Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 474
|
« : Huhtikuu 06, 2021, 14:24:32 » |
|
VR Groupin tiedotteesta: ”Raidekaluston kunnossapitoyhtiö VR FleetCare on allekirjoittanut sopimuksen norjalaisen junaoperaattorin Vy Tog AS:n hankkimien makuuvaunujen kattavasta modifioinnista ja kaupallisen ilmeen parantamisesta. Sopimus kattaa yhteensä kahdeksan BDcmz 874.1 - makuuvaunun modernisoinnin. Projektin toteutus alkaa heti ja kunnostetut vaunut toimitetaan asiakkaalle vielä vuoden 2021 aikana. Työt tullaan suorittamaan FleetCaren Oulun varikolla ja Pieksämäen konepajalla.” ( Käytettyjä vaunuja kauppaavan HEROS-yhtiön sivuja sekä Wikipediaa tutkimalla ilmenee, että BDcmz 874.1 -vaunut on muutettu sarjasta Bocmh 246, ja nämä puolestaan sarjasta Bcm 243, jonka valmistus alkoi 1963. Tässä yhteydessä joku voisi ehkä ihmetellä, miten 1960-lukulaiset saksalaisvaunut kelpaavat VR FleetCarelle modernisoitaviksi, mutta 1980–1990-lukulaiset suomalaisvaunut eivät…)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 06, 2021, 14:28:23 » |
|
Tarpeeksi kun maksaa, niin tekevät mitä vain
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #2 : Huhtikuu 06, 2021, 14:58:17 » |
|
Ennen kaikkea tärkein osa uutisesta on se, että kuljetetaan rautateitä pitkin, myös Suomessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 988
|
« Vastaus #3 : Huhtikuu 06, 2021, 17:28:54 » |
|
Ennen kaikkea tärkein osa uutisesta on se, että kuljetetaan rautateitä pitkin, myös Suomessa.
Aikamoisen riskin VR ottaa. Mitä jos Vy päättääkin että ne saavat jäädä Suomeen kilpailemaan VR:n junien kanssa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vertti Kontinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 38
|
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2021, 19:53:52 » |
|
Ennen kaikkea tärkein osa uutisesta on se, että kuljetetaan rautateitä pitkin, myös Suomessa.
Mitenköhän se yhdistelmä mahtuu ATU:n sisälle? Voisi kuvitella, että joku rekkavaunu ja makuuvaunu sen päälle, mutta mahtuuko silti?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2215
|
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2021, 20:10:57 » |
|
Aikoinaan on kuljetettu Occ vaunjihin lastatuina suomalaisia teräskorisia matkustajavaunuja Sievin, Lapuan ja Perkiön onnettomuuksie jäljiltä Pasilan konepajalle. Telit kulkivat Hkb vaunuissa. Eli veikkaan jotain vastaavaa.... Ja onhan Otanmäestä kuljetettu Turun kautta Ruotsiin vastaavalla tavalla katettuja vaunuja. Elikä Verttille vastaan, että kyllä mahtuu, sillä sarjatunnuksista päätellen vaunut ovat olleet yksikerroksisi lepovaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #6 : Huhtikuu 07, 2021, 08:58:04 » |
|
Saneerattavat vaunut ovat pitkiä, 26,40 metrin mittaisia. Occ-vaunun pituus on vain 19,5m. Sdggnqss-w -vaunujen pituuskin vain 24,88 metriä. Taitavat liikkua Suomessa kahden Kbp-vaunun päällä jolloin kahden Kbp-vaunun yhdistelmän pituus olisi juurikin 26,48 metriä.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2021, 12:43:00 » |
|
Joskushan on esim. pitkiä teräspalkkeja kuskattu niin Occ-vaunuissa, että vaunun päät on laskettu alas ja molemmin puolin ollut esim Kbp-vaunut minkä päällä yli tulevat päät ovat levänneet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2021, 13:29:38 » |
|
Aikoinaan on kuljetettu Occ vaunjihin lastatuina suomalaisia teräskorisia matkustajavaunuja Sievin, Lapuan ja Perkiön onnettomuuksie jäljiltä Pasilan konepajalle. Telit kulkivat Hkb vaunuissa. Eli veikkaan jotain vastaavaa.... Ja onhan Otanmäestä kuljetettu Turun kautta Ruotsiin vastaavalla tavalla katettuja vaunuja. Elikä Verttille vastaan, että kyllä mahtuu, sillä sarjatunnuksista päätellen vaunut ovat olleet yksikerroksisi lepovaunuja.
Telit taitavat jäädä Haaparantaan ja vaunun runko jatkaa Suomeen Ouluun ja Pieksämäelle avovaunussa ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Aapo Niemelä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 28
|
« Vastaus #10 : Huhtikuu 07, 2021, 19:39:29 » |
|
Tarkoittaako tämä sitä, että Tornion 70t pukkinosturi pääsee taas käyttöön?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2215
|
« Vastaus #11 : Huhtikuu 08, 2021, 07:07:39 » |
|
Tarkoittaako tämä sitä, että Tornion 70t pukkinosturi pääsee taas käyttöön?
Todennäköisesti ei, sillä mitä ilmeisimmin nosturin tarkastusajat ovat umpeutuneet, jotenka edullisinta lienee muutamaan nostokertaan käyttää autonostureita. Ja kuormaushan voitaneen tehdä myös Haaparannan puolella. Ja tuohon paikan valintaan vaikuttaa varmasti eurot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #12 : Huhtikuu 08, 2021, 18:50:47 » |
|
Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #13 : Huhtikuu 09, 2021, 05:12:34 » |
|
Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.
Makuuvaunuilla ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 988
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 09, 2021, 11:36:04 » |
|
Saneeratut vaunut tulevat Oslon ja Bergenin väliseen liikenteeseen.
Makuuvaunuilla ? Lepovaunuilla. Niissä saa punkat päiväasentoon jolloin se toimii istumavaununa. Oslo-Bergen väliä kulkee tosin kanssa yöjuna joten vaunuja luultavasti kulkee edestakaisin pitkin vuorokautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Vornanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 987
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 09, 2021, 15:16:59 » |
|
Kalevassa olis tänään juttua projektista maksumuurin takana:https://www.kaleva.fi/deutsche-bahnin-makuuvaunut-saavat-uuden-ilmeen-vr/3504236?fbclid=IwAR2YkN9ZVbIO2YXPDKmSl0iBJ9npwWpKXJ-v-t_qHTJiRHu0_tDwV8eGBDk
*Vaunut tulevat Ouluun huhtikuun lopussa *Vaunut siirretään Haaparannalla erikoisrekkavaunujen päälle joiden avulla ne kuljetetaan Ouluun ( Sdggnqss-w?) *VR tiedottaa kuinka vaunujen matkaa voisi seurata turvallisesti (jos ne tulevat Ouluun järkevään kellonaikaan) *Työllistää kymmeniä henkilöitä varikolla + alihankkijat *Valmiit vaunut toimitetaan VY:lle joulukuussa 2021. *Vaunuissa uusitaan tekniikka, korit maalataan, matkustajien tavaransäilytys uusitaan, hyttien pinnat, patjat ja kankaat päivitetään
|
|
|
tallennettu
|
Kiskoviikko aina sunnuntaisin facebookin ryhmässä Yksinäinen junan pilli
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 09, 2021, 15:54:19 » |
|
Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 09, 2021, 16:07:40 » |
|
Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 09, 2021, 17:33:20 » |
|
Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu. Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 09, 2021, 18:47:03 » |
|
Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu. Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä? ne on jo olemassa ja käytössä (sr3) ja nopearajoitus on 80km/t
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #23 : Huhtikuu 10, 2021, 01:06:34 » |
|
Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu. Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä? ne on jo olemassa ja käytössä (sr3) ja nopearajoitus on 80km/t Mihin niitä tarvitaan? Ei kai Sr3-vetureissa ole 1435 mm telejä alla edes tehtaalla? Ja kun 1524 mm telit ovat jo tehtaalla olemassa (aiheesta löytyy paljon kuvia, joissa Sr3:n alla 1435 mm Loco buggyt), en oikein näe käyttöä leveäraideversiolle samasta. Mutta tosiaan: Miksi niitä on? Missä käytössä ne ovat?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Rantala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 623
|
« Vastaus #24 : Huhtikuu 10, 2021, 06:28:22 » |
|
Ilmeisesti 1524 mm:n MD-telejä ei voi vaihtaa vaunujen alle Haaparannan nosturilla. Varmaan tämäkin vaihtoehto on tutkittu?
Järkevintä olisi käyttää loco byggyjä, samoin kuin Sr3:set kuljetettiin Saksassa Miksi ihmeessä? Saksassa noin on pakko tehdä, kun kuormaulottuma on liian ahdas. Veturi ei mahtuisi vaunun päälle ilman, että osuisi ensimmäiseen radan ylittävään siltaan. Suomessa mahtuu. Loco buggy aiheuttaa nopeusrajoituksen. Kun asia voidaan Suomessa tehdä helpommin ja paremmin, se kannattaa tehdä helpommin ja paremmin. Oma kysymyksensä on lisäksi, mistä saadaan 1524 mm raideleveydelle Loco buggyjä? ne on jo olemassa ja käytössä (sr3) ja nopearajoitus on 80km/t Mihin niitä tarvitaan? Ei kai Sr3-vetureissa ole 1435 mm telejä alla edes tehtaalla? Ja kun 1524 mm telit ovat jo tehtaalla olemassa (aiheesta löytyy paljon kuvia, joissa Sr3:n alla 1435 mm Loco buggyt), en oikein näe käyttöä leveäraideversiolle samasta. Mutta tosiaan: Miksi niitä on? Missä käytössä ne ovat? Valmistajalla löytyy varmasti. RailAdventure.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|