|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #626 : Syyskuu 08, 2025, 09:06:20 » |
|
Mari Kulmala vetää keskustan raitiotiekatujen suunnittelutiimiä"Vedän Turun raitiotieallianssissa keskustan katujen suunnittelutiimiä. Tehtäväni on käytännössä varmistaa, että tämän reittiosuuden katujen suunnittelu pysyy aikataulussa ja yhdessä sovituissa tavoitteissa, ja että suunnittelijoilla on kaikki tarvittava tuki työssään onnistumisessa. Tiimissäni työskentelee kymmenkunta osaavaa suunnittelijaa ja lisäksi liikennesuunnittelun erityisasiantuntijoita. Toimin hankkeella myös katu- ja kunnallistekniikan tekniikkalajivastaavana eli vastaan koko hankkeen osalta siitä, että katurakenteet ja maan päällä oleva kunnallistekniikka, kuten esimerkiksi katuvalaistus, suunnitellaan samojen periaatteiden mukaisesti ja laadukkaasti koko reitillä. " https://turunraitiotie.fi/mari-kulmala-vetaa-keskustan-raitiotiekatujen-suunnittelutiimia/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #627 : Syyskuu 08, 2025, 14:52:30 » |
|
Turun raitiotien alustavat katusuunnitelmat on julkaistu8.9.2025 "Turun raitiotien alustavia katusuunnitelmia voi kommentoida karttapohjaisessa kyselyssä 8.–28. syyskuuta. Alustavat katusuunnitelmat kuvaavat, miten raitiotien reitin varrella olevat kadut muuttuisivat, jos Turkuun rakennetaan raitiotie. Suunnitelmat on julkaistu raitiotien koko 12 kilometrin reitiltä sataman, keskustan, Kupittaan ja Varissuon välillä. Suunnitelmia esitellään tilaisuuksissa syyskuun aikana. Alustavat katusuunnitelmat kuvaavat, miten raitiotien reitille rakennettaisiin mm. raitiotie, ajokaistat, pyörätiet ja jalankulkuväylät sekä viherratkaisut. Suunnitelmissa on huomioitu kadun alla kulkeva infrastruktuuri, kuten vesijohdot, viemärit, kaapelit ja vaadittavat pohjanvahvistukset. Suunnitelmat on tehty osana käynnissä olevaa raitiotien toteutussuunnittelua. " https://turunraitiotie.fi/turun-raitiotien-alustavat-katusuunnitelmat-on-julkaistu/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #628 : Syyskuu 08, 2025, 15:00:57 » |
|
Raitiotien hankesuunnittelu Lielahdesta Ylöjärvelle on alkanut8.9.2025 "Hankesuunnitelman laatiminen Tampereen Ratikan jatkamisesta Hiedanrannasta Lielahden kautta Ylöjärvelle on alkanut. Tampereen Ratikan verkkosivuilla kerrotaan suunnittelun etenemisestä, tulevista maastokävelyistä, karttakyselystä ja muista osallistumismahdollisuuksista. Hankesuunnitelma valmistuu keväällä 2027, minkä jälkeen Tampereen ja Ylöjärven kaupungit voivat päättää toteutussuunnittelun aloittamisesta." https://www.tampereenratikka.fi/suunnittelu-ajankohtaista/ylojarvi/raitiotien-hankesuunnittelu-lielahdesta-ylojarvelle-on-alkanut/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #629 : Syyskuu 09, 2025, 07:38:28 » |
|
Helsingissä ratikat 2, 4 ja 10 palasivat tutuille reiteilleen Mannerheimintiellä"Helsingissä raitiovaunut 2, 4 ja 10 ovat palanneet normaaleille reiteilleen Mannerheimintielle. Ratikat ovat olleet poikkeusreitillä Mannerheimintien peruskorjauksen takia. Runeberginkadun ja Reijolankadun välinen remontti valmistuu etuajassa, ja katuosuus avautui raitioliikenteelle maanantaina." https://yle.fi/a/74-20181553
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #630 : Syyskuu 09, 2025, 15:48:05 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #631 : Syyskuu 10, 2025, 08:28:49 » |
|
Tutustu raitiotien suunnitelmiin syyskuussa – tervetuloa!8.9.2025 "Esittelemme suunnitelmia eri tilaisuuksissa syyskuun aikana. Olet tervetullut kuulemaan ja kysymään lisää suunnitelmista! Tilaisuutemme ovat avoimia kaikille eikä niihin osallistuminen vaadi ennakkoilmoittautumista. Tulevat tapahtumat Ti 9.9. klo 17–19 Turun pääkirjasto Ke 10.9. klo 17–19 Prisma Itäharju To 11.9. klo 17–19 Varissuon liikekeskus To 11.9. klo 17–18 K-Market Kirstinpuisto Ti 16.9. klo 17–19 BioCity, Kupittaa Ke 17.9. klo 17–19 Hansa Center, Port Arthur Su 21.9. klo 10-16 Yliopistonkadun kävelykatu Ma 22.9. klo 18-19.30 Etäinfotilaisuus" https://turunraitiotie.fi/tervetuloa-tutustumaan-raitiotien-suunnitelmiin/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #632 : Syyskuu 11, 2025, 07:51:24 » |
|
Turun raitiotien pysäkit ovat jo kartalla – video näyttää, miten satamasta pääsisi Varissuolle"Turun kaupunki julkisti maanantaina raitiotielinjan alustavat katusuunnitelmat. Suunnitelmista näkee muun muassa reitille suunnitellut pysäkit, ajokaistat, pyörätiet, jalankulkuväylät ja viheralueet. Turun kaupungin suunnittelupäällikkö Susan Nymander vakuuttaa, että vielä voi vaikuttaa ihan kaikkeen. Pysäkkien sijainti on kuitenkin jo lähes lyöty lukkoon. Syynä on, että lähes 50 metriä pitkä pysäkkilaituri vaatii tietynlaisen paikan. 12 kilometrin reitillä satamasta Varissuolle on 20 pysäkkiä. Niistä kuusi on torin ja sataman välissä ja 13 torin ja Varissuon välillä. Pysäkkien sijainnit ovat olleet julkisesti nähtävillä jo yleissuunnittelun aikana. Pysäkeistä on Nymanderin mukaan tullut palautetta aiemmin vain vähän." https://yle.fi/a/74-20182165
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #633 : Syyskuu 12, 2025, 13:25:01 » |
|
Suvi Pielismaa-Saarela edistää kaupunkilaisten ja suunnittelijoiden välistä vuoropuhelua"Olen ollut Turun raitiotiellä alusta asti tekemässä monenlaista hankkeeseen liittyvää vuorovaikutusta. Syksyn aikana järjestämme kaupunkilaisille tilaisuuksia, joissa voi tulla tutustumaan raitiotien suunnitelmiin matalalla kynnyksellä. Lisäksi olen ollut rakentamassa karttapohjaista kyselyä, jolla kuka tahansa voi kertoa verkossa oman näkemyksensä raitiotien alustavista katusuunnitelmista. Raitiotien kaltaisissa isoissa infrahankkeissa vuorovaikutus ja asukasvuoropuhelu ovat erityisen tärkeitä, jotta kaupunkilaisten ja eri sidosryhmien näkemykset otetaan hyvin huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Vuorovaikutusasiantuntijana koen olevani linkki meidän asiantuntijoiden ja kaupunkilaisten välissä edistämässä tätä vuoropuhelua. " https://turunraitiotie.fi/suvi-pielismaa-saarela-edistaa-kaupunkilaisten-ja-suunnittelijoiden-valista-vuoropuhelua/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #634 : Syyskuu 12, 2025, 14:18:23 » |
|
Kantakaupungin ratikat eivät kulje yöllä 13.–14.9. ajojännitteen nostamisen takia"Ratikat kulkevat lauantain 13.9.2025 ja sunnuntain 14.9.2025 välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali–Rautatieasema–Katajanokka, Jätkäsaari–Ooppera ja Länsiterminaali–Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00–7.00. Kaupunkiliikenne nostaa kantakaupungin raitioteiden ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä (VDC) 750 VDC:hen, jotta sähkönjakeluverkosta saadaan yhtenäinen ja jotta se vastaa uusien pikaraitioteiden, kuten Kruunusiltojen raitiotien, käyttämää jännitettä. Myös pikaratikkalinja 15 on käyttänyt alusta lähtien korkeampaa 750 VDC -jännitetasoa. Jännitteen noston myötä ajojohdinverkosta tulee vakaampi ja energiatehokkaampi, koska muun muassa energiahukka vähenee. Korkeampi johdinjännite mahdollistaa myös sähkönsyöttöasemien harvemman mitoitusvälin. Lisäksi sähköverkosta saadaan jatkossa enemmän tehoa, mikä tukee kasvavaa raitioliikennettä sekä uudempaa kalustoa ja sen lisääntyvää määrää." https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/kantakaupungin-ratikat-eivat-kulje-yolla-13-14-9-ajojannitteen-nostamisen-takia/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #635 : Syyskuu 14, 2025, 08:31:24 » |
|
Kantakaupungin ratikat eivät kulje yöllä 13.–14.9. ajojännitteen nostamisen takia"Ratikat kulkevat lauantain 13.9.2025 ja sunnuntain 14.9.2025 välisenä yönä kello 21–00 vain väleillä Länsiterminaali–Rautatieasema–Katajanokka, Jätkäsaari–Ooppera ja Länsiterminaali–Eira. Raitiovaunut eivät kulje lainkaan yöllä kello 0.00–7.00. Kaupunkiliikenne nostaa kantakaupungin raitioteiden ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä (VDC) 750 VDC:hen, jotta sähkönjakeluverkosta saadaan yhtenäinen ja jotta se vastaa uusien pikaraitioteiden, kuten Kruunusiltojen raitiotien, käyttämää jännitettä. Myös pikaratikkalinja 15 on käyttänyt alusta lähtien korkeampaa 750 VDC -jännitetasoa. Jännitteen noston myötä ajojohdinverkosta tulee vakaampi ja energiatehokkaampi, koska muun muassa energiahukka vähenee. Korkeampi johdinjännite mahdollistaa myös sähkönsyöttöasemien harvemman mitoitusvälin. Lisäksi sähköverkosta saadaan jatkossa enemmän tehoa, mikä tukee kasvavaa raitioliikennettä sekä uudempaa kalustoa ja sen lisääntyvää määrää." https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/kantakaupungin-ratikat-eivat-kulje-yolla-13-14-9-ajojannitteen-nostamisen-takia/ "Kaupunkiliikenne Oy nosti lauantain ja sunnuntain välisenä yönä kantakaupungin raitiotien ajojännitteen 600 voltin tasajännitteestä 750 VDC:hen. Jännitteen nostaminen onnistui suunnitellussa aikataulussa ja raitioliikenne alkoi sunnuntaiaamuna kello 07. Yön aikana Kaupunkiliikenne on kuitenkin tunnistanut haasteita vanhemman nivelraitiovaunukaluston osalta. Kaupunkiliikenne arvioi, että raitiovaunukalusto riittää sunnuntain liikenteeseen. Arkisin raitioliikenne on tiheämpää, jolloin tämänhetkisen arvion mukaan maanantaista lähtien voi olla pulaa kalustosta. Asia tarkentuu selvityksien edetessä." https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/raitiotien-jannite-nostettu-onnistuneesti-nivelratikoissa-ilmennyt-haasteita/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #636 : Syyskuu 15, 2025, 06:38:35 » |
|
Helsingin ratikkakaaos suurimmalta osin ohi"Kantakaupungin raitiotien ajojännitettä nostettiin lauantain ja sunnuntain välisenä yönä. Se aiheutti vikoja vanhemmassa raitiovaunukalustossa. Vanhimpia raitiovaunuja koskeva vika yllätti, sillä etukäteen tehty koeajo korkeammalla jännitteellä sujui ongelmitta. Osassa kalustoa jännitemuutos kuitenkin rikkoi vaunujen laitteita. Kaupunkiliikenne Oy on nyt saanut osan vikaantuneista vaunuista korjattua. Sunnuntain liikenne saatiin ajettua pienin poikkeuksin käytössä olleella kalustolla. Maanantain raitioliikenne toimii ennakoidusti aikataulussa ilman merkittäviä muutoksia. Joitain lähtöjä jäänee kuitenkin ajamatta. Muutoksiin kannattaa varautua myös myöhemmin viikolla. Kaupunkiliikenteen kunnossapito on korjannut vaunuja sunnuntaina. Arviolta 48 nivelraitiovaunuista saadaan liikenteeseen maanantaiaamuun mennessä. Raitiovaunut riittävät aikataulun mukaisiin ajoihin. Matkustajien kannattaa silti varautua mahdollisiin häiriöihin ja vuorojen peruuntumiseen." https://yle.fi/a/74-20182847
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #637 : Syyskuu 15, 2025, 14:37:57 » |
|
Ratikkaliikenne Hakaniemeen katkeaa 6.10. neljäksi viikoksi – marraskuussa liikenne kulkee taas Pitkänsillan yli"Ratikat eivät kulje Hakaniemeen 6.10.–2.11. Näin reitit muuttuvat maanantaina 6. lokakuuta: Ratikka 6B lopettaa liikennöinnin. Pitkänsillan toisella puolella ratikka 6T, joka kulkee Eiranrannan ja Katajanokan terminaalin välillä, jatkaa edelleen liikennöintiä normaaliin tapaan. Ratikka 7B ajaa vain Meilahden sairaalan ja Sörnäisten välillä eikä kulje Hakaniemeen asti. Ratikka 9B ajaa vain Ilmalan ja Sörnäisten välillä. Ratikan 9B reitti kulkee Pasilasta Sturenkadun, Porvoonkadun ja Helsinginkadun kautta Sörnäisiin. Ratikkaliikennettä ei ole Hakaniemen pohjoispuolella väleillä Sörnäinen–Hämeentie–Hakaniemi eikä Helsinginkatu–Karhupuisto–Hakaniemi." https://kruunusillat.fi/tiedotteet/ratikkaliikenne-hakaniemeen-katkeaa-6-10-neljaksi-viikoksi-marraskuussa-liikenne-kulkee-taas-pitkansillan-yli/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #638 : Syyskuu 18, 2025, 13:45:58 » |
|
Hatanpään valtatiellä rajoitetaan läpiajoliikennettä arkipäivinä liikenteen sujuvoittamiseksi"Hatanpään valtatiellä rakennetaan parhaillaan raitiotien jatkoa kohti Pirkkalaa. Työnaikaisten liikennejärjestelyjen ja suuren liikennemäärän myötä Hatanpään valtatie ruuhkautuu ajoittain. Alueella asuvien ja asioivien liikkumista sekä joukkoliikenteen toimintaa pyritään sujuvoittamaan kieltämällä moottoriajoneuvojen läpiajoliikenne. Kielto on voimassa Tampereen valtatien ja Lahdenperänkadun välillä arkisin klo 6–18 maanantaista 22. syyskuuta alkaen. Kielto ei koske joukkoliikennettä. Syyskuun aikana myös sähköpotkulautojen nopeuksia ja pysäköintialueita rajoitetaan raitiotietyömaiden läheisyydessä." https://pirkkalalinnainmaa.fi/hatanpaan-valtatiella-rajoitetaan-lapiajoliikennetta-arkipaivina-liikenteen-sujuvoittamiseksi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #639 : Syyskuu 19, 2025, 07:15:55 » |
|
Jo 10 000 turkulaista tutustunut raitiotien suunnitelmiin – kommentointiaika jatkuu edelleen"Turkuun suunniteltavan raitiotien alustavat katusuunnitelmat ovat herättäneet kaupunkilaisissa paljon kiinnostusta. 8. syyskuuta julkaistuista suunnitelmista kerätään kommentteja karttapohjaisessa kyselyssä, jossa jo 10 000 ihmistä on tutustunut suunnitelmiin. Kommentteja on tullut jo 500. Kysely sulkeutuu 28. syyskuuta. – Olemme erittäin iloisia suuresta kiinnostuksesta, jota suunnitelmat ovat jo nyt saaneet. On hienoa, miten innokkaasti turkulaiset osallistuvat oman kotikaupunkinsa kehittämiseen. Luvut ovat oikein hyviä siihen nähden, kuinka paljon vastaavat kyselyt tavallisesti saavat ihmisiä liikkeelle. Toivottavasti saamme kuitenkin paljon lisää mielipiteitä. Kommentointiaikaa on vielä 1,5 viikkoa, toteaa Turun Raitiotie Oy:n suunnittelupäällikkö Lauri Räty. " https://turunraitiotie.fi/jo-10-000-turkulaista-tutustunut-raitiotien-suunnitelmiin-kommentointiaika-jatkuu-edelleen/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #640 : Syyskuu 21, 2025, 08:51:38 » |
|
Rejlersille määrättiin Vantaan raitiotien sähköverkkotöiden johto19.9.2025, Googlen konekäännös "Vantaan Energia Sähköverkot Oy on valinnut Rejlersin rakennusjohtamiskumppanikseen monivuotiseen hankkeeseen, joka liittyy Vantaan uuteen raitiotiehankkeeseen. Hankkeeseen kuuluu laaja sähköverkon uudistaminen ja uudelleensijoittaminen suunnitellun raitiotielinjan varrella. Ruotsalainen yritys vastaa rakennusjohtamisesta, turvallisuuskoordinoinnista ja työmaan valvonnasta sekä maanrakennus- että sähköverkkotöissä. Hankkeen monimutkaisuus johtuu sen kaupunkiympäristöstä ja tarpeesta tehdä tiivistä yhteistyötä useiden eri sidosryhmien kanssa. ”Raitiotiehanke on Vantaan Energialle kokonaisvaltainen hanke jatkuvan verkkokehityksemme lisäksi. Siksi on ratkaisevan tärkeää, että meillä on vahvat kumppanit rinnallamme. Rejlersin asiantuntemus oli havaittavissa alusta alkaen, ja olemme siirtymässä rakennusvaiheeseen suurella luottavaisuudella”, sanoo Vantaan Energia Sähköverkkojen rakennuspäällikkö Jussi Välimäki." https://www.jarnvagsnyheter.se/20250919/17848/rejlers-far-uppdrag-att-leda-elnatsarbetet-vandas-sparvag
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #641 : Syyskuu 23, 2025, 07:51:28 » |
|
Vuoden 2026 budjettiehdotuksen esitykset kaupunkiraiteisiin
"30. Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 95 850 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Sahasaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun hankkeelle Viikki—Malmi pikaraitiotie, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie), valtionavustusten maksamiseen rakentamiseen hankkeelle Vantaan ratikka, valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Tampereen seudun raitiotiet sekä valtionavustusten maksamiseen suunnitteluun ja rakentamiseen hankkeelle Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Käyttösuunnitelma (euroa)
Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 15 750 000 Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 000 Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 000 Vantaan ratikka 48 400 000 Tampereen seudun raitiotiet 21 600 000 Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 5 600 000 Yhteensä 95 850 000 Valtuus Liikenne- ja viestintävirasto oikeutetaan myöntämään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia valtionavustuksia tai tekemään muita sitoumuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.
Selvitysosa:Länsi-Helsingin pikaraitioteiden mukaan lukien Vihdintien pikaraitiotie eli Länsiratikoiden suunnittelu ja rakentaminen on osa Vihdintien ja Huopalahdentien bulevardikaupungin suunnittelua ja toteuttamista. Hankkeen valtuus on 105 000 000 euroa. Hanke sisältää läntisen kantakaupungin raitioteiden kehittämisen sekä Vihdintien pikaraitiotien toteuttamisen. Hankesuunnitelma valmistui 2023 ja se hyväksyttiin Kaupunkiympäristölautakunnassa 9.1.2024. Hankkeen allianssitoiminta käynnistyi 12/2024. Länsiratikat-projektin kehitysvaihe on käynnissä vuoden 2025 aikana, ja tavoitteena on toteutusvaiheen aloitus keväällä 2026. Arvio hankkeen valmistumisvuodesta on 2030—2031. Helsingin kaupunki ja Helen Sähköverkko Oy ovat allekirjoittaneet 15.2.2024 Läntisen bulevardikaupungin sähköverkkojärjestelyitä koskevan toteutussopimuksen, jossa sovitaan mm. nykyisten suurjännitteisten ilmajohtojen osittaisesta maakaapeloinnista, mikä on edellytys uuden pikaraitiotieyhteyden ja Läntisen bulevardikaupungin toteutumiselle. Sähköverkkojärjestelyihin liittyvät ensimmäiset esirakentamistyöt ovat alkaneet syksyllä 2024. Pitäjänmäen sähköaseman rakentaminen on alkanut kesällä 2025. Hankkeen hyödyt saadaan keskeisellä alueella tapahtuvan tiivistyvän maankäytön ja parantuvan joukkoliikenteen palvelutason myötä. Keskeisiä hyötyjä ovat kestävien kulkutapojen matkamäärän muutos ja liikenteen CO2-päästöjen vähenemä sekä työvoiman saavutettavuuden paraneminen.
Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi Viikki—Malmi pikaraitiotien yleissuunnitelman 16.4.2025, ja hankesuunnittelu käynnistyy vuonna 2025. Ensimmäisen vaiheen hankesuunnitelma tuodaan kaupunginvaltuuston päätettäväksi valtuustokaudella 2025—2029. Hankkeen ensimmäisen vaiheen rakentamisen on suunniteltu alkavan 2020-luvun loppupuolella, mutta tämä tulee vielä tarkentumaan jatkosuunnittelussa.
Vantaan raitiotie eli Vantaan ratikka on 19,3 km pitkä pikaraitiotieyhteys lentoasemalta Aviapoliksen ja Tikkurilan kautta Hakunilaan, ja siitä Länsimäkeen ja Helsingin Mellunmäkeen. Ratikalla pyritään varmistamaan, että koko ratikkakäytävä kehittyy Vantaan kaupungin yleiskaavan ja kaavarungon tavoitteiden mukaisesti. Ratikan kaavarungon alueen asukasmäärän on ennustettu kaksinkertaistuvan nykytilanteesta noin 124 000 asukkaaseen vuonna 2050. Työpaikkojen määrän on arvioitu kasvavan noin 83 000 työpaikkaan. Hankesuunnitelman mukaan raitiotie edistää kestävien kulkumuotojen saavutettavuutta ja kestävää liikennejärjestelmää, vähentää autoliikenteen suoritetta sekä parantaa yhdyskuntarakenteen kestävyyttä. Vantaan ratikan on arvioitu rakentuvan vuosien 2025—2031 aikana. Ratikan kustannusarvio on hankesuunnitelman mukaan yhteensä 606 milj. euroa, joista Vantaan kaupungin osuus on 591 milj. euroa ja Helsingin kaupungin osuus 15 milj. euroa. Valtio sitoutuu Vantaan ratikan rakentamisen avustamiseen enintään 144 100 000 eurolla, mutta valtionavustusten yhteismäärä on kuitenkin enintään 30 % kiinteästi raitiotien rakentamiseen liittyvistä kustannuksista.
Tampere ja Pirkkala jatkavat Pirkkala—Linnainmaa -raitiotien suunnittelua ja käynnistävät vaiheen 1 Partola—Niihama -yhteysvälin toteutuksen. Valtio sitoutuu Pirkkala—Linnainmaa -raitiotien suunnittelun ja Partola—Niihama -yhteysvälin toteutuksen avustamiseen enintään 55 milj. eurolla. Valtionrahoitusta kohdennetaan koko Pirkkala—Linnainmaa -raitiotien hankesuunnitelmaan 0,5 milj. euroa, toteutussuunnitteluun 4 milj. euroa ja osuuden Partola—Niihama rakentamiseen ja siihen liittyvään varikon laajentamiseen 50,5 milj. euroa. Raitiotien toteutuksen valtionavustus voi olla enintään 30 % Partola—Niihama -yhteysvälin kiinteästi raitiotien rakentamiseen ja varikkoon liittyvistä kustannuksista ja Pirkkala—Linnainmaa -yhteysvälin suunnittelukustannuksista. Varikon osalta avustus kohdennetaan vain uuden yhteysvälin tuomiin varikon laajennustarpeisiin. Lisäksi valtio sitoutuu Lielahti—Ylöjärvi raitiotien suunnittelun avustamiseen enintään 0,5 milj. eurolla. Valtionavustus voi olla enintään 30 % suunnittelukustannuksista.
Helsingin kaupunki on käynnistänyt metroasemien peruskorjausten toteutuksen. Metroasemien peruskorjausten kokonaiskustannusarvio vuosina 2024—2031 on 209 milj. euroa. Peruskorjauksiin käytetään vuosina 2024—2027 noin 123,5 milj. euroa. Tämän lisäksi Helsingin seudun rautatieasemia parannetaan sopimuskaudella ja valtio avustaa Helsingin kaupungin omistuksessa olevien asemakohteiden perusparantamisessa. Hankkeilla edistetään erityisesti matkustajien kannalta toiminnallisuutta, turvallisuutta, esteettömyyttä ja viihtyisyyttä asemilla. Valtio sitoutuu Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaukseen liittyvään suunnitteluun ja rakentamisen avustamiseen enintään 15 000 000 eurolla suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä, mutta avustusten yhteismäärä on kuitenkin enintään 30 % asemakohtaisten suunnittelu- ja rakentamiskustannusten yhteismäärästä.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
2026 2027 2028— Yhteensä vuodesta 2026 lähtien Viikki—Malmi pikaraitiotie 1 500 1 500 3 000 Sahansaarenkadun tieyhteys Kemin biotuotetehtaalle 3 000 3 000 Länsi-Helsingin raitiotiet (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 15 750 17 400 17 400 50 550 Vantaan ratikka 48 400 48 400 24 100 120 900 Tampereen seudun raitiotiet 21 600 25 900 47 500 Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus 5 600 2 000 7 600 Menot yhteensä 95 850 95 200 41 500 232 550 Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Helsingin juna- ja metroasemien peruskorjaus -1 800 Länsi-Helsingin raitioteiden suunnittelu (ml. Vihdintien pikaraitiotie) 6 000 Tampereen seudun raitiotiet 13 600 Vantaan ratikka 34 400 Yhteensä 52 200 2026 talousarvio 95 850 000 2025 II lisätalousarvio 4 602 000 2025 talousarvio 43 650 000 2024 tilinpäätös 22 440 000"
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2250
|
« Vastaus #643 : Eilen kello 16:14:47 » |
|
Kruunuvuorensillan pintarakenteet25.9.2025 "Kruunuvuorensillan ratalaatta on nyt valettu. Kruunuvuorensillan ratalaatta on suojabetonin päälle valettava rakenne, johon ratikkakiskot asennetaan. Ratalaatta ulottuu sillan reunapalkista sillan betoniseen keskikaiteeseen. Ratalaatan paksuus vaihtelee ja se on paksuimmillaan 290 mm ja ratalaatan kiskourien koko on noin 200 mm * 200 mm. Kruunuvuorensillan vinoköysiosuuden jalkakäytävä päällystetään graniittikivellä. Muilta osin jalkakäytävä asfaltoidaan ja pyöräkaista asfaltoidaan kauttaaltaan punaisella asfaltilla." https://kruunusillat.fi/tiedotteet/kruunuvuorensillan-pintarakenteet/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|