Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Mikä on teidän lempivaunu?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Toukokuu 04, 2020, 12:05:32 »

Mikä on teidän lempivaunu seuraavista vaunuluokista: Matkustajavaunut, Tavaravaunut, Virkatarvevaunut,
Autovaunut, Erikoisvaunut, Ja yms.
Itse tykkään eniten näistä: Emx (Virkatarvevaunu), CEmt(Matkustaja), Rkt(Matkustaja), Snps, Shimmn, ja niitä on monia, esim CEm
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2020, 00:10:14 »

Sdggnqss-w, Habbin, BUi-v...
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2020, 15:17:29 »

Matkustajavaunuista ehdoton suosikkini on Cht eli vanha 1. luokan hytti- ja salonkivaunu, ensimmäisen valmistussarjan, niissä oli sitä suuren maailman meinkiä, muhkeat penkit ja kokolattiamatot, paljon yksityiskohtia jotka erotti "rahvaan" vaunuista, hiljainen käyntiääni ja tasainen kulku kovemmassakin vauhdissa.

Puuvaunuista "olympia" -sarjan Ei jossa oli kunnon topatut penkit, korkeat selkänojat ja istuttiin 2+2, lajinsa viimeisiä ennakoiden luokkamuutosta ja teräsvaunujen tulemista.

Suomalaiset vaunuthan ovat aika tylsiä ja pelkistettyjä, Suomessa liikkuneista kiitoksen saavat (neuvosto-)venäläiset perinteiset vihreät matkustajavaunut, jotka tuoksuivat kivihiilelle ja mahorkalle, ja ravintolavaunu jossa lehahti vastaan sekoitus sipulin ja Ararat-brandyn hajua. Neukkuvaunujen aatelia olivat kansainvälisen RIC rekisterin  WLABm -litteran makuuvaunut jossa oli ainakin yhdessä vaiheessa jopa kirjahylly josta sai lainata kirjoja ja erilaisia aikakauslehtiä, länsimaisilla kielillä. Nämä hienot vaunut otettiin valitettavasti pois Suomen liikenteestä 1990-luvulla.

Moottorivaunuista ns pohjoisen lätät eli se sarja Dm7 liitevaunuineen joissa oli vaihteisto joka mahdollisti 110 km/h vauhdin, ja niskatuelliset selkänojat. Niillä on kerran matkustettukin haipakkaa Kontiomäen ja Joensuun välillä niin että heikka vaan pöllysi.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2020, 13:46:58 »

Matkustajavaunuista ehdoton suosikkini on Cht eli vanha 1. luokan hytti- ja salonkivaunu, ensimmäisen valmistussarjan, niissä oli sitä suuren maailman meinkiä, muhkeat penkit ja kokolattiamatot, paljon yksityiskohtia jotka erotti "rahvaan" vaunuista, hiljainen käyntiääni ja tasainen kulku kovemmassakin vauhdissa.

Puuvaunuista "olympia" -sarjan Ei jossa oli kunnon topatut penkit, korkeat selkänojat ja istuttiin 2+2, lajinsa viimeisiä ennakoiden luokkamuutosta ja teräsvaunujen tulemista.

Minä pitäisin myös Olympia-vaunuja eli 72-paikkaisia Ei-vaunuja miellyttävinä. Mutta teräsvaunuista mielestäni avo-osastollinen ensimmäinen luokka (CEit) oli varustettu vielä paremmilla istuimilla, kuin Cht-vaunut. Cit-vaunussa en koskaan ehtinyt matkustaa mutta varmaankin se oli yhtä hyvä, kuin CEit-vaunun ensimmäinen luokka.
tallennettu
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 46


« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2020, 17:31:25 »

Minähän en ole koskaan ymmärtänyt paljoakaan vaunun nimityksistä, mutta suosikkini oli 70-luvulla puurunkoinen makuuvaunu, kolme kerrospetiä, hiljaista ja rauhallista nuokkumista. Jollain ratapihalla seistiin jonkun aikaa. Kuusi + kaksi kuukautta lomilla (Sodankylä) - Rovaniemi - Riihimäki - (Lahti). Kotimatkalla jossain Toijalan kieppeillä konduktööri herätti varusmiehen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Toukokuu 06, 2020, 17:34:34 »

Minähän en ole koskaan ymmärtänyt paljoakaan vaunun nimityksistä, mutta suosikkini oli 70-luvulla puurunkoinen makuuvaunu, kolme kerrospetiä, hiljaista ja rauhallista nuokkumista. Jollain ratapihalla seistiin jonkun aikaa. Kuusi + kaksi kuukautta lomilla (Sodankylä) - Rovaniemi - Riihimäki - (Lahti). Kotimatkalla jossain Toijalan kieppeillä konduktööri herätti varusmiehen.
Voiko olla CEm, tai Em?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2020, 17:43:17 »

Minähän en ole koskaan ymmärtänyt paljoakaan vaunun nimityksistä, mutta suosikkini oli 70-luvulla puurunkoinen makuuvaunu, kolme kerrospetiä, hiljaista ja rauhallista nuokkumista. Jollain ratapihalla seistiin jonkun aikaa. Kuusi + kaksi kuukautta lomilla (Sodankylä) - Rovaniemi - Riihimäki - (Lahti). Kotimatkalla jossain Toijalan kieppeillä konduktööri herätti varusmiehen.
Voiko olla CEm, tai Em?
Ihan oikein päätelty. Puukorisissa makuuvaunuissa vain CEm ja Em vaunuissa on kolme päälekkäistä vuodetta.

Samoin kolme päälekkäistä vuodetta löytyy Eim sarjan retkeilyvaunuista, joita käytettiin myös lepovaunuina. Mutta hytit niissä on pääosin 6 vuoteen hyttejä, joskin niissä on ollut yksi kolmen hengen hytti. Osassa sarjan vaunuja on ollut lisäksi kaksi kolmen hengen hyttiä, jotka ovat olleet yhdistettävissä välioven avaamalla.
tallennettu
Esa J. Rintamäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 458


« Vastaus #7 : Toukokuu 06, 2020, 19:41:43 »

BT.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #8 : Toukokuu 06, 2020, 19:51:51 »

Rbkt.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 06, 2020, 20:10:19 »

Rbkt.
En tykkää Rbkt vaunusta, vaan Rkt.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #10 : Toukokuu 07, 2020, 12:19:43 »

Ihan oikein päätelty. Puukorisissa makuuvaunuissa vain CEm ja Em vaunuissa on kolme päälekkäistä vuodetta.

Osaako kukaan vastata, mikä VR:n puukorisista makuuvaunuista on ollut tummansininen?

Näin kerran 1970-luvulla pohjoisesta (Rovaniemi, Kemijärvi, Oulu, Kontiomäki?) Helsinkiin aamulla tulleessa yöjunassa ikivanhan makuuvaunun, sen valmistajakyltti kertoi että se oli valmistettu "Statsjernvägarnes verkstad Frederiksbergissä" joskus 1910-luvulla, ja laudoitus oli maalattu sinertävän mustaksi, ei ruskeahtavaksi kuten puumatkustajavaunut normaalisti, eikä vihertäväksi kuten F tai Fo. Vai oliko maalipinta niin haalistunut että se näytti siniseltä? Vaunu kulki junan etupäässä, ehkä toinen tai kolmas vaunu veturista. Vahinko että ei ollut kameraa mukana, en ollut asemalla varsinaisesti bongaamassa silloin.
Kyseessä ei ollut presidentin vanha salonkivaunu koska se on valmistettu 1920-luvulla eikä mikään muukaan salonkivaunu. Ikkunat olivat kapeat hyttipuolen sivulla. Olisiko voinut olla vankivaunu? Ei kuitenkaan näkynyt mitään kaltereita. Muistaakseni teleinä oli lyhyen akelivälin Görlizit joita 1900-luvun alun vaunuissa yleensä oli. Taisi joka tapauksessa olla kyseisen vaunun viimeisiä reissuja, en ole sen jälkeen nähnyt vastaavaa.

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #11 : Toukokuu 07, 2020, 13:41:16 »

Onko kenties Em tai Cm?
On se varmaan joku noista, mutta kuuluiko se johonkin tiettyyn valmistussarjaan, vai oliko se jollain tavalla ainutkertainen, ja se että oliko vaunu todella tarkoituksella sininen vai vain värien haalistumisen takia, kiinnostaisi tietää. Onko se voinut jossain konepajakorjauksessa saada jonkun koevärin kylkeensä, jota ei sitten ole toistettu muissa vaunuissa? Tummansininenhän on Euroopassa ollut perinteinen makuuvaunujen väri, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #12 : Toukokuu 07, 2020, 13:57:18 »

Nykyisistä matkustajavaunuista Expt!
Kaikista tavaravaunuista vaunuista mainittakoon Osg  Cool
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #13 : Toukokuu 07, 2020, 15:19:34 »

Onko kenties Em tai Cm?
On se varmaan joku noista, mutta kuuluiko se johonkin tiettyyn valmistussarjaan, vai oliko se jollain tavalla ainutkertainen, ja se että oliko vaunu todella tarkoituksella sininen vai vain värien haalistumisen takia, kiinnostaisi tietää. Onko se voinut jossain konepajakorjauksessa saada jonkun koevärin kylkeensä, jota ei sitten ole toistettu muissa vaunuissa? Tummansininenhän on Euroopassa ollut perinteinen makuuvaunujen väri, joitakin poikkeuksia lukuunottamatta.

Tuo sininenhän on ensimmäisenluokan (I) tunnusväri. Tunnusvärien käyttöähä on käsitelty keskustelussa Luokkavärityksen käyttö? http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10407.msg82313.html#msg82313 . Ja kun mennään 1970-luvulle, niin voin vastata, ettei yhdenkään puukorisen makuuvaunun väri ole ollut sininen. Sensijaan yksi salonkivaunu, eli A30, eli entinen tasavallan presidentin virkavaunu. Telit ovat Wegmann eli M-K telit. Vaunuhan oli välillä ruskea. Ja nykyisin vaunuhan on Suomen Rautatiemuseossa sinisenä.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #14 : Toukokuu 07, 2020, 16:55:25 »

Nyt en oo litterasta ihan varma, mutta oisko ollu Eipt. Eli sininen vaunu jossa oli lemmikkiosasto ja tupakkakoppi. Lemmikkiosastossa mahtui matkustamaan isonkin koiran kanssa mukavasti kun paikka oli vaunun päädyssä ja siitä oli penkkipari poistettu joten oli tilaa jaloille ja koiralle. Koiran sai myös kiinni seinässä olevaan koukkuun.

Ei ole enää tollasia tiloja lemmikkiosastoissa. Ei taida enää yhdessäkään junassa olla sellasta lemmikkipaikkaa missä mahtuis 40kg koiran kanssa olemaan niin, että molemilla olis mukavaa.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Toukokuu 07, 2020, 17:32:33 »

Nyt en oo litterasta ihan varma, mutta oisko ollu Eipt. Eli sininen vaunu jossa oli lemmikkiosasto ja tupakkakoppi. Lemmikkiosastossa mahtui matkustamaan isonkin koiran kanssa mukavasti kun paikka oli vaunun päädyssä ja siitä oli penkkipari poistettu joten oli tilaa jaloille ja koiralle. Koiran sai myös kiinni seinässä olevaan koukkuun.

Ei ole enää tollasia tiloja lemmikkiosastoissa. Ei taida enää yhdessäkään junassa olla sellasta lemmikkipaikkaa missä mahtuis 40kg koiran kanssa olemaan niin, että molemilla olis mukavaa.
Mahtuu, KLI : n yöjunaliikenteesä on Eipt 27368
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #16 : Toukokuu 07, 2020, 19:37:45 »


Tuo sininenhän on ensimmäisenluokan (I) tunnusväri. Tunnusvärien käyttöähä on käsitelty keskustelussa Luokkavärityksen käyttö? http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,10407.msg82313.html#msg82313 . Ja kun mennään 1970-luvulle, niin voin vastata, ettei yhdenkään puukorisen makuuvaunun väri ole ollut sininen. Sensijaan yksi salonkivaunu, eli A30, eli entinen tasavallan presidentin virkavaunu. Telit ovat Wegmann eli M-K telit. Vaunuhan oli välillä ruskea. Ja nykyisin vaunuhan on Suomen Rautatiemuseossa sinisenä.

Kyllä, mutta nyt puhutaan ajasta jolloin meidän ikäiset olimme vain aloittelevia harrastajia, vuosi saattoi olla 1974 ja 1977 välillä. Joku vanhempi kaveri voisi ehkä tietää. Se makuu? vaunu oli todella sininen mutta maalipinta jokseenkin matta, eli ei ihan edellisviikolla maalattu.  Olisiko alunperin ollut pikimusta/tummanruskea joka on haalistunut, se on kai se koboltti joka kauimmin säilyy maaleissa kun muut pigmentit haihtuu pois? Tai sitten joku on konepajalla vaan vetänyt musta-sinistä sekoitusta kun ei ole muuta sattunut löytymään. Puhutaan vaunusta joka kyseisenä ajankohtana oli n 60 vuotta vanha ja varmaan liikenneosaston mielestä lähes hylkytavaraa.
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #17 : Toukokuu 08, 2020, 07:59:05 »

Sdggnqss-w, Habbin, BUi-v...

Juu ja matkustajavaunuista paras on tietenkin Expt.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Aku Lehtola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #18 : Joulukuu 17, 2021, 21:41:42 »

Sp/Sps ja Ein. Sekä myöskin Rx.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 20, 2021, 16:23:39 kirjoittanut Aku Lehtola » tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #19 : Joulukuu 17, 2021, 23:27:34 »

Olisikohan Rainer nähnyt tämän: http://vaunut.org/kuvasivu/18891
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Jan Jahkola
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 20


« Vastaus #20 : Joulukuu 19, 2021, 16:06:10 »

Ome. En ole kyllä matkustanut, voi olla kylmää kyytiä.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 970


« Vastaus #21 : Joulukuu 19, 2021, 17:32:24 »

Olisikohan Rainer nähnyt tämän: http://vaunut.org/kuvasivu/18891
Heh! Olen nähnyt mutta se ei ole ollut VR:llä yleisessä liikenteessä. Omistaja ollut Nokia ilmeisesti jo 70-luvun alusta tai mahd. vielä aiemmin.

Se oli puupaneloitu ennen restaurointia, mutta liikkui hyvin harvoin mihinkään sijoituspaikastaan Båtvikistä.  Joidenkin lähteiden mukaan Ruotsin kuningas ja joku NL:n ministereistä ollut kanssa kyydissä kun sitä on liikuteltu Kelan-Båtvikin haararadalla.
tallennettu
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #22 : Joulukuu 19, 2021, 21:08:55 »

Ome. En ole kyllä matkustanut, voi olla kylmää kyytiä.
Voisin sanoa samoin, sillä en ole aikuisiälläni nähnyt yhtään liikkuvaa Ome-vaunua.

Onko enää jäljellä Ome-vaunuja, joita voidaan tarpeen tullen ottaa käyttöön?
tallennettu
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 117


« Vastaus #23 : Joulukuu 20, 2021, 15:03:11 »

A50 on oma suosikki, sen lisäksi teräskoriset päivävaunut.
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #24 : Joulukuu 20, 2021, 15:16:07 »

Itsellä päivittynyt omat suosikit: tykkään CEmt, Rk ja Expt 26406
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Mikä on teidän lempivaunu?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina