Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Mikä on "Laskumäki"?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Huhtikuu 10, 2020, 17:50:38 »

Tietääkö kukaan, mikä on "laskumäki"?
Tarkoittaako se vaihtotyötä? HuhHuh?
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #1 : Huhtikuu 10, 2020, 18:21:15 »

Tietääkö kukaan, mikä on "laskumäki"?
Tarkoittaako se vaihtotyötä? HuhHuh?

Täältä:

https://www.vrtranspoint.fi/fi/vr-transpoint/linked/artikkeli/ratapihat-antavat-vauhtia-kuljetusketjuihin-010420151500/
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Huhtikuu 10, 2020, 18:57:07 »

Ahaa. Okei.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #3 : Huhtikuu 10, 2020, 19:28:01 »

Lainaus käyttäjältä: vrtranspoint.fi
Järjestelyveturit työntävät junat yksitellen laskumäkeen eli loivaan alamäkeen, jossa on useita kymmeniä raiteita.

Tuossa annetaan ymmärtää että laskumäki = alamäki jossa on useita kymmeniä raiteita.

Ei se nyt kyllä ihan noin ole, kyllä laskumäessä on yleensä vain yksi raide ja siitä sitten viuhkalla haarautuu monikymmenraiteisille ratapihoille, ks. kuva | kuva | kuva | kuva

Kuten kuvista näet, laskumäki on siis mäennyppylä, johon työnnetään veturilla vaunuja / vaunuletkoja, jotka sitten rullaavat eri raiteille. Näin ei tarvitse veturilla saattaa joka vaunustoa erikseen eri raiteille.

Joissain paikoissa on aikoinaan ollut erikseen kesälaskumäki ja talvilaskumäki. Talviversio on jyrkempi, jotta kylmillä kohmeisilla pyöränlaakereilla varustettu vaunu rullaisi pidemmälle, eikä pysähtyisi kesken matkan.


Sellainen on laskumäki.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2020, 19:44:02 kirjoittanut Jimi Lappalainen » tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Huhtikuu 10, 2020, 19:51:33 »

Lainaus käyttäjältä: vrtranspoint.fi
Järjestelyveturit työntävät junat yksitellen laskumäkeen eli loivaan alamäkeen, jossa on useita kymmeniä raiteita.

Tuossa annetaan ymmärtää että laskumäki = alamäki jossa on useita kymmeniä raiteita.

Ei se nyt kyllä ihan noin ole, kyllä laskumäessä on yleensä vain yksi raide ja siitä sitten viuhkalla haarautuu monikymmenraiteisille ratapihoille, ks. kuva | kuva | kuva | kuva

Kuten kuvista näet, laskumäki on siis mäennyppylä, johon työnnetään veturilla vaunuja / vaunuletkoja, jotka sitten rullaavat eri raiteille. Näin ei tarvitse veturilla saattaa joka vaunustoa erikseen eri raiteille.

Joissain paikoissa on aikoinaan ollut erikseen kesälaskumäki ja talvilaskumäki. Talviversio on jyrkempi, jotta kylmillä kohmeisilla pyöränlaakereilla varustettu vaunu rullaisi pidemmälle, eikä pysähtyisi kesken matkan.

Sellainen on laskumäki.

Tuo kertoikin jo aika paljon. Kiitos Jimi!

// lainaus korjattu
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2020, 21:19:57 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Erkki Nuutio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 746


« Vastaus #5 : Huhtikuu 10, 2020, 20:37:51 »

Nyt voin tarjota ainutlaatuisen kuvauksen Suomen ensimmäisen laskumäen - Viipurin Maaskolan - käyttöönoton kommelluksista vuonna 1912 https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1323087?page=3. Kuvaus jatkuu lehden seuraavalla sivulla. (Työ 4.7.1912, s 3-4)

Jos suora linkki ei suostu toimimaan, kokeilkaa tätä: https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/titles/fk14794?year=1912

Itse Maaskolan laskumäki työn touhussa vuoden 1925 vaiheilla näkyy tässä kuvassa:
http://www.vaunut.org/kuva/138560

Viipurin Maaskolan massiivisen ratapihan kaaviomainen raidekaavio vuodelta 1923 on näillä sivuilla.
Vuoden 1937vielä massiivisempi raidekaavio karttana on VR 1912-1937 II sivulla 162, ja selostus osoittaa silloin jo laajennetun laskumäen paikankin.

