Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #350 : Tammikuu 03, 2016, 12:30:34 » |
|
Mielenkiintoinen pohdinta hybridiveturin rajoista, kiitos!
Tuota, eikös Valkeakosken "mylly" ole menossa kiinni? Ei ole kilpailukykyä, joten vetureita ei enää tarvita ollenkaan?
Ei ole menossa kiinni. Billerud sulkee PK7:n, mutta UPM:lle jää käyntiin edelleen kaksi tarrapaperikonetta; PK5 ja PK8, joiden yhteenlaskettu kapasitetti on 250kt paperia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #351 : Tammikuu 03, 2016, 13:34:03 » |
|
2 x 180 kW...ei kyllä nopeus päätä huimaa junan kanssa. Mutta tämä onkin yleisveturi, ja kerrankin ajassa kiinni juuri siinä mitä Keski-Euroopassa tehdään! Käsittääkseni VR:n johto on tällä kerralla tehnyt erittäin edulliset kaupat, ja Siiemens varmaankin myy nämä tappiolla. Tulot tulevat sitten varmaankin taas huollosta ja varaosista. Ja lisäksi tämäkin veturi varmaan raportoi koko ajan tilastaan, vioistaan ja varaosatarpeesta Siemensille monien muiden Vectronien tapaan, jolloin varaosa saadaan odottamaan vaihtoa sinne missä ne voidaan vaihtaa pikavauhtia. Jos näin on, strategia on sama, kuin GE Transportationin alkaessa haastaa markkinajohtaja EMD:tä 1980-luvulla veturirakentajana, olisiko EMD:llä ollut tuolloin 90% markkinaosuus? Markkinoiden koko USA:n kotimarkkinoilla on tuollaiset 1000-2000 uutta työjuhtaa vuodessa. Vuoteen 2015 mennessä tilanne oli keikahtanut niin että EMD ei enää valmista mitään USA:han ja GE Transportationilla on lähes monopoli isompien veturien rakennuksessa. Pari pienempää toimijaa ja Siemens enää hääräävätr dieselien parissa GE:n lisäksi. Mutta esim. Jämsän Kaipolan liikenne, useamman kilometrin siivu. Ylämäki, noussee kyllä eli ei sinänsä ongelmaa mutta ehkä liian hitaasti.
Kaipola, eli noin 7 kilometrin päässä Jämsän ratapihasta ja sähköistetystä pääradasta sijaitseva paperitehdas ex-luovutusratapihoineen on hyvä esimerkki siitä, mihin Sr3 ei sovellu. Matkaa on kilometrikaupalla ja roikat ovat painavia. Olkoon suurin nousu 10 promillea (aika lähelle se varmasti on) ja roikan paino 1500 tonnia (jota ne ainakin usein lähestyvät) niin nousussa tarvitaan 180 kN vetovoimaa, jonka Sr3 helposti kehittää. Mutta 300 kW teho riittää noin 6 km/h tuntinopeuteen ja koska noin raskas vaunusto kiihtyy erittäin hitaasti, veto Kaipolasta kestää helposti vajaan tunnin. Toisaalta, rataosalla ei ole koskaan muuta liikennettä, joten, mihinpä tässä kiire olisi, valmiissa maailmassa? Valkeakoski eli Toijalasta erkaneva sähköistämätön sivurata on, oliko 21 km pitkä. Tämäntyyppisille radoille, samoin kuin esim. Porin-Mäntyluodon ja vastaaviin liikennetarpeisiin tarvittaneen joka tapauksessa se kelpo dieselveturi, joka jatkaa Dv12:ien työtä. Sr3 dieselmoottoreineen voisi olla hyödyllinen Nokialla öljynvarmuusvaraston vaihtotöissä: matka asemalta varastolle on noin 1.7km ja letkat joita sinne menee on pisimmillään omien havaintojeni mukaan ollut 18 Soek vaunua. Ja tuo 1.7km:n matka ei sisällä jyrkkiä mäkiä. Voi tietysti olla, ettei matkavauhti päätä huimaa, mutta eipähän sitoisi tuo varastolla käynti kahta veturia. (Vaihtotyöveturi ja matkavetäjä).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #352 : Tammikuu 03, 2016, 13:36:23 » |
|
Tämähän oli erittäin miellyttävää kuulla! Ja tarrapaperi lienee kaikenlisäksi jotain muuta kuin ihan perusbulkkituotetta = hyväkatteisempaa. Mielenkiintoinen pohdinta hybridiveturin rajoista, kiitos!
Tuota, eikös Valkeakosken "mylly" ole menossa kiinni? Ei ole kilpailukykyä, joten vetureita ei enää tarvita ollenkaan?
Ei ole menossa kiinni. Billerud sulkee PK7:n, mutta UPM:lle jää käyntiin edelleen kaksi tarrapaperikonetta; PK5 ja PK8, joiden yhteenlaskettu kapasitetti on 250kt paperia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #353 : Tammikuu 04, 2016, 02:57:02 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #354 : Tammikuu 04, 2016, 07:27:11 » |
|
Aina ihailen tuota 103:sta...ja Rail Adventurella se näyttää olevan hyvin usein ajossa. Design taisi olla paljon edellä aikaansa. Kukahan tuossa oli tekninen designeri? Pininfarina ei ollut vielä kehissä, eikä kai muutkaan junasuunnitelun kuumanimisistä muotoilijoista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #355 : Tammikuu 04, 2016, 10:04:22 » |
|
Merimatka Rostockista Hankoon kestää n 36 tuntia Roro laivalla.
Do you know the name of the ship? And at what time it should arrive to Hanko? If towing begins at 13:20, ship should arrive very early morning, right?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #356 : Tammikuu 04, 2016, 10:38:05 » |
|
Merimatka Rostockista Hankoon kestää n 36 tuntia Roro laivalla.
Do you know the name of the ship? And at what time it should arrive to Hanko? If towing begins at 13:20, ship should arrive very early morning, right? Kenties/maybe Finnmerchant?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #357 : Tammikuu 04, 2016, 13:28:29 » |
|
Kenties/maybe Finnmerchant?
This ship is in Russia now.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #358 : Tammikuu 04, 2016, 13:50:51 » |
|
Hey guys, why don't you simply look at: http://www.marinetraffic.com/That should do it. It has _all_the _vessels_ in traffic, their locations now and their next destinations. Sorry about the dense traffic down there...100 times more ships than on typical Finnish sea routes.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #359 : Tammikuu 04, 2016, 14:02:28 » |
|
Hey guys, why don't you simply look at: http://www.marinetraffic.com/That should do it. It has _all_the _vessels_ in traffic, their locations now and their next destinations. Sorry about the dense traffic down there...100 times more ships than on typical Finnish sea routes. This is where I got this information. But what is the right ship?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #360 : Tammikuu 04, 2016, 14:25:33 » |
|
dense traffic down there...100 times more ships than on typical Finnish sea routes.
This is where I got this information. But what is the right ship? [/quote] After checking all ships that left Rostock for Hanko, I think this is Vasaland. Arrival 5.1.2015 at 5:15. Hm...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joonas Viita
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 26
|
« Vastaus #361 : Tammikuu 04, 2016, 14:43:55 » |
|
Also Vikingland is coming to Hanko on 7.1
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #362 : Tammikuu 04, 2016, 16:07:36 » |
|
Hitto, että on kyllä tyylikäs vetäjä tuolla meidän veturilla. Ehkä tyylikkäin mitä olen nähnyt.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 516
|
« Vastaus #363 : Tammikuu 04, 2016, 16:24:31 » |
|
Vieläkö Fh-vaunuja on liikenteessä? Kun tuo numerot 3301- aiheuttavat kaksoisarvon tietokannassa, täytyy käyttää EVN-numeroita niin ei tule kaksoiarvoja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Stanislav Voronin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #364 : Tammikuu 04, 2016, 16:45:25 » |
|
Also Vikingland is coming to Hanko on 7.1
Interesting, interesting. So, the question is: which one?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #365 : Tammikuu 04, 2016, 16:50:30 » |
|
Näemmä lopulliseen Sr3:een tulevat sivupeilit, kuten on uumoiltukin. Hyvä niin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #366 : Tammikuu 04, 2016, 17:40:53 » |
|
Vai käyttävätkö kuljettajat sitten kuitenkin sitä hyvälaatuista kameraa oven takana ja näyttöä edessään...? En muista juuri muuta uutta kalustoa, jossa vielä olisi peilit kuin nämä. Näemmä lopulliseen Sr3:een tulevat sivupeilit, kuten on uumoiltukin. Hyvä niin!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1159
|
« Vastaus #367 : Tammikuu 04, 2016, 18:03:19 » |
|
Vai käyttävätkö kuljettajat sitten kuitenkin sitä hyvälaatuista kameraa oven takana ja näyttöä edessään...?
En muista juuri muuta uutta kalustoa, jossa vielä olisi peilit kuin nämä.
Kyllä tuossa näyttää olevan ohjaamon sivuikkunassa samanlainen kääntyvä peili kuin Sr2:ssakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #368 : Tammikuu 04, 2016, 18:18:56 » |
|
Käsittääkseni VR:n johto on tällä kerralla tehnyt erittäin edulliset kaupat, ja Siiemens varmaankin myy nämä tappiolla.
Ei välttämättä. Mielestäni ÖBB:n Taurusten. eli Vectronien suoran edeltäjän kappalehinta oli niinkin alhainen kuin 2,7 Me.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #369 : Tammikuu 04, 2016, 18:21:13 » |
|
Vai käyttävätkö kuljettajat sitten kuitenkin sitä hyvälaatuista kameraa oven takana ja näyttöä edessään...?
En muista juuri muuta uutta kalustoa, jossa vielä olisi peilit kuin nämä.
Kyllä tuossa näyttää olevan ohjaamon sivuikkunassa samanlainen kääntyvä peili kuin Sr2:ssakin. Näihin vaatimalla vaadittiin hankittavaksi peilit. Kokemukset kameroista ovat kauniisti sanottuna vaihtelevan tasoisia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #370 : Tammikuu 04, 2016, 18:30:12 » |
|
Hassua, ne nauraa meille Euroopassa kun vielä käytetään peilejä muutenkin kuin koristeeksi (kuten joissakin spårissa). Ei noita kai missään muualla ole uusissa käytetty enää aikoihin. Kamerallahan voi nähdä myös pimeässä ja huonoissa oloissa jos se on ammattitasoinen. Vectronin kamerasta en tiedä, näyttää samalta kuin muissakin Vectroneissa, jos tuosta kuvasta nyt voi jotain päätellä. Tämä on yksi juttu, jota pohdiskelin Innotransissa viimeksi, kun VR:n hankinta oli jo selvillä. Ja kuvailin kaikenlaisia kameroita kalustossa. Monessa kulkuneuvossa ne olivat myös päällä, ja kuva usein erittäin laadukas. Mutta ehkä tämä on turhaa ihmettelyä. Suomalalsilla on aina ollut peilit rautatiekalustossa ja varmaan ne säilyvät vielä 100 vuotta kansallisena kuriositeettina Njoo, vakavasti: en minä autossani taustapeileistä luopuisi, vaikka ne uudet kamerat ovatkin hyvin päteviä ja näyttävä koko auton ympäri. Ja kun oikein etsimällä etsin, niin tässä on yksi uusi kulkuväline edellisessä näyttelyssä, jossa on vielä peili! Ja tähän sopivasti: tässäkin on sähkö+dieselkäyttö, dieselin teho sattumoisin 360 kW. Vai käyttävätkö kuljettajat sitten kuitenkin sitä hyvälaatuista kameraa oven takana ja näyttöä edessään...?
En muista juuri muuta uutta kalustoa, jossa vielä olisi peilit kuin nämä.
Kyllä tuossa näyttää olevan ohjaamon sivuikkunassa samanlainen kääntyvä peili kuin Sr2:ssakin. Näihin vaatimalla vaadittiin hankittavaksi peilit. Kokemukset kameroista ovat kauniisti sanottuna vaihtelevan tasoisia.
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 04, 2016, 18:43:38 kirjoittanut Juha Riihimäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #371 : Tammikuu 04, 2016, 18:34:11 » |
|
Jos turvallisuus riippuu peileistä niin kunnon peilit, kiitos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #372 : Tammikuu 04, 2016, 18:44:49 » |
|
Tottahan toki. Jos turvallisuus riippuu peileistä niin kunnon peilit, kiitos.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #373 : Tammikuu 04, 2016, 19:42:23 » |
|
Kun tässä aikataulussa lukee "Helsinki asema", niin mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Ajetaanko veturi siis Helsingin päärautatieasemalle suoraan?
MV 11923 to 7.1.2016 VR-Yhtymä Oy Helsinki asema - Hanko asema 08:57 - 10:58
MV 11924 to 7.1.2016 VR-Yhtymä Oy Hanko asema - Helsinki asema 13:20 - 15:09
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #374 : Tammikuu 04, 2016, 20:26:49 » |
|
Kun tässä aikataulussa lukee "Helsinki asema", niin mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Ajetaanko veturi siis Helsingin päärautatieasemalle suoraan?
Jospa siellä on Valtion Rautateiden torvisoittokunta vastassa? Ai niin, sekin on lakkautettu..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|