Erimielisyyttä on lähinnä ollut sopimuskauden pituudesta
Ei se ihan näin yksinkertaista ole. Siellä on 2 muutakin ongelmakohdetta. Työnantaja halua huonontaa työpaikkalisäeläkettä (semmoista ei taida olla Suomessa) ja sitten GDL:n sopimusoikeuden laajuudesta. Rautatiealalla on 2 ammattiliittoa: "Parempia" sopimuksia saanut GDL ja "huonompia" sopimuksia saanut "SAK-lainen" EVG. GDL pyrkii laajentamaan sopimuksensa kattavuutta ja sitä DB haluaa estää. Tai sitten DB haluaa rajoittaa GDL:n sopimusoikeutta, keneltä nyt kysyy.
Historiallisesti veturimiehet olivat virkamiehiä ja siksi 2 ammattiliittoa. Nykyisin 5000 veturinkuljettajaa 20000:sta on edelleenkin virkamiehiä. Virkamiestä ei voi irtisanoa (paitsi rikoksen tms. takia). Virkamiehillä ei ole lakko-oikeutta ja siksi junia kulkee myös lakon aikana, joskin rajoitetusti.
En ole itsekään täysin ymmärtänyt sitä soppaa.