Löytyypä jo silloin massiivisen ratapihan raidekaavio karttana juuri vuodelta 1912 SVR 1862-1912 II sivulla 248. Kyllä laskumäki siellä jo on, mutta pitää vaan suurentaa kuvaa rutkasti, ennenkuin uskaltaa painaa nuppineulaa sen kohdalle.

Itse asiassa näinä koronaisina päivinä ja iltoina yritän löytää lehti- tai muita tietoja Maaskolan ratapihan rakennuspäätöksistä, mutta en ole edes vuotta saanut vielä selville.
Kyse on ehkä niistä vuosista (1903-1905), jolloin suomea ja ruotsia osaamaton eversti Dratscheffski elämöi SVR:n päätirehtöörinä.
Tai sitten niistä vuosista (1906-1908), jolloin kunnollinen suomalainen ammattimies Tschepurnoff toimi SVR:n päätirehtöörinä.
Ilmeisesti kuitenkin ennen kuin Ahonen tuli SVR:n päätorehtööriksi vuoden 1908 lopulla.

// linkit ehjätty
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 10, 2020, 21:20:46 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen » tallennettu
Petri Tuovinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 507


« Vastaus #6 : Huhtikuu 10, 2020, 20:55:08 »

Täältä video Hampurista:
https://www.youtube.com/watch?v=9-Wuvv2sQjQ
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 10, 2020, 21:17:15 »

Petri:
Ohoh. Vissiin maailman isoin laskumäki?

Erkki:
Kiitoksia linkeistä!
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #8 : Huhtikuu 11, 2020, 11:14:46 »


Riippunee määritelmistä. Tämä on se toinen vaihtoehto http://cooktravelogue2007-8.blogspot.com/2017/09/bailey-train-yard-north-platte-nebraska.html

3h30min videota https://www.youtube.com/watch?v=sAnWLu7jQM8
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #9 : Huhtikuu 12, 2020, 13:56:18 »

Ja Suomessahan ei laskumäkiä enää ole kuin Tampereella, Kouvolassa ja Riihimäellä, enkä tuon viimeisenkään käytöstä enää tiedä.

Onhan niitä ollut aikaisemmin ainakin Pasilassa, Kotkassa, Imatralla, Seinäjoella ja Pieksämäellä tämän sivuston kuvien ja juttujen mukaan.
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 914


« Vastaus #10 : Huhtikuu 12, 2020, 16:35:17 »

Ja Suomessahan ei laskumäkiä enää ole kuin Tampereella, Kouvolassa ja Riihimäellä, enkä tuon viimeisenkään käytöstä enää tiedä.

Oman käsitykseni mukaan Riihimäellä ei ole enää viiteen vuoteen ollut laskumäkeä.
tallennettu
Joonas Jokinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 108


« Vastaus #11 : Huhtikuu 12, 2020, 19:07:44 »

Ja Suomessahan ei laskumäkiä enää ole kuin Tampereella, Kouvolassa ja Riihimäellä, enkä tuon viimeisenkään käytöstä enää tiedä.

Oman käsitykseni mukaan Riihimäellä ei ole enää viiteen vuoteen ollut laskumäkeä.
Jeps, Riihimäellä ei laskumäkeä enää ole.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #12 : Huhtikuu 13, 2020, 08:06:54 »

Onhan niitä ollut aikaisemmin ainakin Pasilassa, Kotkassa, Imatralla, Seinäjoella ja Pieksämäellä tämän sivuston kuvien ja juttujen mukaan.

Olikos Lahdessakin? Pääraiteiden pohjoispuolella ratapihan itäpuolella ainakin on sen oloinen laskeva raide, että vaikuttaisi mahdollistavan vaunujen pudotuksen.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #13 : Huhtikuu 13, 2020, 14:34:20 »

Menneistä ei pidä unohtaa Oulua ja Viipuria…
SKS
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #14 : Huhtikuu 13, 2020, 16:05:16 »

Ja noiden laskumäkien sijainneista: Jokos Turku (eikös siellä ollut peräti 2 kpl?) Ja Imatra T, Seinäjoki.
tallennettu
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 204


« Vastaus #15 : Huhtikuu 13, 2020, 18:42:40 »

Oulussa on vielä laskumäen jäämistönä Alusta niminen vaihdepiiri.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Mikä on "Laskumäki"?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina