Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« : Lokakuu 31, 2020, 14:40:09 » |
|
Minkäläisiä mielipiteitä/ajatuksia teillä on Dr19-veturista?
Oma mielipide on se että on se ihan ok.
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Jaakko Pehkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 204
|
« Vastaus #1 : Lokakuu 31, 2020, 18:24:36 » |
|
Sinänsä hyvä että saadaan uusia Diesel vetureita. Nykyiset ovat jo sangen iäkkäitä. Toisaalta harmi kun se tarkoittanee Dv12 vetureiden osittaista? poistumista. Eipä silti kyllä yli 50 vuoden ikäisten vetureiden päivittäistä liikenteessä oloa voi pitää varsin kunnioitettavana. Toivottavasti uudet veturit ovat hyviä ja palvelevat luotettavasti pitkän aikaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Henrik Hietala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 44
|
« Vastaus #2 : Lokakuu 31, 2020, 18:34:48 » |
|
Keskustelua näistä vetureista täällä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #3 : Lokakuu 31, 2020, 22:45:47 » |
|
Näkisin tälle ketjulle kyllä paikkansa. Tuossa toisessa ketjussa ei kovin luontevasti tulla käsitelleeksi tällaista abstraktimpaa "miten veturi soveltuu tehtäväänsä, mitä sen käyttöönotto merkitsee Suomen rautateille, mitä se merkitsee rautatieharrastukselle" -keskustelua.
Osa tähän ketjuun sopivista asioista myös häiritsisi tuota toista ketjua, jos ne asiat sinne kirjoitettaisiin.
Mitä itse kysymykseen tulee... Stadler on diiselveturivalmistajana käsittääkseni aika pieni peluri. Hankinnan suunta on siis jonkin verran yllättävä. Stadlerilla näyttäisi olevan aito kiinnostus asiakkaan tarpeiden huomioimiseen ja tehokkaiden toimivien ja kaikkien kannalta hyvien ratkaisujen löytämiseen. Tarkoittaa, että yllättäviä vikoja on ehkä odotettavissa vähemmän kuin rautatiekalustolla tyypillisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 336
|
« Vastaus #4 : Lokakuu 31, 2020, 23:42:36 » |
|
Taitaa jäädä teholtaan Dr18:n ja Dr20:n alle.
Sekin mietityttää, että mitä nuo ajavat aluksi. Korvataanko vain Dv12-sarjaa vai meneekö Dr16 poistoon pienenä sarjana myös pian kun noita enemmän(Hmm kuinka se Kolarin yöjunan veto?). Voiko tuo viedä myös Dr14 töitä..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 01, 2020, 20:46:52 » |
|
Taitaa jäädä teholtaan Dr18:n ja Dr20:n alle.
Dr18 on 1550 kW ja Dr19:n pitäisi olla 1900 kW.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 06, 2020, 22:33:26 » |
|
Taitaa jäädä teholtaan Dr18:n ja Dr20:n alle.
Sekin mietityttää, että mitä nuo ajavat aluksi. Korvataanko vain Dv12-sarjaa vai meneekö Dr16 poistoon pienenä sarjana myös pian kun noita enemmän(Hmm kuinka se Kolarin yöjunan veto?). Voiko tuo viedä myös Dr14 töitä..
En usko, että Dr14 korvataan vielä. Ovat melko tärkeitä vaihtotöissä. Dr16 varmaan lähtee viimisetkin pois, mutta Dv12 on vielä melko tärkeä veturi, sillä taitaa oll veeärrän nykyisestä kalustosta ainoa jolla pääsee a radoille
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 06, 2020, 23:46:33 » |
|
Taitaa jäädä teholtaan Dr18:n ja Dr20:n alle.
Dr18 on 1550 kW ja Dr19:n pitäisi olla 1900 kW. Dr18:sta täytyy muistaa, että se perustuu aivan aataminaikaiselle teknologialle. Se on tehty saneeraamalla vuonna 1963 suunniteltu laite tietyiltä osin paljon nykyaikaisemmaksi. Esimerkiksi ajomoottorit siinä ovat kuitenkin sitä mallia, joka siihen on silloin 1963 suunniteltu. Tekniikan vanhanaikaisuus rajoittaa Dr18:n tehoa. Se on hyvä veturi ja mun nähdäkseni oikein fiksu valinta Fenniarailin tilanteessa, mutta jos on varaa uuteen veturiin, silloin kyllä on kannattavampaa ostaa oikeasti moderni tehokas peli. Hintaero Dr19 ja Dr18 välillä lienee kuitenkin aika huima. (Perstuntuma on, että jotain luokkaa kolminkertainen?)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2021, 14:12:37 » |
|
Joko se Dr19 on tullut?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 351
|
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2021, 14:25:19 » |
|
Valmistajan sivulla ei näytä olevan tähän liittyviä uusia uutisia. Vain se hankintauutinen vuodelta 2019 ja siinä maininta että ensimmäiset tulevat 2022.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #10 : Elokuu 26, 2021, 15:01:50 » |
|
Valmistajan sivulla ei näytä olevan tähän liittyviä uusia uutisia. Vain se hankintauutinen vuodelta 2019 ja siinä maininta että ensimmäiset tulevat 2022.
Resiinan Tasoristeyspalsta 1/2020 kertoo, että ensimmäinen tulisi tässä kuussa. https://www.resiinalehti.fi/artikkeli/123Mutta tämän jälkeen tilanne on saattanut toki muuttua. Jossain on myöhemmin ilmeisesti puhuttu vuodenvaihteesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #11 : Syyskuu 03, 2021, 11:06:32 » |
|
Twitterin puolelta löysin aiheesta yhden kuvan viimevuodelta. Kuinkahan pitkällä tämän rakentaminen ja testaus ym. on. Näyttä että muodot on hieman muuttuneet sitten ensimmäisen havainnekuvan. https://twitter.com/VRuutiset/status/1334052506536701955
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2021, 15:52:56 » |
|
Luin ohimennen, että Dr19 olisi liian painava, eikä sitä saa käyttää...
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2021, 16:06:01 » |
|
Luin ohimennen, että Dr19 olisi liian painava, eikä sitä saa käyttää...
Mistä lähteestä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #14 : Marraskuu 24, 2021, 16:17:50 » |
|
Luin ohimennen, että Dr19 olisi liian painava, eikä sitä saa käyttää...
Mistä lähteestä? En hoksannut katsoa, olin niin ajatuksissani..
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #15 : Marraskuu 24, 2021, 17:34:36 » |
|
Olisiko voinut olla kyse, ettei veturia saa käyttää esim. A-radoilla? Että se olisi niille liian painava?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 39
|
« Vastaus #16 : Marraskuu 24, 2021, 17:44:52 » |
|
Luin ohimennen, että Dr19 olisi liian painava, eikä sitä saa käyttää...
Oliko varmasti Dr19? Ettei ollut Dr21?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 271
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 24, 2021, 17:46:30 » |
|
Olisiko voinut olla kyse, ettei veturia saa käyttää esim. A-radoilla? Että se olisi niille liian painava?
Jimi saattaa olla oikeilla jäljillä, että ehkä Oula on lukenut tällaisesta rataluokkaan liittyvästä rajoituksesta. Dr 19:n paino on 88 tonnia ja akselipaino 22 tonnia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 24, 2021, 18:21:09 » |
|
Olisiko voinut olla kyse, ettei veturia saa käyttää esim. A-radoilla? Että se olisi niille liian painava?
Tästäpä taisi olla kyse, nyt kun tarkemmin muistelee.
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
|
Kimmo Huhta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 58
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 25, 2021, 21:34:30 » |
|
Jos tuon tuoreimman havainnekuvan linjat pitävät paikkansa vielä veturin valmistuessa, näyttää Dr19:sta muotoutuvan keulan poikkileikkaukseltaan symmetrinen. Ja käyntisillat kummallekin sivulle. Mukava ja toivottu muutos ulkonäköön mielestäni. Jotenkin enemmän asjallinen niin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1093
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 26, 2021, 12:18:08 » |
|
Onhan niitä, mutta en tiedä miksi julkisuuteen ei niitä ole laitettu. Tammikuussa onkin sitten nähtävissä jo kiskoilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 432
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 02, 2021, 16:02:01 » |
|
Onko tuo varmaa ja mikäs paino mahtanee olla?
|
|
|
tallennettu
|
Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
|
|
|
|