Miksi Skotlanti?Skotlanti ei ole tyypillisin pienoisrautatien teema Suomessa. Miksi siis päädyin uuden pienoisrautatien osalta Skotlantiin? Kiinnostus Sumujen Saarten juniin syntyi vaiheittain ja avaan tässä kirjoituksessa kiinnostuksen syntyhistoriaa.
Olin 10-vuotias aloitteleva rautatieharrastaja, kun teimme perheen kanssa ensimmäisen pidemmän ulkomaanmatkan Englantiin kesällä 1978. Pääasiassa olimme Lontoossa, mutta ajoimme junalla Brightoniin ja Portsmouthiin. Junat olivat sivukiskosta virroitettuja Slam-Door -sähköjunia. Junat kiinnostivat tuolloin jo todella paljon, mutta britiläiset junat olivat kuitenkin niin outoja ja vanhanaikaisia, että niihin ei herännyt vielä mitään kiinnostusta.
Sama toistui lähes seuraavat 40 vuotta! Kävin Britanniassa varsin tiiviisti sekä töiden että vapaa-ajan merkeissä, mutta junat jäivät edelleen täysin sivuraiteelle. Ainoa bongauskerta oli 2010, kun minulla oli pitkä koneenvaihto Lontoossa ja muutaman tunnin ajan bongasin junia Clapham Junctionissa:
http://vaunut.org/kuvat/?s=3148 Tämä oli tietysti mukavampaa, kuin lentoterminaalissa kyhjöttäminen, mutta vieläkään nämä oudonväriset suikerot eivät sytyttäneet!
Lopulta vasta Vorgissa olleet junakuvat Britanniasta saivat kiinnostuksen heräämään. Erityisesti Juhani Pirttilahden upeat kuvat eri puolilta Brittein saaria auttoivat ymmärtämään, miten upeita (rautatie)paikkoja ja monipuolista kalustoa saarilla on! (
http://vaunut.org/kuvat/?u=29&maa=61 ).
Skotlannissa kävin ensimmäisen kerran 2001. Esikoistyttäremme oli vielä vauva ja matkalla ei päässyt kovinkaan paljoa tutustumaan luontoon ja eri paikkoihin. Seuraavan kerran kävimme kahden ystäväni kanssa whisky- ja vaellusmatkalla Islayn saarella ja Ben Nevisillä kesällä 2014. Tuolla matkalla kiipesimme Ben Nevisin huipulle (
http://vaunut.org/kuva/134637?s=1 ). Tuo matka avasi silmäni Skotlannin luonnon aivan poikkeukselliselle kauneudelle. En ollut tiennytkään, että vihreästä väristä on olemassa 1000 erilaista sävyä ja että ne kaikki voi nähdä luonnossa samaan aikaan! Tämä kuva antaa kalpean viitteen luonnon kauneudesta:
http://vaunut.org/kuva/134373?s=1Ensimmäinen pidempi junabongaukseni Britanniassa tapahtui syksyllä 2018, kun olimme koulujen syysloman aikana Lontoossa. Muu väki oli yhden päivän kaupoilla, jolloin minulla oli hyvä hetki bongata Lontoon monipuolista rautatieliikennettä:
http://vaunut.org/kuvat/?s=4464 Tämä bongauspäivä ja käynti Ian Allanin legendaarisessa rautatiekirjakaupassa ja sieltä hankitut kirjat tekivät minusta lopulta Britti-junien suuren fanin! Yhtiöiden ja kaluston kirjo oli ollut aivan valtava ja lopulta silmiä alkoi miellyttää myös kaluston hrrrmh, "persoonallinen" muotoilu.
Seuraavan Skotlannin matkan pontimena oli Eljas Pölhön lyhyt maininta jonkin kuvan yhteydessä, että elokuussa 2019 olisi mahdollista nähdä höyryveturi Firth of Forthin klassisella sillalla. Tein nopeasti matkajärjestelyt ja onnistuihan se höyryveturin bongauskin:
http://vaunut.org/kuvat/?s=4681 Samalla tuli bongattua aikamoinen kattaus skottilaista junaliikennettä:
http://vaunut.org/kuvat/?s=4663 ,
http://vaunut.org/kuvat/?s=4670 ,
http://vaunut.org/kuvat/?s=4677 ,
http://vaunut.org/kuvat/?s=4705 ja
http://vaunut.org/kuvat/?s=5006Tämä elokuun kuvausmatka poiki myös artikkelin Skotlannin rautatiehistoriasta, joka julkaistiin Resiinassa 4/2020.
Helmikuussa 2020 juuri ennen koronaa ehdin tehdä matkan Glasgowiin Model Rail Scotland -näyttelyyn (
http://vaunut.org/kuvat/?s=4843 ). Tässä näyttelyssä nähdyt käsittämättömän upeat pienoisrautatiet olivat viimeinen niitti, päätin tuolla, että jossain vaiheessa rakennan skottilaisen radan, jossa yhdistyvät luonnon epätodellinen kauneus ja brittiläisen kaluston outous!