen linjadiisseli, makeeta!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2019, 12:13:51 » |
|
Nimenomaan noista HHPI:lle tarkoitetuista vetureista kyse. Hyväksyntäprosessi kesti niin kauan, että HHPI perui varikollaan seisovien vetureiden kaupat, eli nuo Operailin veturit eivät ole olleet kaupallisessa liikenteessä missään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 31, 2019, 21:07:43 » |
|
Ehdotan nimeksi "Unibrow"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 02, 2020, 08:50:28 » |
|
Mitenhän näiden veturien JKV-sovitus?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 02, 2020, 10:23:00 » |
|
Mitenhän näiden veturien JKV-sovitus?
Näihin on varmaan yleiseurooppalainen kulunvalvonta eli ETCS jo ensiasennettu, joten sillä sitten ajetaan STM:n kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 02, 2020, 14:59:30 » |
|
Mitenhän näiden veturien JKV-sovitus?
Näihin on varmaan yleiseurooppalainen kulunvalvonta eli ETCS jo ensiasennettu, joten sillä sitten ajetaan STM:n kanssa. Tästäpä tuleekin mielenkiintoinen tilanne... Miten se JKV:n-viralliset-speksit-eivät-vastaa-todellisuutta-ongelma on mahdettu Sr3:n kanssa ratkaista? Virittämällä STM:ää vai virittämällä speksiä? Voihan toki olla, että ETCS ja sen STM on tilattu Siemensiltä tuohonkin veturisarjaan, jolloin mitään ongelmaa ei edes tule. Arvaisin, että GE:llä ei kai omaa ETCS-laitetta liene? Vai voidaanko todeta ihan vaan, että ylimääräiset täysjarrutukset eivät ole tavaraliikenteessä niin iso ongelma?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 03, 2020, 08:45:10 » |
|
Näihin on varmaan yleiseurooppalainen kulunvalvonta eli ETCS jo ensiasennettu, joten sillä sitten ajetaan STM:n kanssa.
vetureissa on Tempo ETCS niminen tuote valmiina, joten sitten vielä tarvitaan EBICAB900 sovitin jotta saadaan Suomessa toimimaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 03, 2020, 08:47:50 » |
|
Tästäpä tuleekin mielenkiintoinen tilanne... Miten se JKV:n-viralliset-speksit-eivät-vastaa-todellisuutta-ongelma on mahdettu Sr3:n kanssa ratkaista? Virittämällä STM:ää vai virittämällä speksiä? Voihan toki olla, että ETCS ja sen STM on tilattu Siemensiltä tuohonkin veturisarjaan, jolloin mitään ongelmaa ei edes tule. Arvaisin, että GE:llä ei kai omaa ETCS-laitetta liene? Vai voidaanko todeta ihan vaan, että ylimääräiset täysjarrutukset eivät ole tavaraliikenteessä niin iso ongelma?
Tuotteella Hitachi STM http://sts.hitachirail.com/en/about-us/hitachi-rail-sts-around-world/hitachi-rail-sts-sweden#
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 03, 2020, 14:10:13 » |
|
Tästäpä tuleekin mielenkiintoinen tilanne... Miten se JKV:n-viralliset-speksit-eivät-vastaa-todellisuutta-ongelma on mahdettu Sr3:n kanssa ratkaista? Virittämällä STM:ää vai virittämällä speksiä? Voihan toki olla, että ETCS ja sen STM on tilattu Siemensiltä tuohonkin veturisarjaan, jolloin mitään ongelmaa ei edes tule. Arvaisin, että GE:llä ei kai omaa ETCS-laitetta liene? Vai voidaanko todeta ihan vaan, että ylimääräiset täysjarrutukset eivät ole tavaraliikenteessä niin iso ongelma?
Tuotteella Hitachi STM http://sts.hitachirail.com/en/about-us/hitachi-rail-sts-around-world/hitachi-rail-sts-sweden#Kiitos! Entä oliko Sr3:ssa itse asiassa myös tuo sama laite? Ohuesti kilkattaa nimittäin kelloa tuo Hitachi valmistajana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #12 : Tammikuu 03, 2020, 14:54:16 » |
|
Ohuesti kilkattaa nimittäin kelloa tuo Hitachi valmistajana.
Meneekös se nyt niin, että Bombardier on valmistanut nämä perinteiset JKV-veturilaitteet. Ansaldo on sitten tehnyt sen ETCS-sovitinmoduulin ja Ansaldo on taas nykyään osa Hitachia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1388
|
« Vastaus #13 : Tammikuu 04, 2020, 12:17:51 » |
|
Meneekös se nyt niin, että Bombardier on valmistanut nämä perinteiset JKV-veturilaitteet. Ansaldo on sitten tehnyt sen ETCS-sovitinmoduulin ja Ansaldo on taas nykyään osa Hitachia.
Bombardier omistaa tavaramerkin EBICAB700 ja 900, joista jälkimmäinen tunnetaan Suomessa JKV:nä. Nämä sisältävät sekä veturi että ratainfralaitteet. https://en.wikipedia.org/wiki/EBICABAnsaldo teki STM moduulin (Specific Transmission Module (STM), "The STM is the module that enables transition from existing ATP systems to ERTMS, i.e. the link to the traffic system of the future." jolla suoritetaan veturin ETCS laitteen ja vanhan ATP-järjestelmän(=JKV) välinen sovitinpalikka,jota siis tarvitaan siirtymävaiheessa kunnes Suomi rakentaa ETSC-järjestelmän korvaamaan JKV:n. Tuo STM on liikenneviraston teettämä, joten lienee käytössä sekä sr3:ssa ja waptecin veturissa (dr20 ?) https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2018-30_junien_kulunvalvonnan_web.pdf
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #14 : Tammikuu 04, 2020, 14:58:18 » |
|
Meneekös se nyt niin, että Bombardier on valmistanut nämä perinteiset JKV-veturilaitteet. Ansaldo on sitten tehnyt sen ETCS-sovitinmoduulin ja Ansaldo on taas nykyään osa Hitachia.
Bombardier omistaa tavaramerkin EBICAB700 ja 900, joista jälkimmäinen tunnetaan Suomessa JKV:nä. Nämä sisältävät sekä veturi että ratainfralaitteet. https://en.wikipedia.org/wiki/EBICABAnsaldo teki STM moduulin Erään löytämäni lähteen - History of Nordic Computing 2 - mukaan Ansaldoa edeltänyt Standard Radio (sittemmin ATSS) oli mukana JKV-veturilaitteen kehitystyössä jo 1970-luvulla. Samoin Bombardieria edeltänyt Ericsson Signal liittyi mukaan jo aikaisessa vaiheessa. Tuosta lähteestä voi päätellä, että sekä Bombardierilla että Ansaldolla (nyt siis Hitachi STS) on pitkältä ajalta kokemusta veturi- ja ratalaitteiden valmistamisesta. Toki tämä on tullut yrityskauppojen kautta. Ansaldon valmistamia baliiseja näkee Suomessakin. Ne ovat valkoisia ja kannessa lukee ATSS. Liitteenä sivukaappaus
|
atc_timeline.jpg (80.2 kilotavua, 575x632 - tarkasteltu 492 kertaa.)
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2020, 15:16:58 kirjoittanut Juhani Pirttilahti »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #16 : Tammikuu 04, 2020, 22:25:12 » |
|
Nyt kannattaa kuvata JKV baliiseja, ne ovat katoavaa kansanperinnettä.
Ne kaksi baliisityyppiä nyt on äkkiä kuvattu. Ja kyllähän siihen ETCS:n tavoitetilaan on vielä hyvinkin kaksi vuosikymmentä aikaa ja sinä aikana alan teknologia ehtii kehittyä edelleen huimasti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #17 : Tammikuu 05, 2020, 01:39:33 » |
|
Löytyykö tuohon Etcs speksejä ? Mietin että lähettääkö siinä veturilaite samalla taajuudella kuin jkv, kun mulla on autossa radio/viestilaite teknologiaa niin kuvatessa yleensä vastaanotan jkv taajuutta niin tietää milloin mennä kameran kanssa ulos. Erittäin hyödyllinen varsinkin salatuissa junissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #18 : Tammikuu 06, 2020, 03:43:31 » |
|
Löytyykö tuohon Etcs speksejä ? Mietin että lähettääkö siinä veturilaite samalla taajuudella kuin jkv, kun mulla on autossa radio/viestilaite teknologiaa niin kuvatessa yleensä vastaanotan jkv taajuutta niin tietää milloin mennä kameran kanssa ulos. Erittäin hyödyllinen varsinkin salatuissa junissa. Tuossa kai hakemasi? https://en.wikipedia.org/wiki/Eurobalise#Modulation
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #19 : Tammikuu 07, 2020, 12:57:36 » |
|
Kiitoksia tiedosta. Näyttää olevan eri taajuudella. Olen tätä ruennut epäilemään sillä Sr3 vetoiset ovat päässeet yllättämään
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Tammikuu 07, 2020, 14:54:33 » |
|
Kiitoksia tiedosta. Näyttää olevan eri taajuudella. Olen tätä ruennut epäilemään sillä Sr3 vetoiset ovat päässeet yllättämään Jänskää, koska Sr3:n STM:n pitäisi tietysti lähettää samaa taajuutta kuin perinteisen JKV-antennin. Eihän ne JKV-baliisit muuten osaa sille veturille mitään kertoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 03, 2020, 22:12:32 » |
|
Kyseessähän on toki langaton tehonsiirto, ei tiedonsiirto. Tiettyjen fysiikan lainalaisuuksien voimassa ollessa saattaa olla mahdollista käyttää taajuuden kerrannaisia, vai mahtaako tuo edes olla nin kovin tarkkaa taajuuden suhteen kun tehoa on reilusti ja lähetin ja vastaanotin melko lähellä toisiansa. Virheellinen informaatio aiheuttaa sitten baliisivian tms. Se varsinainen informaatio siirtyy sitten aivan eri taajuuksilla. Eli tämä laa-puhelimen kanavalla 13 esiintyvä voimakas kantoaalto on sitä tehonsiirtoa, ei tiedonsiirtoa. Opastimiin kytketyt baliisit aiheuttavat radiohäiriöitä monellakin taajuudella. Käärii baliisit folioon ja maadoittaa kiskoon, niin ehkä hiljenee. En ehkä ole kokeillut
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Harri Helminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 33
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 25, 2020, 14:59:54 » |
|
Mennyt topicci aikalailla ohi aiheen.. Mutta tietääkö kukaan mitä ovat nämä 50 Operailin venäläisvaunua jotka on jo toimitettu Suomeen asiakkaille?
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2020, 22:45:04 kirjoittanut Harri Helminen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 02, 2020, 16:00:39 » |
|
Operail saanut yhtenäisen turvallsuustodistuksen Suomen rataverkolle tavaraliikenteeseen sekä toimiluvan uudelleen
|
|
|
|
|