Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] | Siirry alas Tulostusversio
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #675 : Lokakuu 23, 2025, 15:46:07 »


Arkeologiset tutkimukset paransivat ymmärrystä raitiotien mahdollisen rakentamisen aikaisista kaivauksista

"Turun raitiotien arkeologisten koekaivausten tutkimusraportit on julkaistu. Toteutussuunnitteluvaiheen koekaivauksissa tarkennettiin tietämystä raitiotien reitin historiallisista kerrostumista. Lisäksi historiallisen Turun läpi kulkeville kaduille tehtiin arkeologinen vyöhykeanalyysi. Tulosten avulla arvioidaan raitiotien rakentamisen aikaisten arkeologisten tutkimusten laajuutta ja kustannuksia. Tutkimuksissa vahvistui aiempi käsitys siitä, etteivät historialliset kerrostumat ole este raitiotien rakentamiselle. "

https://turunraitiotie.fi/arkeologiset-tutkimukset-paransivat-ymmarrysta-raitiotien-mahdollisen-rakentamisen-aikaisista-kaivauksista/
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #676 : Lokakuu 25, 2025, 08:12:06 »


Vantaan ratikan kokonaishinta pompsahti tuntuvasti ylöspäin – päätepysäkkiä ei tule vielä lentoasemalle

"Vantaan pikaraitiotieyhteyden arvioitu kokonaishinta on noussut tuntuvasti ylöspäin.

Vantaan ratikka -allianssin uuden arvion mukaan lopullinen hinta olisi 750 miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus olisi 541 miljoonaa euroa.

Vuonna 2023 hyväksytyssä hankesuunnitelmassa kustannukset olivat kokonaishinta 647 miljoonaa euroa, josta Vantaan rahoitusosuus oli 448 miljoonaa euroa.

Vielä kesällä kaupunginjohtaja Pekka Timonen arvioi, että syksyllä päätettävä lopullinen kokonaishinta ei tule merkittävästi poikkeamaan siitä, minkä valtuusto ratikkahankkeesta päättäessään hyväksyi."

https://yle.fi/a/74-20190196
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #677 : Lokakuu 28, 2025, 08:12:12 »


Vantaan kaupunginhallitus jätti ratikkahankkeen pöydälle, uusi käsittely kahden viikon päästä

"Vantaan kaupunginhallitus päätti jättää ratikan hankesuunnitelman pöydälle maanantain kokouksessaan, tiedottaa Vantaan kaupungin viestintä.

Ylimääräisessä kokouksessa käsiteltiin tarkentunutta hankesuunnitelmaa, jossa tavoitehinta on noin sata miljoonaa euroa korkeampi kuin alkuperäinen tavoitehinta.

Kaupunginhallitus äänesti suunnitelman palautuksesta valmisteluun. Käsittelyä päätettiin jatkaa äänin 11–4.

Hankesuunnitelman tarkistus tulee kaupunginhallituksen käsiteltäväksi uudelleen 10. marraskuuta."

https://yle.fi/a/74-20190691
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #678 : Lokakuu 29, 2025, 07:34:02 »

 
Škoda Transtech kiistää väitteet epäasiallisesta vaikuttamisesta ja kummastelee toimitusjohtajan jääväämisen aikataulua

"Škoda Transtech kiistää väitteet, joiden mukaan yhtiö olisi pyrkinyt vaikuttamaan epäasiallisesti Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne oy:n raitiovaunuhankintaan.

Kaupunkiliikenne valitsi uusien raitiovaunujen toimittajaksi sveitsiläisen Stadlerin, joka valmistaa vaunut Puolassa. Škoda Transtech on valittanut päätöksestä markkinaoikeuteen.

Škoda Transtech kutsui heinäkuussa Kaupunkiliikenteen toimitusjohtajan Juha Hakavuoren taustatilaisuuteen, joka Kaupunkiliikenne Oy:n hallituksen puheenjohtajan Eetu Kinnusen (sd.) mukaan paljastui vaikuttamisyritykseksi. Tapaamisen jälkeen Hakavuori jääväsi itsensä."

https://yle.fi/a/74-20190712
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #679 : Lokakuu 29, 2025, 07:51:56 »


Raitiotiehankkeessa kadut uudistetaan niin, että tilaa on kaikille kulkutavasta riippumatta

"Turussa on paljon katuja, jotka on suunniteltu 1960- ja 1970-luvuilla sen aikaisten suunnitteluperiaatteiden mukaisesti. Silloin ajateltiin, että painopiste kaupunkiliikkumisessa on ja tulee olemaan yksityisautoilussa, Turun kaupungin suunnittelupäällikkö Susan Nymander sanoo.

Turun Raitiotieallianssissa Turun kaupungin edustajana Nymander vastaa siitä, että raitiotie ja reitillä uudistettava katutila vastaavat kaupungin asettamia tavoitteita. Hän muun muassa ohjaa sitä, että raitiotie sopii paikalliseen kaupunkiympäristöön ja että kaikilla raitiotien kaduilla on tarvittava tila niin jalankululle, pyöräilylle, joukkoliikenteelle, katuvihreälle kuin autoillekin."

https://turunraitiotie.fi/raitiotiehankkeessa-kadut-uudistetaan-niin-etta-tilaa-on-kaikille-kulkutavasta-riippumatta/
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1860


« Vastaus #680 : Lokakuu 29, 2025, 11:08:26 »


Vantaan kaupunginhallitus jätti ratikkahankkeen pöydälle, uusi käsittely kahden viikon päästä

"Vantaan kaupunginhallitus päätti jättää ratikan hankesuunnitelman pöydälle maanantain kokouksessaan, tiedottaa Vantaan kaupungin viestintä.

Ylimääräisessä kokouksessa käsiteltiin tarkentunutta hankesuunnitelmaa, jossa tavoitehinta on noin sata miljoonaa euroa korkeampi kuin alkuperäinen tavoitehinta.


Varmaan syystäkin kun lentokenttäratikasta tuli yllättäen ei-lentokenttäratikka.
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #681 : Tänään kello 09:54:36 »


Vantaan ratikan hankesuunnitelma, kokonaishinta ja tuloarvio tarkentuneet

28.10.2025

"Vantaan ratikan hankesuunnitelma, kokonaishinta ja tuloarvio ovat tarkentuneet. Vuoden kestäneen kehitysvaiheen aikana allianssiosapuolet ovat käyneet läpi kaikki ratikan rakentamissuunnitelmat ja kustannukset. Tehdyn kehitystyön pohjalta Vantaan ratikka -allianssi esittää tarkistetun hankesuunnitelman.

Suurimmat tarkistukset koskevat hankkeen kokonaishintaa sekä raitiotien tarkempaa toteutusta. Myös arviota hankkeen synnyttämistä tuloista on tarkennettu.

Esityksen mukaan allianssi rakentaisi raitiotien ensimmäisessä vaiheessa Mellunmäestä Aviapoliksen aseman pohjoiselle sisäänkäynnille, ja jatko Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaalialueelle toteutettaisiin myöhemmin. Muilta osin reitti toteutuisi pääsääntöisesti aiemman suunnitelman mukaisesti. Osalla matkaa raitiotie on siirretty kulkemaan keskeltä katualueen reunaan, jolloin säästetään enemmän kadun ja vesihuollon rakenteita. Joitakin kävely- ja pyöräreittejä ja katuympäristön kohentamiseen liittyviä kohteita on perusteltua toteuttaa myöhemmin."

https://www.vantaa.fi/fi/ajankohtaista/uutinen/vantaan-ratikan-hankesuunnitelma-kokonaishinta-ja-tuloarvio-tarkentuneet
tallennettu
Jari Välimaa
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2360


« Vastaus #682 : Tänään kello 15:56:42 »


Länsiratikat käynnistää laajan kaupunkikehityskokonaisuuden

30.10.2025

"Länsiratikat-nimellä kulkevassa hankkeessa rakennetaan uusi noin 10 kilometrin pikaraitiotieyhteys Kannelmäestä keskustaan. Se on merkittävä avaus koko läntisen Helsingin kaupunkikehitykselle. Linjan varrelle on suunnitteilla uusia koteja 14 000 helsinkiläiselle sekä toimitilarakentamista. Pikaraitiotieverkon lisäksi työssä uudistetaan laajasti kunnallistekniikkaa sekä rakennetaan uutta kaupunkiympäristöä. "

https://kaupunkiliikenne.fi/uutisartikkelit/lansiratikat-kaynnistaa-laajan-kaupunkikehityskokonaisuuden/
tallennettu
Sivuja: 1 ... 26 27 [28] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Kaupunkiraideverkot  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina