Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Linja-auto tasoristeysonnettomuudessa Kaskisissa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry alas Tulostusversio
Lasse Reunanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 92


« Vastaus #25 : Lokakuu 05, 2021, 19:37:24 »

Aikalailla uskomatonta keskustelua tässä ketjussa.

Bussi ajaa pysähtymättä tasoristeykseen välittämättä väistämisvelvollisuudesta ja sitä tähdentävistä STOP-merkistä. Sitten täällä viestitolkulla pohditaan museoliikenteen syyllisyyttä ja ties mitä muuta.


Se näyttää olevan kova pala monelle, kun rataverkolla on muitakin liikennöitsijöitä kuin VR.
tallennettu
Teuvo Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 43


« Vastaus #26 : Lokakuu 05, 2021, 20:00:28 »

Aikalailla uskomatonta keskustelua tässä ketjussa.

Bussi ajaa pysähtymättä tasoristeykseen välittämättä väistämisvelvollisuudesta ja sitä tähdentävistä STOP-merkistä. Sitten täällä viestitolkulla pohditaan museoliikenteen syyllisyyttä ja ties mitä muuta.

Ja sinä tulet jälkiviisastelemaan sen jälkeen, kun viranomainen on kertonut onnettomuuteen johtaneen syyn. Itse en näe mitään syyllistämistä yhdessäkään aiemmassa postauksessa. Pelkästään erilaisia arveluja onnettomuuden syistä. Yhtälailla samaa keskustelua täällä olisi käyty aamulla julkisuuteen tulleiden tietojen pohjalta, vaikka operaattorina olisi ollut VR, OPF tai jokin muu.
tallennettu
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 80


« Vastaus #27 : Lokakuu 05, 2021, 20:22:53 »

MTV uutisoi seuraavasti:
Kaskisen turmassa yhteensä 12 henkilöä, kaksi loukkaantui vakavasti – turman "juna" oli epämääräinen yhdistelmä
Kaskisen tasoristeysturman syy on yhä epäselvä ja pelastuslaitoksen mukaan turman osapuolena ollut raideliikenteen kulkuväline oli epämääräinen yhdistelmä. Raideliikenteen kulkuneuvo törmäsi koulubussiin, jossa oli yhteensä seitsemän koululaista.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaskisen-turmassa-yhteensa-12-henkiloa-kaksi-loukkaantui-vakavasti-turman-juna-oli-epamaarainen-yhdistelma/8253456

Miten niin epämääräinen? Ja mitä väliä sillä on, minkälainen yhdistelmä kiskoja pitkin tulee - tasoristeyksessä autoilija väistää aina! Ja mitä havaittavuuteen tulee, niin tässä tilanteessa kiskoilla liikkunut yhdistelmä kulki etuperin, kirkkaankeltainen kone edellä, pienellä nopeudella.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #28 : Lokakuu 05, 2021, 21:28:28 »

Aikalailla uskomatonta keskustelua tässä ketjussa.

Bussi ajaa pysähtymättä tasoristeykseen välittämättä väistämisvelvollisuudesta ja sitä tähdentävistä STOP-merkistä. Sitten täällä viestitolkulla pohditaan museoliikenteen syyllisyyttä ja ties mitä muuta.

Ja sinä tulet jälkiviisastelemaan sen jälkeen, kun viranomainen on kertonut onnettomuuteen johtaneen syyn. Itse en näe mitään syyllistämistä yhdessäkään aiemmassa postauksessa. Pelkästään erilaisia arveluja onnettomuuden syistä.

Vai jälkiviisastelua? Todellako tarvitaan viranomainen kertomaan sen, että tasoristeyksessä kolaroitaessa auto on ollut väärään aikaan kiskoilla?

Monesti ihmetellään miten tasoristeyksissä ajetaan junan alle, mutta jos tälläkin palstalla pitää odottaa viranomaisen tiedotetta tämän dilemman ratkaisemiseksi niin ei kannata ihmetellä junan eteen ajaviakaan.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #29 : Lokakuu 05, 2021, 21:49:42 »

Nähdäkseni tämä tapaus kirvoitti ihan aiheellista keskustelua tasoristeyksiin liittyvistä riskeistä. Varmaan yleisesti ajatellaan, että yhteentörmäyksessä juna on aina se vahvempi osapuoli, jolle ei käy mitään. Vasta-argumentointi sillä kuinka ennen oli hytin täydeltä väkeä polttamassa norttia tuntuu minusta hieman kummalliselta.  Järkyttynyt

Tepon kommentti on myös osuva. Vaikka junalle ei kävisi kuinkaan ihmisen mieli voi järkkyä.
tallennettu
Mikko Ketolainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 109


« Vastaus #30 : Lokakuu 06, 2021, 00:55:08 »

MTV uutisoi seuraavasti:
Kaskisen turmassa yhteensä 12 henkilöä, kaksi loukkaantui vakavasti – turman "juna" oli epämääräinen yhdistelmä
Kaskisen tasoristeysturman syy on yhä epäselvä ja pelastuslaitoksen mukaan turman osapuolena ollut raideliikenteen kulkuväline oli epämääräinen yhdistelmä. Raideliikenteen kulkuneuvo törmäsi koulubussiin, jossa oli yhteensä seitsemän koululaista.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kaskisen-turmassa-yhteensa-12-henkiloa-kaksi-loukkaantui-vakavasti-turman-juna-oli-epamaarainen-yhdistelma/8253456

Miten niin epämääräinen? Ja mitä väliä sillä on, minkälainen yhdistelmä kiskoja pitkin tulee - tasoristeyksessä autoilija väistää aina! Ja mitä havaittavuuteen tulee, niin tässä tilanteessa kiskoilla liikkunut yhdistelmä kulki etuperin, kirkkaankeltainen kone edellä, pienellä nopeudella.

Jospa he eivät ole tottuneet näkemään tuolla suunnalla ratakuorma-auton perässä matkustajavaunua/makuuvaunua.
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 352


« Vastaus #31 : Lokakuu 06, 2021, 19:15:19 »

Eli tästä tehdään virallinen selvitys, joten tämän jälkeen ei ole sitten arvailluille sijaa:

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/ajankohtaista/tiedotteet/2021/r2021-03tasoristeysonnettomuuskaskisissa5.10.2021.html
tallennettu
Daniel Preiss
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 73


« Vastaus #32 : Lokakuu 06, 2021, 23:27:42 »

Mä oon vähän katsonut mitä mä on löydänyt tästä viheltämistä Suomessa:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/245072-miksi-junan-pilli-ei-soi-tasoristeyksessa/

Koska tiheillä rataosilla vihellin soisi koko ajan.

USA:ssa se on toki aika kova, tämä ääni, kuitenkin niin kova se tarvi olla Europassa.

Tällä rautatiella Alpeissa tulee tunnin välin junaa: https://www.youtube.com/watch?v=6ptv5WYOzoI
Että ei ole järkeä argumentti että Suomessa tämä olisi ongelma, kun se siellä laksossa ei ole ongelma.

Tässä näkee 1:19:07 https://www.youtube.com/watch?v=8r9Gf3UNciA
kaksi auto tulee yli ja piilli ei soi, kun se kolmas tulee ja on aika lähellä vasta sitten se soi. Se EI ole veturinkuljetajan syy, se on se ohje tässä Suomessa, ja se on tosi vaaralinen.

Vain Porvon rautatiella on Suomessa vielä viheltämistä koskeva liikennemerkki, 0:36:58 https://www.youtube.com/watch?v=78ezSkWgK6A

Siellä on esim. niin kuin Saksassa, siellä se merkki on P: https://youtu.be/IFpwdArXaXQ?t=40

Se on totta se bussikuski pitäsi pyysähtää, hän ei oo tehnyt sitä, mutta ihmisiä tekee virheitä.
Jos junan piilli olis soinut hyvin ennen kun se tasoristys tulle bussikuski olisi huomanut junaa ja olisi pysähtynyt. Liian kova ääni ei ole argumentti siheen, että junan pilli ei voi soitta, se on turvalisuus asia ja se on paljon tärkempi kun se argumentti että ihmisiä ärsytää pari kertaa päivässä se junan pilli.  

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2021, 16:08:38 kirjoittanut Daniel Preiss » tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1065


« Vastaus #33 : Lokakuu 07, 2021, 09:31:17 »

Mä oon vähän katsonut mitä mä on löydänyt tästä viheltämistä Suomessa:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/245072-miksi-junan-pilli-ei-soi-tasoristeyksessa/

Koska tiheillä rataosilla vihellin soisi koko ajan.

USA:ssa se on toki aika kova, tämä ääni, kuitenkin niin kova se tarvi olla Europassa.

Mä olen  kanssa samaa mieltä että junien pitäisi käyttää äänimerkkiä aina tasoristeystä lähestyttäessä. Ja kaukovaloja aina olosuhteissa kun näkyvyys on rajoitettu esim sumun tai vesi- tai lumisateeen takia.

Ehkä niillä keinoilla parin vuoden takainen traaginen Raaseporin tasoristeysonnettomuuskin olisi voitu välttää.

tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #34 : Lokakuu 07, 2021, 10:20:27 »

Ei äänimerkkikään sentään ihmeidentekijä ole. Jos olisi, ei tasoristeysten puomeja ajettaisi säännöllisesti poikki... Apua niistä toki voisi olla, ja yksikin estetty onnettomuus on estetty onnettomuus.

Pitäisikö äänimerkki muuten antaa ennen jokaista tasoristeystä? Meillähän on sentään tasoristeyksiä, joissa liikkuu useammin juna kuin risteävä liikenne.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1065


« Vastaus #35 : Lokakuu 07, 2021, 10:37:52 »

Ei äänimerkkikään sentään ihmeidentekijä ole. Jos olisi, ei tasoristeysten puomeja ajettaisi säännöllisesti poikki... Apua niistä toki voisi olla, ja yksikin estetty onnettomuus on estetty onnettomuus.

Pitäisikö äänimerkki muuten antaa ennen jokaista tasoristeystä? Meillähän on sentään tasoristeyksiä, joissa liikkuu useammin juna kuin risteävä liikenne.
Mun mielestäni pitäisi.
tallennettu
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 558


« Vastaus #36 : Lokakuu 07, 2021, 16:34:22 »

Jostain syystä näiden onnettomuuksien torjumiseksi esitetään aina tasoristeysten poistamista, vaikka paljon edullisemmin selvittäisiin noudattamalla liikennesääntöjä. Tasoristeysmerkki (stop-merkillä tai ilman) vaikuttaa suomalaisen autoliijan silmissä olevan täysin huomaamaton.
tallennettu

Offlinessa vuodesta 1967
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1065


« Vastaus #37 : Lokakuu 07, 2021, 20:21:43 »

Jostain syystä näiden onnettomuuksien torjumiseksi esitetään aina tasoristeysten poistamista, vaikka paljon edullisemmin selvittäisiin noudattamalla liikennesääntöjä. Tasoristeysmerkki (stop-merkillä tai ilman) vaikuttaa suomalaisen autoliijan silmissä olevan täysin huomaamaton.
Raaseporin onnettomuuden syy oli se että vaikka kuljettaja oli pysähtynyt Stop-merkille niin hän ei nähnyt junaa huonon näkyvyyden vallitessa. Eikä varmaan ole ainoa sellainen tapaus.

Puomeilla varustettuihin tasoristeyksiin jää joskus autoja puomien väliin varsinkin jos ne ovat taajaman sisällä ja katu tasoristeyksen yli niin ruuhkautunut, ettei pääse tasoristeyksestä pois ennenkuin puomit alkavat laskeutua.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #38 : Lokakuu 07, 2021, 22:12:29 »

Jostain syystä näiden onnettomuuksien torjumiseksi esitetään aina tasoristeysten poistamista, vaikka paljon edullisemmin selvittäisiin noudattamalla liikennesääntöjä. Tasoristeysmerkki (stop-merkillä tai ilman) vaikuttaa suomalaisen autoliijan silmissä olevan täysin huomaamaton.
Puomeilla varustettuihin tasoristeyksiin jää joskus autoja puomien väliin varsinkin jos ne ovat taajaman sisällä ja katu tasoristeyksen yli niin ruuhkautunut, ettei pääse tasoristeyksestä pois ennenkuin puomit alkavat laskeutua.

Jos liikennesääntöjä noudattaa niin ei voi joutua pysähtymään rautatielle.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #39 : Lokakuu 07, 2021, 22:13:23 »

Koulubussin matkustajat pelkäsivät Kaskisten turmabussin kuskin otteita jo edellisenä päivänä: "Eikö oppilaita uskottu?" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/dd70581c-6ad8-472e-b699-c6d0b221e094

Jotain yhteenvetoa uutisoinnista voi tehdä.

Avun saamisessa paikalle kesti pitkään. Uutisen mukaan noin 20 minuuttia.

Linja-auton kuljettaja ei ollut toimintakykyinen. Se on toki inhimillistä ja myös hyvin tavallista onnettomuustilanteessa. Ulkopuoliset auttoivat matkustajina olleita lapsia parhaan kykynsä mukaan.

Uutisesta voi päätellä, että linja-autoa on ajanut uusi toista päivää töissä ollut kuljettaja. Ja jos lapset joutuvat neuvomaan kuljettajaa reitillä pysymisessä, on perehdytys työhön ollut selvästi puutteellista.

Tämä saa ainakin minut pohtimaan yleisemmällä tasolla onko suomalaisten kehnon tasoristeyskäyttäytymisen taustalla puutteita ajo-opetuksessa ja perehdytyksessä? Toisaalta sitäkin kuinka koulukuljetusten reittien suunnittelussa on huomioitu tasoristeyksien ylittämistä...
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #40 : Lokakuu 07, 2021, 22:23:55 »

Uutisesta voi päätellä, että linja-autoa on ajanut uusi toista päivää töissä ollut kuljettaja. Ja jos lapset joutuvat neuvomaan kuljettajaa reitillä pysymisessä, on perehdytys työhön ollut selvästi puutteellista.

Tämä saa ainakin minut pohtimaan yleisemmällä tasolla onko suomalaisten kehnon tasoristeyskäyttäytymisen taustalla puutteita ajo-opetuksessa ja perehdytyksessä?

Kai hänellä sentään ajokortti oli? Ei tasoristeykseen ajamisessa mitään erityistä perehdytettävää olla.

Reitillä haparointi on enemmänkin perehdyttämisen tarpeessa, mutta ei sen tekniseen ajosuoritukseen pitäisi vaikuttaa.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #41 : Lokakuu 07, 2021, 22:35:11 »

Kai hänellä sentään ajokortti oli? Ei tasoristeykseen ajamisessa mitään erityistä perehdytettävää olla.

Reitillä haparointi on enemmänkin perehdyttämisen tarpeessa, mutta ei sen tekniseen ajosuoritukseen pitäisi vaikuttaa.


Kritiikkini kohdistui juurikin ajo-opetuksen tasoon. Kyllä autokoulun tehtävä on sen opettaminen kuinka tasoristeykseen ajetaan. Eli kääntäen onko ajokortin saanut oppinut riittävästi kuinka tasoristeys ylitetään?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1800


« Vastaus #42 : Lokakuu 07, 2021, 22:39:46 »

Kai hänellä sentään ajokortti oli? Ei tasoristeykseen ajamisessa mitään erityistä perehdytettävää olla.

Reitillä haparointi on enemmänkin perehdyttämisen tarpeessa, mutta ei sen tekniseen ajosuoritukseen pitäisi vaikuttaa.


Kritiikkini kohdistui juurikin ajo-opetuksen tasoon. Kyllä autokoulun tehtävä on sen opettaminen kuinka tasoristeykseen ajetaan. Eli kääntäen onko ajokortin saanut oppinut riittävästi kuinka tasoristeys ylitetään?

