Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 24 25 [26] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #625 : Syyskuu 06, 2025, 07:53:52 »

Kunhan saisi edes muutaman seisakkeen rautatielle, mutta kun se on niin pirun vaikeaa ja kustannukset tähtitieteellisiä...

lähijunaliikenne kehityy, suurin este on sopivan kaluston puute (kas kummaa) ja kiista siitä onko liikenne Valtion vai kaupunkiseudun tilaamaa jatkuu.

Näin tiedotettiin elokuun lopussa https://view.officeapps.live.com/op/view.aspx?src=https%3A%2F%2Ftampereenseutu.fi%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2F97-s-Raidereformi_tiedoksi.pptx&wdOrigin=BROWSELINK
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #626 : Syyskuu 08, 2025, 09:06:20 »


Mari Kulmala vetää keskustan raitiotiekatujen suunnittelutiimiä

"Vedän Turun raitiotieallianssissa keskustan katujen suunnittelutiimiä. Tehtäväni on käytännössä varmistaa, että tämän reittiosuuden katujen suunnittelu pysyy aikataulussa ja yhdessä sovituissa tavoitteissa, ja että suunnittelijoilla on kaikki tarvittava tuki työssään onnistumisessa. Tiimissäni työskentelee kymmenkunta osaavaa suunnittelijaa ja lisäksi liikennesuunnittelun erityisasiantuntijoita.

Toimin hankkeella myös katu- ja kunnallistekniikan tekniikkalajivastaavana eli vastaan koko hankkeen osalta siitä, että katurakenteet ja maan päällä oleva kunnallistekniikka, kuten esimerkiksi katuvalaistus, suunnitellaan samojen periaatteiden mukaisesti ja laadukkaasti koko reitillä. "

https://turunraitiotie.fi/mari-kulmala-vetaa-keskustan-raitiotiekatujen-suunnittelutiimia/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #627 : Syyskuu 08, 2025, 14:52:30 »


Turun raitiotien alustavat katusuunnitelmat on julkaistu

8.9.2025

"Turun raitiotien alustavia katusuunnitelmia voi kommentoida karttapohjaisessa kyselyssä 8.–28. syyskuuta. Alustavat katusuunnitelmat kuvaavat, miten raitiotien reitin varrella olevat kadut muuttuisivat, jos Turkuun rakennetaan raitiotie. Suunnitelmat on julkaistu raitiotien koko 12 kilometrin reitiltä sataman, keskustan, Kupittaan ja Varissuon välillä. Suunnitelmia esitellään tilaisuuksissa syyskuun aikana.

Alustavat katusuunnitelmat kuvaavat, miten raitiotien reitille rakennettaisiin mm. raitiotie, ajokaistat, pyörätiet ja jalankulkuväylät sekä viherratkaisut. Suunnitelmissa on huomioitu kadun alla kulkeva infrastruktuuri, kuten vesijohdot, viemärit, kaapelit ja vaadittavat pohjanvahvistukset. Suunnitelmat on tehty osana käynnissä olevaa raitiotien toteutussuunnittelua. "

https://turunraitiotie.fi/turun-raitiotien-alustavat-katusuunnitelmat-on-julkaistu/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #628 : Syyskuu 08, 2025, 15:00:57 »


Raitiotien hankesuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut

8.9.2025

"Hankesuunnitelman laatiminen Tampereen Ratikan jatkamisesta Hiedanrannasta Lielahden kautta Ylöjärvelle on alkanut. Tampereen Ratikan verkkosivuilla kerrotaan suunnittelun etenemisestä, tulevista maastokävelyistä, karttakyselystä ja muista osallistumismahdollisuuksista. Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2027, minkä jälkeen Tampereen ja Ylöjärven kaupungit voivat päättää toteutussuunnittelun aloittamisesta."

https://www.tampereenratikka.fi/suunnittelu-ajankohtaista/ylojarvi/raitiotien-hankesuunnittelu-lielahdesta-ylojarvelle-on-alkanut/

tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #629 : Syyskuu 09, 2025, 07:38:28 »


Helsingissä ratikat 2, 4 ja 10 palasivat tutuille reiteilleen Mannerheimintiellä

"Helsingissä raitiovaunut 2, 4 ja 10 ovat palanneet normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle.

Ratikat ovat olleet poikkeusreitillä Mannerheimintien peruskorjauksen takia.

Runeberginkadun ja Reijolankadun välinen remontti valmistuu etuajassa, ja katuosuus avautui raitioliikenteelle maanantaina."

https://yle.fi/a/74-20181553
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #630 : Syyskuu 09, 2025, 15:48:05 »


Raitiotien hankesuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut

8.9.2025

"Hankesuunnitelman laatiminen Tampereen Ratikan jatkamisesta Hiedanrannasta Lielahden kautta Ylöjärvelle on alkanut. Tampereen Ratikan verkkosivuilla kerrotaan suunnittelun etenemisestä, tulevista maastokävelyistä, karttakyselystä ja muista osallistumismahdollisuuksista. Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2027, minkä jälkeen Tampereen ja Ylöjärven kaupungit voivat päättää toteutussuunnittelun aloittamisesta."

https://www.tampereenratikka.fi/suunnittelu-ajankohtaista/ylojarvi/raitiotien-hankesuunnittelu-lielahdesta-ylojarvelle-on-alkanut/


8.9.2025 Raitiotien hankesuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut – näin saat tietoa ja voit osallistua

https://www.ylojarvi.fi/raitiotien-hankesuunnittelu-lielahdesta-ylojarvelle-on-alkanut-nain-saat-tietoa-ja-voit-osallistua/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #631 : Syyskuu 10, 2025, 08:28:49 »


Tutustu raitiotien suunnitelmiin syyskuussa – tervetuloa!

8.9.2025

"Esittelemme suunnitelmia eri tilaisuuksissa syyskuun aikana. Olet tervetullut kuulemaan ja kysymään lisää suunnitelmista! Tilaisuutemme ovat avoimia kaikille eikä niihin osallistuminen vaadi ennakkoilmoittautumista.

Tulevat tapahtumat

Ti 9.9. klo 17–19 Turun pääkirjasto
Ke 10.9. klo 17–19 Prisma Itäharju
To 11.9. klo 17–19 Varissuon liikekeskus
To 11.9. klo 17–18 K-Market Kirstinpuisto
Ti 16.9. klo 17–19 BioCity, Kupittaa
Ke 17.9. klo 17–19 Hansa Center, Port Arthur
Su 21.9. klo 10-16 Yliopistonkadun kävelykatu
Ma 22.9. klo 18-19.30 Etäinfotilaisuus"

https://turunraitiotie.fi/tervetuloa-tutustumaan-raitiotien-suunnitelmiin/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #632 : Syyskuu 11, 2025, 07:51:24 »


Turun raitiotien pysäkit ovat jo kartalla – video näyttää, miten satamasta pääsisi Varissuolle

"Turun kaupunki julkisti maanantaina raitiotielinjan alustavat katusuunnitelmat. Suunnitelmista näkee muun muassa reitille suunnitellut pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalankulkuväylät ja viheralueet.

Turun kaupungin suunnittelupäällikkö Susan Nymander vakuuttaa, että vielä voi vaikuttaa ihan kaikkeen.

Pysäkkien sijainti on kuitenkin jo lähes lyöty lukkoon. Syynä on, että lähes 50 metriä pitkä pysäkkilaituri vaatii tietynlaisen paikan.

12 kilometrin reitillä satamasta Varissuolle on 20 pysäkkiä. Niistä kuusi on torin ja sataman välissä ja 13 torin ja Varissuon välillä.

Pysäkkien sijainnit ovat olleet julkisesti nähtävillä jo yleissuunnittelun aikana. Pysäkeistä on Nymanderin mukaan tullut palautetta aiemmin vain vähän."

https://yle.fi/a/74-20182165
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #633 : Eilen kello 13:25:01 »


Suvi Pielismaa-Saarela edistää kaupunkilaisten ja suunnittelijoiden välistä vuoropuhelua

"Olen ollut Turun raitiotiellä alusta asti tekemässä monenlaista hankkeeseen liittyvää vuorovaikutusta. Syksyn aikana järjestämme kaupunkilaisille tilaisuuksia, joissa voi tulla tutustumaan raitiotien suunnitelmiin matalalla kynnyksellä. Lisäksi olen ollut rakentamassa karttapohjaista kyselyä, jolla kuka tahansa voi kertoa verkossa oman näkemyksensä raitiotien alustavista katusuunnitelmista.

Raitiotien kaltaisissa isoissa infrahankkeissa vuorovaikutus ja asukasvuoropuhelu ovat erityisen tärkeitä, jotta kaupunkilaisten ja eri sidosryhmien näkemykset otetaan hyvin huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Vuorovaikutusasiantuntijana koen olevani linkki meidän asiantuntijoiden ja kaupunkilaisten välissä edistämässä tätä vuoropuhelua. "

https://turunraitiotie.fi/suvi-pielismaa-saarela-edistaa-kaupunkilaisten-ja-suunnittelijoiden-valista-vuoropuhelua/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2215


« Vastaus #634 : Eilen kello 14:18:23 »


Kantakaupungin ratikat eivät kulje yöllä 13.–14.9. ajojännitteen nostamisen takia

"Ratikat kulkevat lauantain 13.9.2025 ja sunnuntain 14.9.2025 välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali–Rautatieasema–Katajanokka, Jätkäsaari–Ooppera ja Länsiterminaali–Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00–7.00.

Kaupunkiliikenne nostaa kantakaupungin raitioteiden ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä (VDC) 750 VDC:hen, jotta sähkönjakeluverkosta saadaan yhtenäinen ja jotta se vastaa uusien pikaraitioteiden, kuten Kruunusiltojen raitiotien, käyttämää jännitettä. Myös pikaratikkalinja 15 on käyttänyt alusta lähtien korkeampaa 750 VDC -jännitetasoa.

Jännitteen noston myötä ajojohdinverkosta tulee vakaampi ja energiatehokkaampi, koska muun muassa energiahukka vähenee. Korkeampi johdinjännite mahdollistaa myös sähkönsyöttöasemien harvemman mitoitusvälin. Lisäksi sähköverkosta saadaan jatkossa enemmän tehoa, mikä tukee kasvavaa raitioliikennettä sekä uudempaa kalustoa ja sen lisääntyvää määrää."

https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/kantakaupungin-ratikat-eivat-kulje-yolla-13-14-9-ajojannitteen-nostamisen-takia/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 24 25 [26] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina