Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 449
|
« Vastaus #100 : Kesäkuu 19, 2023, 17:05:39 » |
|
Yksi vaihtoehto voisi olla se, että Lohjan ja Karjaan välille tehtäisiin nopeudennosto, jolloin voisi jopa tulla kannattavaksi ajaa Turun kaukojunia Lohjan kautta. Matka Helsingistä Lohjan kautta Karjaalle ei olisi ratkaisevasti pidempi kuin mitä se on Kirkkonummen kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Kutvonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 552
|
« Vastaus #101 : Kesäkuu 20, 2023, 22:17:11 » |
|
Tässä tehtiin vähän samantapainen ratkaisu kuin aikoinaan idän oikoradan kanssa. Kilpailevina vaihtoehtoina 1990-luvun alussa olivat Kerava - Lahti - Mikkeli, Helsinki - Kouvola ja Helsinki - Kotka - Luumäki. Silloinen liikenneministeri Ole Norrback päätyi v. 1994 Mikkelin vaihtoehtoon, mutta siten, että Kerava - Lahti -osuutta lähdetään suunnittelemaan ja jatko Lahdesta Mikkeliin saa jäädä tulevien hallitusten päätettäväksi.
|
|
|
tallennettu
|
Offlinessa vuodesta 1967
|
|
|
Pietu Tuovinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 362
|
« Vastaus #102 : Lokakuu 19, 2023, 09:19:21 » |
|
Turun Tunnin juna pitäisi nykyisellään mieltää ensisijaisesti lähijunahankkeeksi. Tätä mieltä on ratahankkeen taustayhtiö Turun Tunnin juna Oy:n toimitusjohtaja Pekka Ottavainen. Hallitusohjelman mukaan Tunnin junan rakentaminen aloitetaan toisen raiteen rakentamisella Salon ja Kupittaan sekä uuden ratayhteyden rakentamisella Espoon ja Lohjan välille. Hankkeeseen on myönnetty tällä vaalikaudella 460 miljoonan euron rahoitus, joka ei kata Salon ja Lohjan välisen oikoradan rakentamista. Oikorata taas on edellytys matka-ajan lyhenemiselle, eli tunnin tai pikemminkin tunnin ja vartin matka-ajan toteutumiselle, eikä sitä tällä vaalikaudella toteuteta. Aiheesta kertoo Yle: https://yle.fi/a/74-20055768
|
|
|
tallennettu
|
Don't panic.
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2195
|
« Vastaus #103 : Marraskuu 16, 2023, 13:27:49 » |
|
YLE kertoo uutisessaan https://yle.fi/a/74-20060505 , että Turun tunnin junan ratayhteys voidaan rakentaa odotettua halvemmalla luopumalla kaksoisraiteesta osalla matkaa. Sama uutinen kertoo, että Turun Tunnin Juna Oy (y-tunnnus 3176746-6) on vaihtamassa nimensä Länsirata oy:ksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Seppo Kiuru
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 46
|
« Vastaus #105 : Helmikuu 19, 2024, 11:53:18 » |
|
https://yle.fi/a/74-20075240 Petteri Orpo totesi pääministerin haastattelutunnilla, että hallitus on sitoutunut aloittamaan Länsiradan rakentamisen Turun ja Salon sekä Espoon ja Lohjan välisillä raiteilla. Orpon mukaan julkisessa keskustelussa on välillä unohtunut, että tällä hallituskaudella tarkoitus on rakentaa ainoastaan radan molemmat päät, eli Salon ja Turun välinen kaksoisraide sekä Lohjan ja Espoon välinen raide. Voipi mennä aikaa kunnes 'tunnin' juna kulkee....
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #106 : Helmikuu 19, 2024, 18:06:45 » |
|
Uutta suunnitteluaineistoa on viikko sitten tullut nähtäväksi, löytyy tuolta: https://vayla.fi/kaikki-hankkeet/espoo-salo-oikorataPaikallisissa lehdissä on myös uutisoitu Väyläviraston selvityksestä, jonka mukaan Turku-Salo lähijunaliikenteen aloittaminen puolen tunnin vuorovälillä vaatisi minimissään kaksoisraiteen 35 % osalle Turku-Salo välistä. https://www.ts.fi/uutiset/6244229En valitettavasti löytänyt selvitystä Väyläviraston sivuilta ja nuo uutisetkin on pääosin maksumuurin takana, joten epäselväksi jää, miten ja millaisella vuorovälillä kaukoliikenne tuohon sopii; onhan puhuttu myös kaukoliikenteestä ruuhka-aikana puolen tunnin vuorovälillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Aapo Halminen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 87
|
« Vastaus #107 : Helmikuu 19, 2024, 18:47:32 » |
|
En valitettavasti löytänyt selvitystä Väyläviraston sivuilta ja nuo uutisetkin on pääosin maksumuurin takana, joten epäselväksi jää, miten ja millaisella vuorovälillä kaukoliikenne tuohon sopii; onhan puhuttu myös kaukoliikenteestä ruuhka-aikana puolen tunnin vuorovälillä.
Kyseinen selvitys löytyy täältä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Vuorisalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 36
|
« Vastaus #108 : Heinäkuu 02, 2024, 11:25:16 » |
|
En valitettavasti löytänyt selvitystä Väyläviraston sivuilta ja nuo uutisetkin on pääosin maksumuurin takana, joten epäselväksi jää, miten ja millaisella vuorovälillä kaukoliikenne tuohon sopii; onhan puhuttu myös kaukoliikenteestä ruuhka-aikana puolen tunnin vuorovälillä.
Kyseinen selvitys löytyy täältä.Tuollainen osittainen kaksiraiteistaminen ei todellisuudessa kuitenkaan ratkaise noita aikatauluongelmia, kyllä Suomessakin nyt luulisi nyt kaksiraiteisuuden olevan tavoiteltava päämäärä. Rantaradan ongelmat syntyvät juuri suurelta osin yksiraiteisuudesta, onneksi Kirkkonummi-Hki -osuudella kaksiraiteisuus on ollut jo vuosikymmeniä, joka osaltaan parantaa Helsingin päässä rantaradan välityskykyä. Kyllä Salo-Kupittaa- väli nyt kaksiraiteisuuden enemmän tarvitsee kuin Kupittaa-Turku-välin 2 km pätkä, jota jo rakennetaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Papunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 336
|
« Vastaus #109 : Heinäkuu 02, 2024, 16:09:48 » |
|
No aikatauluissa ennen siltaremonttia oli päivittäin monta junakohtausta Kupittaalla.. Ja kuten reitin junilla on Salossa ja Karjaalla (ja Vasikkahaan kohdalla). Karjaalla taitaa auttaa se pieni kaksoisraide kun rata tulee Hyvinkäältä Helsinki-Turku radan kylkeen hetkeksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1158
|
« Vastaus #110 : Heinäkuu 02, 2024, 16:18:22 » |
|
Karjaalla taitaa auttaa se pieni kaksoisraide kun rata tulee Hyvinkäältä Helsinki-Turku radan kylkeen hetkeksi.
Kun tuo kyseinen kaksoisraideosuus otettiin käyttöön vuonna 1993, kerrottiin sen mahdollistavan lentävät kohtaukset. Käytännössä hiemankin pidempi viivästyminen rantaradan liikenteessä on johtanut siihen, että Karjaalta Helsingin suuntaan ajallaan lähtenyt juna on lirutellut kaksoisraiteen itäpäähän odottamaan Helsingistä tulevaa junaa. Lentävät kohtaukset eivät siten ole järin lentäviä olleet.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 968
|
« Vastaus #111 : Heinäkuu 02, 2024, 22:28:45 » |
|
No aikatauluissa ennen siltaremonttia oli päivittäin monta junakohtausta Kupittaalla.. Ja kuten reitin junilla on Salossa ja Karjaalla (ja Vasikkahaan kohdalla). Karjaalla taitaa auttaa se pieni kaksoisraide kun rata tulee Hyvinkäältä Helsinki-Turku radan kylkeen hetkeksi.
Vain yksi raide Kupittaalta Turun asemalle aiheutti sen että Turun suunnan juna joutui odottamaan vastaantulevaa Helsingin suunnan junaa Kupittaalla aina 4 minuuttia ja Salossa Helsingin suunnan juna joutui odottamaan vastaavasti kanssa 4 minuuttia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2195
|
« Vastaus #112 : Heinäkuu 16, 2024, 17:37:25 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1375
|
« Vastaus #113 : Heinäkuu 16, 2024, 17:47:57 » |
|
jäi niitä muitakin: (Siis Länsirata) "Valtion rahoittamista hankkeista ilman tukea jäivät Tampereen henkilöratapihan rakentamisen 2. vaihe, Espoon kaupunkiradan rakentaminen, pääradan parantaminen Hyvinkään ja Riihimäen välillä, Tampere-Jyväskylä radan 2. vaiheen suunnittelu, usean maan yhteinen eurooppalainen älyliikenteen palvelut -hanke, merenkulun älyväyläpalvelut, Länsirata Oy:n Länsiradan kehittäminen Helsingin ja Turun välillä ja Lentorata Oy:n Lentoradan suunnittelu."
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 237
|
« Vastaus #114 : Heinäkuu 17, 2024, 16:05:42 » |
|
Eiköhän nykyisessä maailmantilanteessa kannattaisi lopettaa kaikki tunnin juna-hypetykset ja keskittyä korjausvelan täydelliseen katkaisuun, sekä koko rataverkon toimivuuteen & välityskykyyn. Tunnin juna Turku - Räntämäki voidaan jättää turkulaisille projektiksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1375
|
« Vastaus #115 : Heinäkuu 17, 2024, 16:13:38 » |
|
Länsirata aikoo hakea uudelleen rahoitusta CEF rahasta ensi kierroksella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ville Mäki-Tuuri
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 52
|
« Vastaus #116 : Tänään kello 07:39:16 » |
|
Kovasti on vastatuulta taas: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010794934.htmlJuttu on tilaajille, mutta lyhyesti referoituna: koska kyse on 2030-luvulle ja useammalle hallituskaudelle ulottuvasta hankkeesta, ei Salossa olla järin kiinnostuneita pistämään koko rataan senttiäkään rahaa, koska kaupungille ei pystytä tässä vaiheessa antamaan mitään takeita siitä, että se todella rakennettaisiin kokonaisuudessaan. Valtiolta ei ole liikenneministerin mukaan herumassa yhtään enempää ja mikäli kunnat eivät saa omaa 400 miljoonaa euroaan kasaan, saattaa koko hanke kaatua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|