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1065


« Vastaus #43 : Lokakuu 07, 2021, 23:40:35 »

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Pääkaupunkiseudulla ei ole juuri yhtään tasoristeystä  enää. Kirkkonummen Luomassa on ainoa kun mennään länteen päin. Vantaan Hakkilassa mahdollisesti toinen, ja siinä ne ovat. Monelle tuoreelle ajokortinhaltijalle tasoristeys on uusi  asia. 
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #44 : Lokakuu 08, 2021, 02:09:06 »

Kai hänellä sentään ajokortti oli? Ei tasoristeykseen ajamisessa mitään erityistä perehdytettävää olla.

Reitillä haparointi on enemmänkin perehdyttämisen tarpeessa, mutta ei sen tekniseen ajosuoritukseen pitäisi vaikuttaa.


Kritiikkini kohdistui juurikin ajo-opetuksen tasoon. Kyllä autokoulun tehtävä on sen opettaminen kuinka tasoristeykseen ajetaan. Eli kääntäen onko ajokortin saanut oppinut riittävästi kuinka tasoristeys ylitetään?

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Tässä tapauksessa bussi oli jo n. 25 minuuttia myöhässä, ilmeisestikin kuljettajan sähläyksen takia. Silloin on kohtalaisen luontevaa ajatella (typerästi), että 'ei sieltä nyt hemmetti just nyt voi junaa tulla. Tämän yhden kerran antaa painaa vaan, niin pääsevät lapset ajoissa kouluun! Kiire! Kiire! Kiire!'
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #45 : Lokakuu 08, 2021, 03:51:11 »

Tässä tapauksessa bussi oli jo n. 25 minuuttia myöhässä, ilmeisestikin kuljettajan sähläyksen takia. Silloin on kohtalaisen luontevaa ajatella (typerästi), että 'ei sieltä nyt hemmetti just nyt voi junaa tulla. Tämän yhden kerran antaa painaa vaan, niin pääsevät lapset ajoissa kouluun! Kiire! Kiire! Kiire!'

On aivan mahdollista. Sähläys entisestään lisää alttiutta onnettomuuksiin.

Sitten tapahtuu jotain täysin odottamatonta.
tallennettu
Kari Haapakangas
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 145


« Vastaus #46 : Lokakuu 08, 2021, 08:17:29 »

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Pääkaupunkiseudulla ei ole juuri yhtään tasoristeystä  enää. Kirkkonummen Luomassa on ainoa kun mennään länteen päin. Vantaan Hakkilassa mahdollisesti toinen, ja siinä ne ovat. Monelle tuoreelle ajokortinhaltijalle tasoristeys on uusi  asia. 

Kaipa Tikkurilantien läpiajo sentään kuuluu jokaisen itseäänkunnioitavan autokoulun opetusohjelmaan. Onhan kokelaiden hyvä nähdä poliisiasemakin...  Virnistää
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2371


« Vastaus #47 : Lokakuu 08, 2021, 08:31:49 »

Iltalehti nosti esille "mahdottomat" tasoristeykset, joita on noin 60. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1aa75bb8-0b9b-4cb0-90ee-598505ccebaf

Nyt on aika tiukkasanaista lausuntoa uutisessa.
tallennettu
Eero Karttunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 106


« Vastaus #48 : Lokakuu 08, 2021, 08:46:33 »

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Pääkaupunkiseudulla ei ole juuri yhtään tasoristeystä  enää. Kirkkonummen Luomassa on ainoa kun mennään länteen päin. Vantaan Hakkilassa mahdollisesti toinen, ja siinä ne ovat. Monelle tuoreelle ajokortinhaltijalle tasoristeys on uusi  asia. 
Itse asiassa Hakkilan radalla on kaksikin tasoristeystä. Mutta junia kulkee nykyisin erittäin harvoin. Eli hyvä kun ovat molemmat tasoristeykset vartioituja, koska nykyisin ajatellaan "eihän sieltä koskaan junaa ole tullut".

Olisikohan Kaskisten tapauksessa niin, että linjalla oli kuskina uusi kuljettaja, kenties vasta aloitteleva kuljettaja, jota ei ollut perehdytetty kunnolla koulubussin reittiinkään. Hän oli niin hätääntynyt kun oli myöhässä eikä osannut kulkureittiäänkään, että hätäännyksissään ei noudattanut stop-merkkiä tasoristyksessä eikä tainnut juurikaan vilkaista edes radalle. Olisihan hänen tietysti pitänyt hitaasti lähestyvän, kirkkaan keltainen tasoristykseen rataa pitkin saapuvan koneen havaita. Ehkä tutkimusraportissa otetaan kantaa myös koulukuljetusten kuljettajan perehdyttämiseen työhönsä.

Edellä on mainittu myös Raaseporin tasoristeysonnettomuus. Siinähän kuski pysäytti autonsa jonkin matkaa ennen tasoristeystä mutta ei aivan kiskojen eteen. Kuljettaja ei voinut paikaltaan nähdä saapuvaa junaa, mutta ei myöskään kysynyt "pelkääjän paikalla olevalta", näkisikö tämä paikaltaan junan tulevan. Eikös apulaisvaltakunnansyyttäjä yrittänyt nimenomaan saada korkeimmalta oikeudelta valituslupaa sillä perusteella, että selviäisi kuuluuko kuljettajan, ellei kuljettaja siis itse voi nähdä tulevaa junaa, aktiivisesti myös kysyä "pelkääjän paikalta istuvalta" näkeekö hän omalta paikaltaan junan tulevan. Onhan aivan tavallista, että muuallakin liikenteessä, ellei kuljettaja itse näe kunnolla oikealle, kuljettaja kysyy "pelkääjältä" tuleeko siltä suunnalta autoja.

tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1065


« Vastaus #49 : Lokakuu 08, 2021, 09:18:59 »

Kieltämättä samaa ajattelin. Ajokortin voi suorittaa monella paikkakunnalla ilman, että on tasoristeystä nähnytkään, mutta kyllä teoria tasoristeyksissä ajamisesta pitäisi tuntea.

Toisaalta tasoristeyksissä junan alle jäävät ovat tyypillisesti naapurustossa koko ikänsä asuneita ja autoilleita.

Pääkaupunkiseudulla ei ole juuri yhtään tasoristeystä  enää. Kirkkonummen Luomassa on ainoa kun mennään länteen päin. Vantaan Hakkilassa mahdollisesti toinen, ja siinä ne ovat. Monelle tuoreelle ajokortinhaltijalle tasoristeys on uusi  asia. 

Kaipa Tikkurilantien läpiajo sentään kuuluu jokaisen itseäänkunnioitavan autokoulun opetusohjelmaan. Onhan kokelaiden hyvä nähdä poliisiasemakin...  Virnistää


PK-seutu on niin iso alue että yleensä harjoitellaan sillä seudulla missä ajokoe suoritetaan. Moni opettaa omia lapsiaan ajamaan ja harva edes tietää missä ne ainoat tasoristeykset ovat. Minä olen harjoitelllut poikaani ajamaan Luoman tasoruisteyksen yli. PK-seudulla raitiovaunujen kanssa pelaaminen on paljon tärkeämpää noin yleensä.

Luoman tasoristeys on muuten vaarallinen siksi että se on niin kapea että kaksi autoa ei mahdu kohtaamaan, tai jos yrittää niin toisen pyörät tippuu lankuilta ratapenkalle jonne on 20 cm pudotus, ja sinne jää sitten auto kunnes juna tulee ja vetäsee sen lunastuskuntoon. Sama koskee tietysti jos on lunta jos ei lankkujen raja erotu. Heti risteyksen jälkeen pohjoiseen mentäessä on jyrkkä ylämäki ja kolmiolla varustettu tieristeys jonne voi jäädä jumiin talvella. Jos on normaalijärjellä varustautunut niin välttää koko tasoristeyksen, se pitäisi itse asiassa poistaa tarpeettomana, koska Luomassa eivät junat  enää pysähdy ja muita reittejä päästä radan yli löytyy.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Linja-auto tasoristeysonnettomuudessa Kaskisissa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina