Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #375 : Marraskuu 10, 2024, 08:28:22 » |
|
Kruunusillat-raitiotien ajolankojen veto on aloitettu"Kruunusillat-allianssi on aloittanut asentamaan raitiotien ajolankoja tällä viikolla Laajasalossa. Ajolangat asennetaan Haakoninlahteen, Koirasaarentielle ja Laajasalontielle vuoden 2025 maaliskuun loppuun mennessä. Ajolangat ovat lähtökohtaisesti kaikkialla 5,5 metrin korkeudessa. Radan lähettyvillä liikkuminen on kaupunkilaisille turvallista, mutta lankojen läheisyydessä liikkuessa korkealla kalustolla tai korkean kuljetuksen kanssa, tulee noudattaa erityistä varovaisuutta. Langat voivat irrota ja sinkoutua kovalla voimalla niihin osuessa. Itse rata-alueella ei tule kulkea eikä sähköpylväisiin saa kiipeillä." https://kruunusillat.fi/tiedotteet/kruunusillat-raitiotien-ajolankojen-veto-on-aloitettu/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #376 : Marraskuu 10, 2024, 09:00:11 » |
|
Lipunhintojen korotus ei johdu Vantaan ratikasta – HSL:n korotuksille useita muita syitä"HSL:n mukaan korotuksille on useita syitä: joukkoliikennelippujen arvonlisävero nousee 10 prosentista 14 prosenttiin, operointikustannukset ja infrakustannukset kasvavat. Lisäksi etätyö on vähentänyt joukkoliikenteen matkustajamääriä. Hinnoittelussa huomioidaan myös, kuinka paljon kunnat rahoittavat joukkoliikennettä kuntaosuuksin eli maksavat liikenteen kustannuksista." https://www.vantaansanomat.fi/paakirjoitus-mielipide/8049065
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #378 : Marraskuu 11, 2024, 17:10:22 » |
|
Aninkaistenkadun arkeologiset koekaivaukset saatiin valmiiksi"Turun raitiotien suunnittelua varten käynnissä olevat arkeologiset koekaivaukset saatiin Aninkaistenkadulla valmiiksi ennakoitua nopeammin. Kaivauksesta saatiin selville muun muassa arkeologisen maakerroksen paksuus ja tietoa muuratusta kivirakennuksesta. Koekaivauksia tullaan tekemään myöhemmin vielä lisää. Liikennejärjestelyt alueella palautetaan ennalleen torstaina, 14.11.2024." https://turunraitiotie.fi/aninkaistenkadun-arkeologiset-koekaivaukset-saatiin-valmiiksi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #380 : Marraskuu 18, 2024, 15:27:28 » |
|
Pyhällönpuistoon on valmistunut Ratikan taiteen uusi teos"Ratikan taiteen Pyhällönpuiston eliöt -teos on osa Tampereen raitiotien osan 2 rakentamista ja Ratikan taide -ohjelmaa. Taideteos sai alkunsa avoimissa taidetyöpajoissa, joista ensimmäinen järjestettiin viime vuoden elokuussa Santalahden Ratikkajuhlan yhteydessä ja toinen viime syksynä Lentäväniemessä. Työpajoissa osallistujat saivat piirtää ja muovailla mielikuvituseliöitä." https://www.tampereenratikka.fi/ratikantaide-ajankohtaista/pyhallonpuistoon-on-valmistunut-ratikan-taiteen-uusi-teos/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tor Lillqvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 19
|
« Vastaus #381 : Marraskuu 20, 2024, 10:47:01 » |
|
Ruskeasuon varikko tarjoaa nykyaikaiset tilat raitiovaunujen liikennöinnille ja kunnossapidoll
Aika paljon raiteita siellä tosiaan on, Openrailwaymap:
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #382 : Marraskuu 20, 2024, 12:54:27 » |
|
Aika paljon raiteita siellä tosiaan on, Openrailwaymap:
Pitkästä aikaa keskustaraitiotieverkostolle saadaan uudet puolenvaihtoraiteetkin, oikein kaksin kappalein, jos uskomme tuota kaaviota. Ennestään on vain Töölön ja Vallilan ratapihoilla, kun Koskelasta sellainen purettiin 2000-luvun alussa. Uuteen Koskelan halliin ei ennakkopiirustuksen mukaan puolenvaihtoraidetta tulisi, mikä lienee suunnitteluvirhe, mutta Laajasalon uuden linjan varrelle kylläkin, koska sehän toimii ilman silmukkaraidetta kaksisuuntavaunuilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #383 : Marraskuu 21, 2024, 07:31:41 » |
|
Pitkästä aikaa keskustaraitiotieverkostolle saadaan uudet puolenvaihtoraiteetkin, oikein kaksin kappalein, jos uskomme tuota kaaviota. Ennestään on vain Töölön ja Vallilan ratapihoilla, kun Koskelasta sellainen purettiin 2000-luvun alussa. Uuteen Koskelan halliin ei ennakkopiirustuksen mukaan puolenvaihtoraidetta tulisi, mikä lienee suunnitteluvirhe, mutta Laajasalon uuden linjan varrelle kylläkin, koska sehän toimii ilman silmukkaraidetta kaksisuuntavaunuilla.
Kummallista on että raiteiden sähköistys 600 V kun jännitteen nosto on edessä ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #384 : Marraskuu 21, 2024, 08:21:15 » |
|
Tampereen Ratikan viimeinen koeajojakso Santalahti–Lentävänniemi -osuudella alkaa lauantaina"Tampereen Ratikan viimeiset raitiotiejärjestelmää testaavat koeajot Santalahden ja Lentävänniemen välillä tehdään lauantaina ja sunnuntaina 23.–24.11.2024. Koeajettava rataosuus ulottuu Santalahdesta Näsisaaren kautta Hiedanrantaan. Raitiotieallianssi testaa rataa ja sen järjestelmiä päiväaikaan viikonlopun ajan. Sen jälkeen alkavat Tampereen Ratikan liikennöintiallianssin koeajot, joissa kuljettajat pääsevät harjoittelemaan ajamista uudella osuudella. Koeajorupeama päättyy liikennöinnin alkamiseen tiistaina 7. tammikuuta." https://www.tampereenratikka.fi/tampereen-ratikan-viimeinen-koeajojakso-santalahti-lentavanniemi-osuudella-alkaa-lauantaina/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #385 : Marraskuu 24, 2024, 08:53:25 » |
|
Viikin–Malmin pikaraitiotie päätöksentekoon: Uusi raitiolinja vauhdittaisi Koillis-Helsingin kehittämistä"Viikin–Malmin pikaraitiotien yleissuunnitelma on valmistunut. Suunnitelmaa käsitellään Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina. Ensimmäisessä vaiheessa raitiotie rakennettaisiin Kumpulasta Viikin ja Malminkentän kautta Malmin sairaalalle. Toisessa vaiheessa myös Jakomäki saisi pikaraitiotieyhteyden. Rakentaminen voi tämän hetken arvioiden mukaan käynnistyä vuonna 2028." https://www.hel.fi/fi/uutiset/viikin-malmin-pikaraitiotie-paatoksentekoon-uusi-raitiolinja-vauhdittaisi-koillis-helsingin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #386 : Marraskuu 25, 2024, 16:39:21 » |
|
Tampereen Ratikan koeajot Santalahden ja Lentävänniemen välillä Näsisaaressa onnistuivat suunnitellusti"Tampereen Ratikan viimeiset raitiotiejärjestelmää testaavat koeajot Santalahden ja Lentävänniemen välillä valmistuivat suunnitelmien mukaan sunnuntaina 24.11. Raitiotieallianssin tekemät radan ja sen järjestelmien testit onnistuivat odotetusti, ja koeajojen myötä koko uusi rataosuus on valmis liikennöitäväksi. Tampereen Ratikan kuljettajat pääsevät harjoittelemaan ajamista uudella osuudella loppuvuoden aikana. Koeajorupeama päättyy liikennöinnin alkamiseen tiistaina 7. tammikuuta." https://raitiotieallianssi.fi/tiedotteet/tampereen-ratikan-koeajot-santalahden-ja-lentavanniemen-valilla-nasisaaressa-onnistuivat-suunnitellusti/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #388 : Marraskuu 30, 2024, 08:58:40 » |
|
Valtio vahvisti sitoutumisensa MAL-sopimuksiin"Valtioneuvosto teki periaatepäätöksen maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL-) sopimuksista 28. marraskuuta. Sopimukset on tarkoitus allekirjoittaa joulukuussa." "Valtion ja kaupunkiseutujen on tarkoitus allekirjoittaa MAL-sopimukset joulukuussa 2024. Tämän jälkeen liikennehankkeiden ja muiden sopimusten toimenpiteiden toteutus voi alkaa. Sopimusten toimenpiteitä toteutetaan vuosina 2024–2027. " "Valtioneuvoston periaatepäätös Helsingin, Tampereen, Turun, Oulun, Jyväskylän, Kuopion ja Lahden kaupunkiseutujen kuntien kanssa solmittavista maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL-) sopimuksista" "Raide- ja kaupunkiraitiohankkeista valtio sitoutuu avustamaan muun muassa Vantaan raitiotien toteuttamista, Tampereen raitiotien jatkon rakentamista ja Turun raitiotien jatkosuunnittelua. Kaupunkikehitystä tukevat myös esimerkiksi Oulun henkilöratapihan kehittäminen sekä valtatien 4 ja sen ympäristön kehittäminen Jyväskylän Palokassa ja Lahdenväylällä Helsingissä. " https://lvm.fi/-/1410903/valtio-vahvisti-sitoutumisensa-mal-sopimuksiin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #389 : Joulukuu 02, 2024, 07:42:32 » |
|
Tampereen ratikan kotiin jaetussa infolehtisessä (paperi) on muuttunut QR-koodi hakkeroiduksi ja jonka QR-koodin sisältämä linkki joka johtaa tietojenkalastelu sivustolle. Älä siis avaa linkkiä puhelimellasi. https://yle.fi/a/74-20128443
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 146
|
« Vastaus #391 : Joulukuu 03, 2024, 17:07:16 » |
|
Tampereen ratikan kotiin jaetussa infolehtisessä (paperi) on muuttunut QR-koodi hakkeroiduksi ja jonka QR-koodin sisältämä linkki joka johtaa tietojenkalastelu sivustolle. Älä siis avaa linkkiä puhelimellasi. https://yle.fi/a/74-20128443Nykyään mainostilan ostaminenkin on sitten "hakkerointia." No joo, yksi mainos johti kalastelusivulle, mutta se ei ole mitenkään harvinaista tai kummallista netissä. Oikea kysymys mielestäni on, että miksi kunnallinen toimija ylipäänsä käyttää tuollaista mainosrahoitteista uudelleenohjauspalvelua? QR-koodissa kun olisi voinut olla yhtä helposti suora linkki Tampereen ratikan omalle sivulle. Ei välikäsiä, ei hakkerointia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #392 : Joulukuu 04, 2024, 07:10:08 » |
|
Tampereen ratikan kotiin jaetussa infolehtisessä (paperi) on muuttunut QR-koodi hakkeroiduksi ja jonka QR-koodin sisältämä linkki joka johtaa tietojenkalastelu sivustolle. Älä siis avaa linkkiä puhelimellasi. https://yle.fi/a/74-20128443Nykyään mainostilan ostaminenkin on sitten "hakkerointia." No joo, yksi mainos johti kalastelusivulle, mutta se ei ole mitenkään harvinaista tai kummallista netissä. Oikea kysymys mielestäni on, että miksi kunnallinen toimija ylipäänsä käyttää tuollaista mainosrahoitteista uudelleenohjauspalvelua? QR-koodissa kun olisi voinut olla yhtä helposti suora linkki Tampereen ratikan omalle sivulle. Ei välikäsiä, ei hakkerointia. QR koodissa pitikin olla suora linkki pirkkala-linnainmaa allianssin sivulle, mutta miksi QR koodi oli muuttunut mainossivustolle ei tiedä kun QR koodeja hallinnoiva taho.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #394 : Joulukuu 04, 2024, 07:35:35 » |
|
Koskelan varikon toteutusvaihe käynnistyy"Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tehnyt päätöksen edetä hankkeessa toteutusvaiheeseen. Toteutusvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin maanantaina 2.12.2024 Helsingissä. Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 miljoonaa euroa. Sopimuksen myötä hankkeen kehitysvaihe päättyy ja rakennustyöt alkavat. Rakentaminen käynnistyy tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella." https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/koskelan-varikon-toteutusvaihe-kaynnistyy/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2621
|
« Vastaus #395 : Joulukuu 04, 2024, 18:56:42 » |
|
Turussa vielä mietitään, vielä koko ensi vuoden ajan, että kannattaako sitä ratikkaa nyt tosiaan rakentaa.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2024, 21:43:33 kirjoittanut Jimi Lappalainen »
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #396 : Joulukuu 05, 2024, 08:08:54 » |
|
Turussa vielä mietitään, vielä koko ensi vuoden ajan, että kannattaako sitä ratikkaa nyt tosiaan rakentaa.
Turussa tehdään vielä ensi vuosi toteutussuunnittelua ja vuoden lopussa pitäisi valtuuston kokoontua päättämään raitiotien rakentamisesta. Turun raitiotie sai kuitenkin valtion MAL-rahaa vaikka sitä olikin vähän tarjolla ja Tamperekin sai vain osan tarpeestaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 05, 2024, 08:31:17 kirjoittanut Jari Välimaa »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #397 : Joulukuu 05, 2024, 08:30:42 » |
|
Osa Ylöjärven linjoista päättyy ratikkaan"Uudet liityntäbussilinjat 21 (Ryydynpohja - Lielahti – Hiedanranta), 22 (Siivikkala - Pohtola - Lielahti – Hiedanranta) ja 81 (Asuntila - Ylöjärvi – Hiedanranta) kuljettavat matkustajat sujuvasti ratikkaan. Vaihtopysäkkinä toimii uusi Hiedanrannan vaihtopiste, jossa bussi- ja ratikkapysäkit ovat samassa tasossa. Siirtyminen liikennevälineestä toiseen sujuu esteettömästi ja osittain katoksen alla. Jokaiselta liityntäbussilta on vaihtoyhteys ratikkaan. Hiedanrannan vaihtopisteen yhteyteen on rakennettu liityntäpysäköintialue pyörille ja yli sadalle henkilöautolle, joten Hiedanrantaan voi helposti jättää auton ilmaiseen parkkiin ja jatkaa matkaa keskustaan ratikalla. Myös alueen yöliikenteestä on huolehdittu, vaikka ratikkalinja 1 ei silloin liikennöi. Uusi yölinja 20 vie matkustajat aikaisin aamulla ja myöhään illalla Keskustorilta Pyynikintorin, Santalahden ja Lielahden kautta Lentävänniemeen. Linja ei liikennöi Hiedanrannan vaihtopisteen vaan Paasikiventien kautta." https://www.nysse.fi/ajankohtaista/uutiset/ratikkalinja-1-jatkaa-lentavanniemeen-7.-tammikuuta-myos-bussilinjoihin-muutoksia.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka-Pekka Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 146
|
« Vastaus #398 : Joulukuu 05, 2024, 11:12:38 » |
|
QR koodissa pitikin olla suora linkki pirkkala-linnainmaa allianssin sivulle, mutta miksi QR koodi oli muuttunut mainossivustolle ei tiedä kun QR koodeja hallinnoiva taho.
No sitten tämä kuulostaa jo järkevämmältä, mutta ei edelleenkään hakkeroinnilta. Kavallus, jos joku lehtisen valmistelussa mukana oleva on tietoisesti vaihtanut koodin mainossivun kautta kulkevaan ja ohjannut mainostulot omalle tililleen. Todennäköisimmin kyllä kompetenssipuutos, eli on käytetty nettisivua tekstilinkin muuttamiseen kuvaksi ymmärtämättä, että kyseinen sivu ohjaa linkit mainossivun kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1435
|
« Vastaus #399 : Joulukuu 06, 2024, 08:17:10 » |
|
Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelman laatiminen "Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelma laaditaan vuosien 2025–2027 aikana yhteistyössä Ylöjärven kaupungin ja Tampereen Raitiotie Oy:n kanssa. Perustelut Hankesuunnitelma on Tampereen raitiotien suunnittelujärjestelmän toiseksi tarkin suunnitelma ja toiseksi viimeinen suunnitelma ennen päätöksentekoa raitiotien ratahaaran rakentamisesta. Tampereen kaupunkiseudun MAL-sopimusluonnoksessa kaudelle 2024–2027 on 0,3 milj. euron valtiontuen varaus Lielahti–Ylöjärvi-raitiotien hankesuunnitelman laatimiseen. MAL-sopimusluonnos kaudelle 2024–2027 hyväksyttiin Ylöjärven ja Tampereen kaupunginvaltuustoissa lokakuussa 2024. Lielahti–Ylöjärvi-raitiotiestä on laadittu vuosina 2021–2022 tarkentava yleissuunnitelma, joka on hyväksytty helmikuussa 2023 Tampereen kaupunginhallituksessa ja Ylöjärven kaupunginvaltuustossa. MAL-sopimusluonnoksessa kaudelle 2024–2027 on varaus tarkentavan yleissuunnitelman valtiontuen osuuden jälkikäteiseen maksuun." https://tampere.cloudnc.fi/fi-FI/Toimielimet/Kaupunginhallitus/Kokous_9122024/LielahtiYlojarviraitiotien_hankesuunnite(409374)
|
|
|
|