Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ydinjätteen kuljetus  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« : Toukokuu 07, 2020, 18:36:07 »

Vuoteen 1996 asti Loviisan ydinvoimalan jätteet roudattiin junakyydillä venäjälle. Ainakaan nopealla haulla kalustosta ei löydy kuvia. Onko jollain tietoa oliko jätteiden kuljetukseen käytetyt vaunut venäläisiä vai suomalaisia? Jos suomalaisia, mitä vaunuille kuuluu nykyisin?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2203


« Vastaus #1 : Toukokuu 07, 2020, 18:40:32 »

Tietääkseni venäläisiä. Lehtikuva kuljetuksista luulisi ainakin löytyvän.
tallennettu
Ilkka Hovi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #2 : Toukokuu 07, 2020, 18:50:19 »

Venäläisiä olivat. Näin kerran Loviisassa, otin kameran esille ja samassa tupsahti jostain vartioliikkeen univormu ken ilmoitti olevan parempi vaihtaa kaupunkia sekä mieluiten lääniä. Se kuljetus meni pimeänaikaan eteenpäin. Matkalla Lahteen oli vartioidulla tasoristeyksellä vahvistuksena poliisi partion. Joku Volvo yritti silti ajaa junan edestä/alle. Näin raportoi lehdistö.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #3 : Toukokuu 07, 2020, 18:51:46 »

https://www.museovirasto.fi/fi/kokoelma-ja-tietopalvelut/kuvakokoelmat/ajankohtaista/kamera-lehden-artikkelit-2014/atomijuna-matkalla-itaan

https://www.flickr.com/photos/museovirastonkuvakokoelmat/21405148100
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #4 : Toukokuu 07, 2020, 19:14:07 »

Venäläisiä olivat. Näin kerran Loviisassa, otin kameran esille ja samassa tupsahti jostain vartioliikkeen univormu ken ilmoitti olevan parempi vaihtaa kaupunkia sekä mieluiten lääniä. Se kuljetus meni pimeänaikaan eteenpäin. Matkalla Lahteen oli vartioidulla tasoristeyksellä vahvistuksena poliisi partion. Joku Volvo yritti silti ajaa junan edestä/alle. Näin raportoi lehdistö.
Vaimoni oli 1980-90 luvun taitteessa töissä loviisalaisessa sanomalehdessä ja hän pääsi jopa haastattelemaan junan miehistöä. Yksi heistä jopa näytön vuoksi kiipesi sisään yhteen niista avonaisista ydinjätekuljetuspöntöistä.

Pari päivää myöhemmin viikonloppuna menin hänen kanssaan uudestaan Loviisan asemalle ja sillalta sain otettua kuvia mutta kun hiippailtiin alas pengertä kohti raidetta jolla juna, seisoi tuli kanssa käsky "vaihtaa maisemaa".
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2020, 20:22:18 »

Löytyy tältä sivustolta kuvia: http://vaunut.org/kuvat/?t=atomijuna

Englannin vastaavia touhuja: http://vaunut.org/sarja/4268
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2020, 08:12:39 »

Linkki englantilaisen ydinjätekontin törmäyskokeeseen 17.7.1984. Testin oli järjestänyt Central Electricity Generating Board. Ydinjätekuljetuksessa käytettävä kontti asetettiin Old Dalbyn koeradasta erkanevalle ja koetta varten rakennetulle pussiraiteelle, missä sitä päin ajettiin junalla. Junan nopeus oli törmäyshetkellä hieman vajaa 160 km/h. Dieselveturin 46 009 (entinen D146) perässä oli kolme Mk1-matkustajavaunua; yhteispaino n. 255 tonnia. Noin 1,75 M£ maksaneen kokeilun tarkoituksena oli näyttää kansalaisille konkreettisesti, kuinka kuljetuksissa käytettävät säiliöt ovat turvallisia ja kestävät suuriakin törmäysvoimia. Törmäyksessä vaurioitunut rautatiekalusto romutettiin paikalla vielä saman kuun aikana.
https://www.youtube.com/watch?v=2jzugX2NMnk
SKS
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2020, 12:01:54 kirjoittanut Jorma Toivonen » tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2616


« Vastaus #7 : Toukokuu 08, 2020, 08:41:06 »

Noin 1,75 £ maksaneen kokeilun

Olipas halpa Hymyilee
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #8 : Toukokuu 08, 2020, 12:03:07 »

Hintaa muutettu hieman kalliimmaksi.
tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2020, 14:41:34 »

Löytyy tältä sivustolta kuvia: http://vaunut.org/kuvat/?t=atomijuna

Englannin vastaavia touhuja: http://vaunut.org/sarja/4268

Kiitos. Enpä osannu atomilla hakea. Hain ydin ja jäte hauilla. Jossakin VR:n juhlakirjassa (Vauhtia ja Voimaa?) ainakin oli esitelty tälläinen juna. Kirja peräisin kasarilta.
tallennettu
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 275


« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2020, 14:55:59 »

Yhden kuvan alla joskus 10v sitten olin kysynyt sitä että montako vaunua noita kerrallaan oli, kun kuvasta ei niin hyvin saa selvää. Entä montako kuljetusta noita aikoinaan meni?
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #11 : Toukokuu 08, 2020, 15:49:34 »

Yhden kuvan alla joskus 10v sitten olin kysynyt sitä että montako vaunua noita kerrallaan oli, kun kuvasta ei niin hyvin saa selvää. Entä montako kuljetusta noita aikoinaan meni?
Oli aika pitkä juna, miehistövaunuineen kaikkiaan varmaan yli 10 vaunua.
Junakuljetuksia Tseljabinskiin järjestettiin n joka kolmas-neljäs vuosi eli veikkaan yhteensä 3-4 kertaa.

Sen jälkeen jäte on kuljetettu laivalla Olkiluotoon.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #12 : Toukokuu 08, 2020, 20:08:08 »

Löytyy tältä sivustolta kuvia: http://vaunut.org/kuvat/?t=atomijuna

Englannin vastaavia touhuja: http://vaunut.org/sarja/4268

Kiitos. Enpä osannu atomilla hakea. Hain ydin ja jäte hauilla. Jossakin VR:n juhlakirjassa (Vauhtia ja Voimaa?) ainakin oli esitelty tälläinen juna. Kirja peräisin kasarilta.

Minulla on jemmassa jossakin lehtiarkistoissa jokin autolehti 80-luvun lopusta, olisiko Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti, jossa oli laaja reportaasi näistä kuljetuksista. Tietysti painottuen siihen Loviisan aseman ja voimalaitoksen väliseen autokuljetukseen, mutta asemalta oli muistini mukaan useita hyvälaatuisia kuvia junasta ja nostotouhuista. Vaunujen sääsuojat oli avattuina ja varsinaiset teräksiset kuljetusastiat näkyvillä.

Erikoiskuljetusta ajettiin kahdella lavetilla, joita toista veti IVO:n oma Mercedes 525 hv:n V10 koneella. Tuohon aikaan se oli jotain ainutlaatuista. Toista lavettia veti jonkun liikennöitsijän Scammel-merkkinen vetoauto, joka sekin oli varmasti ainoita kappaleita Suomessa.
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2020, 07:44:11 »

Leikekirjasta 1981


Vahvojen säiliöiden lisäksi tarvitaan paljon muutakin.
https://www.stuk.fi/aiheet/sateily-ymparistossa/laskeuma/tsernobyl-laskeuma-suomessa-kunnittain



* IMG_7542_4.JPG (205.61 kilotavua, 1031x748 - tarkasteltu 337 kertaa.)

* IMG_7543_4.jpg (316.85 kilotavua, 1008x526 - tarkasteltu 322 kertaa.)
tallennettu
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 216


« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2020, 20:38:18 »

Leikekirjasta 1981


Eikös nämä kuvat vois laittaa ihan tuonne kuva-arkiston puolelle. Läytyisi hauilla paremmin. Näillä on kuitenkin todella iso dokumenttiarvo!
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #15 : Toukokuu 10, 2020, 13:13:25 »

Ehdottomasti talteen ja hakutoiminnon löydettäväksi.

On nämä Loviisan "atomijunat" kuitenkin monellakin tapaa erikoinen tapahtumasarja Suomen rautateiden historiassa. Ainakin top 10:een pääsee heittämällä.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #16 : Toukokuu 10, 2020, 17:13:29 »

Mikä on ydinjäte?
tallennettu
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 133


« Vastaus #17 : Toukokuu 10, 2020, 17:28:55 »

Mikä on ydinjäte?

http://www.posiva.fi/loppusijoitus/ydinjatehuolto/mita_ydinjate_on#.XrgdhWgzaUk
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 970


« Vastaus #18 : Toukokuu 10, 2020, 19:44:15 »


Eikös nämä kuvat vois laittaa ihan tuonne kuva-arkiston puolelle. Läytyisi hauilla paremmin. Näillä on kuitenkin todella iso dokumenttiarvo!
Mä voisin yrittää löytää mun kuvat junasta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Ydinjätteen kuljetus  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina