Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr3?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 14 15 [16] 17 18 | Siirry alas Tulostusversio
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #375 : Tammikuu 04, 2016, 20:49:20 »

Hassua, ne nauraa meille Euroopassa kun vielä käytetään peilejä

Ok. Entä sitten? Ei kai jonkun lapsellisen keskieurooppalaisen naureskelijan naureskelu ole mikään syy jättää tarpeelliseksi koettua ominaisuutta hankkimatta? Veturin hinta siitä tuskin on mainittavasti muuttunut.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhana Konttinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 53


« Vastaus #376 : Tammikuu 04, 2016, 21:03:49 »

Kun tässä aikataulussa lukee "Helsinki asema", niin mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Ajetaanko veturi siis Helsingin päärautatieasemalle suoraan?

Koe-Vekturin hinaus kääntyi Linnunlaulussa Ilmalaan, eli silloin ei käyty ihan Helsingin päätepuskimella asti. Saattaa olla, että näin menetellään nytkin.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #377 : Tammikuu 04, 2016, 21:26:05 »

Kiitos Juhana! "Helsinki asema" ei siis ole tarkka paikan määre.

Kun tässä aikataulussa lukee "Helsinki asema", niin mitä tämä oikeastaan tarkoittaa? Ajetaanko veturi siis Helsingin päärautatieasemalle suoraan?

Koe-Vekturin hinaus kääntyi Linnunlaulussa Ilmalaan, eli silloin ei käyty ihan Helsingin päätepuskimella asti. Saattaa olla, että näin menetellään nytkin.
tallennettu
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 296


« Vastaus #378 : Tammikuu 04, 2016, 21:38:54 »

Vai käyttävätkö kuljettajat sitten kuitenkin sitä hyvälaatuista kameraa oven takana ja näyttöä edessään...?

En muista juuri muuta uutta kalustoa, jossa vielä olisi peilit kuin nämä.


Näemmä lopulliseen Sr3:een tulevat sivupeilit, kuten on uumoiltukin. Hyvä niin!

Kyllähän kuljettajat peilejä käyttävät paljonkin ainakin vaihtotöissä. Eivät aina vaihda pöytää vaan ajavat peileillä, näin ainakin vanhemmat kuljettajat, kun katselee.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #379 : Tammikuu 04, 2016, 21:53:10 »

Tarkoitin että ne tietävät jonkin syyn miksi peilejä ei ole. Kumpikaan meistä ei taida tietää, epäilemme vain tietävämme.

Hassua, ne nauraa meille Euroopassa kun vielä käytetään peilejä

Ok. Entä sitten? Ei kai jonkun lapsellisen keskieurooppalaisen naureskelijan naureskelu ole mikään syy jättää tarpeelliseksi koettua ominaisuutta hankkimatta? Veturin hinta siitä tuskin on mainittavasti muuttunut.
tallennettu
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #380 : Tammikuu 04, 2016, 23:03:04 »

Koe-Vekturin hinaus kääntyi Linnunlaulussa Ilmalaan, eli silloin ei käyty ihan Helsingin päätepuskimella asti. Saattaa olla, että näin menetellään nytkin.

Siinä olisi VR:lle taas paljon ilmaista PR:ää, jos tuo ajettaisiin aikataulun mukaan Helsingin kuutosraiteelle ja sieltä vasta Ilmalaan. Mutta voi olla, että tuon ympärille on rakennettu jokin kuljetuskehikko, jottei sitä voi kuvata vielä tässä vaiheessa.  Iskee silmää
tallennettu
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 303


« Vastaus #381 : Tammikuu 04, 2016, 23:17:38 »

Vai käyttävätkö kuljettajat sitten kuitenkin sitä hyvälaatuista kameraa oven takana ja näyttöä edessään...?

En muista juuri muuta uutta kalustoa, jossa vielä olisi peilit kuin nämä.


Näemmä lopulliseen Sr3:een tulevat sivupeilit, kuten on uumoiltukin. Hyvä niin!

Kyllähän kuljettajat peilejä käyttävät paljonkin ainakin vaihtotöissä. Eivät aina vaihda pöytää vaan ajavat peileillä, näin ainakin vanhemmat kuljettajat, kun katselee.

Ei aina tarvitse nähdä vaivaa ajopöydän vaihtamiseen, mutta tällöin on huolehdittava siitä että on jatkuva yhteys tähystäjänä toimivaan vaihtotyönjohtajaan. Muussa tapauksessa rikotaan sääntöjä räikeästi.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #382 : Tammikuu 05, 2016, 01:00:38 »

Kuvan http://vaunut.org/kuva/52390 haastateltavana ollut vek manasi peilittömyyden alimpaan... Sopivan valaistuksen loisteessa ei kameran kuvasta näe mitään, peileistä saattaa jotain jopa havannoida.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #383 : Tammikuu 05, 2016, 06:01:24 »

Peili epäilemättä voittaa kameran, mutta suoraa katsekontaktia ei kyllä voita mikään. Tällä viittaan avattavaan sivuikkunaan ja siitä ulos ängettävään kaaliin. Etäisyyksien arviointi on suoralla katseella paljon helpompaa kuin peilin kautta, eikä pahakaan vastavalo haittaa.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Esa Leskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #384 : Tammikuu 05, 2016, 10:35:42 »

Ja vielä muutama kuva Saksanmaalta:

http://www.railcolor.net/index.php?nav=1405330&id=8421&action=dview
tallennettu
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #385 : Tammikuu 05, 2016, 11:58:24 »

Onko veturissa SA3- vai Unilink-kytkin? Ja tullaanko Sr3:a käyttämään Sr2:n kanssa parivetona vakiona, vai ainoastaan poikkeustilanteessa?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #386 : Tammikuu 05, 2016, 12:20:37 »

Käytetään varmaan yhtä usein kuin Ruotsissa Rd2+Td-parivetoa.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #387 : Tammikuu 05, 2016, 13:58:38 »


Viimeinkin kunnollisilla lumiauroilla Suomen erityisoloihin varusteltu veturi.

Keulanumerot voisivat olla suuremmat. Haittaa havainnointia!
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #388 : Tammikuu 05, 2016, 14:09:08 »

Hassua, ne nauraa meille Euroopassa kun vielä käytetään peilejä muutenkin kuin koristeeksi (kuten joissakin spårissa). Ei noita kai missään muualla ole uusissa käytetty enää aikoihin. Kamerallahan voi nähdä myös pimeässä ja huonoissa oloissa jos se on ammattitasoinen.
Jos ja jos. Ei turvallisuusasioita pidä päättää sen mukaan mitä joku keskieuroopan vorggilainen ajattelee meidän laitteista.

Allegro kun tuli, ajattelin että ne peilikamerat on aivan kamalat. Sitten tuli Edo ja Allegron kameran kuva alkoi näyttää ihan hyvältä.

Peilistä näkee useimmissa valaistusolosuhteissa ainakin jotenkin, kameran kuvasta näkee ehkä joissain olosuhteissa jotain, monissa olosuhteissa ei näe mitään.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #389 : Tammikuu 05, 2016, 15:58:47 »

 Virnistää   Eli tapahtuu! Onkohan näiden pariveto automaattista vai huutelevatko kaksi kuljettajaa neuvoja toisilleen?

Käytetään varmaan yhtä usein kuin Ruotsissa Rd2+Td-parivetoa.
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #390 : Tammikuu 05, 2016, 16:03:45 »

No, vakavasti, osaako Suomen Vectron "jenkkityyliin" monivetoa jonkin toisen tyypin kanssa vai ei minkään? Jenkeissähän väylä on "standardoitu", joten erinäköisiä kokoonpanoja muodostetaan hyvin joustavasti miettimällä käyttötarvetta, eikä niiinkään mikä veturi on miltäkin aikakaudelta ja miltä valmistajalta ja onkohan näissä nimenomaisissa yksilöissä moniajolaitetta...

Virnistää   Eli tapahtuu! Onkohan näiden pariveto automaattista vai huutelevatko kaksi kuljettajaa neuvoja toisilleen?

Käytetään varmaan yhtä usein kuin Ruotsissa Rd2+Td-parivetoa.
tallennettu
Miko Rautiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 161


« Vastaus #391 : Tammikuu 05, 2016, 16:05:56 »

No, vakavasti, osaako Suomen Vectron "jenkkityyliin" monivetoa jonkin toisen tyypin kanssa vai ei minkään? Jenkeissähän väylä on "standardoitu", joten erinäköisiä kokoonpanoja muodostetaan hyvin joustavasti miettimällä käyttötarvetta, eikä niiinkään mikä veturi on miltäkin aikakaudelta ja miltä valmistajalta ja onkohan näissä nimenomaisissa yksilöissä moniajolaitetta...

Virnistää   Eli tapahtuu! Onkohan näiden pariveto automaattista vai huutelevatko kaksi kuljettajaa neuvoja toisilleen?

Käytetään varmaan yhtä usein kuin Ruotsissa Rd2+Td-parivetoa.
Eikös se jossain mediassa olla kerrottu että Sr2 ja Sr3 ovat keskenään moninajokelpoiset?
tallennettu
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 688


« Vastaus #392 : Tammikuu 05, 2016, 17:02:16 »

Jos noin on, niin sehän on viisas vaatimus, kertoo taas VR:n hyvästä osaamisesta.

No, vakavasti, osaako Suomen Vectron "jenkkityyliin" monivetoa jonkin toisen tyypin kanssa vai ei minkään? Jenkeissähän väylä on "standardoitu", joten erinäköisiä kokoonpanoja muodostetaan hyvin joustavasti miettimällä käyttötarvetta, eikä niiinkään mikä veturi on miltäkin aikakaudelta ja miltä valmistajalta ja onkohan näissä nimenomaisissa yksilöissä moniajolaitetta...

Virnistää   Eli tapahtuu! Onkohan näiden pariveto automaattista vai huutelevatko kaksi kuljettajaa neuvoja toisilleen?

Käytetään varmaan yhtä usein kuin Ruotsissa Rd2+Td-parivetoa.
Eikös se jossain mediassa olla kerrottu että Sr2 ja Sr3 ovat keskenään moninajokelpoiset?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #393 : Tammikuu 05, 2016, 17:04:55 »

Pitäisi olla keskenään yhteensopivat. Eli joskus maailmassa päästään yhteen ainoaan sähköveturikiertoon, jossa kiertävät sulassa sovussa Sr:t 2 ja 3.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #394 : Tammikuu 05, 2016, 17:07:17 »

Peili epäilemättä voittaa kameran, mutta suoraa katsekontaktia ei kyllä voita mikään. Tällä viittaan avattavaan sivuikkunaan ja siitä ulos ängettävään kaaliin. Etäisyyksien arviointi on suoralla katseella paljon helpompaa kuin peilin kautta, eikä pahakaan vastavalo haittaa.

Ergonomisesti nuo vain eivät ole suunniteltu kaalin ulkoiluttamiseen. Aikamoinen fakiiri saa olla, joka Sr2:ssa nuppia ulkona pitää ajaessaan oikealla puolella eikä Edo:n keskelle asennettu ajopöytä ainakaan helpota ylettymistä.
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #395 : Tammikuu 05, 2016, 18:16:07 »

Peili epäilemättä voittaa kameran, mutta suoraa katsekontaktia ei kyllä voita mikään. Tällä viittaan avattavaan sivuikkunaan ja siitä ulos ängettävään kaaliin. Etäisyyksien arviointi on suoralla katseella paljon helpompaa kuin peilin kautta, eikä pahakaan vastavalo haittaa.

Ergonomisesti nuo vain eivät ole suunniteltu kaalin ulkoiluttamiseen. Aikamoinen fakiiri saa olla, joka Sr2:ssa nuppia ulkona pitää ajaessaan oikealla puolella eikä Edo:n keskelle asennettu ajopöytä ainakaan helpota ylettymistä.

Voi se niinkin olla. Tiedän sen eron peilillisen ja peilittömän tähystämisen välillä siihen stereonäköön siitä, kun olin joskus nuorena kollina jakarifakiirina, ja peruuttelin töikseni takalaitanostinta lastauslaitureihin. Mutta kyllä se homma onnistuu, vaikkei sivuikkuna aukeaisikaan, en minä sitä sano. Ehkä se on enempi mukavuuskysymys.

Toki olen Raumalla seurannut myös Sr1-fakiirien "peruuttelua" tavarajunien eteen. Kerrankin oli tupla-Susi, mutta veturinkuljettajalla oli niin huono stereonäkö, että sai useampaan kertaan pompotella kaksoisveturiaan päin vaunuja, ennen kuin onnistui yrityksessään, vaikka oli tosiaan työntänyt kaalinsa ulos sivuikkunasta. Vauhtia oli aina törmäyshetkellä niin paljon, että Sudet kimmosivat irti vaunuista kuin kumipallo.

Erään kerran oli Sr2, eikä tamperelainen veturinkuljettaja taaskaan viitsinyt vaihtaa ohjaamoa käydessään Valtakadun ylikäytävän takana vaihtamassa raidetta. Mutta sillä kertaa toimittiin kuitenkin pykälien mukaan. Nimittäin sataman puoleisessa ohjaamossa kökötti kaksi raumalaista vaihtotyönjohtajaa punaisine haalareineen tähystämässä.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #396 : Tammikuu 05, 2016, 18:45:19 »


Erään kerran oli Sr2, eikä tamperelainen veturinkuljettaja taaskaan viitsinyt vaihtaa ohjaamoa käydessään Valtakadun ylikäytävän takana vaihtamassa raidetta. Mutta sillä kertaa toimittiin kuitenkin pykälien mukaan. Nimittäin sataman puoleisessa ohjaamossa kökötti kaksi raumalaista vaihtotyönjohtajaa punaisine haalareineen tähystämässä.

Silloin ei olekaan syytä vaihtaa ohjaamoa vaan veturin siirto junan eteen käy vaihtoliikkeenä, jota ohjaa vaihtotyönjohtaja radiolla.

tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #397 : Tammikuu 06, 2016, 00:35:26 »


Erään kerran oli Sr2, eikä tamperelainen veturinkuljettaja taaskaan viitsinyt vaihtaa ohjaamoa käydessään Valtakadun ylikäytävän takana vaihtamassa raidetta. Mutta sillä kertaa toimittiin kuitenkin pykälien mukaan. Nimittäin sataman puoleisessa ohjaamossa kökötti kaksi raumalaista vaihtotyönjohtajaa punaisine haalareineen tähystämässä.

Silloin ei olekaan syytä vaihtaa ohjaamoa vaan veturin siirto junan eteen käy vaihtoliikkeenä, jota ohjaa vaihtotyönjohtaja radiolla.



Juu ei. Sen takia kirjoitinkin, että sillä kertaa toimittiin pykälien mukaan (vaikkei kuljettaja vaihtanutkaan ohjaamoa). Äkkiseltään tulee mieleen kolme tapaa hoitaa tuo asia. 1) Kuljettaja vaihtaa ohjaamoa, 2) vaihtotyönjohtaja tähystää ja 3) kuljettaja ajaa väärän pään ohjaamosta ilman erillistä tähystäjää. Kaksi ekaa ovat sallittuja, vika ei. Eikö näin?
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #398 : Tammikuu 07, 2016, 00:13:16 »

Näinhän tuo on. Lyhyen siirron kalustoa irrotettaessa vaunustosta saa tehdä "väärästä ajopöydästä".
tallennettu
Hannu Koskenvaara
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 60


« Vastaus #399 : Tammikuu 07, 2016, 08:14:18 »

Tietääkö kukaan onko tuo Hangosta lähtevä juna uuden veturin siirto ja onko odotettavissa, että se kulkee edes suunnilleen ajallaan? Näyttäisi siltä, että siellä tulee visuaalisesti hieno kuvaussää, mutta äärettömän epämukava lämpötila panee miettimään jaksaako ajaa 100 km ja kököttää kryogeenisissä oloissa tuntemattoman ajan.
tallennettu
Sivuja: 1 ... 14 15 [16] 17 18 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr3?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina