Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Muut kuin varsinaiset junakuvat Vorgissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry alas Tulostusversio
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« : Joulukuu 01, 2009, 18:04:21 »

Lainaus ohjeet-sivulta:
Lainaus
Kuva-arkistoon on tarkoitus lisätä nimenomaan rautatieaiheisia valokuvia. Vaunut.orgiin ei oteta vastaan piirustuksia, karttoja, lehtileikkeitä eikä ratapihakaavioita. Myöskään käyttäjien lähettämiä joulukortteja ei Vaunut.orgissa julkaista. Kyseiset materiaalit ovat tärkeitä, mutta ne voi lähettää Resiina-keskusteluun liitetiedostoina, jossa ne säilyvät määrätyn ajan. Resiina-keskusteluun voi myös linkittää em. kuvia ulkoisilta palvelimilta.

Jonkin verran yleistä keskustelua on herättänyt em. kohta Vaunut.orgin käyttösääntöjä täydentävissä ohjeissa. Sääntö tuli voimaan, kun uusi Vorg julkaistiin. Taustalla oli käyttäjäpalaute siitä, etteivät esim. piirustukset ja skannit ole "oikeita" junakuvia. Myös Vorgin ylläpito halusi linjata junakuvien rajoja siinä kohtaa aiempaa selkeämmäksi. Kun lisäksi samassa kohtaa saimme käyttöömme Resiina-keskustelun, ajateltiin, että kyseiset tiedostot voidaan liittää keskustelun liitetiedostoiksi, missä ne voivat toimia keskustelun aiheina ja siivittäjinä täyttäen samalla arvokkaan ja informatiivisen tehtävänsä.

Ohjeissa mainitaan, että liitetiedostot säilyvät keskustelussa määrätyn ajan, mutta yhtään tiedostoa ei olla kuitenkaan vielä poistettu eikä ole tarkoitus kokonaan palvelusta poistaa jatkossakaan. Tässä kohtaa ohjeissa on siis vanhaa ja virheellistä tietoa. Jos joku esim. ratapihakaavion liitteeksi keskusteluun laittaa, on se yhtä arvokas toki kuin Vorgin junakuvakin eikä sitä ole syytä poistaa. Tämä asia päivitetään myös ohjeet-sivulle.

Monet ovat kokeneet, että liitteet eivät saa kaipaamaansa huomiota, ja että ne hautautuvat keskusteluun. Asiaan on kuitenkin tulossa parannus! Koko sivustokokonaisuutta päivitetään ja tässä kohtaa mm. karttojen ja ratapihakaavioiden julkaisu järjestetään uudella tapaa. Vaunut.orgia kehitetään jatkossa entistä enemmän siihen suuntaan, että se toimii vain rautatieaiheisten kuvien esittelypaikkana ja arkistona.

Toistaiseksi kuitenkin linjaus on se, että em. tiedostot on laitettava Resiina-keskusteluun eikä Vorgiin. Sallitut tiedostomuodot liitteissä ovat jpg ja pdf. Suurin sallittu tiedostokoko on 400kt. Myös linkkaaminen toiseen paikkaan on oiva tapa esitellä vaikkapa piirustuksiaan muille.

Myös käyttäjien joulukortit julkaistaan tänä vuonna Resiina-keskustelun puolella. Tarkoitus on koota joulutervehdyksiä yhdeksi viestiketjuksi. Käytännöstä tulee pysyvä, jos se koituu hyväksi.


Ylläpidon psta,

JR
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 299


« Vastaus #1 : Joulukuu 01, 2009, 18:20:30 »

Erityisen kiistanalaista on joskus ollut bussikuvien lisääminen vaunut.orgiin, jos niillä on muka ollut tekemistä esim. junaa korvaavana. Sen perusteella myöskään niitä ei siis enää tule lähettää tänne, jos kerta vielä läheisemmin rautateihin liittyvät postikortit, ratapihakaaviot yms. tulee lähettää tänne resiinan keskusteluun?
tallennettu
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 309


« Vastaus #2 : Joulukuu 01, 2009, 18:33:33 »

Erityisen kiistanalaista on joskus ollut bussikuvien lisääminen vaunut.orgiin, jos niillä on muka ollut tekemistä esim. junaa korvaavana. Sen perusteella myöskään niitä ei siis enää tule lähettää tänne, jos kerta vielä läheisemmin rautateihin liittyvät postikortit, ratapihakaaviot yms. tulee lähettää tänne resiinan keskusteluun?

Kysehän tässä on nyt siis siitä, että (valo)kuvia perinteisesti katsellaan, ja sitä varten Vorg lähinnä on: käyttäjät jakavat keskenään toisten katseltavaksi rautatieaiheisia kuviaan. Skannit eivät kuitenkaan ole kuvia, joita katsellaan samoin kuin kuvia. Kuten todettua, skanneilla on oma arvokas tehtävänsä informatiivisina dokumentteina, mutta varsinaisia kuvia ne eivät ole. Kovin moni tuskin kotonakaan valokuva-albumiinsa laittelee karttoja tahi kaavioita, vaan ne ovat kenties jossain omassa kansiossaan.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 01, 2009, 18:46:35 »

Deeveri eestä, deeveri taakaa,deeveri istuu, deeveri makaa,deeveri maassa,deeveri puussa, deeveri hiipii illan suussa. Siis näin?
tallennettu
Tapani Kunnas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 287


« Vastaus #4 : Joulukuu 01, 2009, 19:02:00 »

Ehdottomasti näin. Jos joku onnistuu ottamaan kuvan Deeveristä puussa, niin minä ainakin haluan nähdä sen kuvan täällä Vorgissa.
tallennettu
Janne Ridanpää
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 94


« Vastaus #5 : Joulukuu 01, 2009, 19:22:01 »

Monet ovat kokeneet, että liitteet eivät saa kaipaamaansa huomiota, ja että ne hautautuvat keskusteluun. Asiaan on kuitenkin tulossa parannus! Koko sivustokokonaisuutta päivitetään ja tässä kohtaa mm. karttojen ja ratapihakaavioiden julkaisu järjestetään uudella tapaa. Vaunut.orgia kehitetään jatkossa entistä enemmän siihen suuntaan, että se toimii vain rautatieaiheisten kuvien esittelypaikkana ja arkistona.

Olisin kiinnostunut tietämään, minkälaisia toimenpiteitä tällä "sivustokokonaisuuden laajentamisella" tarkoitetaan. Jos kuitenkin käsitin oikein, itse vorgissa näitä piiroksia ja kaavioita ei kuitenkaan nähtäisi, vaan niitä varten kehitettäisiin oma vorg-resiina -plazan osio. Kehottaisin kuitenkin ylläpitoa harkitsemaan, saavutetaanko tällä pirstaloinnilla enemmän hyötyä vai haittaa. Vorgissakin kaaviot ja kuvat voitaisiin erottaa toisistaan tageilla tms. luokittelemalla. Voi nimittäin olla, että jonkin dokumenttiskannauksen postaaminen voi olla perusteltua vaikkapa historiallisesti mielenkiintoisen kuvan tai kuvasarjan yhteydessä.

Riskinä vorgin avaamisessa kaikenlaisille kuvatiedostoille on toki sisällön rönsyilevyys ja sitä kautta moderoinnin vaikeus. Tuhanteen kertaan kuvattu Sm4 Helsingin asemalla ei pärjänne puuduttavuudessa tuoreimman aikatauluvihon skannauksille.

En kuitenkaan lähde tuomitsemaan kehittelemäänne systeemiä ennen kuin olen nähnyt sen. Odotan mielenkiinnolla uudistuksia.
tallennettu

Nosturi on nostotoiminnan keskus.
Aku Mustonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #6 : Joulukuu 01, 2009, 19:33:29 »

Minun on hankala ymmärtää ylläpidon linjausta siitä, etteivät piirrokset, ratapihakaaviot ym. olisi hyväksyttäviä. Itse näen ne merkittävänä osana rautatiehistoriaa ja siten mielestäni niitä pitäisi voida säilöä Vorgiin, jonka yksi tehtävä ilmeisesti on toimia jonkinlaisena arkistona...

Itse ylläpidän myöskin erästä netin yleistä kuvapalvelua, jonka olen itse koodannut. Miksei ylläpito voisi esimerkiksi lisätä kuviin yhden määritteen, joka määrittää kuvan luonteen (valokuva, piirros). Nämä
"puristit", jotka eivät halua piirroksia nähdä, voisivat vain asetuksistaan valita "piilota piirrokset." En usko, että kovin moni tuota ominaisuutta tarvitsisi.

Siis, miksi arkistoida vähemmän, kun voi arkistoida enemmän? Itse ainakin joskus koen vanhat ratapihakaaviot jne. erittäin mielenkiintoisiksi ja ne tukevat muuta Vorgin sisältöä.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2348


« Vastaus #7 : Joulukuu 01, 2009, 20:37:24 »

Minä ylläpidin vuosia sitten rautatiearkistoa. Jossain vaiheessa se loppui. Mutta mikäs on tekijänoikeuksien laita, jos näitä erilaisia piirustuksia keräilisi jonnekin päin nettiä omaan arkistoonsa?
tallennettu
Aku Mustonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #8 : Joulukuu 01, 2009, 22:35:59 »

Minä ylläpidin vuosia sitten rautatiearkistoa. Jossain vaiheessa se loppui. Mutta mikäs on tekijänoikeuksien laita, jos näitä erilaisia piirustuksia keräilisi jonnekin päin nettiä omaan arkistoonsa?


Tietystikään tekijänoikeuslain suojaamaa materiaalia ei saa julkaista netissä ilman tekijänoikeuden haltijan lupaa. Tämä ei koske tapauksia, joissa itse olet ainoa tuon palvelun käyttäjä ja pääsy sinne on muilta estetty. Tällöin se on sinun henkilökohtaista käyttöäsi.

Tietenkään silloin, jos tekijänoikeuden haltijat itse lataavat materiaalin arkistoon, ei ongelmaa synny.
tallennettu
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #9 : Joulukuu 02, 2009, 07:03:00 »

Kovin moni tuskin kotonakaan valokuva-albumiinsa laittelee karttoja tahi kaavioita, vaan ne ovat kenties jossain omassa kansiossaan.

Minä ainakin ehdottomasti panin - silloin kun fyysisiä valokuvakansioita vielä rakentelin - valokuvakansioihin, karttoja, aikatauluja, kuitteja, matkalippuja, etikettejä, postikortteja, lehtileikkeitä, mainoksia yms. Eihän mikään ole niin tylsä kuin valokuvakansio, jossa on vain valokuvia.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 935


« Vastaus #10 : Joulukuu 02, 2009, 07:24:18 »

Vaunut.orgia kehitetään jatkossa entistä enemmän siihen suuntaan, että se toimii vain rautatieaiheisten kuvien esittelypaikkana ja arkistona.

Määrittely kaipaa edelleentäsmennystä, jos 'kuvilla' halutaan tarkoittaa vain ihmisten itse ottamia valokuvia. Sillä tottahan esim. raidekaaviot ja juna-aiheiset postikortit ovat ehdottomasti sekä kuvia että rautatieaiheisia.
tallennettu

"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #11 : Joulukuu 02, 2009, 09:00:42 »

Sallitut tiedostomuodot liitteissä ovat jpg ja pdf.

Omasta puolestani esittäisin toiveen myös png-kuvien sallimiseksi liitteissä. Jpg kun tapaa sutata viivapiirrokset, ja pdf taas on järkyttävän raskas formaatti pienempien kuvien esittämiseen.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 552


« Vastaus #12 : Joulukuu 02, 2009, 09:58:01 »

Vaunut.orgia kehitetään jatkossa entistä enemmän siihen suuntaan, että se toimii vain rautatieaiheisten kuvien esittelypaikkana ja arkistona.

Määrittely kaipaa edelleentäsmennystä, jos 'kuvilla' halutaan tarkoittaa vain ihmisten itse ottamia valokuvia. Sillä tottahan esim. raidekaaviot ja juna-aiheiset postikortit ovat ehdottomasti sekä kuvia että rautatieaiheisia.

Lisäksi "rautatiekuva" kaipaa myös täsmennystä. Miksi esimerkiksi rautatieaiheisista pienoismalleista otettuja kuvia on tiettävästi poistettu arkistosta?
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #13 : Joulukuu 02, 2009, 13:14:56 »

Jos Vorgin halutaan olevan nimenomaan rautatieaiheisten junavalokuvien arkisto, se on minusta ihan ok. Sanottakoon se vain ohjeistuksessa niin selvästi, ettei kenellekään tule tarvetta kitistä.

Henk.koht. olen sitä mieltä, että myös kuvan laatukriteereitä olisi syytä tarkentaa - ei minusta ihan mikä hyvänsä suhero ole arkistoitavaa materiaalia. Minusta olisi määritellä myös kuvan pienin koko. Ja luopua tuosta typerästä korkeusrajasta... jaa, mutta sen minä taisinkin sanoa jo joskus aikaisemmin...
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 844


« Vastaus #14 : Joulukuu 02, 2009, 15:40:13 »

Vaunut.orgia kehitetään jatkossa entistä enemmän siihen suuntaan, että se toimii vain rautatieaiheisten kuvien esittelypaikkana ja arkistona.

Määrittely kaipaa edelleentäsmennystä, jos 'kuvilla' halutaan tarkoittaa vain ihmisten itse ottamia valokuvia. Sillä tottahan esim. raidekaaviot ja juna-aiheiset postikortit ovat ehdottomasti sekä kuvia että rautatieaiheisia.

Minusta tämä on aika ihmeellistä kinastelua 90 % aikuisten ihmisten kesken tyyliin ”Deeveri siellä ja täällä / puskakuvat / raidekaaviot / kuvan koko / ym.” joka ei vaan satu miellyttämään”. Suuresti ihmettelen että näillä upeilla sivuilla ei ole jonkinlaista selkeästi avointa ”johtokuntaa” näistä epäselvistä asioista päättämässä, nyt tähän johtoklikkiin kuuluu mm. eräänlaisia kuvanpoiston ”hämärähenkilöitä” (kuvanpoistot puolilta öin, ainakin minulla), jotka eivät voi edes esiintyä omalla nimellään hoitaessaan tätä ”virkaa”. Minusta kuvan kuin kuvan (rajatapaus) voisi jättää sivuille muutamaksi päiväksi ”roikkumaan”, kyllä sen sopivuus aika nopeasti kommenteista selviää. Alkuvuodesta ylläpito perusteli ”kiellettyjä” kuvia rajallisella muistikapasiteetilla, tämä kuulosti enemmän kuin bu..si…, siis mikä tai kuka on näiden rajoitusten takana. Tässä on pieni otos sivuille viimeaikoina lisätyistä ja sinne hyväksytyistä ”kuvista” (minusta ovat ihan ok), mutta mutta ne viralliset ohjeet  !!??.   http://vaunut.org/kuva/59026   http://vaunut.org/kuva/58911 http://vaunut.org/kuva/58577 http://vaunut.org/kuva/58448 http://vaunut.org/kuva/57981 http://vaunut.org/kuva/57980 http://vaunut.org/kuva/57701 http://vaunut.org/kuva/57629 http://vaunut.org/kuva/57106 http://vaunut.org/kuva/56900  http://vaunut.org/kuva/59312   Pyydän nyt PJ Japea katsomaan ”kuvaa” joka minulta on viimeksi poistettu, ja joka ei edes kuulunut mihinkään kiellettyjen kuvien kategoriaan, (piirustuksia, karttoja, lehtileikkeitä, ratapihakaavioita ja joulukortteja ei Vaunut.orgissa julkaista)  ja kommentoimaan kaikkea yllä olevaa julkisesti tässä viestiketjussa. Ps.1 Antaa kaikkien kukkien kukkia vaan. Ps 2 Suurkiitokset ja terveiset sivustojen ”isälle” Janne Määtälle.
tallennettu

Skiffari 40
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #15 : Joulukuu 02, 2009, 15:48:28 »

Suurkiitokset ja terveiset sivustojen ”isälle” Janne Määtälle.

Yritätkö sanoa, että Määtän aikaan kuvien poistokriteerit ja säännöt ylipäätään olivat jotenkin selkeämmät ja oikeudenmukaisemmat? Hymyilee leveästi
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 844


« Vastaus #16 : Joulukuu 02, 2009, 16:00:01 »

Suurkiitokset ja terveiset sivustojen ”isälle” Janne Määtälle.

Yritätkö sanoa, että Määtän aikaan kuvien poistokriteerit ja säännöt ylipäätään olivat jotenkin selkeämmät ja oikeudenmukaisemmat? Hymyilee leveästi

Kiitoksilla ei ollut mitään tekemistä varsinaisen asian kanssa, voit ajatella asian seuraavasti: Ilman isääsi ja/tai äitiäsi ei olisi sinuakaan. Että näin.
tallennettu

Skiffari 40
Perttu Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 184


« Vastaus #17 : Joulukuu 02, 2009, 17:09:06 »

Ei kai tässä olla pikkuhiljaa menossa tyyliin railpictures.net myös vorgissa? Meinaan se oliskin varma keino hävittää loputkin kuvien lisääjät täältä. On nimittäin saletti se, että jos liikaa aletaan rajoittamaan kuvien sisältöä tai aletaan asettamaan liian korkeita laatuvaatimuksia kuville, kuinka moni aloitteleva kuvaaja tänne uskaltaa sitten kuvia lisätä? On toki suotavaa antaa rakenttavaa kritiikkiä  kuvista, mutta jos aletaan heti esittämään tyyliin miks noin surkea kuva on tänne lisätty - on jo karkoittavaa. Myönnän! olen itsekin aikanaan innoissani lisäillyt tänne sellaisia kuvia joita ei tänäpäivänä edes ilkeäisi julkisesti esittää. Mutta kehtiystä on tapahtunut kuvauskaluston saralla, taidoista en mene varmuuseen. Eikö siis voisi olla eri arkisto noille aikataulukuville jne, koska kuitenkin nekin on osaltaan historiaa, ja niitäkin on mukava katsella. Nehn liittyy rautatiemaailmaan siinä missä se deeveri puussa - kuvakin ( kiitokset muuten kyseisen kommentin kirvoittamista nauruista. )
tallennettu
Timo Valtonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 414


« Vastaus #18 : Joulukuu 02, 2009, 17:25:27 »

Suurinta nautintoa vorgissa tarjoavat kuvat ja varsinkin niistä kehkeytyvä keskustelu. Keskustelun kuluessa tulee usein tarvetta raidekaavioiden tai muiden piirustusten tai aikataulujen esittämiseksi. Joukossamme on viisaita, jotka sellaisia kykenevät rustaamaan niin kuin esimerkiksi Eljas on meidän kaikkien hyödyksi tehnyt.  Jonkun kuvan keskustelu saattaa olla pitkäänkin unholassa kunnes joku innostuu jatkamaan sitä ja silloin ärsyttää kun sensori on vienyt viitemateriaalin.

Joulukortit ovat usein hauskoja, mutta ei niillä yleensä mitään historiallista arvoa ole. Ne voisi poistua automaattisesti jollain tietyllä viiveellä samoin kuin jotkut muutkin huumoripläjäytykset. Rajanveto on vaikeaa ja jotkut oikeaoppiset puristit lukevat sääntöjä kuin piru raamattua eivätkä suo mitään poikkeuksia. Voisiko kuvia vorgiin laitettaessa asetuksissa olla myös ruksi ruutuun -kohta jossa kysytään kuvien lähettäjältä on kyseessä määräaikainen kuva vai säilytettäväksi käytetty kuva?

Kun kuvat teksteistä, piirroksista yms. halutaan pois kuva-arkistosta voitaisiinko tästä lähtien tehdä pysyvä säilytyskansio tämänkaltaiselle materiaaleille, joihon voisi sitten tehdä tarvittaessa linkit kuvien kommenteista ja varsinaisista keskusteluista? Antaisi niiden sitten olla käytettävissä niin pitkään kuin keskustelut ja varsinaiset kuvat ovat saatavilla.

tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #19 : Joulukuu 02, 2009, 17:37:24 »

En ole vielä huomannut kenenkään kertoneen, mikä vika on nykyisien sääntöjen mahdollistamissa käytännöissä.

Jos jonkin rautatievalokuvan yhteydessä tulee tarve esittää jokin piirros, niin aivan yhtä hyvin sen voi lisätä keskustelun puolelle. Aivan yhtä simppeliä siihen on linkata, kuin pysyväisarkistonkin kuvaan. Bonuksena, piirrokseen liittyvään keskusteluun voi lisätä lisää piirrustuksia, kuka tahansa. Ylläpito on myös ilmaissut, ettei heillä ole tarkoitus poistaa keskustelujen liitetiedostoja minkään määrätyn ajan jälkeen.

Alleviivaisiko siis joku, mikä nykysääntöjen ongelmana on?
tallennettu
Aku Mustonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 4


« Vastaus #20 : Joulukuu 02, 2009, 17:51:46 »

En ole vielä huomannut kenenkään kertoneen, mikä vika on nykyisien sääntöjen mahdollistamissa käytännöissä.

Jos jonkin rautatievalokuvan yhteydessä tulee tarve esittää jokin piirros, niin aivan yhtä hyvin sen voi lisätä keskustelun puolelle. Aivan yhtä simppeliä siihen on linkata, kuin pysyväisarkistonkin kuvaan. Bonuksena, piirrokseen liittyvään keskusteluun voi lisätä lisää piirrustuksia, kuka tahansa. Ylläpito on myös ilmaissut, ettei heillä ole tarkoitus poistaa keskustelujen liitetiedostoja minkään määrätyn ajan jälkeen.

Alleviivaisiko siis joku, mikä nykysääntöjen ongelmana on?

Kuten todettua, tämä keskustelufoorumi ei ole samanlainen "arkisto" kuin itse pääsivusto. Esimerkiksi ohjelmistopäivitysten tai vanhojen viestien siivoilujen ym. yhteydessä on mahdollista, että näitä keskustelufoorumeille liitteina lisättyjä tiedostoja katoaa tai niiden url:it muuttuvat ja linkit tulevat käyttökelvottomiksi. Kuitenkin nämä piirroksetkin ja kaaviot jne. ovat oleellinen osa rautatiehistoriaa siinä missä varsinaiset valokuvatkin.

Olen edelleen sitä mieltä, että rautatieaiheisten piirrosten, kaavioiden ym. lisääminen pitäisi olla sallittua. Jos (teknisellä) ylläpidolla / kehittelijöillä olisi viitseliäisyyttä, ei sellaisen ominaisuuden kuin "Merkkaa kuva muuksi kuin valokuvaksi" lisääminen luulisi olevan vaikeaa. Kaikki sellaiset ei-valokuvat, joilla ei kyseistä merkintää olisi, poistettaisiin toki armotta.

Summa summarum: Arkistoida kannattaa kaikki aiheeseen liittyvä ja laadukas materiaali, lopussa on kyse lajittelusta.
tallennettu
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« Vastaus #21 : Joulukuu 02, 2009, 20:08:13 »

Ydinkysymys: Kuinka paljon HAITTAA ratapihakaaviot, vanhat postikortit tms. skannit ovat aiheuttaneet? Kuinka moni niitä vihaa ja esim. kuinka paljon enemmän tilaa skanni vie kuin kuva? Näistä kysymyksistä olisi hyvä lähteä.

Joulukorttikuvat irstaine fontteineen ovat muutaman päivän jälkeen kokolailla turhia, mutta pointtini on se, kuinka paljon tällä aineiston vai pitäisikö todeta jo valokuvien "arjalaistamisella" suututetaan ja kadotetaan kuvaajia ja aineiston uppaajia vs. se "hyöty", jota tiukalla moderoinnilla saavutetaan? Miettikää sitä. Ymmärtääkseni paljon on jo menetetty erilaisten härkäsiksi paisuneiden kärpästen vuoksi vuosien saatossa

Eihän tänne syötetty eri ihmisiä erilailla "suututtava" aineisto edes tule kovin usein esiin paitsi satunnaiskuvissa ja voi ilmestyä tietyn rajoin tehdyillä hauilla. Ehkä eniten sapettaa CEmt-kuva, joka pöllähtää näytölle tuon tuosta. Vaikka CEmt onkin minulle se makuuvaunutyyppi, josta pidän nykykaluston puitteissa eniten.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #22 : Joulukuu 02, 2009, 20:14:21 »

Nyt on verenpaine laskenut riittävästi, jotta voin laittaa vielä yhden viestin tälle foorumille: Jupakka alkoi siitä, kun skannasin heinäkuun 1998 muistilehtiöstäni yhden sivun, jolle olin edestakaisella matkalla piirtänyt raidekaavion Ri-Psl. Käytin yli 3 tuntia sivun löytämiseen sekalaisten asioitten laatikoista (22kpl 39x29x16 cm) ja päälle skannaaminen ja lievä kuvankäsittely. Tiesin, että kuva poistetaan, mutta esitin toiveen, että se saisi olla niin kauan kuin asianomainen puheenaihe oli aktuelli. Mutta ei, se poistettiin lyhyemmässä ajassa kuin mitä minulta oli mennyt sen etsimiseen (kyläilijät voi vahvistaa että aineistoa on tolkuttomasti ja yksittäisen paprun löytäminen ei ole läpihuutojuttu).

Poiston syy oli: Ei rautatiekuva. Minusta se oli rautatiekuva, vaikka ei rautatievalokuva. Lisäksi sain vielä moitteet, että väärällä tavalla informoitu.

Mulle riitti. Ei se mitään herkkua ole kaivella vastauksia kysymyksiin. Sitä tekee vain, jotta joku saisi iloa vastauksesta. Poistatin muutkin kuvani ja tuli ainakin keskustelua ei-valokuvista, joten jotain hyödyllistäkin.

Yleisesti ottaen, jos vanhoilta kärttyisiltä ukoilta halutaan historiatietoja, niin kannattaisi ottaa vastaan niin kauan kuin asianomaisissa henki pihisee. Sitten se on myöhäistä. Eikä vanhuksille kannata asettaa liian suuria vaatimuksia kaikkien muotovaatimusten suhteen. Tietokoneen peruskäyttökin on aika vanhalla iällä saatu oppi. Linkkaa sinne, linkkaa tänne: Muuttakaa linkit te, jotka osaatte.

Ei muuta sanottavaa.   Vihainen  :@
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 844


« Vastaus #23 : Joulukuu 02, 2009, 20:27:51 »

En ole vielä huomannut kenenkään kertoneen, mikä vika on nykyisien sääntöjen mahdollistamissa käytännöissä.


Alleviivaisiko siis joku, mikä nykysääntöjen ongelmana on?

Kuten todettua, tämä keskustelufoorumi ei ole samanlainen "arkisto" kuin itse pääsivusto. Esimerkiksi ohjelmistopäivitysten tai vanhojen viestien siivoilujen ym. yhteydessä on mahdollista, että näitä keskustelufoorumeille liitteina lisättyjä tiedostoja katoaa tai niiden url:it muuttuvat ja linkit tulevat käyttökelvottomiksi. Kuitenkin nämä piirroksetkin ja kaaviot jne. ovat oleellinen osa rautatiehistoriaa siinä missä varsinaiset valokuvatkin.

Olen edelleen sitä mieltä, että rautatieaiheisten piirrosten, kaavioiden ym. lisääminen pitäisi olla sallittua. Jos (teknisellä) ylläpidolla / kehittelijöillä olisi viitseliäisyyttä, ei sellaisen ominaisuuden kuin "Merkkaa kuva muuksi kuin valokuvaksi" lisääminen luulisi olevan vaikeaa. Kaikki sellaiset ei-valokuvat, joilla ei kyseistä merkintää olisi, poistettaisiin toki armotta.

Summa summarum: Arkistoida kannattaa kaikki aiheeseen liittyvä ja laadukas materiaali, lopussa on kyse lajittelusta.


Topille, etkö lukenut ensikommenttiani tarkasti, jos luit, niin näit, että linkkien takana
on roppakaupalla "kiellettyä" tavaraa (minusta ovat tosi ok) eli ei tää nykyinen kieltopolitiikka edes toimi kunnolla, eli se on ongelma. Toiseksi, tuo on hieno idea saada merkata lisätty materiaali statuksella "kiellettyä materiaaalia" ja sen voisi saada nähtäväkseen vain sitä ylläpidolta erikseen anomalla, ylläpito sitten ilmoittaisi että 98 % sivuston porukasta on luvat pyytäneet, se siitä. Vähän niinkuin kielletty hedelmä Aatamin ja Eevan aikana. Tätä ei tarvitse sivuston tiukkapipojen ottaa ihan tosissaan. Ja lisäksi voihan mistä tahansa materiaalista ottaa skannauksen sijasta valokuvan, (niinkuin esimerkki tapauksissa on menetelty) sekö siitä tekee rautatieaiheisen valokuvan, pilkun n.......a.   
Anon tässä samalla "Eljaspuolueen" jäsenkirjaa, itsekkin ratsastan kohti auringonlaskua 50
>>. Itsellä tossa venttaa noin 100 kappaletta ennen vuotta 1960 (tekijänoikeus vanhentunut) otettua kuvaa, mutta kun niitä pitäis skannata, niin en nyt oikein tohdi edetä.

tallennettu

Skiffari 40
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #24 : Joulukuu 02, 2009, 21:21:49 »

Yleensä hyppään kaikki tuollaiset skannit yli, joten tavallaan ymmärrän rajauksen. Vorkilla on kuitenkin erinomaiset tsäännsit arkistoida sellaista matskua, joka muuten ei mihinkään arkistoon ikinä päätyisi. Sitä tsäänssiä ei kannata jättää käyttämättä.

Ehdotettu tägi "Ei junavalokuva" on kannatettava idea, Hakuun ja kaikki kuvat -listaan sitten oletusarvoisesti ruksaamatta jätetty nappula, jolla skannatut dokumentit saa näkyviin jos niitä nimeomaan tahtoo nähdä. Lisäksi kunkin käyttäjän asetussivulle mahdollisuus määrittää raksi pysyvästi ruksituksi. Luulen, että itse sen ruksisin, koska vaikka joku aikatauluskannaus mulle tuntemattomalta rataosuudelta ei ehkä yleensä ole kiinnostava, vastaan tulee yllättäviä helmiä.

Tällaiseen arkistokäyttöön foorumi on liian sekava. Foorumin puolelta niitä arkistoituja dokumentteja ei löydä erkkikään, kun tarvitsisi.

Jos tuollainen tägi aiheuttaa todella omituisen turhan materiaalin ilmestymistä, rajattakoon sen määritelmää: Julkaisuun päästetään vain sellaiset skannit, joissa on kyse jonkin rautatieaiheisen asiakirjan, lipun tai vastaavan arkistoinnista.

Tietynlainen museohan vorkki jo alkaa olla, kun täältä löytyy lähes puolen elämäni takaa valokuvia. Aika entinen ei koskaan palaa, mutta vorkissa sen voi aina nähdä. Ilman pääsymaksua, raahautumatta kaukaisen museon ovelle.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Sivuja: [1] 2 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Resiina  |  Resiinan nettisivusto  |  Aihe: Muut kuin varsinaiset junakuvat Vorgissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina